Husk mig
▼ Indhold

Muligheder og begrænsninger


Muligheder og begrænsninger16-12-2012 09:09
SachaWeirup
☆☆☆☆☆
(2)
Hej Alle

Mit navn er Sacha, og jeg er igang med at skrive SSO om klima og miljøplanlægning, i biologi og samfundsfag.

En af mine problemformuleringer lyder således: Der ønskes en diskussion af hvilke muligheder og begrænsninger der er i forhold til miljøplanlægning, med fokus på klimaforandringer

Jeg er gået helt død i hvilke begrænsninger der kunne menes.
I mulighederne havde jeg tænkt mig at inddrage vindenergi, atomkraft og ulands projekter .. Men jeg kan ikke finde ud af hvilke begrænsninger jeg skal diskutere.
Er der mon nogen der kan hjælpe mig, med nogle guldkorn?

Vh Sacha
16-12-2012 10:22
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
....en kvinde , der har problemer med at formulere begrænsninger .... det var en nyhed.....

Prøv med 'budget'
16-12-2012 10:22
Kosmos
★★★★★
(5371)
I mulighederne havde jeg tænkt mig at inddrage vindenergi, atomkraft og ulands projekter ..

- men så er vi vel snarere omme i energipolitik-gaden? I Danmark har jo i efterhånden en del år (vist siden Connie H. 'udvandrede'(?)) forvaltnings- og begrebsmæssigt adskilt energi fra miljø, så 'hos os' går miljøplanlægning snarere ud på at imødegå negative virkninger af (mulige) klimaændringer (= 'klimatilpasning') - i form af fx. kystsikring, regnvandsopsamling/-bortledning, (rettidig) omhu ved placering af fremtidige boligområder osv. osv.

Så hvis du følger dén linie, er det nok snarere heromkring, du skal fokusere!??


I påkommende fald kunne (del)opgaven evt. angribes ved at vælge et scenario for 'klimaændringer' i Danmark (søg evt. inspiration her), og derefter skitsere fordele og ulemper ved diverse tiltag.

Såfremt 'dialog' med opgavestiller er en mulighed(?), kunne du overveje på forhånd at 'klappe af', om denne angrebsvinkel ville falde i rimeligt god jord!?


God fornøjelse.
16-12-2012 10:37
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Milj%C3%B8_og_forurening/Vandmilj%C3%B8,_spildevand_og_olieforurening/milj%C3%B8planl%C3%A6gning

Hvis havet stiger 1m og vi får 1,5m højvande så bliver alle huse der liger lavt oversvømmet.

Hvis det regner meget så kan vandet ikke løbe væk, og alle de huse som ligger lavt bliver oversvømmet.

Det er derfor vigtigt ikke at bygge lave steder.
16-12-2012 12:42
SachaWeirup
☆☆☆☆☆
(2)
Kosmos skrev:
I mulighederne havde jeg tænkt mig at inddrage vindenergi, atomkraft og ulands projekter ..

- men så er vi vel snarere omme i energipolitik-gaden? I Danmark har jo i efterhånden en del år (vist siden Connie H. 'udvandrede'(?)) forvaltnings- og begrebsmæssigt adskilt energi fra miljø, så 'hos os' går miljøplanlægning snarere ud på at imødegå negative virkninger af (mulige) klimaændringer (= 'klimatilpasning') - i form af fx. kystsikring, regnvandsopsamling/-bortledning, (rettidig) omhu ved placering af fremtidige boligområder osv. osv.

Så hvis du følger dén linie, er det nok snarere heromkring, du skal fokusere!??


I påkommende fald kunne (del)opgaven evt. angribes ved at vælge et scenario for 'klimaændringer' i Danmark (søg evt. inspiration her), og derefter skitsere fordele og ulemper ved diverse tiltag.

Såfremt 'dialog' med opgavestiller er en mulighed(?), kunne du overveje på forhånd at 'klappe af', om denne angrebsvinkel ville falde i rimeligt god jord!?


God fornøjelse.


Tak for svar!

Det tror jeg, jeg vil kigge lidt nærmere på. Tak for det!

Hvis jeg samtidig skulle have noget mere internationalt med ind over det, så som hvilke begrænsninger og problematikker der kan være ved at skabe en bæredygtig udvikling, har du så nogle ideer til det? ..
16-12-2012 14:26
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvis jeg samtidig skulle have noget mere internationalt med ind over det, så som hvilke begrænsninger og problematikker der kan være ved at skabe en bæredygtig udvikling, har du så nogle ideer til det?

- jeg skal prøve at få kigget på det senere på dagen; men umiddelbart mener jeg ikke, der findes så megen 'praktisk' international miljøpolitik(?)
EU har naturligvis noget, fx. 'vandrammedirektivet' og nogle normer for luftforurening...men ellers??
16-12-2012 15:10
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hvis jeg samtidig skulle have noget mere internationalt med ind over det, så som hvilke begrænsninger og problematikker der kan være ved at skabe en bæredygtig udvikling, har du så nogle ideer til det?


Det internationale perspektiv er, at vi har brugt udlandet til at svine for os, så vi samlet har øget miljøbelastningen, eller at vi bevæger os bort fra en bæredygtig energisæktor, og det markant.. Og det når vi lukker miljøtunge industrier, og herefter importerer deres produkter, når industrierne sviner mere i udlandet! Så vi herefter navnlig via ineffektive energisystemer slet ikke får gavn af de enorme mængder fossilfri energi vi gennem de sidste 20 - 30 år har tilført vor energisystem, som burde give markante reduktioner af det fossile energiforbrug, og det altså samtidig med at energitunge virksomheder lukker i danmark, men det fossile energiforbrug det falder bare ikke i forhold til dels de industrier som lukker og den mængde fossilfri energi som er tilført energisystemet over en årrække.

Der er tilført enorme mængder affald til navnlig fjernvarmesektoren som har erstattet kul og olie, og herunder er der tilført halm og flis til sektoren. Herunder ikke mindst næsten 1/3 af vort strømforbrug kommer fra møllerne og det fossil energiforbrug er stadig markant højt!

I forlængelse at netto-tilvæksten for den danske energisektors co2-
udledning se



Fra http://www.dr.dk/tv/se/hos-clement/hos-clement-13#!/

Som er fremkommet ved dels et øget brug af fossilenergi i transportsektoren, men væsentligst ved at den industri der er lukket i Danmark, og flyttet til udlandet, at den miljøbelaster betydelig mere i udlandet og når vi importerer de produkterne fra denne industri, så stiger miljøbelastningen.

Vi har over de sidste 20 år tilført fossilfrie energikilder i størelsesordnen 30 Twh hvor de 10 alene kommer fra møllerne og resten er halm, flis og affald, som skulle erstatte fossilenergi.

Når det samlede energiforbrug er omkring 240 Twh årligt så er det en relativ beskeden reduktion i udledningen af co2 fra det indenlandske energiforbrug når man påtænker hvilke tiltag der er taget som skulle reducerer co2-udledningen!
Redigeret d. 16-12-2012 15:41
16-12-2012 17:56
Kosmos
★★★★★
(5371)
Vi er jo så heldige, at EUs Miljøagentur ligger på Kgs. Nytorv!


Mon ikke du kan finde masser af inspiration hos dem?

Og hvis du bor i hovedstadsområdet, kunne du endda overveje at besøge dem!(?)
17-12-2012 16:19
Jakob
★★★★★
(9287)
.



@SachaWeirup


Jeg ved ikke, hvad en SSO er for noget, så jeg kender derfor heller ikke niveauet, om det folkeskole eller en højere læreanstalt.
Jeg er også lidt usikker på definitionerne på nogle af begreberne, og det er min erfaring med skoleopgaver, at det er klogest at kende sine definitioner.
Er der f.eks. tale om miljø og bæredygtighed i bred forstand med alle de forskellige meninger, der kan være om de to begreber..?
Det må være vigtigt at have styr på for at forstå opgaven korrekt. Har man misforstået emnet og svarer på noget andet, end hvad der bliver spurgt om, så kan det være vanskeligt at bestå selv i folkeskolen.



Hvis det gøres rigtigt, så ser jeg som dig ingen modsætning mellem miljøpolitik og klimapolitik.
Men i praksis, når diverse særinteresser alle skal plejes, så er der nærmest ikke andet.

Landvindmøllerne er måske det bedste og mest aktuelle eksempel.
Prøv at tænke på, hvordan Danmarks Naturfredningsforening stak kæppe i hjulet, fordi der skulle fældes noget skov for at give plads til vindmøller.
At der bliver plantet dobbelt så meget skov, som der blev fældet, det var de ligeglade med.
Og hvordan tror du, de vil reagere, når der kommer pres på for at opstille landvindmøller i naturreservaterne..?
Der er også foreninger, som direkte modarbejder opstilling af landvindmøller, fordi de frygter at blive nabo til dem, så deres herlighedsværdi af støjfrit miljø bliver reduceret.
Resultatet bliver flere havvindmøller, som er dårligere for miljøet.

Man kan også sagtens planlægge et miljømæssigt super vandrensningsanlæg i et lavtliggende område, men bliver det oversvømmet på grund af klimaforandringer, så burde man nok have begrænset sig og fundet et bedre sted.

Der findes også nogle tricks, som kan manipulere klimaet, og de fleste er til skade for miljøet.

Angående bæredygtighed er det så indbefattet, at en økonom skal kunne opstille et budget for projektet, så det giver økonomisk overskud..?
Eller er det kun miljøet og klimaet, der skal bæres oppe..?
Du ser nok, at det kan gøre miljø- og klimapolitikken vanskeligere, hvis den samtidigt skal være ligeså profitabelt som f.eks. kemisk industri uden miljøansvar.

Håber, det gav dig lidt mere nyttigt at tænke over.



Ref:
http://www.klimadebat.dk/forum/skovfaeldning-for-vindmoeller-d7-e1315.php
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoeller-til-lands-eller-til-vands--d7-e1591.php
http://www.klimadebat.dk/forum/er-geo-engineering-uetisk--d15-e182.php
Redigeret d. 17-12-2012 17:08




Deltag aktivt i debatten Muligheder og begrænsninger:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik