Husk mig
▼ Indhold

Måske en underlig tanke vedr. fordampning

Måske en underlig tanke vedr. fordampning20-10-2024 00:13
Euro
★★★☆☆
(800)
Som jeg husker det var der en vis enighed om, at det var korrekt, at 99% af drivhus effekten stammer fra vanddamp.

Det er ikke noget jeg har tænkt så meget over før, før der er jo en vis logik i at når det bliver varmere så fordamper der mere, og det er sikkert stadig korrekt til en vis grænse.

Men nu undrer det mig at iagtage, selv om det jo altid har været sådan, at det tidspunkt der falder mest nedbør i EU (og sikkert alle andre steder) er efteråret.

Det er bare ikke der det er varmest og det er heller ikke der vi har mest sol, man kunne så mene at det er fordi der bliver varmere på den sydlige halvkugle, hvor dampen opstår og sendes med vinden mod nord.

Men vores største regnområder synes at opstå omkring middelhavet, der må være aftagende i temperatur i oktober, og Passatvinden går jo mere forbi Atlanterhavskysterne på Portugal, Frankrig og de brittiske øer.

Så som sagt, nu spørger jeg måske dumt, kan nogen forklare mig med egne ord, præcis hvordan opstår regn?

I skal måske vide at jeg gerne vil nævne at som jeg ser det, så er mængden af regn i liter måske fordoblet over en del år, men temperaturen er kun steget meget lidt, er der overhovedet evidens for en årsagssammenhæng mellem små temperaturstigninger og øget regnmængde, eller hvor er vi henne?

Hvad siger I til den rebus? Er der en højere logik i Jeres univers?

Men pt ved jeg ikke om jeg helt forstår skrækken for mangel på rent drikkevand, det lader til at man i fremtiden blot behøver at stikke sit glas ud af vinduet for at få et glas vand *smiler* (altså hvis så små temperaturstigninger medfører så meget mere regn).
20-10-2024 10:33
Frank123
★★☆☆☆
(388)
@Euro
Jeg husker at i april 2024 kunne medierne fortælle om en katastrofal grundvandsmangel, meget alvorlig, specielt for landbruget.
September 2024 Katastrofe, grundvandsspejlet står alt for højt, visse steder helt op i højde med jordoverfladen.Meget alvorligt specielt for landmændene.
Ja, det er da godt at det altsammen er katastofer.
Ironi kan forekomme.
20-10-2024 14:39
Kosmos
★★★★★
(5414)
Ja, det er da godt at det altsammen er katastofer

- og snart går det op...men hurtigt derpå går det ned igen!

Deltag aktivt i debatten Måske en underlig tanke vedr. fordampning:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Manglende opvarmning grundet fordampning715-01-2017 08:59
BEST og Landbohøjskolen (og andet vedr. BEST)4310-10-2012 10:41
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik