Husk mig
▼ Indhold

Naturlige faktorer der ændrer Jordens klima?


Naturlige faktorer der ændrer Jordens klima?19-09-2010 16:01
Morten Pilsner
☆☆☆☆☆
(2)
Hej alle klimadebattører

Jeg skal i en time på uni holde et foredrag om de naturlige kilder til klimaændringer. Her kunne jeg godt bruge jeres hjælp til andre faktorer end dem jeg har nævnt nedenunder, meget gerne med kildehenvisning.

Faktorer:
El Niño
Vulkaner
Kosmisk stråling
Forhøjet niveau af partikler
Jordens bane rundt om solen (har vist nok et navn)?

Så har jeg hørt noget om "cooling stars", men synes ikke jeg kan finde noget om dét.

God weekend
19-09-2010 19:45
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2593)
Morten Pilsner skrev:
Hej alle klimadebattører

Jeg skal i en time på uni holde et foredrag om de naturlige kilder til klimaændringer. Her kunne jeg godt bruge jeres hjælp til andre faktorer end dem jeg har nævnt nedenunder, meget gerne med kildehenvisning.

Først må du beslutte hvad der er en klimaændring.

Hvis du med klima mener vejret in en 30års periode, så har du problemer.

Faktorer:
El Niño virker i 1 til 2år
Vulkaner virker i 3år


Så har jeg hørt noget om "cooling stars", men synes ikke jeg kan finde noget om dét.

http://wattsupwiththat.com/2009/09/10/svensmark-global-warming-stopped-and-a-cooling-is-beginning-enjoy-global-warming-while-it-lasts/

http://jp.dk/opinion/kronik/article1809681.ece
http://jp.dk/opinion/kronik/article1941456.ece
http://www.theregister.co.uk/2008/06/05/goddard_nasa_thermometer/print.html

Jeg må på det bestemteste fraråde dig at blande dig i så betændt en debat. Du bliver hængt uanset dit standpunkt selv hvis du vælger lige i mideten da du så bliver hængt at begge fløje.

http://debatt.aftenposten.no/item.php?ThreadID=228449&chmode


19-09-2010 20:07
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Du bør nævne i din indledning, at den Mellemistid vi nu lever i er den mest menneske- og klimavenlige nogensinde til trods for, at vi er den halve tid henne i forløbet, godt og vel.

Snart går det den anden vej med kulde, ikke sådan at forstå at en ny Istid er lige rundt om hjørnet, men med et varmere klima udskydes den kommende Istid formentlig med flere hundrede år.
19-09-2010 20:13
Jakob
★★★★★
(9257)
.




@Morten Pilsner


En asteroide rammer jorden:
http://www.youtube.com/watch?v=9_EZfxvTmNA&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=MSH2JBb2lWI&feature=channel

Solens henfald:
http://www.klimadebat.dk/forum/solens-liv-og-jordens-doed--d12-e816.php


Jeg kan se, at du ikke nævner CO2, og det er næppe fordi, du ikke har hørt om CO2
Er det fordi du ikke betragter mennesket som en del af naturen..?
I så fald skal alle de ting, som menneskets adfærd kan påvirke ikke med i betragtning, og det gør det jo noget nemmere. Men også noget amputeret.

Jordskælv kan f.eks. også forårsage afbrænding, som danner mere CO2, som bidrager til global opvarmning.
Så selvom det er hovedårsagen i dag, så behøver det ikke kun at være menneskets fældning af skove og trang til pyromani, der giver CO2 betydning.

Endelig er der også risiko for tipping points, hvor en lille påvirkning bliver større, fordi den starter en kædereaktion.
Det kan være en lille temperaturstigning, som får havet til at frigive mere drivhusgas, som forstærker drivhuseffekten, som fører til mere drivhusgas osv..
Det kan være den hvide is, der smelter og efterlader en mørkere overflade, som absorberer mere indstråling og derfor kan smelte endnu mere is osv..
Osv..


Momenter er der nok af, og vi har desværre kun en enkelt klode at eksperimentere med.
CO2-eksperimentet kombineret med manglende energireserver kører allerede på højtryk med kloden og hele menneskeheden i reagensglasset.




.
19-09-2010 20:27
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Morten!

Hvornår skal du forelæse? Jeg har tidligere holdt lidt foredrag om emnet - eneste problem er, at jeg har ubehageligt travlt pt... Men vil gerne hjælpe.

Bedste hilsner, Frank
19-09-2010 23:32
Bjarne Bisballe
★☆☆☆☆
(75)
Jeg undrer mig.

Siden du bliver inviteret til at holde et videnskabeligt foredrag på et universitet, må jeg formode, at du allerede har meget stor viden om emnet, så hvorfor skal du have hjælp her? Jeg tror du bluffer
19-09-2010 23:39
Bjarne Bisballe
★☆☆☆☆
(75)
Du kan selvfølgelig også være studerende. Den mulighed havde jeg overset
20-09-2010 01:14
Kosmos
★★★★★
(5371)
Jeg tror du bluffer

- ja, da jeg så (efter)navnet (og dette: "Jordens bane rundt om solen (har vist nok et navn)?"), fik jeg faktisk samme tanke!
20-09-2010 15:23
Morten Pilsner
☆☆☆☆☆
(2)
Vil starte med at sige tak for al den hjælp der indtil videre er kommet. Det varmer her i en regnvandstid.

Jeg er selvfølgelig studerende, 3. semester på miljøteknologi. Navnet er mest fordi jeg synes det er lidt dumt at bruge sit rigtige navn på nettet og så er jeg utrolig nok blevet kaldt Pilsner i mange år. Ved ikke om det er pga. det ligger meget op af mit efternavn eller størrelsen på min ølvom.
Burde selvfølgelig have skrevet dette i min første post, håber I kan bære over med det.

Jeg er sammen med en anden studerende blevet spurgt om at holde et foredrag på 20-30 min om: Cooling Stars, havstrømme og andre faktorer, der påvirker jordens klima.

"Kulden-varmen" og "Jacob", jeg nævnte netop ikke CO2, for at prøve og holde mig udenfor den verserende debat, som efter min mening engang imellem ender med mudderkastning fra begge sider. Selvom jeg må sige at dette site virker en del bedre end så mange andre sider.

"Kulden-varmen" jeg går udfra, at vores lærer mener klimaændringer inden for et kort årrække. Se hendes stillet spørgsmål ovenover.

"Jacob", tak for linket! Kan se du også har gjort dig nogle overvejelser på længere sigt. Ting som jeg selvfølgelig vil tage med i foredraget. Havde i hvert fald ikke tænkt/vidste at jordens rotation blev langsommere.
Ved ikke hvordan jeg skal få inddraget tipping points, men stof til eftertanke.

"Frank", jeg skal holde det på fredag (24.09.10). Kan se herinde at du er utrolig aktiv og holder det på et fornuftigt plan. Altid herligt med en som ikke følger massen og stiller kritiske spørgsmål! Jeg ville blive utrolig glad for al den hjælp du kan give, men du skal heller ikke gå for meget op i det, bruge for meget tid. Da vi på ingen måde bliver bedømt ud fra vores foredrag, det handler mere om at gøre os aktive i stedet for passive i undervisningen.

"Bjarne Bisballe" og "Kosmos", svarede på jeres "bekymringer" først. Kan kun sige det er min egen fejl. Burde selvfølgelig have skrevet at jeg var studerende. Har imellem tiden fundets ud af, at jordens bane rundt om solen m.h.t. klima og global opvarmning hedder Milankovitch Teorien, men takker da for det ikke eksisterende link, når du nu vidste det Kosmos.


Milankovitch Teori
20-09-2010 15:44
Kosmos
★★★★★
(5371)
Navnet er mest fordi jeg synes det er lidt dumt at bruge sit rigtige navn på nettet og så er jeg utrolig nok blevet kaldt Pilsner i mange år

- alt forladt, der står jo heller ikke 'Kosmos' på min dåbsattest!


...men takker da for det ikke eksisterende link, når du nu vidste det Kosmos

- jovist, det gjorde jeg da; men det nævnede min kommentar vel iøvrigt intet om(?).

Held og lykke med dit foredrag - det ville da også være fint, om du fortsatte med at være aktiv her!
21-09-2010 01:34
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej!

Bare lige et par hurtige skud fra hoften pt:
Her ses forskellige data serier for NH temperaturer. Disse er sammenholdt med index for Stillehavs strømme (El Nino / La Nina) og Solaktivitet. Der synes at være et vist sammenfald mellem sol aktivitet+Stillehavs strømmene, og de samtidige temperatur trends.

Taget fra:
http://hidethedecline.eu/pages/posts/part3-the-perplexing-temperature-data-published-1974-84-and-recent-temperature-data-184.php

Vulkaner, her har Gavin Schmidt (NASA) indikeret 2 vulkaners indflydelse på klimaet:

Vulkanernes effekt er afkølende, og man skulle så tro at det ikke var relevant for dit foredrag - maaaen det er de nu. Sagen er, vi har pt et rekord lavt vulkanskt aerosol indhold i atmosfæren hvilket giver en usædvanligt lille afkøling af Jorden i forbindelse med vulkaner.

Således er vulkanerne givet vis med til at danne varme trenden vi har set.
Derfor lavede jeg et lille hurtigt eksempel hvor jeg tog de nævnte 2 vulkanske afkølinger ogplacerede dem nogle år senere... Dette i sig selv synes at halvere temperatur trend over de sidste par dekader:




Prøv at se hvordan IPCC illustrerer naturlige effecter:


IÅCC regner kun variationer i den direkte sol indstråling med.
Således har de vendt ryggen helt til Solteorien der netop langt overvejende forklarer temperatur stigniger med indirekte mekanismer (skydannelse).


- Og så er der jo de effekter der fejlagtigt giver temperaturer for varm trend.
F.eks UHI. Urban Heat Island. Herunder er varme trends angivet med røde kugler.... :


Den vel nok største undersøgelse af UHI er (heldigvis) fra før globalwarming debatten blev rigtig varm, og i disse data er billedet klart: Større byer => varmere temperatur trends 1900-84:


IPCC mener at UHi har betydning på ca 0,05K af den globale opvarmning. Men som vi så svarer dette til at temperaturer i gennemsnit skulle være målt fra byer mindre end 2000 mennesker. Men reelt er de fleste lange temperatur serier målt fra byer af større størrelse.
Derfor er det idag svært at udtale sig om hvor meget de globale temperaturer egentligt er steget siden 1900.

(Hvis i skal bruge et meget meget mere omfattende foredrag fra undertegnedesig til! Det kunne være sjovt med lidt modspil fra universitets elever :-)
Men du får næppe lov af din lærer til sådan at lade "de forkerte" komme til orde :-) )

Held og lykke!!

Bedste hilsner, Frank
Redigeret d. 21-09-2010 01:41
21-09-2010 17:33
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2593)
Morten Pilsner skrev:
Jeg er sammen med en anden studerende blevet spurgt om at holde et foredrag på 20-30 min om: Cooling Stars, havstrømme og andre faktorer, der påvirker jordens klima.

Det bedste var at fortælle hvad vi ved om istidens klima i forhold til nutiden. (tørt, tørt og koldt)


Har imellem tiden fundets ud af, at jordens bane rundt om solen m.h.t. klima og global opvarmning hedder Milankovitch Teorien, men takker da for det ikke eksisterende link, når du nu vidste det Kosmos.


Milankovitch Teori


Problemet med Milankovitch Teorien er at den varition som den skaber er for lille til at påvirke jorden. Ovendt ved man at ændringerne i jordens bane i forhold til årstiderne påvirker klimaet. Selvom man ikke kan sige hvorfor. En forklaring kan være at jordens magnetfelt styres af solens aktivitet, og retningen på den magnetiske nordpol.






Deltag aktivt i debatten Naturlige faktorer der ændrer Jordens klima?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Hjælp til naturlige klimavariationer626-06-2012 14:17
Er naturen stabil? Er naturlige ting bedst?114-08-2011 18:56
Hvilke faktorer har indflydelse på den globale temperatur?1229-09-2010 07:53
Artikler
Eigil Friis-Christensen: Naturlige klimaændringer
NyhederDato
Også naturlige variationer ændrer gletsjere07-06-2010 09:40
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik