Husk mig
▼ Indhold

Naturlig kapitalisme


Naturlig kapitalisme28-10-2010 21:47
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
En bog af Paul Hawken, som formodentlig vil interessere mange af jer debattører. Kan købes i Politikens hus for 50 kr. Eller lånes på biblioteket. Vi går vel ikke ind for øget forbrug?


Et citat fra bagsiden: "Hvordan kan økologiske og økonomiske mål harmoniseres, så verden på en gang kan blive rigere-og grønnere?"(...)

"En økovenlig økonomi, hvor verdens hastigt voksende befolkning ville kunne leve bedre indenfor klodens naturlige begrænsninger".

God læselyst.
Redigeret d. 28-10-2010 22:08
03-11-2010 17:40
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Lyder da spændende. men må lige vide om han er positiv overfor kapitalisme begrebet?

Kaffka skrev:
Et citat fra bagsiden: "Hvordan kan økologiske og økonomiske mål harmoniseres, så verden på en gang kan blive rigere-og grønnere?"(...)


Går han ind for økonomisk vækst?! alle med øko forstand ved at det ikk er fremtiden.

Måske det ikke er noget for mig med den bog....


The time for doubt is over!
03-11-2010 23:38
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
Tjaa, går ind for? Det kan jeg ikke svare dig på! Vi lever jo i en "kapitalistisk verden". Det er fakta. Men denne forfatter (samt hans 2 med-forfattere) hævder bl.a. at vi kan bruge varige forbrugsgoder på en helt anden måde. Derved bliver affaldsmængden minimeret og der kan skabes "nye" jobs.

Et eksempel: Fremover (foreslår han) skal du ikke købe dit eget køleskab. Men blot leje det. Det er så udlejerens pligt at vedligeholde/reparere det. Og tage det tilbage igen, når det ikke længere kan repareres. Det skal også produceres, så det er let at adskille og genbruge brugbare dele. Han nævner også vugge til vugge princippet!

I bogen beskrives følgende eksempel. En ung mand manglede penge til sine studier. Han fik så en aftale med et taxiselskab. Medens han var i skole, brugte selskabet hans bil til taxi-kørsel. Og efter to års "udlejning" havde han nu råd til at købe ny bil.

Det synes jeg er genialt! Jeg har selv haft bil i ca. 5 år. På et tidspunkrt gik det dog op for mig, at bilen stod stille ca. 23 timer i døgnet. Så skilte jeg mig af med skrotbunken : Men det havde da været smart, hvis en anden havde lejet den i de timer, ikke sandt?

Jeg spørger dig, HVAD ER ØKONOMISK VÆKST? Er det penge der gror? Penge i en bunke der bliver større og større?

Penge er nærmest spild af papir. Det er ikke værd at tørre røv i, eller at tegne på. Der er heller ikke meget brændværdi i dem. Så hvorfor så forhippet på at eje dem? De kommer og går.
Redigeret d. 03-11-2010 23:57
03-11-2010 23:52
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Kaffka

>>Men det havde da været smart, hvis en anden havde lejet den i de timer, ikke sandt?<<

Det lyder meget 'kapitalistisk' !
04-11-2010 00:09
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
Ja...Det er vel også kapitalistisk at "sælge" sin krop og åndsevner til en arbejdsgiver. Eller handle med varer, ting osv. selv om det evt. er egen virksomhed. Jeg lever i en kapitalistisk virkelighed.

Forfatteren hævder jo blot at kapitalisme og "naturlighed" (mit ord) kan forbedres. Jævnfør mit første indlæg om bogen. I behøver ikke være enig med mig eller forfatterne. Men, jeg synes de har interessante ideer.

Den bil jeg skrottede blev til "affald". Den kunne have levet længere. Jeg kunne have lejet den ud og tjent penge til de nødvendige reparationer.
Redigeret d. 04-11-2010 00:11
04-12-2017 10:27
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Det største problem i ULANDE er vist adgangen til mad, vand, hygiejne, ja i Indien dør 400 børn om dagen af tynd mave, fordi der ikke er adgang til toiletter.

Her hosos er ENSOMHED og menneskelig isolation vist et meget større problem. Vi fylder os med lykkepiller, løber fra yoga til pilates t, ja flygter fra daglig nærhed og personlige relationer, der stikker dybere end en kop kaffe på Cafe Metropolis.
04-12-2017 10:31
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Karl Marx opfandt begrebet kapitalisme, men i en sådan verden finder vi altid det største og bredeste udbud af varer og tjenesteydelser til de lavest mulige priser.

Hvor der e efterspørgsel og penge strømmer udbyderne til. Afskaffer vi kulkraft, ja så efterspørger vi sol og vindkraft. Kapitalisten er ligeglad. Leverer gerne det ene og river gerne atomkraftværkerne ned, bar der er penge i skidtet.

Der er altså IKKE noget galt med kapitalisten, måske med os forbrugere, der køber os til sjælefred.
04-12-2017 10:34
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Naturlig kapitalisme?
et egern bruger sommeren til at samle forråd til vinteren, mens en løve efterlader resterne af sit jagtbytte til hyæner og gribbe, når den selv er mæt.
Homo sapiens har tanken om vinterens komme selv på den dejligste sommerdag. derfor er vi som egernet, vi samler til hobe. Som egernet ofte mere end vi har brug for, ja hellere revne end levne.
04-12-2017 10:39
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Du kan ikke både tjene Gud Mammon og Gud Herren, thi da må du enten elske den ene og hade den anden eller holde dig til den ene og foragte den anden.

Deraf meget hykleri hos de hellige, der taler varmt om Gud og hans enbårne søn om søndagen, men bruger resten af ugen til at sikre sig sig rent økonomisk.

Folk, der bekender sig åbent til gud Mammon er sjældent hyklere, men sover fint om natten med et gyldent håndtryk på 18 millioner og en falleret Roskilde bank på den manglende samvittighed.
04-12-2017 10:54
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Helt enig Niels.

Niels Valentin Hansen(Roskilde bankdirektør og ridder af Dannebrog) fik bonusordning der udløste 30 mill. efter han fik banken til at gå konkurs, og tusinder mistede deres opsparinger/pensioner som var sat i RB-aktier.

-En ægte bankrøver med slips og medalje...
Og han synes selv han er en dygtig mand...
-Jeg forstår godt de ramte borgere er godt sure på denne storsvindler, der kan gå straffri videre med sine "lovlige" handlinger.. Føj for et kedeligt system vi her ser foregå.

https://da.wikipedia.org/wiki/Niels_Valentin_Hansen

-Søren
Redigeret d. 04-12-2017 10:55
04-12-2017 13:13
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Niels Valentin Hansen(Roskilde bankdirektør og ridder af Dannebrog) fik bonusordning der udløste 30 mill. efter han fik banken til at gå konkurs, og tusinder mistede deres opsparinger/pensioner som var sat i RB-aktier.


Man kan spørge sig selv om han er en ægte kapitalist? Hans slags er med til at undergrave og destabilisere systemet, og så kan man kan jo ikke hylde det samtidig, og kaldes ægte
04-12-2017 20:03
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Morten Riber skrev:


Man kan spørge sig selv om han er en ægte kapitalist? Hans slags er med til at undergrave og destabilisere systemet, og så kan man kan jo ikke hylde det samtidig, og kaldes ægte


Hr. Valentin er et menneske og dermed et socialt væsen, som antageligt kan lide at andre hylder og beundrer og misunder ham. Måske har han som Onassis giftet sig med en Jacqueline, der elsker at bruge løs af de penge han tjener, men bortset fra det så vil den ÆGTE kapitalist ene og alene elske Gud Mammon og kun arbejde på at øge sin kapital. derfor investerer han gerne i skatteadvokater, der kan finde huller i loven, thi lovenes ÅND er ham ligegyldig.

Manden, der elsker Gud herren har den svært, fordi mennesket jo ikke lever af ånd alene. Dog hjalp Luther, da han gjorde det næstekærligt at fremstille varer og tjenesteydelser som folket efterspørger og gerne betaler for.
Af samme grund mente en sociolog Max Weber, at det kunne forklare hvorfor protestantiske lande var materielt mere velstående end katolske, hvor man døjer med ideen om "gode" gerninger som vejen til frelsen og et evigt liv på lyserød sky med harpespil.




Deltag aktivt i debatten Naturlig kapitalisme:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Klima eller kapitalisme18819-11-2018 16:54
Stormen Bodil - helt naturlig!1729-12-2013 21:19
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik