Når havet absorberer CO2-udledninger...07-11-2024 10:50 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
Jeg har set et sted, at havet absorberer mere CO2 end tidligere forventet. Det er jo glædeligt i forhold til at begrænse GW her og nu. Men hvad vil der ske på længere sigt.? Jeg mener, at dette må være temmelig indlysende: Den absorberede CO2 vil gå med havstrømmen ned i det kolde dyb og følge transportbåndet op til overfladen igen, hvor CO2'en ved opvarmning vil blive frigivet til atmosfæren igen. Vi er altså i færd med at bygge en tidsindstillet klimabombe. Har jeg ret, og i givet fald, hvornår begynder den så at futte af.? |
07-11-2024 11:17 | |
Euro★★★☆☆ (800) |
Jeg tillader mig at svare her selv om jeg ikke er 100% sikker, men så er jeg sikkert på andre vil rette mig... De alger der optager CO2 binder den i en form for olie. Når alger dør og falder til bunds, så vil jeg tro at de omdannes til energi på anden vis. Jeg ved der findes enorme forekomster af energi i form af klodser der bare kan samles op på havbunden. De indeholder så vidt jeg husker 5 gange så meget energy densitet som brint. De ligger bare meget dybt så de er svære at få fat i. Men det er vel også en del af en proces hvoraf der med tiden opstår olie. Jeg ved som sagt ikke helt hvad der sker med algerne, men hvis de falder til bunds må det være fordi de er tungere end vandet, og så bliver de vel på bunden. Jeg havde egenligt en lidt anden tanke den anden dag. Hvis vi har problemer med iltdød pga for mange alger, så HAR vi indset det skyldes for meget kvælstof i vandet og høj temperatur. Men ville vores fiskebestande ikke spise disse alger og holde dem nede, hvis blot vi skabte bedre vilkår for småfisk? Det hele hænger vel lidt sammen. |
07-11-2024 11:36 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
Euro Det er meget begrænset, hvad forskningen har fortalt om det endnu, så det må være tilladt at gætte lidt. Jeg undlod med vilje at nævne alger, plankton, ålegræs og fedtemøg. Du gætter optimistisk og tror, at vi nok snart får et nyt olieeventyr ud af det. Det gør jeg ikke. Jeg skønner, at det nærmere kan blive et væsentligt bidrage til hurtigere total havdød. Men så vidt, jeg ved, er det kun ca. 30%, der går den vej, mens de sidste 70% bliver absorberet, som i en danskvand. Der bliver ikke dyrket planter i en danskvand. CO2'en bobler bare op, når kapslen fjernes. Og jo varmere danskvanden er, jo hurtigere går det. Det er primært den proces, jeg har lagt op til at fokusere på. |
07-11-2024 12:37 | |
Euro★★★☆☆ (800) |
Ja jeg ved det godt, men så ville der være så mange bobler i vandet at vi burde have lagt mærke til det, så jeg tror den CO2 alger spiser den lagres i den olie algerne indeholder. Der var et firma der producerede alger kun med det formål at malke dem for olien, tror dog de er lukket eller har ændret branche...kig på dem hvis du vil de hed oprindeligt originoil, men det ser ud til at firmaet hedder originclear nu og mere sælger vandrensning. Du kan jo også se, at når du har en liter benzin eller olie, så kan du ikke se CO2 bobler i det. Det frigives først når du brænder det af... |
07-11-2024 12:43 | |
Robert Wagner★★★★★ (4600) |
Jakob skrev: Der er ikke fare for det, CO2 koncentrationen i atmosfæren har jo været meget lavere end den er nu i flere tusind år. Så nej, vi risikerer ikke, at der lige pludsligt kommer store mængder CO2 tilbage i atmosfæren, når vi stopper med at udlede. Tværtimod vil havet heldigvis blive ved med at opsuge store mængder CO2: Micheal 'the man' Mann: https://michaelmann.net/content/best-climate-science-you%E2%80%99ve-never-heard Og før der er nogen der får lyst til at påstå noget om at han jo er kendt for at snyde... Please, go ahead... https://www.theguardian.com/environment/2024/feb/09/us-climate-scientist-michael-mann-wins-1m-in-defamation-lawsuit#:~:text=US%20climate%20scientist%20Michael%20Mann%20wins%20%241m%20in%20defamation%20lawsuit,-This%20article%20is&text=The%20high%2Dprofile%20climate%20scientist,of%20a%20convicted%20child%20molester. Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
07-11-2024 13:46 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
Robert Wagner skrev: Jeg har stor respekt for Mann, men jeg ser ikke, at han tager stilling til den problematik, som jeg peger på. Ved vi noget præcist om, hvor meget CO2, der deponeres i dyb havstrøm.? Jeg gætter på ca. 70% Hvor bliver det af, hvis det ikke kommer op igen med havstrømmen.? Alt efter situationen, hvis/når havvandet kommer op igen, så må det enten afgive CO2 eller i hvert fald stille med en reduceret evne til at absorbere endnu mere CO2. Kan du finde fejl i dette ræsonnement.? |
07-11-2024 14:25 | |
Jakob skrev: Det har han styr på... Der kommer først netto udgasning af CO2 fra havet, når CO2 niveauet i atmosfæren kommer i nærheden af pre-industrielle værdier Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
07-11-2024 14:28 | |
Euro★★★☆☆ (800) |
Hvor bliver det af, hvis det ikke kommer op igen med havstrømmen.? Jeg tror det bliver dernede og bliver til olie, som vi jo løbende tager op og brænder af. Når alger lever formerer de sig indtil der er knaphed på deres ressourcer som vi ved er kvælstof og sol og lunt vand. Når der sker en opblomstring af alger, så er der mindre lys, og vi må antage at kvælstofmængden falder, når temperaturen falder sænkes omsætningshastigheden så der dør flere alger end der skabes. Dermed falder de døde alger til bunds, og der er igen bedre lys og med efteråret kommer der flere oversvømmelser så kvælstofniveauet burde stige løbende igen, og så venter algerne egenligt bare på at vandet bliver varmt nok til at de kan blomstre igen, altså formere sig. Og sådan tror jeg cyclusen kører rundt. Dvs. det er rigtigt at der umiddelbart er en reduceret evne til at optage CO2, men det er jo en cirkulær CO2 økonomi, hvor antallet af alger hele tiden stiger og falder, og det område der i efteråret/vinteren er aftagende, vil jo i forår/sommer igen være tiltagende. Jeg gider ikke lige undersøge den del nu, men der må jo ske en form for fotosyntese når algen optager CO2 og omdanner det sammen med saltvand og kvælstof til olie. Når du så brænder olien af, frigiver du igen CO2 - og annullerer du så hele processen? Så har du fået CO2 og energi, og så er havet igen parat til at opfange ny CO2. Men i princippet burde det være sådan hvis temperaturen er nogenlunde ens i havet år efter år, at det er mængden af tilført kvælstof der giver mængden af alger, men der kan max være en vis mængde alger for at de kan optage den maksimale mængde CO2, fordi de både skal have adgang til CO2 i luften og lyset fra solen. Er der noget jeg overser? |
07-11-2024 18:42 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
Robert Wagner skrev: Er der også IPCC konsensus om det.? Nu kan "i nærheden" måske give et stort spillerum, men jeg tænker stadig, at der må være forskel på nu og om nogle år, når det industrielle havvand kommer op til overfladen igen og bliver varmet op ved ækvator. |
07-11-2024 19:54 | |
Euro★★★☆☆ (800) |
Jeg kan ikke besvare dit spørgsmål Jakob, men mig bekendt er der ikke specielt mange alger i vandet ved equator, så måske kvælstofudledningen har endnu mere at sige, end blot varmt vand og sollys...jmho... |
07-11-2024 21:19 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
Euro skrev: Nej, men det kan Robert eller Peter måske. Jeg mener, at det er lidt af en hjørnesten i klimapolitikken, så jeg tænker næsten, at det også er noget, der optager IPCC . |
08-11-2024 19:00 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
Robert Wagner og/eller Peter Villadsen Bliver det snart til noget.?! Jeg misforstod faktisk linket til Mann: https://michaelmann.net/content/best-climate-science-you%E2%80%99ve-never-heard Forskere troede – og fortalte politikere og journalister, som fortalte offentligheden – at selv hvis menneskeheden hypotetisk standsede alle varmefangende emissioner natten over, ville kuldioxids lange levetid i atmosfæren kombineret med havenes træge termiske egenskaber ikke desto mindre holde den globale overfladetemperatur stigende i 30 til 40 år mere. Da overgangen til en kulstoffri global økonomi ville tage mindst et årti eller to, var temperaturerne nødt til at blive ved med at stige i mindst et halvt århundrede mere. Han skriver jo ikke, at CO2-koncentrationen falder drastisk i løbet af 3-5 år. Jeg har fundet et ældre emne, som viser, at Mann tager fejl i forhold til menneskelivet på jorden. Det er indtil videre doomed, så spørgsmålet om det er kun hvornår. Det mener jeg faktisk er vigtigt, men det er selvfølgelig ikke det, der er aktuelt her, eller hvad Mann tænker på. Aktuelt er derimod dette indlæg fra 2009: 12-07-2009 https://www.klimadebat.dk/forum/solens-liv-og-jordens-doed--d12-e816.php#post_13414 GLAR skrev: Jeg tror det ville være mere lønsomt at finde ud af hvor længe CO2'en opholder sig i atmosfæren....er det 5,10,20,50,100 eller mere ? Jeg mener, at der er behov for et opdateret estimat fra IPCC.! Hvor hurtigt vil CO2-koncentrationen i atmosfæren falde, hvis alle menneskeskabte CO2-udledninger standses.? https://www.klimadebat.dk/grafer_co2_ppm.php Når havet er en stor absorber, burde vi så ikke kunne se coronapandemien på kurven.? |
08-11-2024 19:26 | |
Euro★★★☆☆ (800) |
Jeg har hørt om folk der nævner, at man i 1960 erne og frem netop med vilje, fremskyndede brugen af ozon nedbrydende ting, med det formål at få isen i ishavet mellem USA og Rusland til at smelte, fordi russiske atomubåde kunne gemme sig under isen og komme tæt på USA. Jeg ved ikke helt om jeg køber den historie, men sagen er, at med et hul i ozonlaget som der vidst har været i mange år, så modtager vi mere UR lys OG mere UV lys, er begge dele ikke mere skyldige i opvarmning end CO2? Jeg er lidt i tvivl om hvad consensus siger om dette, så derfor er det da sjovt at høre hvis jeres AI kan fortælle mig om hvilket forhold CO2 og UV og UR lys har af betydning i forhold til hinanden når man ser på GW. Har nogen et bud? |
08-11-2024 21:17 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
Euro Du hedder hverken Peter eller Robert, og hvis du vil skrive om ozon, så vil jeg gerne bede dig pænt om at finde en mere passende tråd at gøre det i. Jeg oplever det som provokerende og hensynsløst, når du afsporer emner. |
08-11-2024 21:37 | |
Euro★★★☆☆ (800) |
Prøv at lade dit ubegavede jeg sove bare en lille smule....Jakob, du laver det største selvmål i verden ved at se dig sur på mig, men det bestemmer du selv, men tro mig, det går dårligt for alle der gør mig uret...Du har til hver en tid ret til at være uenig, men ingen vinder på at gøre mig uret! Jeg er ikke uden betydning...men alle har jo deres ret til at tænke som de vil, som de kan blive straffet for, om ikke i dette liv, så i det næste... |
11-11-2024 14:09 | |
Når vi når net zero, vil CO2 ppm i atmosfæren begynde at falde omgående. Ingen forsinkelse. Nej Michael Mann tager ikke fejl på det punkt. Covid kan ikke aflæses af Keeling kurven, da effekten af fald i udledninger var mindre end de naturlige variationer i Keeling- kurven. All påstande om at det fald i udledninger under Covid burde have haft effekt på Keeling-kurven og at det dermed modbeviser, at stigning i CO2 ppm skyldes fossiler er LØGN. Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
11-11-2024 14:11 | |
Jørgen Petersen★★★★★ (5530) |
Husk at CO2 er et værdifuldt plantenæringsstof |
11-11-2024 14:18 | |
Jørgen Petersen skrev: Nu er pladen vist knækket igen... Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
11-11-2024 14:23 | |
Det er fakta at CO2 er et livsvigtigt plantenæringsstof |
11-11-2024 14:49 | |
Robert Wagner skrev:Jørgen Petersen skrev: Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
11-11-2024 14:55 | |
CO2 er et vigtig plantenæringsstof og får denne klode til at blive grønnere og grønnere og mere frodig
Tilknyttet billede: |
11-11-2024 15:02 | |
Robert Wagner skrev:Robert Wagner skrev:Jørgen Petersen skrev: Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
11-11-2024 16:52 | |
Husk at CO2 er et værdifuldt plantenæringsstof
Tilknyttet billede: |
11-11-2024 19:40 | |
Jørgen Petersen skrev: Nu er pladen vist knækket igen... Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
11-11-2024 20:31 | |
CO2 er et livsvigtig plantenæringsstof. Uden det kan planter ikke vokse. |
12-11-2024 09:22 | |
12-11-2024 09:25 | |
CO2 er et livsvigtig plantenæringsstof. Uden det kan planter ikke vokse. |
12-11-2024 11:38 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
Robert Wagner skrev: Nej, men hvor hurtigt.? Hvis det går meget hurtigt, så tænker jeg, at det er en stor lettelse, som burde påvirke klimapolitikken. F.eks. må CO2-deponering være helt yt. Og Portland kan køre videre i et industrikompleks, hvor de blot fylder CO2 på flasker til brandslukningsudstyr og andre ting. Til gengæld skal omstillingen til VE og plantebaseret kost sparke røv som aldrig før. Nå ja, det har jeg ment hele tiden, og det bliver jo nok for sent igen... |
12-11-2024 13:45 | |
Netto 0 CO2 udledning på verdensplan har meget lange udsigter. Det kommer næppe til at ske i vores levetid. |
12-11-2024 17:24 | |
Peter Villadsen★★★★★ (2751) |
Jørgen Petersen skrev: Sikken præcision |
12-11-2024 17:37 | |
Vi har ikke teknikkerne til at erstatte de fossile brændstoffer. Her ser jeg bort fra kernekraft, som vi ikke ønsker at bruge. |
12-11-2024 17:37 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
Robert Wagner Mann skrev i øvrigt heller ikke "omgående": https://michaelmann.net/content/best-climate-science-you%E2%80%99ve-never-heard Men styret af efterfølgende forskning reviderede forskere dramatisk dette estimat for forsinkelsestid ned til så lidt som 3 til 5 år. Har du flere kilder.? Jeg har nok set for meget Bubber, fordi teori ofte ender i et badekar. Men er havet nu den store permanente absorber, som det hævdes, så er det fristende at sammenligne det med et badekar, hvor der påfyldes vand så hurtigt, at det ikke kan nå at løbe ud. Og man behøver da ikke helt at standse påfyldningen for at undgå overløb. Man skal blot påfylde langsommere end det løber ud, så er man på rette vej. Kan du følge den tankegang.? |
12-11-2024 18:01 | |
Michael E. Mann er klima-alarmist ud over alle grænser. Han skriver bl.a.: "Nevertheless, the latest climate science suggests that COP26's goal of keeping 1.5C alive remains within reach—if humanity phases out fossil fuels rapidly and slashes emissions in half by 2030. If we do that, we might still preserve a livable planet for all who deserve it, which is everyone." Har han glemt at Homo Sapiens stammer fra Afrika? Vi er med andre ord udviklet til varme. Havde vi ikke været i stand til at klare varme, så havde vi ikke været her i dag. |
13-11-2024 08:49 | |
Er du sikker Mann ikke mente forsinkelse på temperaturfald på 3-5 år? CO2 vil falde med det samme ved net zero, fordi havet er netto CO2 sluger. Allerhøjst forsinket/makeret gennem de årlige sæsonale udsving, Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
13-11-2024 09:21 | |
Mann skræmmer os helt vildt og helt unødigt ved at antyde, at et varmere klima vil betyde jordens undergang. |
13-11-2024 11:16 | |
Jørgen Petersen skrev: Luk røven, løgner. Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. Redigeret d. 13-11-2024 11:16 |
13-11-2024 14:33 | |
Er du syg i hovedet? Det er da ren skræmmekampagne at antyde, at jorden er ved at gå under p. g. a. GW. |
13-11-2024 17:20 | |
Jørgen Petersen skrev: Det er da dig, der er syg i hovedet! Hvem har nogensinde antydet, at jorden går under pga. klimaforandringer? Jorden skal nok klare sig, den har set værre. Det har mennesker ikke. Klima-urealister og andre fjolser fatter ikke en millimeter af klimavidenskab. Jeg tvivler på de selv kan binde snørebånd eller ramme en kumme på 10cm afstand. Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
13-11-2024 17:32 | |
Han skriver da: "If we do that, we might still preserve a livable planet for all who deserve it, which is everyone." Hvis vi ikke gør som han siger, så er vi således på vej i mod undergangen. |
13-11-2024 19:50 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
Robert Wagner skrev: Du har ret, det var temperaturen. Men jeg vil altså stadig meget gerne læse din mening om det andet, som jeg forsøger at kaste lys på. Jeg hopper lige ud af badekaret og prøver på en ny måde, som måske passer dig bedre: Havet absorberer nu CO2, og det er en betydelig mængde pr. år. Jeg kalder den for "A" Men der udledes endnu mere CO2 pr. år, end der absorberes. Jeg kalder udledningerne for "U" Hvis vi langsomt gør U mindre, vil vi så nå et punkt, hvor dette udsagn bliver sandt: A > U ? |