Husk mig
▼ Indhold

Madspild - et fremmedord for enlige


Madspild - et fremmedord for enlige18-05-2022 10:58
Jakob
★★★★★
(9213)
­




Det må ganske enkelt være en selvfølge at undgå madspild i hjemmet, hvis man kun er 1 person.


1) Put aldrig mere i indkøbskurven, end du kan spise eller fryse ned, før det bliver for gammelt.

2) Put aldrig mere mad i gryden, end du kan spise eller fryse ned.

3) Put aldrig mere mad på din tallerken, end du kan spise.


Pkt. 1 og 2 falder naturligt i tråd med pkt. 3, som alle velopdragne mennesker har fået slået fast med 7 tommer søm hjemmefra.



Konklusion:

Madspild eksisterer ikke hos enlige.





Et meget interessant spørgsmål må så blive, om dette forhold bør starte en landsdækkende kampagne for, at enhver så vidt muligt nøjes med at lave mad til sig selv.?



­
­
10-06-2022 14:22
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(67)
Det er rigtigt at madspildet er meget småt hos enlige. Jeg kender det fra mig selv. Jeg smider faktisk kun nogle brødstumper og boller der er blevet mugne eller alt for gamle, ud. Og lidt grønsager der er blevet uspiselige. Det kan bare være svært at lave madretter passende små. Tortelloni med bacon og løg og fløde kan kun laves i en bestemt mængde, og det kan ikke fryses ned. Og jeg laver parisertoast af skagensbrød og landskinke hvor man ikke kan spise 2 på én gang. Nu skal jeg lave chilli og der bliver gryden nemt helt fuld så jeg skal spise det samme i et helt døgn. Der må gå noget tomatpuré til spilde, men det kan man jo drikke i en slurk. Jeg kan også lave en pakke pålæg om til en burger hvis den er ved at blive for gammel. Jeg vil gerne spise det op jeg køber, men jeg kan ikke lide madspilds kampagner.
10-06-2022 14:55
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(67)
Jeg vil gerne nævne at der var en ven der gav mig et tips. Han sagde: Jeg gider ikke at stille en gryde mad i køleskabet, jeg stiller den ind i ovnen. Det er et udmærket råd. Min stegepande kan godt være i ovnen. Der kan den stå med resten af tortellonien.
12-06-2022 10:09
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(67)
Nyheden i dag: Vi producerer mest affald i EU... KLAK, siger pisken.
12-06-2022 13:40
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
....jeg lærte af min mormor at respektere maden - hun havde levet i knappe tider.

Men grundet al den dejlige co2 vi har oparbejdet i atmosfæren efter industrialiseringen er der jo sket det vidunderlige at maden ligefrem pibler frem, og der er ingen mængdemæssige problemer med at brødføde verdens befolkning i dag.

Så co2'en , landbrugsmaskinerne og transportmidlerne har jo gjort at selv Indien og Sydøstasien vælter i overskudsproduktion af mad. Erkendt at der mangler mad nogen steder i Afrika - men det har intet med fødevareproduktionen på verdensplan at gøre.

Snart vil selv Sahara igen være så grøn som Sydøstasien, grundet co2, og maden vil også pible op af jorden her.

Respekter maden - men ellers er der ingen grund til at udvikle OCD eller spiseforstyrrelser. Der er rigeligt.
12-06-2022 17:37
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Der er rigeligt.


Mere præcist produceres 1,2 mia. ton kornprodukter pr. år. Eller omkring 200 kg pr. verdensborger som er mere end rigelig til at opretholde livet.
12-06-2022 22:13
Jakob
★★★★★
(9213)
­



@Ole Larsen




Nu ved jeg ikke, hvor meget du har læst i dette forum, men du kan nok desværre ligeså godt vænne dig til, at klimabenægtere ofte også er problembenægtere på et helt generelt plan.
Uanset, hvilket indlysende og velkendte problem, du ønsker at behandle, så eksisterer det ikke for dem, og det eneste, der interesserer dem, er at få problemet talt ned.
Tak, fordi du skiller dig ud. Et gode kan være, at det måske også vil give dig lidt sundt stof til eftertanke med hensyn til dit eget klimabenægterstandpunkt.



Jeg kan ellers godt lide din tilgang. Den virker ærlig praktisk og helt nede på jorden.


Vi må dele nogle flere "enligmandsmadtips".!

Og det er måske hurtigt gjort....


Jeg bruger meget suppe, hvor indholdet er købt i dybfrost.
Jeg afkøler gryden i koldt vand, før jeg stiller den i køleskab.
Det er selvfølgelig mere klimavenligt blot at benytte ovnen, men hvis man ikke hurtigt genopvarmer maden, så kan det indebære en sundhedsmæssig risiko, som man skal være opmærksom på.


Har du evt. nogle kartoffeltips.?




­
­
13-06-2022 20:01
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(67)
Jeg har lavet mange kartoffelpandekager, hvor jeg rev kartoflerne på en rivemaskine med håndsving, men det var for at lave billig mad fordi jeg fik bistandshjælp. Jeg har nok ikke andre energibesparende tips.
13-06-2022 21:09
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Det er så stort, når i køber kartofler. Så er der håb for planeten?


.


14-06-2022 15:33
Jakob
★★★★★
(9213)
­


Hvor meget mere energi skal der mon bruges til at koge otte kartofler i stedet for kun fire kartofler.?



­
14-06-2022 17:05
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
fordi jeg fik bistandshjælp


Og så er vi inde ved en central problemstilling - at vi ikke samfundsøkonomisk har indrettet os så folk med lav indkomst kan få en sund og varieret kost - og det i rimelige mængder. Det tiltrods for at der altså er rigeligt produktion af mad på verdensplan.

Årsagerne til dette er naturligvis diverse afgifter - som giver bla. helt livsnødvendige fødevarer en udsalgspris, der ikke står mål med produktionsomkostningerne.

Undskyldninger for at fastholde fx. moms på fødevarer er der nok af - ligesom de prisstigninger på varme og transport, som også rammer de lavtlønnede hårdest - heller ikke får den socialdemokratiske regering til at vakle. Pengene - skal i kassen - også selvom samfundet pt. er overfinansieret.

Og fra de overbetalte journalister på DR og TV2 høres heller ingen modstand - de fattige må klare sig selv.

Helt tragisk bliver det hvis manglen på penge til mad - skammen - får folk til at købe ind på mantraet om at det i det mindste hjælper på klodens overlevelse hvis man går sulten i seng. Selvsuggestion - så har fattigdommen et formål.

Det er skammeligt - ingen i Danmark skal leve uden at have råd til nærende kost i rimelige mængder. Det er ikke i orden at smide 100 års velstandstigninger over bord med undskyldning i klima og andre hobbies for de velbjergede.
14-06-2022 17:16
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
...nå, så var problematikken beskrevet ovenfor alligevel hovedhistorien på Lorry i dag. En mindre undskyldning til de overbetalte på tv2/Lorry så...
15-06-2022 09:24
Jakob
★★★★★
(9213)
­



@pifpafpuf

Mad er ikke nødvendigvis usund, selvom den er billig. Faktisk ofte stik tværtimod.
Jeg tror heller ikke, at kartoffelpandekager er væsentligt billigere end almindelige pandekager. Men held og lykke med at forbyde danskerne at spise pandekager.

Det hænger også dårligt sammen, at du grundet krig i den ene tråd lader til at erkende, at hungersnød truer på grund af fødevaremangel.
https://www.klimadebat.dk/forum/biden-valgt-som-praesident-d12-e3944-s120.php#post_86138
Men i denne tråd, hvor der ikke nævnes krig og måske mere tænkes på klima, så lader du til helt at have glemt, at verden trues af fødevaremangel.

Har du nogensomhelst dokumentation for, at kampagner, som skal få folk til at spise mere fornuftigt, fører til spiseforstyrrelser.?

Jeg mener nærmere, at for få kampagner fra sundhedsmyndighederne skaber langt større sundhedsproblemer og endnu flere spiseforstyrrelser.



­
15-06-2022 09:31
Jakob
★★★★★
(9213)
­



Der ser ud til at være bred enighed om, at enlige ikke kan tillade madspild.
Så af den grund må det være fornuftigt at opdrage borgerne til kun at lave med til sig selv.

Men der er jo f.eks. også energiforbruget at tage hensyn til. Det er i den anledning, jeg nævner kartoffelkogning.
Det bør nok undersøges nærmere, men udvises der lidt omtanke, så tror jeg ikke, at det bør få nævneværdig indflydelse.

Under krigen brugte de høkasser til den varme gryde, så kartoflerne kunne stå der og koge færdige uden kog.
Jeg plejer at koge kartofler med skræl på og lade dem stå på den varme plade længe efter jeg har slukket. Det kan også spare nogle minutters kogetid.
Normalt behøver kartofler kogt med skræl heller ikke at komme i køleskab til dagen efter. Men det gør kartoffelmos nok, og sådan er der flere variabler, man kan benytte sig af, når madspild og energiforbrug skal minimeres.


Det er selvfølgelig også rigtig godt, hvis man kan forbruge strømmen til kogning og bagning, når strømmen er billig, fordi den er grøn og produceres i rigelige mængder. Dette er nok også nemmere for enlige, fordi de kun skal koordinere spisetider med sig selv.



­
15-06-2022 19:48
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
...hvad er forskellen på de ansatte i DR og gæssene hos en foie gras producent? Der er flere i familie med hinanden hos DR end blandt gæssene, men ellers søger de med lige stor iver mod de riges middagsborde efter at være blevet stoppet fulde af det de allerbedst kan li'.

Sandheden er at den kreative klasse er blevet stopfodret med fælleskabets penge siden 70'erne og endegyldigt har forladt proletarerne i klassekampen og har sat sig til højbords. De fattige må nu passe sig selv og omkostningerne ved den grønneomstilling og de fejlslagne krige mod 'højrefløjens diktatorer' som f.eks DR er ivrige bannerfører for.

Jeg er imod den nuværende krig i Europa, og har her kun skrevet om Ukraine konflikten som en dybt beklagelig og unødvendig krig, der kun skaber ofre.

Jeg er dog ikke enig i MSM fremlægningen af krigens årsag - jeg mener derimod at den er fremprovokeret af USA og UK, som har bildt en historieblind og uuddannet ukrainsk præsident ind at han kunne føre Ukraine ind i EU, NATO og producere sine egne atomvåben rettet mod Rusland i samme moment. Det sidste fremført af Zelensky selv på sikkerhedstopmødet i Munchen lige inden krigsudbruddet.

Det er en komplet tilsidesættelse af Europæiske sikkerhedsarkitektur siden ww2 - en tilsidesættelse alle, med mere end bare 1/2 hjerne, vidste ville gå galt. Med de konsekvenser vi nu ser - også på den globale fødevareforsyning. Tilsyneladende tjener Rusland også styrtende på de høje energipriser...

Det internationale samfund burde have reageret som man gjorde under de tysk/danske konflikter fra 1948/1964, som jo først fik sin reelle afslutning i 1920. Under dårligere vilkår for Danmark efter folkeafstemningen end vi kunne have fået igennem internationale forhandlinger med stormagtene år tidligere. Altså at stormagtnere burde regere løsningsorienteret i forhold til Ukrainekonflikten. Jeg er bange for at den nuværende krig ender på helt samme måde for som Danmark dengang - med kæmpe tab af land.

En anden helt uansvarlig ting Zelensky er bag - er at gennemføre forsvaret af Ukraine som bykamp. Det gjorde vi aldrig i 1864 og jeg har været med til planlægningen af Sjællands forsvar under den kolde krig - og vi havde ALDRIG på planen at gennemføre forsvaret ved at ødelægge de store sjællandske byer med bykamo. Der er altid en virkelighed efter en krig som en befolkning skal forholde sig til - uanset vinderen af krigen - og det er altid bedst at mest mulig boligmasse og infrastruktur er intakt post krigen. Zelensky har hvad jeg opfatter som en Mellemøstlig attitude til krigen, i ligegyldigheden med de civile ofre, og viser tydelige tegn på selvbenægtelse.

Vores ledere burde nu bruge tiden på at hjælpe Zelinsky ud af sin blindgyde - ikke bruge tiden på at skabe flere ofre. Når vores ledere først gør dette så kommer vi også tættere på en normalisering af fødevareforsyningen og energipriserne. Ikke mindst til gavn for den ukrainske civilbefolkning - men også til gavn for de lavestlønnede i både USA og EU.
Redigeret d. 15-06-2022 19:52
17-06-2022 20:45
Jakob
★★★★★
(9213)
­



Hvordan håndterer man spisende gæster som enlig.?

Er de som pifpafpuf, så er det meget nemt. Man lader bare et ord falde om politik og journalistik, så kører kværnen fuldautomatisk, og der er rigeligt at tygge på i timevis, så man behøver hverken at høre efter eller servere en krumme.



Men ellers må det være det samme princip: Køb aldrig mere mad, end du selv kan spise op.!

Til et enkelt måltid kan det være ganske simpelt.
Om man koger suppe til sig selv til 10 måltider, eller om man koger suppe til et måltid til 10 personer, det burde give det samme, og selvom der bliver meget til rest, så vil det hele kun blive spist hurtigere op, fordi der var gæster.

Så engang imellem i kollektivet kan den enlige altså godt tilbyde at lave mad til alle og være social, uden at give slip på sit personlige ansvarlige princip om at undgå madspild.

Hvis alle gør sådan, så kan vi nærmest totalt udrydde madspild.


Hvor mange fælles måltider, den enlige kan deltage i, må så afgøres af kollektivets evne til at organisere og samarbejde.




­
18-06-2022 09:28
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Man lader bare kværnen køre helt fuldautomatisk. Der er rigeligt at tygge på, og man behøver ikke at høre efter hvad andre siger.
22-06-2022 09:48
Jakob
★★★★★
(9213)
­
­



Jørgen Petersen skrev:
Man lader bare kværnen køre helt fuldautomatisk. Der er rigeligt at tygge på, og man behøver ikke at høre efter hvad andre siger.



Jeg forstår godt, at du føler dig tiltrukket af et socialt samvær, der passer som fod i hose til din personlighed. Men det var faktisk ikke det, der var hensigten.






­
23-06-2022 19:31
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ Jakob

Du lader bare kværnen køre helt fuldautomatisk, hører ikke efter hvad andre siger, hvis det går din mening i mod.
28-06-2022 19:13
Jakob
★★★★★
(9213)
­
­



Jørgen Petersen skrev:
@ Jakob

Du lader bare kværnen køre helt fuldautomatisk, hører ikke efter hvad andre siger, hvis det går din mening i mod.



Der er forskel på ikke at høre efter og at forsøge på at ignorere folk, som ikke kan finde ud af at holde sig til emnet.

Men jeg har faktisk ikke noget mad at spilde på dig, med mindre jeg køber ind til det, og det gør jeg vist ikke.
Så du må nok finde et andet sted at tigge føde, og du må gerne tage dine tomme rødvinsflasker med i rollatorkurven, når du går.




­
01-07-2022 19:18
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ Jakob

Du lader bare kværnen køre helt fuldautomatisk, og du hører overhovedet ikke efter hvad andre siger, hvis det går din mening i mod.
13-07-2022 12:51
Jakob
★★★★★
(9213)
­



@Ole Larsen


Brød kan fryses ned og senere varmes, så det bør næsten ikke kunne blive for gammelt.

Men det er ikke alt pålæg, det er klogt at lave burgere af, når holdbarheden er på det sidste:

10. jul 2022
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/danish-crown-tilbagekalder-rullepoelse-produceret-siden-1-juni-af-frygt-listeria
Har du rullepølse i køleskabet? Danish Crown tilbagekalder alle pakker produceret siden 1. juni
Der er rigtig meget rullepølse på markedet, du ikke bør sætte tænderne i.
For få dage siden tilbagekaldte Danish Crown rullepølse med bedst før-dato den 27. juli, men nu udvider de tilbagekaldelsen til at omfatte al rullepølse produceret fra den 1. juni og frem.
Det sker ud fra et forsigtighedsprincip, da det ikke med sikkerhed kan afvises, at enkelte produkter kan indeholde den sygdomsfremkaldende bakterie listeria, skriver Danish Crown i en pressemeddelelse.
Bakterien kan forårsage diarré og influenzalignende symptomer, hvis man indtager den.
De mange pølser sælges over hele landet i et væld af butikker. Tilbagekaldelsen gælder blandt andet rullepølse fra Pålækker, Den Grønne Slagter og REMA 1000. Den fulde liste kan ses her.
Danish Crown oplyser, at alle varer, de har haft på lager, er blevet destrueret over weekenden, og "der sendes ikke nye produkter på markedet, før der foreligger negative listeriatest for hvert enkelt parti rullepølse".



På den baggrund og kombineret med tidligere dårlige oplevelser, har jeg faktisk mere eller mindre besluttet at stoppe med at købe kødpålæg.

Det kan måske bedre gå for en hel familie, som kan konsumere en pakke pålæg om dagen. For dem kan varen være mere frisk og nyåbnet, og der er flere til at dele den patogene dosis, så den enkelte bliver mindre syg.

Men den enlige må selv alene spise alt det sygdomsfremkaldende, og det bliver tilmed langt værre, fordi det bliver over flere dage og bakterier formerer sig lystigt, mens pakken opbevares i åben tilstand.




­




Deltag aktivt i debatten Madspild - et fremmedord for enlige:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
TooGoodToGo (og madspild)124-09-2020 09:03
Stop madspild!308-10-2008 11:34
Artikler
Måltidskasser kan bekæmpe madspild
Selina Juul: Forbrugere kan bekæmpe madspild
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik