Husk mig
▼ Indhold

Møllegener - hvorfor?


Møllegener - hvorfor?09-07-2008 11:05
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Naboer til vindmøller og herunder store vindmøller har i mange tilfælde meget betydelige gener herfra. Møller stilles op ved beboelser: helt ned til 600 m fra disse. Hvad er begrundelsen for at møller ikke kan placeres langt fra beboelse?

Vi forstår vindmølleindustrien, har ikke den fornødende knowhow til at lave store havvindmøller, hvis prisen på disse skal holdes på et rimeligt niveau.
Men omvendt så må der være nogle fordel ved at samle møller et centralt sted, hvor disse herefter kunne udbygges og senere skiftes når disse var udtjente.

Hvorfor kan man ikke for Jylland samle møller et sted som feks. her se.



Man kunne først udbygge på landarealer og i takt med at teknologien udbygges kunne man opstille vindmøller på havet.
Man har netop forstærket ledningsnettet fra Vendsyssel ned gennem Jylland så man har en betydelig kapacitet her som kunne overfører den nødvendige vindmøllestrøm.

Eller er begrundelsen for at udbygge spredt i landet, netop at man ikke vil belaste det overordnede net?
Redigeret d. 09-07-2008 11:37
09-07-2008 12:39
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Delphi

Kunne man ikke lave en "kunstig" sø i midten af havvindmølleparken, det gør man i Holland. Så har man samtidig et lager til vindmølle-el når det blæser og en reserve til når det er vindstille.
09-07-2008 12:51
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Boe

Jo da! men det er enorme mængder: Jeg mener Jakob kom frem til at 10.000 Kbm skal løftes 40 m for at opnå en Mwh når tab medtages, ved akkumulering. Projektet omkring lammefjorden: du har ikke oplyst hvor meget det vil kunne akkumuleres af energi.

Jeg heller lidt til denne akkumuleringsmetode se. Link Hvor man bruger et medie som varmes så meget op via el-varmelegmer at det efterfølgende kan koge vand til damp og dermed til el-produktion.
Redigeret d. 09-07-2008 13:04
09-07-2008 15:12
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jo da! men det er enorme mængder: Jeg mener Jakob kom frem til at 10.000 Kbm skal løftes 40 m for at opnå en Mwh når tab medtages, ved akkumulering.


Jo, men hvorfor ikke bygge en form for dæmning yderst til at opstille vindmøllerne på, indenfor dæmningen kan vindmøllerne jo stå på søjler. 100 vindmøller med en indbyrdes afstand på minimum 4 gange totalhøjden, er et rimeligt stort område.

Hvis møllerne er 200 m høje skal de stå med 800 m mellemrum, det gider et stort vandhul i midten. 64 km2 hvis vanddybden er 8 m indholder det 512.000.000.000 l vand eller der er plads til 512 mia. l. vand efter en storm.
09-07-2008 15:38
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Boe

Det er ca en kapacitet på 1500 Mwh hvilket er betydeligt men er det ikke ekstremt dyrt at lave




Deltag aktivt i debatten Møllegener - hvorfor?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik