Husk mig
▼ Indhold

Minivindmøller



Side 3 af 3<123
16-08-2009 21:39
Jakob
★★★★★
(9216)
.



@delphi


Hvis det er afgift, der er problemet, hvorfor har de så ikke bare lagt den på..?

Som det er i dag, så kan du sagtens slippe for afgift, hvis du bare har råd til at købe den typegodkendte "monopolmodel":
http://vindby.dk/61_vindmoelle_vindy_v1a.htm


Derfor tror jeg ikke, at EL-afgiften er årsagen. Og som sagt ville der næppe heller være en gevinst for staten i mit tilfælde, men derimod et lille tab.

Jeg kan bedre købe en ny oliebrænder. Det er der ikke så meget bøvl og kunstig lovgivning om. Den virker bare, og den koster næsten ingenting i indkøb, fordi den er masseproduceret.
Sådan er det nok også med minivindmøller i Danmark om 10 år, men indtil videre må vi nok erkende, at Danmark ikke er motiveret for at omstille til VE.
Var man politisk motiveret, så gjorde man det selvfølgelig ikke til en dyr forhindringsbane for dem, der ønsker at stille om.
Vi taler udelukkende om lovgivning indført under den nuværende regering.



.
16-08-2009 22:05
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Jammen det er da også lobby virksomhed af værste skuffe!

Biogas. For 10 år siden kostede en 1 Mw anlæg 8 Mio som herefter yde 400 Kw el og 450 Kw varme og et tab på 150 Kw det kunne herefter forsyne 80 husstande eller der skulle et 3 Mw anlæg til en by som Nørager til 30 Mio kr i dagens priser.

Det er nu lykkes private firmaer at pumpe kommunalbestyrelse, landmænd og offentlige støttekroner for 104 mio. De gode frokoster og gode vine som helt sikkert er givet er givet godt ud for de aktører som står bag det svineri. Men det kan jo kun ske når tåbelige og inkompetente politiske beslutninger ligger penge lige ned i lommen på de private aktører.

Vind: de investorer som står bag vestas de er da bedøvende ligeglade med miljø og Co2 osv de vil da bare have maksimal udbytte og kan en minimal konkurrence fra nogle minimøller elimineres ja så sker det da!

PS! Her i hobro forsøger man at omligge den halvdel af byen som forbruger naturgas til opvarmning i boligen til fjernvarme. For det første har man rigeligt med energi fra byens affaldsforbrænding og dernæst dette energiorgie fra Danogips se



til at forsyne det naturgasforsynet område.

Det er i runde tal tale om 50.000 Mwh/år gas som kunne udfases til fordel for et spild som forekommer til overflod i dag.

Selv om staten minimum kunne opnå den samme afgift, er det politisk ikke muligt at sparre natur og miljø for denne unødvendige forurening, og hvor landet minimum kunne opnå en salgsindtægt på 12 mio kr fra denne gas når den blev solgt til udlandet!
Redigeret d. 16-08-2009 22:26
17-08-2009 21:29
Jakob
★★★★★
(9216)
.



Når jeg ser på den omgang lovsjusk, som minivindmøllerne har været udsat for, så tror jeg ikke, at vi er færdige endnu.
Og jeg tør slet ikke gætte på, hvad det næste bliver.
Det kan blive endnu en lempelse af de alt for stramme regler, som ødelægger markedet.
Men det kan også blive afgifter og flere restriktioner.
Det skulle heller ikke forbavse mig, om vilkårene for allerede opstillede minivindmøller vil blive ændret.


Jeg købte engang en jolle på anhænger, og med en god motor, så jeg kunne have lidt sjov og sejle til nye fiskepladser.
I dag må jeg ikke køre båden til stranden, fordi der nu kræves et dyrt trailerkørekort.
Jeg må i øvrigt heller ikke sejle båden mere, fordi der nu forlanges et dyrt speedbådskørekort til min gode motor.
Fiske må jeg heller ikke mere bare gøre, for der forlanges nu et fiskekort.

Det er alt sammen lovindgreb, som særdeles mærkbart har begrænset min frihed og kostet mig lykke, muligheder og mange penge.
Båden har jeg endnu, men den er næsten intet værd, fordi så få må bruge den, at der nærmest ikke er efterspørgsel.
Da jeg købte den var det egentlig også min hensigt, at jeg skulle kunne bruge den resten af mit liv.

Skal jeg så nu med den historie som erfaringsgrundlag tro på, at der ikke kommer flere chikanelove omkring minivindmøller, hvor de nu for anden gang indenfor få måneder har lavet det hele om igen igen..??

Jeg vil egentlig gerne være grøn til fingerspidserne og gøre min bolig selvforsynende med vedvarende energi.
Men der skal være grænser for, hvor meget jeg vil hoppe rundt for politikere, som gør mig til grin for mine egne penge.

Hvis borgerne skal være seriøse i klimakampen, så må det være en betingelse, at politikerne også er det.



.
20-08-2009 09:16
Jakob
★★★★★
(9216)
.



Men DONG har råd til det.


Minivindmøller i København:
http://www.berlingske.dk/article/20090818/klima/708180073/
http://ing.dk/artikel/101606-vindmoeller-paa-vej-midt-inde-i-hovedstaden

Men hvordan ser regnskabet mon ud, når de er færdige..?
Ok, det skal vi ikke tænke så meget på. Det er jo også reklamesøjler og kunst, og værdien af reklame og kunst er svær at fastslå.
Jeg synes, at det er super, hvis DONG kan skabe en udbredt succes på det.
Der kan dog være den fare ved at anbringe minivindmøller i byen, at de generer borgerne og skaber modvilje, så minivindmøllerne får flere skærpende regler, som igen også kommer til at gå ud over folk på landet.



.
RE: Aukengift04-10-2009 20:57
Hopff
☆☆☆☆☆
(9)
Det miljøsvineri vi ser, f.eks. jernstøberier osv. Det skyldes i høj gra de afgifter Auken indførte som miljøminister. Mange mindre samfund, kunne opvarmes med det spild, som de afgifter er skyld i.

Virksomheder har køleanlæg, til at afkøle såkaldt procesvarme. Ville virksomhederne udnytte spildvarmen, så skal der betales Co2 afgift. Derfor er det økonomisk billigere, bare at blæse varmen ud i det fri.

Der ville klart være en miljøgevinst, ved at ændre på de afgiftregler. Men der mangler politisk vilje, penge står højere end miljø, i politik.
04-10-2009 21:25
Jakob
★★★★★
(9216)
.



Der er ikke nødvendigvis afgift på strøm fra minivindmøller, men man skal nok normalt forvente at betale skat af energien, hvis man sælger den.
Er det til privat brug, så har man jo også i forvejen betalt skat af de penge, som man investerer med, og man får lov til at betale moms af varen.


.
04-10-2009 22:00
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Hopff

Ja! og man herefter skal høre og se på den salvelsesfuldkommenhed grænsende til religiøs guddommelighed hvormed Aukenæraen strøede om sig med miljømæssig dyrt frembragte skatte- eller forbruger frembragte formuer til mølle og miljøprojekter hvor nyttevirkningen var totalt udeblivende, for herefter efter bedste planøkonomiske principper at holde gang i penge/afgiftsmaskineriet styres alt via regulativer og afgifter som stikker hovedløst i alle retninger. Men en ting var dog sikkert det var og blev totalt hovedløst!
05-10-2009 19:32
Hopff
☆☆☆☆☆
(9)
Der må jo ikke findes politisk vilje, til at ændre på tingene. ikke engang efter 7 års borgerlig styre, som jo ellers bryster sig af at være fornuftens politik. Ikke at jeg lige kan få øje på det, heller ikke på miljøpolitik.

Sandheden er vel nærmest, at afgifternes rare penge, vejer en del tungere end den globale opvarmning.

Der mangler politisk vilje, og handlekraft, ikke kun her i landet, men generelt i den vestlige del af verden.

Angående minnimøller, så læste jeg for noget tid siden, at man arbejder på en model, hvor man som mølleejer, af små møller under 5Kwh, muligvis kunne få lov at tilslutte møller, så egen produktion, får måleren til at køre negativ. Så man som mølleejer reelt får 1,98 pr. Kwh, med mindre man har en produktion større end ens egen forbrug. Det lød som rimelig, da man så trods alt ikke skulle købe el til fuld pris, for kun at få 30% eller noget i den stil, for ens bidrag til produktionen.

Jeg bor lidt ude på landet, og har både plads, og ønske om at udlede mindre Co2. Men det skal selvfølgelig kunne financere sig selv over tid, der skal være en økonomisk gevinst. Det skal ikke være den lille private mand, der skal klare, og ikke mindst betale for at opnå lavere forbrug af co2.
05-10-2009 19:59
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Angående minnimøller, så læste jeg for noget tid siden, at man arbejder på en model, hvor man som mølleejer, af små møller under 5Kwh, muligvis kunne få lov at tilslutte møller, så egen produktion, får måleren til at køre negativ. Så man som mølleejer reelt får 1,98 pr. Kwh, med mindre man har en produktion større end ens egen forbrug. Det lød som rimelig, da man så trods alt ikke skulle købe el til fuld pris, for kun at få 30% eller noget i den stil, for ens bidrag til produktionen.


De regler har virket gennem de sidste mange år.
05-10-2009 20:32
Jakob
★★★★★
(9216)
.



Boe Carslund-Sørensen skrev:
De regler har virket gennem de sidste mange år.


Kan du dokumentere det..?

Jeg mener, at det gælder for solceller, at de må lade måleren køre baglæns og dermed modregne det direkte i deres private forbrug. Men ikke for vindmøller. Det er muligt, at jeg er fejlinformeret, men det virker måske heller ikke helt rimeligt, at private minivindmøller skal have 2 kr i tilskud, når det blæser mest og andre vindmøller døjer med at afsætte vindstrømmen..?

Hvis det er rigtigt, så må det i hvert fald være et stærkt økonomisk argument for at koble minimøllen til nettet.


.
05-10-2009 22:15
Hopff
☆☆☆☆☆
(9)
Ved ikke om der er vedtaget noget, det har jeg ikke kunnet finde. Men her fandt jeg en artikel om planerne fra Connie Hedegaard.

http://fpn.dk/bolig/article1217656.ece

Det var lidt ældre, end jeg huskede. "Beklager"
Redigeret d. 05-10-2009 22:55
05-10-2009 23:13
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Vilkår for husstandsvindmøller!

http://www.lr.dk/planteavl/informationsserier/aktuelt/pl_aktuelt_07_104.htm

Udover en masse bøvl med skattefar skal der betales 2,5 øre i PSO af egenproduceret el.
Så en minivindmølle må ikke få elmåleren til at løbe baglæns som minisolcelleanlæg.

Skattereglerne kan findes på www.skat.dk ved at gå ind under rådgivere og søge på husstandsvindmøller, der ligger et bindende forhåndstilsagn fra 2009.
05-10-2009 23:19
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Lovgivning for små vindmøller mv.


Bekendtgørelse om fritagelse for betaling til dækning af offentlige forpligtelser for egenproducenter af elektricitet fra små anlæg
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=116748
08-10-2009 22:34
Hopff
☆☆☆☆☆
(9)
Så fik jeg læst lidt på de links Boe Carslund-Sørensen har lagt ind.

Jeg står en smule måbende tilbage, for ifølge disse beregninger, taget fra http://www.landbrugsinfo.dk/Tvaerfaglige-emner/Energi/Sider/Minivindmoeller_til_husbehov.aspx Så er det en ren underskudsforretning, at sætte en minimølle op.

Tabel 1. Økonomiske forhold ved køb og drift af mini-vindmølle.

Pris, kr. 40.000

6% forrentning, kr. 2.400

7% afskrivning, kr. 2.800

Finansieringsomkostninger, kr. pr. år 5.200

Vedligeholdelse, kr. pr. år 1.000

Elproduktion, kWh/år 2.000

Elpris fra elselskabet, kr. pr. kWh 1,75

Indtægt fra mini-vindmøllen, kr. pr. år 3.500

Forbrugsafgift PSO (0,02 kr./kWh), kr. pr. år 40

Udgifter i alt, kr. pr. år 6.240

Produktionspris, kr. pr. kWh 3,12

Besparelse, kr. pr. år - 2.740

I beregningerne antager man, at en 1 Kwh mølle, kun producerer strøm ca. 1/4 af tiden. Man regner med en rente på 6% og i øvrigt er min El pris nu på ca. 1,98.

Hvis man blot regnede med at møllen lavede strøm 1/3 af tiden, brugte dagens aktuelle El pris, og så møllen som en mindre investering, for egne penge. Så ville resultatet se noget anderledes ud.

Pris, kr. 40.000

0% forrentning, kr. 0

7% afskrivning, kr. 2.800

Finansieringsomkostninger, kr. pr. år 2.800

Vedligeholdelse, kr. pr. år 1.000

Elproduktion, kWh/år 2.900

Elpris fra elselskabet, kr. pr. kWh 1,98

Indtægt fra mini-vindmøllen, kr. pr. år 5742

Forbrugsafgift PSO (0,02 kr./kWh), kr. pr. år 58

Udgifter i alt, kr. pr. år 3858

Produktionspris, kr. pr. kWh 1,33

Besparelse, kr. pr. år 1884

Dette resultat ser jo noget anderledes ud, det ville give et lille afkast, oveni at man ville få en lidt renere samvitighed
09-10-2009 13:36
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Hopff
Har et par betragtninger til din beregning.

Omkring produktionen.
Fremfor at formode den producerer i 33% af tiden i stedet for 25% er det nødvendigt med input baseret på reelle data. Dem giver landbrugsinfo heller ikke men de skriver om produktionen i deres beregning (tilføjet understregning):
I tabel 1 er der regnet på en mini-vindmølle, der under gode vindforhold producerer 2.000 kWh.

Hvis vi som udgangspunkt antager at landbrugsinfo ved hvad de snakker om ved jeg ikke helt om det er i orden bare sådan at sætte produktionen op med 900 kW i antagelserne. Rent faktisk som jeg læser det de skriver er de selv i den "optimistiske" ende af produktionsskalaen.

Dertil, som du har beregnet de 2.900 kWh/år i produktion har du taget kapacitet * timer på et år * produktionsfaktor. Dvs.: 1 kw * 8760 * 33% = 2.890 kWh per år. Som du så runder op til 2.900 kWh
Det gætter jeg da i det mindste på?
Bemærk dog at der fragår noget strøm til møllens eget forbrug. Hvor meget dette drejer sig om ved jeg ikke præcist men tager vi udgangspunkt i landbrugsinfos eksempel vil 25% produktionsfaktor resultere i 2,190 kWh årligt. Når de så regner med 2.000 kWh i nettoproduktion kan vi formode de 190 kWh er til møllens eget forbrug hvilket i så fald svarer til ca. 8,7%.
Det jeg vil sige er, at selv hvis vi antager vi kan sætte produktionsfaktoren op skal der fraregnes møllens eget-forbrug hvilket du ikke har gjort i dit eksempel.

PSOen ved jeg ikke helt hvorfor de har sat til 2,0 øre i beregningen men den skal jo være 2,5 øre jvf. teksten. Ikke noget der rykker gevaldigt i regnestykket, men for nøjagtighedens skyld.

Så er der den hvor du begår den største fejl. Du må ikke i en beregning sætte forrentningen til 0%. Det forrentningen i udregningen repræsenterer er "opportunity-cost", altså hvad du ellers kunne have forrentet pengene til. 6% er nok lidt højt sat og skal nok ses i sammenhæng med konjunkturerne i årene før beregningen fra landbrugsinfo. Dertil skal der reelt tænkes risiko-justering ind i den og eftersom vi må formode det er forholdsvist sikkert, at det blæser i fremtiden samt, at det ikke er sandsynligt el-prisen (netpris) falder gevaldigt. Ja så er det egentligt en relativt sikker investering. Dvs. et korrekt benchmark ville være en form for statsobligationer. I oversigten herefter kan man se effekten af at ændre forrentningen. Umiddelbart vil jeg mene 4-5% er et udemærket benchmark.

Den fejl du specifikt begår med forrentningen er at sætte den efter din "samvittighed". Det er helt i orden fra en økonoms synspunkt at acceptere at en minimølle ikke skal ses som en investering og ikke strengt set kører rundt finansielt. Men det må ikke ske ved at ændre på selve beregningen. Det eneste man så opnår er at skjule for sig selv hvad man accepterer at betale for den "grønne" samvittighed.

I oversigten her har jeg ændret PSO til 2,5 øre og sat el-prisen til 2,00 kr rent. I April var den på landsplan i snit 1,878 kr/kWh og i januar 2,097 kr/kWh. Jvf. Energitilsynet prisstatistik. Møllens egetforbrug er sat til 8,68%. De grønne felter er variabler og den første kolonne er udregningen fra landbrugsinfo til sammenligning.
Med 33% produktionsfaktor


Med 25% produktionsfaktor



For at sammenfatte. På baggrund af ovenstående vil jeg påpege at din konklusion ikke er helt retvisende:
Dette resultat ser jo noget anderledes ud, det ville give et lille afkast, oveni at man ville få en lidt renere samvitighed

Du opnår kun dit afkast ved at ændre betydeligt på antagelserne. Spørgsmålet er så om de ændringer er realistiske og her tænker jeg specielt på produktionen. Prisen for den renere samvittighed har du reelt obstrueret ved at sætte forrentningen til nul.
Det korrekte vil være at komme frem til realistiske antagelser til beregningen og efterfølgende acceptere om prisen for den renere samvittighed er for høj eller acceptabel. Der er selvsagt en individuel overvejelse, men deraf også behovet for at synliggøre den.

Jeg vedhæfter regneark hvor man kan ændre på antagelserne og se resultatet. Kunne være sjovt om vi på klimadebat i fællesskab måske kunne udbygge en gennemsigtig "regnemaskine" folk kunne benytte til at overveje, at investere i en minimølle.
F.eks. er egenforbrug sat til 8,68%. Hvorvidt det er realistisk ved jeg ikke men måske noget vi kunne finde ud af. Ved slet ikke om det er variabelt (afhængigt af produktion) eller om det er et fast forbrug.
Dertil kunne man måske støve noget reel produktionsdata op for en minimølle og deraf finde ud af om 25% eller anden procentsats er en realistisk loadfaktor.

Mvh.
Mikkel
09-10-2009 13:37
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Regnearket kan jeg af uvisse årsager ikke få lov at vedhæfte.

Har gemt det som en excel 97-03 fil, dvs. .xls og det fylder 23 kb. Burde det ikke være ok?
Sagkyndig IT vejledning efterlyses.


HJÆLP Branner



Mvh
Mikkel
Redigeret d. 09-10-2009 13:47
09-10-2009 15:25
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Mikkel R skrev:
Regnearket kan jeg af uvisse årsager ikke få lov at vedhæfte.

Har gemt det som en excel 97-03 fil, dvs. .xls og det fylder 23 kb. Burde det ikke være ok?
Sagkyndig IT vejledning efterlyses.


HJÆLP Branner


Det burde bestemt være OK. Har lige oprettet en test i Papirkurven, hvor jeg har vedhæftet et tomt .xls-dokument. Ingen problemer dér.

Er desværre væk fra siden indtil på søndag, men håber, du finder ud af det
09-10-2009 18:20
Hopff
☆☆☆☆☆
(9)
Hej igen.

Du har ret i din formodning, om min beregning Mikkel R.

"citat" Dertil, som du har beregnet de 2.900 kWh/år i produktion har du taget kapacitet * timer på et år * produktionsfaktor. Dvs.: 1 kw * 8760 * 33% = 2.890 kWh per år. Som du så runder op til 2.900 kWh
Det gætter jeg da i det mindste på? Citat slut"

Jeg kunne have brugt en forrentning på ca. 4,7% og kommet frem til et rundt 0 i min beregning. antagelsen omkring de 33% produktionstid, har jeg ikke sådan helt grebet ud af den fri luft. Jeg har læst lidt på div. produktblade, hvor der flere steder bliver angivet årlig produktion. Jeg har så regnet lidt baglæns, på et par eksempler, og derved fundet frem til de ca. 33%. Når det er sagt, så er det selvfølgelig i en annonce, jeg har fundet de data, og hvem ved om der er pyntet lidt på virkeligheden, det skal jeg lade være usagt.

I øvrigt ville jeg vælge en mølle, som nominelt kunne lave lidt mere strøm. 1,5 til 2 Kwh tror jeg er mere realistisk, og prisen for tilslutning osv. vil jeg formode er nogenlunde den samme. Så kan 5000.- mere i indkøbspris være givet rimelig godt ud.
20-12-2009 06:13
Jakob
★★★★★
(9216)
.




http://www.klimadebat.dk/forum/minivindmoeller-d24-e417-s40.php#post_14251

[kopi af ovenstående indlæg fjernet - brug linket i stedet]


Nu er der kommet lidt flere vinkler til overvejelse omkring det faktum at ovenstående vindmølletyper ikke kan købes i Danmark.

USA tror endnu mere på vindmøller med "krave" end både jeg og Risø.

Se her:

http://ing.dk/artikel/104943-cop15-nye-supereffektive-vindmoeller-skal-give-usa-foerertroejen
Citat fra siden:
--------------------
Amerikansk flyindustri hjælper vindmøller
Og nobelprisvinderens forventning til den næste generation af vindmøller er klar: De skal være højeffektive, ultrakompakte og billige.

»Vi involverer flyindustrien for at trække på dennes ekspertise i turbineteknologi og effektiv udnyttelse af luftstrømme,« sagde Steven Chu og henviste til den såkaldte Mixer/Ejector Wind Turbine (MEWT) - teknologi, som i øjeblikket er under udvikling af virksomheden FloDesign Wind Turbine Corporation.

I denne teknologi er den klassiske vindmølle omskabt til en turbine med store ligheder med en klassisk jetmotor, og hvor målet er at udnytte vindstrømmene langt mere effektivt samtidig med, at de er billige og enkle at placere i landskabet.
--------------------






Er der mon andre end mig, der kan se ligheden med de minivindmøller, som ikke må sælges i Danmark..?


Men så kommer Risø da heldigvis med en kommentar.

Se her:

http://ing.dk/artikel/104961-cop-15-risoe-om-amerikanske-turbinevindmoeller-dur-ikke
Citat fra siden:
------------------------
Men hvis man skal tro de foreløbige visualiseringer af designet vil det få ualmindelig svært ved at konkurrere. Programleder for Aeroelastic design på Risø-DTU Flemming Rasmussen siger:

»Det er kendt, at sådan et design kan opnå større virkningsgrad end traditionelle trevingede vindmøller. Men da materialeforbruget også er langt større, har jeg svært ved at forestille mig, at det kan producere energi billigere, end det mølledesign vi ser i dag,« siger Flemming Rasmussen.

Han fremhæver især de enorme belastninger som møllen vil blive udsat for, hvis vinden et kort øjeblik skifter retning. Det vil kræve en meget robust konstruktion.

»Det er selvfølgelig interessant, at forskellige designs bliver udforsket. Og ofte kommer der jo også nogle brugbare resultater ud af udviklingen,« siger Flemming Rasmussen.

Han mener, at det måske vil være muligt at bruge designet til bymøller, hvor den ydre ring samtidig kan fungere som en sikkerhedsforanstaltning, hvis møllen skulle løbe løbsk.
------------------------





Er det virkelig et tilfredsstillende svar fra verdens førende vindmølleforskningscenter i verdens førende vindmøllenation..??

Nej, kære venner, det er det altså ikke.

Det er et udtryk for, at vi har langt igen, når det gælder forskning og udvikling af vindmøller.

Især kan jeg igen igen blive meget harm over, som minivindmøller er blevet sjoflet.
Under den rette VE-ledelse ville de være en skøn nichefolkehobby og ikke en politisk prügelkabe.

Hvis man skal fremstille en krans til en kæmpe vindmølle, så bliver det en meget stor konstruktion, som er dyr og besværlig at håndtere i produktionen.

Men er det til en minivindmølle, så vil jeg tro, at en stansemaskine eller en støbemaskine til massefremstilling vil kunne producere kraver til op til samme areal på få minutter.

Mange bække små, bliver til en stor å.

Og en krave frem for kun en vinge giver beviseligt en bedre udnyttelse af svag vind, hvilket er meget vigtigt, når man gerne vil have meget vindkraft i et land.

Regeringen må bare erkende, at den har VE-forsket og udviklet alt for lidt.

Det er da lidt sørgeligt, når man tænker på, at man måske kan udføre over 100 forsøg med minivindmøller for hvad blot en enkelt stor vindmølle koster.
Men selvom vi nu tager skeen i den anden hånd, så må tiden alligevel være inde til at vise dansk selverkendelse og igen åbne fuldstændigt frit for verdensmarkedet for minivindmøller.
Det nytter ikke noget at lukke øjnene for vore medspillere i den globale klimakamp.
Vi har brug for at lære af hinanden.

Jeg bebrejder Regeringen, men det er også en næse til en viljesvag opposition, som falder glad til patten, hvergang der skal skrives triste energiforlig.

Efter årtiers vindmølleforskning kan vi endnu ikke gå ind i en dansk butik og se på et stort udvalg minivindmøller med tydelige og sammenlignelige specifikationer.
Det er efter min mening dybt pinligt, og noget der skal rettes op i en fart.

Jeg vil gerne foreslå, at Risø med det samme som en hastesag får besked på at hjemtage et bredt udvalg minivindmøller, som staten betaler for at få beskrevet, typegodkendt og katalogiseret på en grundig og sammenlignelig måde.


Derforuden vil jeg også gerne bede Risø selv komme med nogle flere offentlige bud på, hvordan alternative minivindmøller bør se ud.





-----------
interne minimølle ref. links:
http://www.klimadebat.dk/forum/varmeproducerende-minivindmoeller-d24-e567.php
http://www.klimadebat.dk/forum/minivindmoeller-d24-e417.php
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoeller-til-lavere-pris-d20-e516.php
http://www.klimadebat.dk/forum/vindkraft-under-4-m-sek-d20-e509.php#post_10189
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoellehavn-d7-e581.php#post_6955
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoellehavn-d7-e581-s40.php#post_8601
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoeller-med-vingediameter---1-128-meter-d20-e939.php
http://www.klimadebat.dk/forum/ideer-og-tips-til-klimabevaegelsen-d7-e385.php#post_8341
Redigeret af branner d. 18-04-2013 18:35
20-12-2009 14:56
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
som staten betaler for at få beskrevet

Jeg vil anbefale at Hobro sendte staten 30 mio årligt i stedet for det vanvid som nu vælges, hvor danogips årligt bruger gas for 25 mio, byen planlægger et 30 mw flisvarmeværk og udlægninng af fjernvarme i den bydel som i dag forsynes via naturgas til 90 mio. Herefter opkøbes for 30 mio årligt flis.

Byen kunne jo som en gestus sende den danske stat 30 mio årligt og her og nu betale for alle de undersøgelser som er nødvendige omkring minimøller og omlægge hele byen inkl danogips til vedvarnede energi ved møllestrøm og biogas for det halve af det vanvid som nu løber af staben.
24-01-2010 01:00
Jakob
★★★★★
(9216)
.




Her kommer så endnu en krølle på den danske saga om minivindmøller:


http://ing.dk/artikel/105765-nyt-lovforslag-forgylder-omdiskuterede-mini-vindmoeller
Citater:
----------------------------
Et nyt lovforslag, som har til formål at ligestille el-produktion fra små vindmøller med små solceller, møder skarp kritik fra Det Økologiske Råd, som kalder forslaget 'noget værre rod'.

Forslaget går ud på, at husstandsvindmøller under 6 kW fritages for at betale moms, afgifter, PSO-bidrag osv. for den mængde strøm, som vindmøllen producerer – præcis som det sker med solcellerne i dag.
Men det betyder reelt, at de små vindmøller får en betaling på 1,70 kr. pr. KWh, hvilket er næsten fire gange mere end de 10-40 øre pr. kWh, som vindmøller får i tilskud, påpeger Det Økologiske Råd:

»Når man har en teknologi, der er økonomisk ved 10-40 øre pr. kWh, så er der da ingen grund til at betale meget mere i tilskud til vindkraft, som bliver placeret vindmæssigt dårligere i byerne og på folks tage,« siger civilingeniør Søren Dyck-Madsen fra Det Økologiske Råd, som har modtaget forslaget i høring.

Han tilføjer, at han selvfølgelig ikke har noget imod, at folk gerne vil pudse glorien og lave deres egen grønne strøm, men at det ikke skal ske for skatteydernes penge.
----------------------------


Jeg er nok meget enig, men jeg mener, at det skal ses i et lidt andet lys, som slet ikke handler om hverken vindmøller eller om skattekroner.

Det handler nærmere om en et kor af uduelige politikere, som ikke vil indrømme, at de har taget fejl.

Først overøser de minivindmøllerne med perverse love, som får de fleste minivindmølleproducenter til at flygte langt væk fra det danske marked.

Efterfølgende forsøger de at bløde lidt op på reglerne, fordi enhver idiot kan se, at de er gået alt for vidt.

Men når det så heller ikke virker, hvad gør man så..?

Ja, der er vi nu.....

Man binder den idiotiske lovgivning sammen med en pose penge i håb om, at den form for bestikkelse kan få borgerne til at sluge kamelen.

Vil det lykkes..?

Tja, det vil det måske nok. Landbruget har jo lært at leve med tilskud.
Men det går ud over glæden ved projektet, når man på den måde tvinges til at være grøn bistandsklient, bare fordi politikerne klovner og gramser på noget, som de ikke har forstand på.

Regeringen taler om grøn innovation og går i krig for frihed.
Men netop når det gælder minivindmøller, hvor lægmand har mulighed for at skabe, så skal du bruge een bestemt type mølle med een bestemt type mast med et helt bestemt fundament.
Og et vugge til vugge paradigme er ikke engang et krav.
Det er da en initiativdræber, der vil noget, og i mine øjne er det kamufleret betonkommunisme af værste skuffe..!

Det skulle bestemt ikke forbavse mig, om de har større grøn innovationsfrihed for minivindmøller i f.eks. Kina og Rusland, end vi har i Danmark.
Er der nogen, der ved, om det er tilfældet, for det kunne måske være en velplaceret stikpille til regeringen, hvis det faktisk forholder sig sådan..?


Men til alle dem, der stemmer Venstre, så vil jeg da sige tak for tilbud om skatteydernes penge for at bidrage med overskudsstrøm. Hvis det bliver til noget for mit vedkommende, så skal jeg selvfølgelig nok tilstræbe at bruge jeres penge på en langt bedre måde, end I selv ville kunne finde ud af.





.
24-01-2010 12:43
Benjamin Bro-JørgensenProfilbillede☆☆☆☆☆
(16)
@ Jakob

Forstår ikke helt hvad der skidt ved at de små husstandsmøller for et ordentligt skub, måske jeg har misforstået noget. Men jeg synes det er en rigtig god ide med de små, for det giver folk en bedre relation til den energi de producere. Synes det er godt med nogen mere decentrale energienheder.
Skal folk i højere grad arbejde for den vedvarende energi skal det altså også have et tættere forholde til den og gerne medejerskab i den.

Her en optagelse jeg lavet om en ny smart hustandsmølle til de københavnske tage:
http://www.youtube.com/watch?v=8tp9Y_CyJGA

Har svært ved at se det dårlige i det ...
24-01-2010 20:00
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg er nok meget enig, men jeg mener, at det skal ses i et lidt andet lys, som slet ikke handler om hverken vindmøller eller om skattekroner.

Det handler nærmere om en et kor af uduelige politikere, som ikke vil indrømme, at de har taget fejl.

Først overøser de minivindmøllerne med perverse love, som får de fleste minivindmølleproducenter til at flygte langt væk fra det danske marked.

Efterfølgende forsøger de at bløde lidt op på reglerne, fordi enhver idiot kan se, at de er gået alt for vidt.

Men når det så heller ikke virker, hvad gør man så..?

Ja, der er vi nu.....


BRAVO!

Det var dog fantastisk! Sikken en analytisk evne! Man forfalder nærmest til den opfattelse der har indsneget sig en liberal tanke i det ellers kærne sunde socialistiske tankeunivers hos debatøren!
24-01-2010 20:16
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Benjamin

Forstår ikke helt hvad der skidt ved at de små husstandsmøller for et ordentligt skub, måske jeg har misforstået noget. Men jeg synes det er en rigtig god ide med de små, for det giver folk en bedre relation til den energi de producere. Synes det er godt med nogen mere decentrale energienheder.
Skal folk i højere grad arbejde for den vedvarende energi skal det altså også have et tættere forholde til den og gerne medejerskab i den.


NU er der jo lagt alenlange forhindringer i vejen for de små møller! Først typegodkendelser som var ekstrem bekostelige at tilvejebringe. Så skulle der en kommunal godkendelse til hvis man ville opstille en mølle. Som i praksis var umulig! Så var det umuligt at afsætte energi til el-nettet! Her et det Jakob mener det politiske system har "udviklet" alle de forhindringer som er mulige, som de nu forsøger at gøre godt igen med en pose penge!



Når vi vil omlægge vor energiproduktion til vedvarende energi, så er husstandsmøller, solcelle anlæg en meget bekostelig måde, at gøre det på. En krone investeret i en husstandsmølle giver langt mindre omlægning over mod vedvarende energi sammenlignet med andre oplagte tiltag.

Men som du er inde på højner det befolkningens opmærksomhed omkring energi og forbrug af energi.
Redigeret d. 24-01-2010 20:18
24-01-2010 21:04
Jakob
★★★★★
(9216)
.




@Benjamin Bro-Jørgensen


Jeg har intet imod minivindmøller.
For mig personligt ser jeg dem nærmest som den eneste mulige vej frem.

Men selv guld kan købes for dyrt, og det er netop problemet.
Det er efterhånden ved at være lidt speget, fordi der er lagt så mange lag ovenpå hinanden, men lad mig prøve at forklare det med et cykelmarked.

Mange mennesker har cykler i dag, og de er glade for dem.
Men nogle cykler rasler og har ikke lys på.
Regeringen indfører derfor en typegodkendelsesordning, hvor det koster 80.000 kr at få typegodkendt en cykel, så kunderne kan være sikre på, at når de køber en cykel i Danmark, så har den lys på, og den rasler ikke.
Denne lov får alle cykelproducenter til at forlade landet, fordi de ikke vil bekoste en typegodkendelse.
Derefter er der kun een cyke, som bliver typegodkendt. En dansk model som koster 35.000 kr

Det er vi så nogle, som skælder meget ud over, hvorefter Regeringen laver loven om, så man godt kan få typegodkendt en cykel, selvom den ikke har lys, hvis den bare ikke rasler, og derforuden kan du med de rette ingeniørberegninger i ryggen måske godt få en cykel godkendt alligevel.

Men markedet ændrer sig ikke, der er stadig kun en enkelt cykel til salg, og den koster stadig 35.000 kr.

Hvad gør politikerne så..?

De sender da bare et tilskud med hver cyklel på 34.000 kr, så prisen igen bliver normal på 1.000 kr

Og så er alting pludselig godt igen..??

Det synes jeg altså ikke.
Jeg synes, at man har smadret cykelmarkedet.

Og når du i fremtiden køber en ny cykel, så er du ikke engang særlig grøn, fordi de mange penge kunne have gjort mere nytte andre steder, og tilmed skal du være ugleset, fordi du nasser på samfundet. Det er jo trods alt andre, der har betalt det meste.

Så selv det bedste og reneste kan altså ødelægges af en stupid lovgivning.
Det er dét, jeg er sur over.

Hvorfor kan vi ikke bare få adgang til verdensmarkedet, så vi kan finde billige og gode kinesiske minivindmøller, som kan gøre jobbet rentabelt uden tilskud..??
Eller købe en billig vindby uden mast og fundament..??
Og hvorfor skal en minivindmølle typegodkendes, hvis den kun er til eget brug..??

Når det gælder cykler, så kan jeg gå ud på mit værksted og svejse 10 cykler sammen på kryds og tværs, og ingen vil nogensinde vove at forbyde mig at køre på den på min egen grund.
Jeg mener ganske enkelt, at lovgivningen omkring minivindmøller krænker min frihedsret og min ret til at gøre, hvad jeg vil på min egen jord.
Jeg ved faktisk ikke, hvad det ligner at opstille begrænsninger og krav, som skal forhindre mig i at gå over til VE så længe jeg ikke generer andre med det. Og det kan ikke være seriøst, at det er en justitsminister i København, der føler sig generet af min vindmølle.

Pyha, jeg bliver næsten helt ophidset, men hvis jeg lyder sur, så er det altså ikke dig, jeg skælder ud på.

Jeg vil måske også godt købe minivindmøller til 45.000 kr stykket, selvom de burde koste under det halve.
Med 2 kr/kWh i tilskud, så må de kunne tjene sig ind alligevel.
Men det bliver så uden innovation og med iskold økonomisk beregning.

Kan minimøllen med stort tilskud f.eks. tjene sig ind på fem år, så vil jeg nok investere stort.
Jeg kan f.eks. bruge 100 meter læbælte og få dem sat op på samlebånd.
Derefter kan jeg være totalt ligeglad med, om jeg kan bruge strømmen selv, eller om der er brug for den andre steder. Jeg sælger den bare og prisen er garanteret af staten.
Samtidigt vil EL-selskaberne i kraftig blæst skulle standse en havvindmølle et sted, fordi jeg producerer strøm. Men det tænker jeg da ikke på, jeg skal bare have den garanterede pris, som er 3-4 gange højere, end hvad en havvindmølle får.
Hvis regnestykket ser så godt ud, som jeg tror, så bør jeg installere minivindmøller for flere millioner kroner, og få år efter er de betalt af samfundet, og efter yderligere få år er jeg blevet millionær af skatteydernes penge.

Kan du godt se, at det er et usundt system..?

Jeg synes, at vi skal have masser af minivindmøller, men det skal være på en måde, så ejerene kan være stolte af dem og ikke behøver at dukke nakken, fordi resten af samfundet ser dem som tilskudshajer.
Som forslaget er fremlagt, så tror jeg næsten, at det må være bedre for statens økonomi, hvis den forærer de dyre minivinmøller til interesserede borgere.
Men det vil stadig ikke give motivation for innovation, og en ægte planøkonomisk løsning må også fordre et langt mere seriøst forarbejde, så man er sikker på, at man giver folket de bedste møller til forholdene.
Endnu en skadevirkning af det nuværende forslag er, at det nærmest sætter alt i stå. De få, som var på vej ud af busken for at købe en minivindmølle, de vil nu tøve og vente på, at der igen igen igen bliver skrevet en ny lov. Og for hver gang bliver tilliden til lovgivningen mindre, fordi den nok snart bliver lavet om igen. Al den usikkerhed er i sig selv med til at smadre et i forvejen ødelagt marked. Jeg synes ganske enkelt ikke, at politikerne kan være deres håndværk bekendt i den her sag.



.
24-01-2010 21:12
Jakob
★★★★★
(9216)
.




delphi skrev:
Når vi vil omlægge vor energiproduktion til vedvarende energi, så er husstandsmøller, solcelle anlæg en meget bekostelig måde, at gøre det på. En krone investeret i en husstandsmølle giver langt mindre omlægning over mod vedvarende energi sammenlignet med andre oplagte tiltag.



Du har nok glemt denne tråd:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoeller-til-lavere-pris-d20-e516.php

Jeg mener måske stadig, at minivindmøller kan blive den allermest rentable og resursebevarende form for VE.
Og i hvert fald kan minivindmøller opstilles mange steder, hvor der ikke er plads til en stor havvindmølle.



.
06-02-2010 08:13
Jakob
★★★★★
(9216)
.




Skotland er inde på noget af det rigtige:


http://ing.dk/artikel/106161-skotsk-minister-saet-bare-11-meter-hoej-vindmoelle-op-i-baghaven
Citater:
-------------------------
Husejere vil med det nye forslag kunne sætte op til tre meter høje vindmøller på hustagene og op til 11,1 meter høje vindmøller (inklusive vingerne) op på jorden bare der er mindst 100 meter til naboens grund. Vingediameteren må max være 3,5 meter.

Hvis vingediameteren er max 2,2 meter og højden højst 11,1 meter skal der bare være mere end 11,1 meter til skel.
-------------------------


Dog synes jeg stadig at lovgivningen er meget firkantet forbundet til konstruktionens ydre rammer.
Selvfølgelig betyder højden noget, men hvorfor skal samfundet blande sig i det, hvis naboerne selv kan finde ud af det med hinanden..?
Og i hvert fald har jeg svært ved at se, at diameteren kommer øvrigheden ved.
Hvis min nabo sætter en vindmølle op, som er 11 meter høj til øverste vingespids, så må han for min skyld selv bestemme diameteren. Jeg vil ligefrem glædes over en større diameter, hvis det kan medføre, at vindmøllen støjer mindre. Så jeg synes, at støj og flimmer må veje tungere end vindmøllens ydre mål.
Når man bor på landet, så må landmanden starte sin kværn og sin traktor og sin gyllepumpe frit, når det passer ham. Så hvorfor skulle jeg netop se mig sur på hans vindmølle, hvis den støjer mindre..?

Måske er det bedre at gøre det endnu mere frit og i stedet opbygge en national klagekommission, som rejser rundt og behandler naboklager og kommer med løsningsforslag.
I den sidste ende kan de evt. have bemyndigelse til at forlange vindmøllen fjernet eller flyttet, og til det formål kan de give et beløb på op til 20% af vindmøllens værdi eller max 20.000 kr til vindmølleejeren som et plaster på såret.
Fundamenter til fejlplacerede vindmøller bør så vidt muligt konserveres og bevares eller anvendes til en mindre mølle.

Jeg vil også se positivt på, at CF-korpset eller Hjemmeværnet pålægges at yde gratis assistance ved i forvejen at se på forholdene og opsætte en lille varmlufballon på stedet, så de lokale beboere kan få et mere realistisk indtryk af, hvor høj den planlagte vindmølle bliver, og det kan evt. kombineres med en støjsender, der simulerer realistisk støj fra forskellige vindmølletyper.


Hvad mener du..?




Se i øvrigt denne husstandsvindmølle, som er udviklet i Skotland:
http://www.ecowind.dk/?EcoWind_A%2FS:Hvad_er_en_husstandsvindmølle%3F






Ecowind ser ud til at satse på, at den nye tilskudsordning bliver en realitet:
http://www.ecowind.dk/?Nyheder
Citat:
------------------
13. januar 2010. EcoWind A/S har besluttet at indfører nettoafregningsordningen for vores kunder. Dette på trods af at den formelt endnu ikke er vedtaget og indført.
------------------

Vilkår:
http://www.ecowind.dk/Filer/nettoafregning.pdf
Citat:
------------------
I det omfang at nettoafregningsordningen for husstandsvindmøller ikke er trådt i kraft
når møllen er færdigmonteret på kundens adresse, forpligter EcoWind A/S sig til at
godtgøre den økonomiske difference, der i så fald vil være mellem nuværende
afregningsordning og nettoafregningsordningen, således som den er formuleret i
udkastet fra d. 5. januar 2010.
------------------


Men glædeligt at se, at der trods alt findes et land i Europa, hvor politikerne har forstået, at det er en opgave at skabe muligheder frem for forhindringer for små vindmøller.
Hvis Danmark havde været venligt stemt overfor små vindmøller, så kunne det have været danske virksomheder, der pressede sig på i andre lande.
Nu kan vi i stedet sprøjte noget mere gift ud over vores landbrugsjord og håbe, at andre lande vil købe vores afgrøder, så vi kan få råd til at købe vores minivindmøller i Skotland.
Man ligger, som man har redt.




.
11-06-2010 11:35
EcoWind
☆☆☆☆☆
(3)
I fredags (4/6 2010) blev det omtalte lovforslag som forventet enstemnigt vedtaget på Christiansborg.

Hos EcoWind er vi nu klar til at tage os af de kunder, der foretrak at vente på den formelle vedtagelse. Med den eneste godkendte* husstandsvindmølle på 6kW oplever vi en kolosal travlhed.

Vores godkendelse er en såkaldt "betinget" godkendelse, hvilket vi IKKE lægger skjul på. Vi mangler at aflægge en varighedstest, hvor møllen skal være i drift 2x6 timer ved mindst 12 m/s. Dette forekommer primært i vinterhalvåret, så det venter vi blot tålmodigt på. Stil gerne spørgsmål til dette og alt andet, fremfor at godtage alle vores branchekollegers ensidige bedømmelse af vores produkter.
Tak


Lars Young Mogensen
EcoWind.dk
11-06-2010 15:10
Jakob
★★★★★
(9216)
.



@EcoWind


Tillykke med, at du læste fremtidens lovgivning korrekt, og tak fordi du stiller op til at besvare spørgsmål.


Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om møllens sikkerhedsanordninger.

Kan møllen bremses manuelt..?

Hvad sker der, hvis generatorforbindelsen forsvinder, så den ikke mere kan sørge for belastning, løber møllen så løbsk..?

Jeg kan se, at møllen kan tåle op til 70 m/sek, og jeg går ud fra, at det er testet i vindtunnel..?

Men produktionsgrafen stopper ved ca. 22 m/sek.
Hvordan reagerer møllen så på vindhastigheder mellem 22 og 70 m/sek..?


Hvordan ser serviceprogrammet ud for vindmøllens levetid, som med og uden evt. renovering max. forventes at være hvor mange år..?



http://www.ecowind.dk/Filer/faq/Sporgsmal8.pdf
Provens møller er målt til mindre end 45dB ved vindstyrker på 8 m/s. Ved 20 m/s er de målt til ca.
65 dB.


Det ser ud til, at disse målinger er foretaget ved tårnets fod 1,5 meter over jorden.
Er det Risø, der har foretaget og står inde for disse målinger..?


Jeg er lidt usikker på tilkoblingen til nettet. Skal kablet fra møllen føres helt ind til måleren, eller kan det godt tilkobles sammen med inverteren på en ekstern enhed, som f.eks. en tilslutning til gyllepumpe, malkeanlæg eller vandværk, som har store sikringer i gruppen..?


Har du en trådløs styring, der sælges med som tilbehør, så man har mulighed for at indkoble forskellige enheder, når vindmøllens produktion kommer over et vist niveau i forhold til det almindelige forbrug..?


Jeg må indrømme, at jeg finder det meget tiltalende, at du vil stå for hele ansøgningsproceduren, og det er gratis, hvis ansøgningen ikke går igennem.
Men det vidner desværre også om, at den danske vindmøllelovgivning ikke er for lægmand mere, så privat innovation og små hobbyinitiativer må forventes at blive mere og mere sjældne.



.
11-06-2010 16:09
EcoWind
☆☆☆☆☆
(3)
Hej Jakob. jeg tillader mig at sætte mine svar direkte ind ved sprøgsmålene.

Tillykke med, at du læste fremtidens lovgivning korrekt, og tak fordi du stiller op til at besvare spørgsmål.
> Selv tak.

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om møllens sikkerhedsanordninger.

Kan møllen bremses manuelt..?
> Ja. Der er en mekanisk skivebremse, som aktiveres ved tårnets fod.

Hvad sker der, hvis generatorforbindelsen forsvinder, så den ikke mere kan sørge for belastning, løber møllen så løbsk..?
> I princippet ja. Uden belastning løber møllen frit. Dog skal det understreges at det ikke er et problem, da møllen netop er designet til ekstremerne. (Disse ekstremer findes slet ikke i dk.)

Jeg kan se, at møllen kan tåle op til 70 m/sek, og jeg går ud fra, at det er testet i vindtunnel..?
> Møllen er designet til 70 m/s, men på en af vores barskere placeringer overlever de isstorme med vindstyrker langt over dette. Vindstød på op til 90 m/s jf. http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=27572


Men produktionsgrafen stopper ved ca. 22 m/sek.
Hvordan reagerer møllen så på vindhastigheder mellem 22 og 70 m/sek..?
>Det er ikke korrekt at produktionen stopper ved 22 m/s. (Hvor har du fået den opfattelse?) Uanset vindstyrke over 3 m/s, producerer møllen strøm. Dette i modsætning til mange andre produkter.

Hvordan ser serviceprogrammet ud for vindmøllens levetid, som med og uden evt. renovering max. forventes at være hvor mange år..?
>EcoWind tilbyder årlige servicebesøg med tilhørende forlængelse af garantiperioden op til fem år. Vi overvejer kraftigt at tilbyde service med fuld garanti op til tyve år. Dette belært af et serviceeftersyn vi for nylig udførte på en 13½ år gammel mølle i Thy. http://www.folkecenter.net/dk/news/fc/service_proven/


http://www.ecowind.dk/Filer/faq/Sporgsmal8.pdf

Provens møller er målt til mindre end 45dB ved vindstyrker på 8 m/s. Ved 20 m/s er de målt til ca.
65 dB.


Det ser ud til, at disse målinger er foretaget ved tårnets fod 1,5 meter over jorden.
Er det Risø, der har foretaget og står inde for disse målinger..?
> Nej. Dette er fra en skotsk virksomhed ved navn ScurrEnergy. Vi har netop bestilt CarlBro til at lave en støjrapport der lever 100% op til den danske Støjbekendtgørelses foreskrifter. For mange kommuner havde desværre svært ved at forstå den rapport vi normalt sender med vores ansøgninger.

Jeg er lidt usikker på tilkoblingen til nettet. Skal kablet fra møllen føres helt ind til måleren, eller kan det godt tilkobles sammen med inverteren på en ekstern enhed, som f.eks. en tilslutning til gyllepumpe, malkeanlæg eller vandværk, som har store sikringer i gruppen..?
> Inverter kan godt indkobles i din nuværende installation et vilkårligt sted. DOG skal din egen installatør stå for dette efter hans vurdering om det kan bærer.

Har du en trådløs styring, der sælges med som tilbehør, så man har mulighed for at indkoble forskellige enheder, når vindmøllens produktion kommer over et vist niveau i forhold til det almindelige forbrug..?
>Ja - vi tilbyder som ekstraudstyr at vores kunder kan tilkøbe en trådløs monitor med forskellige funktioner. Derved kan man hvor som helst (inden for rækkevidde af inverteren) aflæse den aktuelle produktion. Desuden kan man koble denne til sin PC og gemme produktionstallene. Intilligent styring af husstandens forbrug kan vi desværre ikke tilbyde på nuværende tidspunkt.


Jeg må indrømme, at jeg finder det meget tiltalende, at du vil stå for hele ansøgningsproceduren, og det er gratis, hvis ansøgningen ikke går igennem.
>Dette hænger sammen med at vores målsætning er hurtigere sagsbehandling i kommunerne. Det er et omfattende arbejde at sende fyldestgørende ansøgninger ind. Alt for mange sender ansøgninger ind, som alligevel aldrig bliver til noget. ALLE vores sager er på baggrund af en konkret og dermed 100% seriøs kunder.

Men det vidner desværre også om, at den danske vindmøllelovgivning ikke er for lægmand mere, så privat innovation og små hobbyinitiativer må forventes at blive mere og mere sjældne.
>Det er både godt og skidt. Danmark oversvømmes pt af produkter som ønskes forhandlet. Uden vores lovgivning ville der komme til at ske ulykker pga utilstrækkelige møller, der ganske enkelt ikke er sikre. Lovgivningen er med til at sikre dig selv og dine naboer. Inden EcoWind blev forhandler af den skotske mølle fra Proven Energy, havde vi selv flere kinesiske møller i søgelyset. Nogle har vi oven i købt taget hjem til Danmark for at teste på. Vi valgte heldigvis anderledes og jeg vil anbefale folk at se sig rigtig godt for inden man køber en mølle der ganske vist er 20-30-100 tusind kr. billigere end en mølle fra EcoWind. De findes, men ingen har pålidelige referencer. Endvidere er de slet ikke godkendt til opstilling i Danmark.

Med ønske om en god weekend.
RE: Ecowind - Proven - 6kW husstandsvindmølle11-06-2010 23:16
Jakob
★★★★★
(9216)
.



@EcoWind


Tak for dine svar.



Angående inverteren, så ser det ud til, at den har et output på 230 Volt, men der må vel være mere end kun een fase til at overføre 6 kW..?

Må vi se tegninger af krav til fundamentet, og er det ens ved både 9 og 15 meter mast..?
Hvad vil du skønne, at et komplet fundament koster..?

Billeder:
http://www.ecowind.dk/?Referencer








Fejlen fundet på Nordisk Folkecenter er ikke ligefrem dårlig reklame i mine øjne:
http://www.folkecenter.net/dk/news/fc/service_proven/
Citat:
------------------
Folkecenterets 2,5 kW Proven vindmølle der ikke har været serviceret i 14 år fik onsdag den 21. april 2010 sit første servicetjek.

Den danske forhandler af Proven vindmøllen, EcoWind, kom og to dele blev udskiftet – ikke fordi de trængte til det, men bare for en sikkerheds skyld.
------------------

Hvad kostede dette serviceeftersyn med rep..?

Det tyder jo på, at man kan nøjes med et tjek hvert 5. eller 10. år, eller var de heldige på Nordisk Folkecenter..?

Det årlige servicetjek er ikke lovpligtigt mere, vel..?

Kan møllen lægges ned på jorden ved hjælp af en almindelig traktor, og kan lægmand selv sevicere møllen evt. med hjælp fra en lokal elektriker og en servicehåndbog..?

Hvilke dele regnes for sliddele, som skal udskiftes hvornår, og hvad koster reservedele..?



I princippet ja. Uden belastning løber møllen frit. Dog skal det understreges at det ikke er et problem, da møllen netop er designet til ekstremerne. (Disse ekstremer findes slet ikke i dk.)


Det forstår jeg ikke helt. Hvis møllen løber løbsk, så er det vel et problem..?
Hvis vingen er ubelastet og udsættes for storm, så må den vel spinne op et uhyrligt omdrejningstal..?

Er det kun et træk i et kabel ved mastens fod, som kan udløse skivebremsen, eller er der også andre ting, som f.eks. et for højt omdrejningstal eller for brutale vibrationer..?



>Det er ikke korrekt at produktionen stopper ved 22 m/s. (Hvor har du fået den opfattelse?)


Man kan se på den vedhæftede produktionsgraf for 6 kW møllen, at støttepukterne for kurven kun går til ca. 20 m/sek.
pdf:
http://www.ecowind.dk/Filer/6kw.pdf

Jeg får også det ud af kurven, at produktionen topper ved ca. 12,5 m/sek med en ydelse på ca. 6,5 kW.
Er det ved denne vindhastighed, at vingerne begynder at bøje af for vindtrykket..?
Eller hvorfor kommer dette "peak", hvorefter kurven flader ud mod de nominerede 6 kW..?
Tilknyttet billede:

15-06-2010 20:38
Frederik Moltke
☆☆☆☆☆
(3)
Hej alle sammen, her er det helt nye på marked, nemlig en minivindmølle fra Telos Energy, den er med et normalt elforbrug tjent ind på 5 år og lever der efter gratis og CO2 neutralt strøm.

Det specielle er at når den producere mere strøm, en hustanden forbruger sender den det overskydende strøm ud på hovednettet og elmåleren tæller baglæns.

http://www.telosenergy.com
16-06-2010 06:06
Jakob
★★★★★
(9216)
.



Frederik Moltke skrev:
Det specielle er at når den producere mere strøm, en hustanden forbruger sender den det overskydende strøm ud på hovednettet og elmåleren tæller baglæns.



Ja, det må jo nok siges at være specielt for alle de vindmøller, som tilsluttes ordningen, hvor EL-måleren får lov til at køre baglæns.


Jeg efterlyser nærmere en trådløs housekeeper-styring til møllen, så man automatisk kan tilkoble flere lokale enheder, når det blæser mere, så man helt kan undgå at sende strøm ud på nettet.
En sådan styring vil være rigtig god til at hjælpe med at undgå, at der kommer for meget vindstrøm ud på nettet. Men desværre gør EL-målerbaglænsordningen i de fleste tilfælde en sådan styring aldeles urentabel for den enkelte vindmølleejer, så det er svært at se, hvordan industrien skal finde incitament til at fremstille denne styring. Som jeg ser det, er det nok den værste slagside ved denne form for tilskud. Samt, at ordningen bortfalder, hvis man overstiger 6 kW, så mange vil købe mindre vindmøller, end de ellers kunne have gjort, og dette medfører, at Danmark får mindre VE for pengene.
Det gode ved ordningen må nok være, at vi får markedet sat igang, så der kan komme mere gang i mølleproduktionen, så møllerne kan blive bedre gennemprøvede og mølleprisen efterhånden kan komme ned på et mere anstændigt niveau.



Link til nærmere behandling af Telos 6 kW vertikal vindmølle:
http://www.klimadebat.dk/forum/gratis-og-groen-co2-neutral-energi-via-en-telos-energy-moelle-d20-e1556.php


.
16-06-2010 08:17
EcoWind
☆☆☆☆☆
(3)
Svar til Jacob.

Inverteren vi bruger er den tyske WB6000 fra SMA. Det er et gennemtestet produkt og leverer uden problemer strømmen på en fase. Det giver ikke problemer - heller ikke ved el-selskabet.

Ja - støbetegninger udleveres naturligvis, hvis en kunder ønsker at støbe selv. Der er beton for mindre end 3500 kr og armering for mindre end 1000 kr. Jordarbejdet og selve støbeopgaven kan løses for ca. 5000, med mindre man selv vil gøre noget. Forskellen på at støbe til en 9 og 15 meter er lille. En smule mindre beton, men arbejdet er stort set ens.

Ja - du har helt ret i at møllen på Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi er rigtig god reklame for vores produkter. Vinden er som bekendt ganske god i Thy, så små 14 år uden service taler sit helt eget sprog.


Vores pris for et servicebesøg er pt. 2750 plus moms. Dette er inkl. evt. dele og hvis man tegner sig for fem år får man 5 år fuld garanti. Vi overvejer dog at forlænge dette - netop på baggrund af vores erfaringer fra Folkecentret. Der er IKKE tale om held, men derimod det mest robuste produkt på markedet. Dette kan bevises, i modsætning til stort set alt andet der pt vælter ind på det danske marked.

EcoWind har certificeret personale til at udfører servicetjek og for at opretholde garantien, er der påkrævet at vi står for service. Prisen for sliddele i forbindelse med service er som bekendt inkl. de første fem år. Her skal det nævnes at det der typisk skal udskiftes er såkaldte "yaw-rollers", som har den kolosale værdi af ca. 12 GBP. (100kr.) Disse bør skiftes efterhånden som de slides.

Slæberingen slides minimalt jf. billeder fra folkecentret. ca. 2 mm på 14 år. Så er der 18 mm tilbage at slide.

Vedr. dit spørgsmål til løbsk-kørsel. Ja - møllen løber løbsk uden spænding på nettet, men møllen er designet til dette - og desuden indeholde den danske godkendelse en test for netop dette - ved 15 m/s.

Grafen som du henviser til viser ganske rigtigt kurven til 20 m/s. men som du ser dropper produktionen ikke til 0kW. Den fortsætter, da møllen producerer uanset storm eller orkan mv. (Der var ingen grund til at tegne prikker helt op til 70 m/
)

Jeg håber du har fået svar på dine spørgsmål. Du er meget velkommen til at kontakte os på mail info@ecowind.dk, eller via vores tlf 7022 9040.

Til Frederik Molkte; Velkommen i branchen.
Jeg håber din virksomhed også får held med at få jeres produkter godkendt til det danske marked. Det er helt sikkert en tung opgave som tager lang tid.

Desuden håber jeg også at I holder saglighedsniveauet i top, således inflaterede produktionstal ikke ødelægger markedet. Jeg kan helt klart anbefale at I lægger faktiske produktionstal op fra nogle af jeres fungerende møller, så folk ved selvsyn kan se hvor meget de yder i virkeligheden. Hvis nogen af jeres 1,1kW møller har ydet mere end 2000kWh, så må jeg tage hatten af for jeres design. Det er flot.


Teoretisk set kan vores 6kW mølle yde over 52.000 kWh om året, men det er bestemt ikke det vi oplyser vores kunder om. Folk bør vide at en horisontal mølle sjældent vil yde mere end 1600-1800 fuldlast timer og at en vertikal kun i meget sjældne tilfælde kommer over 1000 fuldlasttimer.

Vi er efterhånden en del spillere på markedet og stort set alle kæmper med at få deres godkendelser igennem. En stor del af os er medlem af brancheforeningen for husstandsvindmøller, hvilket jeg også vil anbefale Telos. Der er mange problematikker - eksempelvis med kommunerne, som vi kan bakke hinanden op i.


Mvh Lars
16-06-2010 15:58
Jakob
★★★★★
(9216)
.



@EcoWind


Tak for dine svar. Du svarer så godt, at jeg forsøger lidt mere.



Ja, det må selvfølgelig nok være muligt at overføre 6,5kW til en enkelt fase, men den skal så nok være sikret med mindst 30 ampere..?



Er "dumploaderen" i midten en form for EL-radiator, som forbruger energien, så møllen fortsat er belastet, selvom der bliver strømafbrydelse, eller der sprænger en sikring i huset..?


Med dine svar går jeg ud fra, at vindmøllen ikke kan bremses fra huset eller når vinden kommer fra bestemte retninger eller når møllen løber løbsk i ubelastet tilstand.



Vinden er som bekendt ganske god i Thy, så små 14 år uden service taler sit helt eget sprog.


Jeg kan helt klart anbefale at I lægger faktiske produktionstal op fra nogle af jeres fungerende møller, så folk ved selvsyn kan se hvor meget de yder i virkeligheden.


Skal vi så ikke se et par dataudpluk fra Nordisk Folkecenter, så vi kan se, hvordan møllens produktionskurve ser ud, når vinden er allermest umulig..?




Angående økonomien:
http://www.ecowind.dk/Filer/Priser.pdf

P11 (6kW) mølle på 9 m tårn koster 220.000 DKK incl. moms.
P11 (6kW) mølle på 15 m tårn koster 255.000 DKK incl. moms.

Sokkel køber man selv til ca. max. 10.000 kr

Årligt service koster 3.438 kr/år
Det fremgår ikke, om det er lovpligtigt.

Årlig produktionsindtægt/besparelse ved optimerede forhold og EL-målerbaglæns: 11.000 kWh til ca. 2 kr/kWh = 22.000 kr/år


Leveres møllen i dag med mast eller tårn, og hvad er prisen på henholdsvis det ene og det andet..?
Jeg kan se, at I normalt ikke sælger møllen uden mast, men jeg fandt nogle billeder af møller på hustage, så der er alligevel åbenbart ingen regler uden undtagelser.

Og da jeg måske kan tænke mig en lignende opstilling, vil jeg gerne kende prisen for møllen uden mast.


265/22 = 12
Service for 12 år koster 41.256 kr og forlænger dermed tilbagebetalingstiden med et par år til ca 14 år.
Der er længe....

Kan du forsvare denne høje pris med møllens kvalitet, fordi der er i konstruktionen er anvendt særligt værdifulde magneter og lejer osv..?


Som sagt synes jeg godt om dit tilbud, hvor du indhenter tilladelsen hos kommunen, og hvis den ikke går igennem, så koster det ingenting.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om det er muligt at købe en sådan tilladelse af dig, og hvad den i givet fald koster..?
Altså det samme, men på lidt andre vilkår, så man kun betaler for tilladelsen, hvis den går igennem, men man stadig har ret til at fortryde og undlade at købe møllen, hvis man i mellemtiden har fortrudt.



.
29-01-2013 23:22
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Du er blevet hørt!

Se http://ing.dk/artikel/135856-husstandsvindmoeller-faar-ekstraordinaert-hoej-afregningspris
30-01-2013 08:15
Jakob
★★★★★
(9216)
.





delphi skrev:
@Jakob

Du er blevet hørt!

Se http://ing.dk/artikel/135856-husstandsvindmoeller-faar-ekstraordinaert-hoej-afregningspris


Jeg husker, at jeg har talt for større frihed til at bygge, udvikle og opstille flere minivindmøller.
Jeg vil også gerne til evig tid kunne regne det for en selvfølge, at den vind, som flyver hen over boligejerens tag og kun anvendes til eget forbrug, er afgiftsfri.
Jeg har nok også talt for statsstøtte til at udvikle en dansk super automatiseret produktionslinje efter vugge til vugge paradigmet for minivindmøllekomponenter, så mølleprisen kan presses i bund og råstofferne samtidigt bevares.
Jeg har også talt for, at stat og kommune skal gå meget aktivt ind i opstillingsplaner for landvindmøller uden samtidigt at bremse borgernes ret til selv at opstille minivindmøller.
Jeg har også bedt om, at de økonomiske incitamenter til omstillingen til vedvarende energi bringes i orden primært ved at øge afgifterne på fossilt brændsel og atomstrøm.

Men jeg husker ikke lige, at jeg har bedt om flere poser penge til afregning af vindmøllestrøm direkte fra private husstandsvindmøller.
Måske kan du finde et citat, der kan opfriske min hukommelse..?
Det vil jeg gerne se, så jeg ved, at jeg er blevet hørt, for det føles umiddelbart ikke sådan.


Det lyder ellers vældig flot med et stort kwh tilskud på 2,50 kr, som skal gælde i 20 år. Det er da en pæn gave at få tilbudt af demokratiet.
Men der foreligger vel ingen løfter om, at vindmølleejerne ikke om et par år, når ministeren igen igen skifter lune, vil blive ramt i nakken f.eks. af en forholdsvist ligeså stor forsyningssikkerhedsafgift..?




.
Side 3 af 3<123





Deltag aktivt i debatten Minivindmøller:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Varmeproducerende Minivindmøller6820-09-2019 17:21
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik