Husk mig
▼ Indhold

Måling af kultveilte


Måling af kultveilte25-08-2017 15:42
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
MÅLING AF KULTVEILTE.

Mig bekendt måles det officielle ppm tal på Hawai. hvor der er megen vulkansk aktivitet. Har endda læst, at diverse vulkaner har været ekstraaktive siden midt firserne.
Hvordan skelner man mellem almindelig generel atmosfærisk kultveilte og lokal.

Som bekendt varierer kultveiltene i DK fra et maximum om foråret før vækstsæson til et minimum om efteråret, når planterne opgiver "ånden"

Hvordan udvikler disse tal sig. Hvis vi nu har 400 ppm på Hawai mod 360 for en del år siden burde vi vel kunne se analoge stigninger i vore forårs og efterårstal

Hawai ligger på 20 grader nordlig bredde. galapagos ligger på ækvator. havde været bedre. men forskerne kan sikkert bedre lide Aloha piger end skildpadder
Redigeret af branner d. 26-08-2017 14:33
25-08-2017 17:35
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2593)
Niels Olsen skrev:
Mig bekendt måles det officielle ppm tal på Hawai. hvor der er megen vulkansk aktivitet. Har endda læst, at diverse vulkaner har været ekstraaktive siden midt firserne.
Hvordan skelner man mellem almindelig generel atmosfærisk kultveilte og lokal.

Som bekendt varierer kultveiltene i DK fra et maximum om foråret før vækstsæson til et minimum om efteråret, når planterne opgiver "ånden"

Hvordan udvikler disse tal sig. Hvis vi nu har 400 ppm på Hawai mod 360 for en del år siden burde vi vel kunne se analoge stigninger i vore forårs og efterårstal


Dette er lidt indviklet. Men den vulkanske aktivitet kan godt fjernes, fordi dens CO2 udslip svinger op og ned på en tilfældig måde, og luftens normale CO2 indhold er ret jævnt med en årlig cyklus.

Den årlige stigning i CO2 er aftagende og det må forventes at stigningen i CO2 skifter til et fald, når temperaturerne en gang falder igen.
26-08-2017 10:16
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2593)
Som bekendt varierer kultveilten i DK fra et maximum om foråret før vækstsæson til et minimum om efteråret, når planterne opgiver "ånden"


Det er ikke planterne som styre kultveilten i Danmark. Det sker en afgasning af kultveilten fra havet om foråret, og når denne er tømt af så falder kultveilten igen.

Det er meget svært at gennemskue kulstofregnskabet. Og jeg har aldrig set to opgørelser af kulstofregnskabet som lignede hinanden, uden at være en kopi.
28-08-2017 23:05
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
kulden-varmen skrev:
Som bekendt varierer kultveilten i DK fra et maximum om foråret før vækstsæson til et minimum om efteråret, når planterne opgiver "ånden"


Det er ikke planterne som styre kultveilten i Danmark. Det sker en afgasning af kultveilten fra havet om foråret, og når denne er tømt af så falder kultveilten igen.

Det er meget svært at gennemskue kulstofregnskabet. Og jeg har aldrig set to opgørelser af kulstofregnskabet som lignede hinanden, uden at være en kopi.

Nu undrer jeg mig såre. Planterne optager jo kultveilte og kombinerer det med vand til sukker, fedt og protein, som vi dyr lever af. Vi udånder så kultveilte. Dermed har Moder natur et stofskifte. Sådan er det også i havet omkring Danmark. Lige nu glædes vi med enorme mængder af tang på min kyst her i Fakse bugt. Tangen udsender pt Svovlbrinte i ubehagelig mængde. Selvfølgelig må vort hjemlige kultveilte varierer med planternes vækst og forrådnelse.




Deltag aktivt i debatten Måling af kultveilte:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
ARTEN MENNESKE og KULTVEILTE714-11-2017 13:49
Metan og kultveilte1405-08-2008 12:07
Hvid maling1431-05-2008 21:40
NyhederDato
Omdanner kultveilte til brugbare produkter28-11-2008 06:41
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik