Husk mig
▼ Indhold

Nemmere at gøre bolig klimavenlig for unge?


Nemmere at gøre bolig klimavenlig for unge?13-10-2017 14:35
Josefine-malmos
☆☆☆☆☆
(1)
Efter min mening er der for få unge, der går op i klimaet - især når det kommer til klima og miljø i forhold til ens bolig, har jeg oplevet, at virkelig få unge, som jeg i hvert fald har mødt, går op i det. Men jeg er ikke sikker på, at unge kender til deres muligheder og til hvilke tiltag, de specifikt kan gå i gang med.

Selv er jeg meget passioneret omkring at gøre mit for at bevare et godt miljø og undgå at udslippe for meget unødvendigt CO2. Når det kommer til min bolig og generelt min færden derhjemme, gør jeg små ting her og der for at bidrage positivt. Slukker stikkontakterne, lader ikke oplader og andre ting sidde i stikkontakten, energisparende pære osv. Men større ting er svære at gøre for unge synes jeg. Det kan hurtigt koste en del flere penge, end hvad mange studerende og unge har at gøre med.

Jeg vil ønske, det blev nemmere for unge som mig selv at låne til at gøre boligen mere miljøvenlig - og der kom mere information om, hvor meget det rent faktisk kan give igen rent pengemæssigt på deres egen konto. For mange tror det er penge lige ud af vinduet, når der skal investeres i klimaforbedringer derhjemme, men ofte kan det give økonomisk igen.
Det kunne være, at hvis det blev nemmere at skaffe boliglån for unge med hensigt til miljøforbedringer i boligen, ville flere tage miljøbedringer derhjmme til sig. Sammen med oplysninger og tips kan det motivere flere til at gøre det.

[link fjernet af admin]
Redigeret af branner d. 14-10-2017 17:21
13-10-2017 14:53
John Niclasen
★★★★★
(6157)
Josefine-malmos skrev:
Selv er jeg meget passioneret omkring at gøre mit for at bevare et godt miljø og undgå at udslippe for meget unødvendigt CO2.

Det er en myte, at CO2 er unødvendigt.

I nutiden i geologisk forstand er der mindre CO2 i atmosfæren end muligvis nogensinde i Jordens 4,5673 mia. års eksistens.

Flg. graf viser koncentrationen af CO2 i atmosfæren i de sidste ca. 550 mio. år, hvor der har været flercellet liv på Jorden. Al den gode og livgivende CO2 er blevet suget ud af atmosfæren og nu gemt unyttigt i jorden, fortrinsvis som kalksten (CaCO3). Os mennesker gør livet på Jorden en stor tjeneste ved at grave gammelt dødt plantemateriale op og brænde det af, og dermed give grobund for nyt liv. Vi er som gartnere, der vender jorden i en udpint have.



Du kan også finde kurven over CO2 i atmosfæren i Figur 1 i flg. udgivelse fra Institut for Geoscience, Aarhus Universitet:

16_klima_processer_og_sammenhaenge.pdf

Når det kommer til min bolig og generelt min færden derhjemme, gør jeg små ting her og der for at bidrage positivt. Slukker stikkontakterne, lader ikke oplader og andre ting sidde i stikkontakten,

Hvorfor tror du, opladere bruger strøm, fordi de sidder i stikkontakten? Hvor løber strømmen hen? Når du har et apparat sat til opladeren, så bliver opladeren varm. Det fortæller dig, at den bruger strøm, fordi der er et spild, som bliver til varme. Prøv at mærke på opladeren, når du ikke har noget apparat siddende i, og den har stået så længe, at den kan køle af. Hvis opladeren nu er blevet kold, selvom den sidder i stikkontakten, så bruger den ikke noget strøm.
13-10-2017 15:36
crankProfilbillede★★★★★
(2452)
Hallo, John. Det er en reklame for en netbank.


13-10-2017 15:41
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Jeg sparer også på alt strøm! Ingen standby's -Jeg slukker på vægkontakten. Kun køleskabet brummer om natten.
Jeg har dog stadig et lager af glødepærer som jeg bruger hvor jeg læser, spiser,og arbejder. Spare-pærer sidder hvor lyset ikke skal hygge(gange, trapper, kælder, loft o.lign.).

Aldrig lys, hvis jeg eller andre, ikke er tilstede.

Dette er man nød til, eftersom el-priserne er rekordhøje.
Danmark og Tyskland har de højeste el-priser i Verden.
3 gange højere end gen.snittet i f.eks. USA.

Danmarks elpriser er høje p.gra. regeringens grønne afgifter, og producenternes høje omkostninger. Selvom el-producenterne(sol og vind) får store tilskud fra vores skattepenge, er deres udgifter stadig høje nok til vi betaler, både for strøm direkte, og endnu mere via skattebilletten.

Overgangen til grøn energi er en dyr affære for forbrugerne, og for samfundet.

De høje el-priser tvinger os til at tænke og leve sparsommeligt, og nærmest leve spartansk.
Dem der opvarmer med el, -skal have mange penge, -eller bare tage noget mere uldent tøj på når det bliver koldt om vinteren.

-Mørke kolde rum, hvor man kryber sammen omkring spare-pærens violette skær..

Nogen arbejder hårdt på at få genindført disse middelalder-tilstande, hvor alle skal ofre sig.

Jeg vil hellere have det varmt og lyst, med masser af mad og billig strøm.

CO2 hjælper næppe på temperaturen( ingen Global opvarmning de sidste 19 år..), men CO2 hjælper med garanti planteriget med at vokse bedre/hurtigere/mere effetktivt, og dermed kan der høstes mere mad til Jordens voksende befolkning(specielt de sultne lande).

Der går nok mange år før disse fakta realiseres af politikere og verdensledere, der stadig anser CO2 som noget farligt, der skal bekæmpes med alle midler!?!
I mellemtiden må de fattige lande sulte, og undvære stabil energi(kraftværker) til at forbedre deres primitive liv. -De kan få en hightech-vindmølle, og et kinesisk solpanel på taget af hytten(De kan så selv vælge om strømmen skal gå til det lille køleskab, eller til radioen..)

Jeg sparer altid på strømmen, -men kun fordi den er så urealistisk dyr.

Venlig hilsen,
Søren, (Der tænker mere på den ægte forurening af naturen/miljøet.)
Redigeret d. 13-10-2017 16:23
13-10-2017 16:19
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
I øvrigt synes jeg at det er en uhyggelig tanke, at unge mennesker skal gældsætte sig tidligt i livet, p.gra. politik og overtro.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 13-10-2017 16:21




Deltag aktivt i debatten Nemmere at gøre bolig klimavenlig for unge?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Klimavenlig militær oprustning8117-03-2024 20:16
Sådan får vi billig klimavenlig el, og glade landmænd1402-06-2023 11:52
Rystende at se totalt indoktrinerede unge på gaden "for klimaet".3421-09-2019 03:09
Til de unge: Husk at stemme..!522-11-2017 00:41
DR til de unge: "Vi kommer til at dø"2414-05-2017 10:29
Artikler
Grøn gaming – sådan kan du blive en klimavenlig gamer
Energioptimer din bolig: Sådan gør du
Guide: Sådan laver du en mere klimavenlig arbejdsplads
Husk at tjekke energimærket, når du køber bolig
Klimavenlig tagmaling
NyhederDato
Unge frygter klimaet01-07-2011 14:01
Bakterier kan skabe klimavenlig strøm25-05-2011 07:31
Klimavenlig by rejses ved Svendborg29-04-2011 12:54
FDB's madpyramide skal være klimavenlig16-11-2010 21:34
En fjerdedel af Kinas el bliver klimavenlig09-04-2010 10:17
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik