Husk mig
▼ Indhold

Miljøstyrelsen:En samlet pesticidstatistik 1988-2014


Miljøstyrelsen:En samlet pesticidstatistik 1988-201402-02-2017 19:45
kfl
★★★★★
(2167)
En samlet pesticid-statistik 1988-2014(Udkast)
Miljøstyrelsen udgiver hvert år en statistik over solgte mængder af virkstoffer. Her er et link til disse Bekæmpelsesmiddelstatistikken 1988-2014

Sædvanligvis udarbejdes, der en 3 års oversigt. Imidlertid er der behov for at se udviklingen i solgte mængder virkstof over en længere periode. Det kan lade sige gøre ved en række manuelle opslag, at få dannet en oversigt, men det kræver en del arbejde. Derfor har jeg ved at konvertere disse statistikker, der ligger som PDF-dokumenter til Word og videre til Excel og videre til tekstfiler, dannet en samlet statistik.

Derefter har jeg via en aktindsigt fået fat i Miljøstyrelsens Bekæmpelsesmiddel Database og fundet casnr og type og samlet alt i et stort Excel-ark og tegnet en række grafer. Der har været problemer med, at nogle navne på virkstofferne er ændret eller der er stavefejl i navnene. Derfor kan der være noget, der kan være gået galt ved hele processen. Jeg har selvfølgelig foretaget en stikprøvekontrol, men der kan alligevel være fejl i nogle af tallene. De vil selvfølgelig blive rettet, når de er identificeret. Alt ligger i min Dropbox.

Det har været et stort arbejde at nå hertil med i alt 396 virkstoffer. Dette er ikke blevet gjort før.

Her er linket til det samlende Excel-ark med alle virkstoffer fra 1988-2014.

Miljøstyrelsens Bekæmpelsesmiddel Statistik 1988-2014

Her er graferne om virkstoffer grupperet efter Herbicider, Fungicider, Insekticider, etc. Se definition af grupperinger Grupperingsdefinitioner

Totaler grafer

De sorte tal angiver vægten og de blå tal angiver, hvor mange virkstoffer, der indgår i grafen.

Det er bemærkelsesværdig, at salget af Fungicider og Insekticider er faldet systematisk i perioden 1988-2014. Midler til vækstregulering er nogenlunde konstant. Salget af Herbicider er derimod voksende.

Det næste spørgsmål er: Hvorfor har vi set denne udvikling?

Der er åbenbart, at jeg ville foretrække, at Miljøstyrelsen eller SEGES udarbejdede denne statistik, idet de dels har ekspertisen og dels ressourcerne. En sådan oversigts statistik er vigtig i den politisk diskussion om brugen af pesticider. Derfor alt det arbejde.

NB:Indtil Miljøstyrelsen siger god for tallene, må tallene kun anvendes med et forbehold med ret til for senere ændringer.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 02-02-2017 19:51
Deltag aktivt i debatten Miljøstyrelsen:En samlet pesticidstatistik 1988-2014:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik