Husk mig
▼ Indhold

Min-max temp. på polerne under istiderne


Min-max temp. på polerne under istiderne11-06-2009 00:39
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Hvor koldt var der egentligt på polerne under istiderne...vi ved at gennemsnitstemperaturen globalt var 7-9 C koldere end i dag.

Grunden til at jeg spørger er at CO2 fryser til tøris ved en temperatur på minus 78,4 C og har et kogepunkt på minus 56 C.

Kan det være grunden til at CO2 niveauet svinger konstant mellem 180 og 280 PPMv CO2 i iskernerne under istiderne ?

Der er f.eks. varslet ned til minus 74 C på Vostock siten på Antarktis...kun 4,4 grader fra CO2'ens frysepunkt.

Det kunne være ret interessant af få det belyst lidt nærmere.
Redigeret d. 11-06-2009 00:41
11-06-2009 09:34
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Man må da regne med at sommer temperturen var over -56'C i hele snelagets tykkelse.

I en mellemistid er klimaet mere stabilt jo varmere klimaet er, fordi den yderste atmosfære er dominderet af vand fra høje tordenvejr. Og der er flere og mere regelmæssige tordenvejr jo varmere klimaet er.

I en istid er den yder atmosfære domineret af svovl fra vulkaner. Og da vulkanudbrud sker med uregelmæssige mellemrum så svinger termperturen op og ned på en uforudsigelig måde. Hvilket umuliggør landbrug.

selv om tøris koger, så vil co2 ikke stige op af sneen da den er tunger end luft.
11-06-2009 10:48
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Grunden til at jeg spørger om min-max temperaturerne under istiderne er følgende lille sætning:

One more reason why fossil plant stomatal index (SI) studies indicate 320ppmv to 360ppmv CO2 during periods in which the ice core data indicate 285ppmv.

If the plant SI data are more analogous to the modern instrumental CO2 record than the ice core data are...385ppmv is not particularly anomalous.


Noget tyder på at CO2 konsentrationen var højere andre steder (SI) end i iskernerne.
11-06-2009 11:49
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Det er CO2 indholdet svinger som vinden blæser, fordi CO2 afgives om forår og sommer og optages af havet om vinter og efterår. Dels er CO2 tunger end luft.

Man må dog heller ikke glemme at jo mindre snefald og jo mere snavset luft, jo mere liv i sneen. Det vil sige at en del CO2 i snen, under istiderne er blevet bundet som ekskrementer.
11-06-2009 23:39
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@ kulde-varmen

Jeg kan respektere almindelig lokums snak....ikke uvæsentligt i nogen henseende...men dette her skulle gerne hæves til noget over det latrinære niveau.

Jeg savner links til min-max temp. under istiderne....Hvem kan hjælpe ?
Redigeret d. 11-06-2009 23:40
13-06-2009 11:54
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@GLAR


Hvis det lykkes dig at finde de data, du søger, så må du gerne lægge dem herind.


Jeg er også interesseret i samme datasæt for ækvator, og har du alligevel fat i en tabel, som kan den slags, så vil jeg også gerne kende de samme tre datasæt for perioder, hvor jorden har været allermest varm.

Det var heller ikke så meget hjælp, du fik af mig, men jeg forstår godt din interesse for disse data, og det forbløffer mig, at de ikke er let tilgængelige. Hvis de altså er kendte.


Umiddelbart kommer jeg til at tænke i retning af et nedre "tipping point", fordi mere kulde under en vis grænse vil binde CO2 og andre drivhusgasser til polerne i form af fast stof. Den mindre mængde drivhusgas vil så få temperaturen til at falde yderligere, hvorved der bindes mere drivhusgas osv...

Men men men....



.
13-06-2009 13:40
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
Jakob skrev:

Umiddelbart kommer jeg til at tænke i retning af et nedre "tipping point", fordi mere kulde under en vis grænse vil binde CO2 og andre drivhusgasser til polerne i form af fast stof. Den mindre mængde drivhusgas vil så få temperaturen til at falde yderligere, hvorved der bindes mere drivhusgas osv...

Men men men....




Hvilket bare viser, at du er fordomsfri eller på engelsk "open minded".

Det er jo teoretisk set rigtigt, at koldere oceaner kan binde mere CO2, men istiderne blev ikke permanente - lige så lidt som jeg tror, en eventuel varmetid vil blive det.

Hvor kunne det dog være dejligt med nogle varmere dage!!

Venligst brinch
14-06-2009 11:10
Jakob
★★★★★
(9267)
.



Har Svensmark forresten ikke en god kurve over klodens temperturudsving mange 1.000 år tilbage..?



brinch skrev:

Hvor kunne det dog være dejligt med nogle varmere dage!!



Ja, det er vi sikkert mange danskere, som synes.
Men det er nok ikke optimalt, hvis vi lader sådanne egoistiske hensyn præge vores holdning til bekæmpelse af global opvarmning.



.




Deltag aktivt i debatten Min-max temp. på polerne under istiderne:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Istider
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik