Husk mig
▼ Indhold

Nogen toiletnørder til stede?


Nogen toiletnørder til stede?29-12-2009 23:45
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
Jeg har fået den tanke at skifte "indmaden" og "vippehåndtaget på mit toilet. Det har (foreløbig) kun et skyl. Således, at jeg kan få stort og lille skyl at vælge imellem. Har mailet den lokale vvs-mand med dette spørgsmål. Men endnu, har han ikke svaret, her et par måneder senere.

Synes det vil være tåbeligt at skifte til et helt nyt. Især, da jeg selv kommer til at bekoste det. Jeg bor til leje!

KAN DET LADE SIG GØRE?

På forhånd tak for evt. svar.
Redigeret d. 29-12-2009 23:47
29-12-2009 23:56
David Johansen
★☆☆☆☆
(123)
Måske. Jeg har en kammerat der er bliktud.
Hvis jeg husker det så spørger jeg ham.
30-12-2009 00:52
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Tja, det nok lade sig gøre, men min umiddelbare opfattelse er, at det bliver cirka lige så dyrt, som at købe et nyt. Jem&Fix har nogle gange tilbud på et komplet toilet med lille og stort skyl til ca. 300,00 kr.
30-12-2009 05:45
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Kaffka

Jeg har et gammelt Ifö toilet, som er gået i stykker på den heldige måde, at det holder op med at skylle, så snart jeg slipper knappen.
Det er måske en flyder, der er blevet utæt, og det fungerer nogenlunde, når man kender det. Men gamle typer toiletkummer skal som regel alligevel bruge mere vand for at skylle rent.
Måske skulle røret og kapaciteten være større i gamle dage, fordi de fik mere fiberkost.




.
RE: Glem det30-12-2009 08:43
Deckard
☆☆☆☆☆
(8)
Et ældre toilet er ikke beregnet til lavt skyl så køb et nyt. Der sparer du både på det store og det lille skyl
30-12-2009 15:00
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
Tak for alle svar. Mon det virkelig kan købes for 300 kr.? Et nyt toilet?

Jeg tjekker det. Men mit dilemma er følgende: Skal jeg betale et nyt af egen lomme for, for miljøets skyld? Vil jeg producere mere affald, når det gamle smides ud?
30-12-2009 15:06
David Johansen
★☆☆☆☆
(123)
Du kan som regel smide porcelæn (i.e et toilet) til genbrug..
30-12-2009 16:22
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
Ja. Men, genbrug er også forbrug!
30-12-2009 16:29
David Johansen
★☆☆☆☆
(123)
Ja, men man skal forbruge noget. Hmm Måske har no impact man nogle ideer mht til toiletbrug?

http://noimpactman.typepad.com/

Dit dilemma er således: Er mit vandspild i sidste ende noget der kan kvantificeres og sammenlignes med det spild der opstår selvom dele af mit toilet genbruges?
Der vil jeg vove at påstå du skal gå efter mindre vandspild da det er et regnestykke der mere og mere vil forfalde til den påstand jo længere tid der går.
Regner du med at bruge samme toilet om 50 år? Måske du flytter? i så fald har en anden person jo også brugt mindre vand end ellers så det er givet ligegyldigt.
Da et toilet mere eller mindre er en nødvendighed som jeg ser det, en af de ting der er relativt uelastiske prismæssigt (såvidt jeg husker lektionerne om priselasticitet) vil du have et fortsat behov for samme. Mængden af spilvand vil stige jo længere tid der går og i sidste ende passere det spild der er opstået ved at genbruge et andet toilet.

Hvor lang tid går der? Er det flere hundrede år?
Vover at påstå at det er nogle få år der er tale om.
Redigeret d. 30-12-2009 17:08
30-12-2009 16:48
Jakob
★★★★★
(9267)
.



Kaffka skrev:
Tak for alle svar. Mon det virkelig kan købes for 300 kr.? Et nyt toilet?

Jeg tjekker det. Men mit dilemma er følgende: Skal jeg betale et nyt af egen lomme for, for miljøets skyld? Vil jeg producere mere affald, når det gamle smides ud?


Ja, hold da fast, du har store problemer. Tænk, hvis du af egen lomme skulle betale 300 kr for at blive et mindre miljøsvin. Det er jo næsten ikke til at bære.


Men hvis det kan trøste dig, så vil det nye toilet også spare vand, som du jo også betaler for, så over tid kan det betale sig selv.
Altså selvfølgelig under forudsætning af, at du betaler vand efter måler.

Men jeg tror ikke, at du kan gøre det for 300 kr.
Selvom du kan få et toilet til den pris, så skal det stadig monteres, og du skal nok bruge noget fittings.
Det skal også være en type, som passer til pladsen, og det er ikke givet, at det er det billigste.

Det er heller ikke sikkert, at man kan få alle reservedele til det billigste toilet.
Derfor kan et dårligt nyt køb betyde, at du få år senere skal smide endnu et toilet væk.
Så du bør faktisk tænke mere på din affaldsproduktion, når du køber ind. Det er der, det afgøres, hvad du senere skal smide væk, og om det kan genbruges osv.

Til din bemærkning om, at genbrug også er forbrug, så vil jeg anbefale dig at læse bogen Vugge til Vugge, for der er nemlig meget stor forskel. Genbrug er ikke bare genbrug.



.
30-12-2009 17:01
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
Jeg har intet i mod at betale op til 1000 kr. Men da jeg som sagt bor til leje, og ikke betaler ved personlig målerafregning. Må jeg altså spørge mig selv: Skal jeg personlig hæfte for min nye klima-fanatisme/passion? Eller er det i sidste ende ligegyldigt?

Gavner mit mindre vandforbrug planeten? Ejendommen? Det gamle lokum kommer jo også til at belaste CO 2 mæssigt. På en eller anden vis-
30-12-2009 17:09
Jakob
★★★★★
(9267)
.


@Kaffka

Det lyder som om, at du bør tage en snak med udlejer om det. Han skal jo nok under alle omstændigheder give lov, og det kan være, at han vil være med til at splejse eller ligefrem betale det, hvis det kan gøre dig glad.
Når du ikke betaler vand efter måler, så må det vel også være i hans økonomiske interesse..?

Med lidt snilde, velvilje og diplomati, så kan du måske smøre ham.



.
30-12-2009 17:10
David Johansen
★☆☆☆☆
(123)
walk the walk or talk the talk ?
Det handler jo om personlig integritet så der kan jeg ikke hjælpe.
Jeg syntes du burde købe kvalitet som jakob påpeger.

...
Jakob hvor kan jeg købe cradle to cradle?
30-12-2009 17:40
Jakob
★★★★★
(9267)
.


David Johansen skrev:
Jakob hvor kan jeg købe cradle to cradle?


Se linket "Klimabøger" i margin til venstre.


I dag ville jeg nok vælge Saxo, fordi det støtter klimadebat.dk
http://www.klimadebat.dk/braungart-og-mcdonough-cradle-to-cradle-b137.php


.




Deltag aktivt i debatten Nogen toiletnørder til stede?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik