Husk mig
▼ Indhold

Neodym magneter er forældet, ny teknologi opfundet


Neodym magneter er forældet, ny teknologi opfundet31-03-2023 15:06
Euro
★★★☆☆
(443)
Der er opfundet en ny type magnet, der outperformer andre magneter på de fleste punkter.

https://www.nironmagnetics.com/

Den har ca. 250% styrke i magnetfeltet, den er lavet af jern blandet med nitrit i patenteret proces, man forventer en markedspris på 50% af normalprisen for Neodym magnter, både jern og nitrit findes i rigelige mængder og fremstillingsprocessen lader til at være miljøvenlig.

Whats not to like?

Det kommer til at ændre en del, uden jeg helt kan gennemskue omfanget. Men vi kommer måske til at se motorer der fylder en brøkdel med samme kraft. Eller måske meget stærke generatorer. Måske meget små men powerfulde højtalere.

Hvad tænker i?
04-04-2023 21:15
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Euro skrev:
Der er opfundet en ny type magnet, der outperformer andre magneter på de fleste punkter.

https://www.nironmagnetics.com/

Den har ca. 250% styrke i magnetfeltet, den er lavet af jern blandet med nitrit i patenteret proces, man forventer en markedspris på 50% af normalprisen for Neodym magnter, både jern og nitrit findes i rigelige mængder og fremstillingsprocessen lader til at være miljøvenlig.

Whats not to like?

Det kommer til at ændre en del, uden jeg helt kan gennemskue omfanget. Men vi kommer måske til at se motorer der fylder en brøkdel med samme kraft. Eller måske meget stærke generatorer. Måske meget små men powerfulde højtalere.

Hvad tænker i?


Det lyder faktisk mega godt.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
05-04-2023 22:49
Euro
★★★☆☆
(443)
Jeg har i øvrigt en anden nyhed i samme genre, men jeg er lidt i tvivl når jeg sammenligner ovennævnte om hvad der er bedst. Så jeg har vidst undladt at gemme linket. I kan sikkert forklare det bedre end jeg...but here it goes. Man har altid vidst at en jern(?) skive der blev kølet til minus 173 grader (?) opfører sig leviterende. Jeg husker ikke rigtigt hvorfor det var så vigtigt at kunne gøre det ved stuetemperatur uden magneter. Men nu kan man altså gøre det ved stuetemperatur på 20,5 celcius.
05-04-2023 22:55
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Hmmja, hmm, ikke helt endnu...
https://www.nytimes.com/2023/03/08/science/room-temperature-superconductor-ranga-dias.html


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
06-04-2023 14:48
Euro
★★★☆☆
(443)
Oh nu fik du mig til at finde det igen, jeg kan se de ikke er helt klar. De ved hvilke materialer de kan bruge til det men som jeg forstår det skal det i pres med en styrke vi ikke helt er klar til.
Jeg kan ikke se dit link, det er kun for betalende læsere, men du har sikkert ret i, ikke helt endnu...
06-04-2023 15:00
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Euro skrev:
Oh nu fik du mig til at finde det igen, jeg kan se de ikke er helt klar. De ved hvilke materialer de kan bruge til det men som jeg forstår det skal det i pres med en styrke vi ikke helt er klar til.
Jeg kan ikke se dit link, det er kun for betalende læsere, men du har sikkert ret i, ikke helt endnu...


Ja desværre, ikke helt kan endnu, men en rumtemperatur superleder ville være fantastisk, hvis den var økonomisk og bærbar at producere, ligesom jernnitrit magneter.

(Nogen gang kan man markere og kopiere indholdet, før betalingsblokeringen popper op, men det har du ikke hørt fra mig..
)


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Redigeret d. 06-04-2023 15:02




Deltag aktivt i debatten Neodym magneter er forældet, ny teknologi opfundet:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Carbon capture teknologi130-03-2023 19:19
El-opvarmning, dyrt eller blot en "glemt" teknologi?928-08-2022 00:30
Løs energi- og klimaudfordringerne med teknologi009-09-2010 22:20
Miljøvenlig teknologi026-05-2010 18:07
(Lav)teknologi til vindlagring?5624-10-2009 23:43
Artikler
Hvad skal der gøres for at fremme forskning i vedvarende energi og energibesparende teknologi?
NyhederDato
Atomkraften er den billigste lavkarbon-teknologi11-05-2011 06:03
Kina nu verdens største investor i ren teknologi30-03-2010 08:34
Milliardær investerer 5 milliarder i ren teknologi12-10-2009 07:35
Norge vil investere 17 milliarder i ren teknologi15-04-2009 21:29
Grøn teknologi giver vækst i energiindustrien13-11-2008 14:04
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik