Husk mig
▼ Indhold

Lovpligtig solvarme?


Lovpligtig solvarme?10-07-2008 20:44
PålProfilbillede☆☆☆☆☆
(5)
På Hawaii og i Tyskland er man begyndt at definere retningslinier for installation af solvarmeanlæg ved nybyggerier.

Hvad er er perspektiverne i at lovgive befolkningen ind i brug af solvarmeanlæg?

Mere om Marburg og Hawaii:
http://vedvarende-energi.dk/solvarme-pa-hawaii.php
http://vedvarende-energi.dk/solenergi-marbur.php


Knowing is not enough; we must apply.
Willing is not enough; we must do.

- Johann Wolfgang von Goethe
Redigeret d. 10-07-2008 20:44
10-07-2008 21:02
MikaelHProfilbillede★★☆☆☆
(194)
På Hawaii er der meget sol
10-07-2008 21:10
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Det syntes jeg faktisk lyder som et rigtig godt tiltag!

Mon ikk der er nogen solvarmefirmaer der kunne lobbye lidt for at vi fik en sådan lovgivning herhjemme. hvad med dig delphi?


@MikaelH: ja der er meget sol på hawaii; men der åbenbart også meget i Tyskland. og i danmark. Med et ordentligt solvarmeanlæg kan man da også få rigeligt ud af det i Danmark. Du kan få al din varme vand opvarmet der fra fx
10-07-2008 22:19
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Mon ikk der er nogen solvarmefirmaer der kunne lobbye lidt for at vi fik en sådan lovgivning herhjemme. hvad med dig delphi?

Nu er jeg jo ikke udtalt tilhænger af love til at regulere folks adfær. Det mener jeg de er meget bedre til at finde ud af selv. Men ellers mener jeg det er en god ide. Men jeg vil men man skulle have fokus på at lave nogle af de systmer som er meget billige som jeg har været inden på. Denne plastradiator med et 4 mm drivhusglas til 150 kr/kwm se. Link. Der er opstillinger med denne som har virket i 10 år uden problem. Og så skal der i langt højere grad bruges fjernvarmenettet som buffer så de som ikke kan have solfangere kan have gavn af den varme som faktuelt er i overskud, og hertil at man har buffertanke i fjernvarmenettet for "solidarisk" brug så solen virkelig gør gavn.
RE: RE: Lovpligtig solvarme?10-07-2008 22:21
PålProfilbillede☆☆☆☆☆
(5)
...der er da også mange solvarmeanlæg herhjemme efterhånden - har tit spekuleret over om man kunne lave en ca. beregning på udbyttet af at etablere solvarmeanlæg på alle tage i fx københavn.

Kom faktisk i tanker om et projekt i USA, hvor man kunne købe sin solfanger på 'afbetaling' i form af en prisaftale på den leverede energi fra solfangeren:
http://vedvarende-energi.dk/lej-din-egen-solfanger.php


Knowing is not enough; we must apply.
Willing is not enough; we must do.

- Johann Wolfgang von Goethe
10-07-2008 22:30
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
...der er da også mange solvarmeanlæg herhjemme efterhånden - har tit spekuleret over om man kunne lave en ca. beregning på udbyttet af at etablere solvarmeanlæg på alle tage i fx københavn.

Ideen er meget god men den vil være meget meget bedre hvis solenenergien kommer i fjernvarmenettet og herunder i små buffersystemer ude i fjernvarmenettet.

Netop i sommer månederne, hvor solfangerne producere og kraftværkerne skal producere meget strøm fordi møllernes produktion er vigende, er der rigeligt med varme fra kraftværkerne. Men i forår og efterår er det oplagt i det samlede energisystem.

Men vigtigst ved solfangere og mindre buffertanke nu kan kraftværkerne bruge disse som buffer sammen med solfangerne for den fjernvarme som i tidsrum er meget bekosteligt at producere fordi møllerne producer hvorfor kravværkerne ikke kan producere optimalt nemlig i samproduktion el/fjernvarme. Her kunne sol og bufferdamme være en meget aktivt opsætning sammen med kraftværket.

For boliger med olie/gas fyr er opstillingen oplagt.

20 Kw solfanger til 800 kr. ialt Se.


Redigeret d. 10-07-2008 22:34
10-07-2008 23:42
MikaelHProfilbillede★★☆☆☆
(194)
miljoegrisen skrev:
Mon ikk der er nogen solvarmefirmaer der kunne lobbye lidt for at vi fik en sådan lovgivning herhjemme.


Nu spiser bygbranchen allerede lavkage med Connie Hedegaard, der vil indføre stramme regler ved renovering.

Mon ikke boligejere vil reagere når de pludseligt bliver konfronteret med en millionregning?

Der er højtidelige paroler om personlige ofre, men der tales ikke højt om beløb. Der er langt fra Al Gores el-sparepærer til virkeligheden.... og biobrændstofs effekt på fødevarekrisen, er intet, i forhold til lobbyismens effekt på den kommende boligkrise...
10-07-2008 23:56
PålProfilbillede☆☆☆☆☆
(5)
@delphi - var lige inde og klikke lidt rundt på dit site; det ser meget spændende ud - men jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår teknologien i det...

Hvordan er det lige at man lagrer varme som is?


Knowing is not enough; we must apply.
Willing is not enough; we must do.

- Johann Wolfgang von Goethe
11-07-2008 00:45
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Pål

Man lagre ikke varme i is man henter energi i is ved at koge et kølemiddel ved et lavt tryk og dermed med energi fra vands overgang til is og øge dampe herfra i tryk så disse dampe afgiver den fordampningsvarme som blev optaget ved at kogningen ved det lave tryk, altså ved at afgive den optagende energi men nu ved et højt tryk og dermed ved en høj temperatur.

Isning: en liter vand i din dybfryser, som fryser til is. Den varme som radiatoren bag på fryseren afgifter til rummet er lige præcist den energi som solen skal tilfører isen for at den tør til vand når isen stilles ud i solen, og så det strøm som kompressoren på fryseren har brugt til fryse isen. En liter is afgiver 100 w/time ved at overgå til is og for at fryse denne skal der bruges 33 w/time dvs at en liter vand som bliver til is afgiver 0,133 Kwh til boligen.

Her princippet i en isradiator som står i en dam se. Link

Princippet her se.



Her iser man en isdam og bruger kun overskudsstrøm (co2 fri) og gemmer varmen i dammen. Man kan ved nye kloaker uden problem fryse spildevand. Fire personer "producere" typisk 2000 l/dag, måske 5 % skal fryses for at lave boligens varme.

Det vil netop virke kanon sammen med solfangere i sommer månederne for de boliger som ikke har fjernvarme, fordi netop i sommermånederne er der ikke så meget overskudsstrøm fra møllerne eller i lange perioder er det overhovedet ikke strøm fra møllerne, og netop her kan solfangerne via akkumuleringsdammen forsyne boligen 100 %.

Her mit forslag til en dam med solfangere i "låget" og lodrette nedskudt jordradiatorer (sker automatisk fra en lastbil kran), varmepumpen køler luften som giver en bedre effektfaktor end at hente energi i spildevandet ved at fryse dette. Men opstillingen ved at fryse spilde vandet er meget billig ved etablering. Kloaknettet virker nu faktisk som en jordvarmeradiator. Se.


Redigeret d. 11-07-2008 00:52
11-07-2008 09:46
Jakob
★★★★★
(9267)
 



Jeg må nok indrømme, at jeg synes, at der i forvejen er for meget lovgivning og for mange udgifter omkring boliger, så jeg er ikke tilhænger af, at solfangere bliver tvang. Især ikke ved renovering.

Hvis priserne på energi er høje nok, så skal det nok regulere sig selv.

Det virker også temmelig absurd med den ene hånd at tvinge folk til solfangerinstallationer med meget begrænset virkning, mens man med den anden hånd gør det meget usikkert og uønsket, at man opsætter minivindmøller, som er langt mere effektive.

Det er trods alt stort set kun i sommermånederne, at en solfanger kan gavne, og der er næppe brug for den til andet end at varme brugsvand.
Med mindre selvfølgelig, at man gør som delphi og tilføjer en varmepumpe til opstillingen over en solfangerdam.


Der er også en mulighed for, at vi i forholdsvis nær fremtid (om nogle år) kan få meget billigere solceller, som kan producere EL, og så vil det jo være ærgerligt, hvis vi i forvejen har tilklistret vore tage med dyre solfangere, som kun varmer vand.


Nye billige solceller bliver måske snart indbygget i tagplader..?

Her i en parasol:
http://ing.dk/artikel/89505





 
11-07-2008 12:53
Michael
★★☆☆☆
(196)
På lovgivningsområdet er Spanien gået til den (Europas solrigeste nation)

Spain requires new buildings use solar power
Homes must use it for hot water, commercial sites for electricity (2006)
http://www.msnbc.msn.com/id/15698812/
Redigeret d. 11-07-2008 12:54
11-07-2008 13:32
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Erfaringerne med tvangstilslutning til fjernvarme, naturgas og aftagepligt til vindmølle-el skræmmer - tvang giver sjældent den/de bedste og billigste løsninger.


Hvorfor ikke taget skridtet helt ud - krav om at fremtidige bygninger skal være kunne producere mere energi end de selv forbruger?
Så i stedet for en energiramme på 50, 40 eller 25kw pr. m2 så sæt en ramme på -25 kw pr. m2, den overskydende energi kan så sælges på det frie marked.
11-07-2008 15:47
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hvorfor ikke taget skridtet helt ud - krav om at fremtidige bygninger skal være kunne producere mere energi end de selv forbruger?
Så i stedet for en energiramme på 50, 40 eller 25kw pr. m2 så sæt en ramme på -25 kw pr. m2, den overskydende energi kan så sælges på det frie marked.

Og det er ikke tvang. Hummm!
11-07-2008 16:50
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jo, det er tvang - men den form for tvang er der også i dag.
Der er ingen tvang til et bestemt system, bygherren må selv bestemme med hvilke midler han opfylder lovens krav.
11-07-2008 21:51
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jo! men er det realistiskt! Altså hvis huset producere strøm ikke som vinden den blæser men som solen skinner så skal der jo til stadighed være et kraftværkssystem som skal ligge standby. Og er huset i sig selv ikke så dyrt at det langt fra er realistiskt, hertil de solfanger som skal producere strøm de er jo i dag langt fra "rentable"
Redigeret d. 11-07-2008 21:52
11-07-2008 23:28
PålProfilbillede☆☆☆☆☆
(5)
This just in:
http://www.ecofriend.org/entry/organic-see-through-concentrators-that-could-double-solar-cell-efficiency/
Redigeret af branner d. 16-02-2013 12:23
12-07-2008 11:19
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@delphi

Kraftværker og andre store elproducenter må nok affinde sig med, at deres produktion kun bliver som en forsikringsordning, hvis egenproduktionen af en eller anden grund fejler.
Om det bliver dyrt afhænger af hvad man ser det i forhold til.
Men i stedet for at tage det i små små skridt, kan man lige så godt tage skridtet fuldt ud første gang. Lovkravet til max. anvendt energi pr. m2 er nedsat over flere gange og varsles nedsat igen en eller flere gange inden 2020 i takt med, at vi ikke ved hjælp ef ubruglig vindmølle-el kan opnå de ønskede CO2-reduktioner.




Deltag aktivt i debatten Lovpligtig solvarme?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Solvarme i alle enfamiliehuse.319-08-2013 01:35
Artikler
Passiv solvarme
De større solvarmeanlæg og sæsonlagring af solvarme
Den såkaldt passive solvarme
Solvarme
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik