Husk mig
▼ Indhold

Mernild vs. Svensmark m.m. om 30 min!


Mernild vs. Svensmark m.m. om 30 min!13-12-2009 20:38
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
DR1 sender en ekstraordinær klimadebat om en halv time (kl. 21.05) med seks gæster i studiet: Sebastian Mernild, Henrik Svensmark, Villy Søvndal, Kristian Thulesen-Dahl, Mads Flarup Christensen (Greenpeace) og Bjørn Lomborg.
Værten er Reimer Bo.

Det bliver sprængfarligt!
14-12-2009 17:04
Jakob
★★★★★
(9287)
.



Ja, det blev sprængfarligt.

God bedring til Svensmark.

Jeg har sådan lyst til at skrive en overfrisk kommentar. F.eks.:

"Han må nok have et større batteri i sin pacemaker, hvis han vil diskutere med Mernild."


Men det så væmmeligt ud og tanken om, at Svensmark pludselig kan forsvinde, giver mig en dybt trist fornemmelse, så jeg må hellere undlade, indtil jeg er helt sikker på, at han er frisk igen.
Selvom han hører til CO2-teoriens "fjender", og han er en belastning, der kan virke som en trussel mod den nødvendige økologiske omstilling, så kommer vi alligevel ikke udenom, at han har været med til at skabe debat, og dermed mener jeg nok, at han alt ialt er en gevinst for sagen, uanset om hans teorier holder vand eller ej.


Her er et link til udsendelsen:
TV AVISEN 21:0013.12.09


Link til nogle spekulationer om hjerteprobelmet:
http://ing.dk/artikel/104886-mini-hjertestarter-redede-svensmark-med-stoed-paa-35-joule



Men Lomborg og Kristian Thulesen-Dahl, de kan da virkelig irritere mig på den dårlige måde.

Lomborg, der for 15-20 år siden snakkede om afbrænding af øldåser, hvor han burde have snakket om forskning. Han snakker nu primært om forskning, hvor det er alt for sent at være tidligt ude, og han bliver ved med at mene, at det er at gøre godt, når man øger overbefolkningen.

Han har ganske enkelt ikke fornemmelse for klima og økologisk bæredygtighed.
I mine øjne er han en karl smart, som mest hærger og forplumrer debatten, og jeg finder det flovt og pinligt, at Danmark bruger ham som rådgiver.



Kristian Thulesen-Dahl har givet Lomborg offentlig støtte i mange år.
Og jeg forstod på udsendelsen, at Kristian Thulesen-Dahl mener, at man vil lege Gud, hvis man vil ændre på klimaet.

Og Kristian Thulesen-Dahl mener, at det er absurd, at vi standser vindmøller, når det blæser for meget.
Bevar mig vel.
Han kan da bare forlange nogle flere EL-patroner anbragt i havet, hvis han hellere vil fyre for fiskene end undlade.
Får vi nok af dem, så kan kulkraftværker og atomkraftværker også køre for fuld kraft døgnet rundt. Hvis han vil have 100% udnyttelse af mekanikken, så den kan blive hurtigere slidt, så kan det da godt lade sig gøre.
Men jeg synes altså ikke, at det er absurd kun at producere den energi, som man har brug for, selvom der er mere at hente for de grådige og fuglene.


Det ville dog være udmærket, hvis Kristian Thulesen-Dahl havde sikret nogle kraftige midler til forskning blandt andet i lagring af vindenergi, så vindkraften bedre kan erstatte fossilt brændsel i stille vejr.
Man skulle da også tro, at der kan blive råd til det, når hans egen rådgiver (Lomborg) anbefaler 100 milliarder kroner/land/år til forskning, og det tilmed er en sag, der bekymrer DF så meget, at de finder situationen absurd.

Men blev der dét, eller tror DF, at vi kan redde verden og varme huset op med øregas..?

Det håber jeg, at man vil overveje nærmere.


.
Deltag aktivt i debatten Mernild vs. Svensmark m.m. om 30 min!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Cepos og Svensmark - Solens og kosmisk strålings påvirkning af jordens klima404-07-2021 14:28
Svensmark overdriver betydningen af egen forskning...1522-10-2020 07:38
Henrik Svensmark på Radio 24-79121-03-2018 18:47
Svensmark og Friis-Christensens teorier1412-04-2016 21:31
Til Mernild3424-10-2011 08:53
Artikler
Peter Laut: Solens aktivitet og Jordens klima
Sebastian Mernild: Oceanernes indflydelse på det globale klima
Lidegaard og Mernild: Politisk stilstand, mens isen fortsat smelter
Henrik Svensmark
Sebastian Mernild: Fred Nordpolen som arktisk laboratorium, september 2007
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik