MX-Linux Xfce til klimavenlig hjemmeautomatisering13-10-2024 15:16 | |
Jakob★★★★★ (9791) |
MX-Linux Xfce til klimavenlig hjemmeautomatisering Hvad ved jeg om det..? .... umiddelbart desværre nærmest intet. lol MX-Linux MX-Linux er et styresystem til PC Det minder om Windows, men der er nogle begrænsninger f.eks. i forhold til, hvilke programmer og ekstern hardware, det er muligt at få til at køre godt. Især ny hardware kan være problematisk. Alt afhængigt af, hvad man vil bruge computeren til, er der måske også en del mere, der skal læres og konfigureres, før man bliver tilfreds. Til gengæld må man skønne, at systemet er sikkert og tilmed gratis, hvis man ikke donerer. Udfordrer man brugerfladen for meget, eller gør man noget meget forkert eller, hvis hardware havrerer, så kan man (når man er færdig med at surmule) blot installere forfra og bruge sin backup uden at spørge nogen om lov. Der er adgang til flere hundrede gratis programmer. De er ikke alle lige gode, men tænker man et lag dybere, så må man have respekt for den ildhu og idealisme, der ofte har drevet de frivillige programmører, og det må betragtes som en ære som bruger at kunne blive en del af deres "bevægelse". So handle with care. Når man har installeret MX-Linux, så medfølger der automatisk nogle solide programmer som f.eks. Firefox, så man kan se hjemmesider. For mit vedkommende fryder jeg mig dagligt over min egen konfiguration, som nok er mest egnet til seniorer og børn. Efter min store skuffelse over, at DOS i sin tid blev opgivet af Microsoft, er jeg også meget tilfreds med Linux-programmernes langtidsholdbarhed og stabilitet. De scripts, som jeg skrev for mange år siden, virker stadig. MX-Linux bopæl: https://mxlinux.org/ Som man kan se, er der flere forskellige udgaver, som man kan downloade og bruge til installation: https://mxlinux.org/download-links/ Jeg vil have Xfce, og min computer er ikke oldgammel, så jeg vælger 64 bit: MX-23.4_x64, with a standard Debian 6.1 64 bit kernel and hardware support from Debian Stable. Men hov, gik det allerede galt nu.? Det skal jo handle om hjemmeautomatisering, og se så, hvad der også er mulighed for at vælge: MX-23.4_rpi_respin, a respin of Raspberry Pi OS with a MX setup and tool set, suitable for Pi4, Pi400, and Pi5 hardware. Det er måske et langt bedre valg til hjemmeautomatisering, men det system kender jeg ikke, så det må andre meget gerne fortælle om. Jeg forestiller mig, at det er beregnet til Home Assistant, som er et program, man betaler for, og som også bruges til Windows, og som med den fornødne hardware kan en hel masse hjemmeautomatisering. Jeg bemærker også, at det er en "respin" (dvs. en kopi (snapshot) af en MX computer, der er konfigureret specielt), så der må ikke forventes meget support. Men mine computere er altså installeret som helt almindelige computere med MX-Linux Xfce. Det forhindrer dog ikke, at min MX-Computer, der bruges til automatisk styring, galer som en hane, når der begynder en gratis time. Og lidt afhængigt af elaftaler er gratis strøm groft sagt også grøn strøm målt på Nord Pools rå eltimepriser: https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=latest¤cy=DKK&aggregation=Hourly&deliveryAreas=DK1 Hvis nogen har lyst til at lege med Linux og hygge sig tålmodigt med det i mange timer for at nå til det samme punkt, så må de gerne bibbe ind. Jeg kan allerede nok ikke hjælpe lige fra starten, fordi jeg f.eks. ikke ved, hvordan man får Windows til at lægge en .iso fil ud på en USB-nøgle. lol Måske mange har en ældre laptop, der ligger i skabet med en gammel Windows installation, dels til backup, og dels som reservecomputer.? Man kunne måske tage en sidste komplet backup af den og så udskifte harddisken med en lille SSD, som så kan bruges til MX-Linux. Man kan også installere Linux uden at slette Windows, men det vil jeg ikke anbefale. Min forståelse for at spare på gammel hardware er begrænset. Det er billigt at købe, og når man ser, hvad der smides væk, så er det kun godt, at det kan komme til yderligere gavn og glæde i endnu en tid. Hvis en almindelig MX-Computer kan gale som en hane, hvergang der begynder en time, hvor strømmen er gratis, så er der, hvad programmering angår, kun meget kort vej til også at få nogle ledningsforbundne kontakter til automatisk at tænde for noget, der kan forbruge den gratis strøm i 59 minutter i hver af de pågældende timer. Og hvis man vil slukke for noget i den dyreste time, så kan man også det. Håber, at dette emne kan hjælpe med at opklare noget eventuel mystik og give flere lyst til at lege med Linux. |
14-10-2024 21:28 | |
Euro★★★★☆ (1224) |
Jakob jeg ved ikke om det overrasker mig at du kan have hjerne, men når man har så meget hjerne, så burde man også kunne være bedre til at udvælge sine kampe. Det er ikke her jeg vælger dig som modstander, og ærligt talt, du har faktisk visse kvaliteter, men det er dig der ser dig sur på en overlegen modstander... Har du nogensinde hørt om en engel der bare tilnærmelsesvis kunne fortælle alt det jeg har gjort gennem tiden, jeg har fortalt jer at verden eksisterer, det er op til Jer at tro på det i hører... |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Klimavenlig militær oprustning | 162 | 14-03-2025 21:15 |
Hvem pusler med Linux.? | 52 | 21-12-2024 23:41 |
Klimavenlig hjemmeautomatisering til Windows.? | 0 | 22-07-2024 11:38 |
Sådan får vi billig klimavenlig el, og glade landmænd | 14 | 02-06-2023 11:52 |
Nemmere at gøre bolig klimavenlig for unge? | 4 | 13-10-2017 16:19 |
Artikler |
Grøn gaming – sådan kan du blive en klimavenlig gamer |
Guide: Sådan laver du en mere klimavenlig arbejdsplads |
Klimavenlig tagmaling |
Nyheder | Dato |
Bakterier kan skabe klimavenlig strøm | 25-05-2011 07:31 |