Husk mig
▼ Indhold

Ny model siger: Meget kold 30årig periode allerede fra 2022?


Ny model siger: Meget kold 30årig periode allerede fra 2022?23-11-2018 13:21
UlrikePielmeier
★☆☆☆☆
(117)
Prof. Valentina Zharkova forsker i solens magnetiske feltaktivitet.
Hun har i mange år arbejdet på en model der kan forudsige solpletter, og hun står nu klar med en model, som over de næste 1000 år forudsiger solens aktivitet.

Her hendes foredrag fra Oktober 2018 om hendes model. Jeg anbefaler at se hele video klippet grundigt og lægge mærke til de grafer hun præsenterer.

https://www.youtube.com/watch?v=M_yqIj38UmY&fbclid=IwAR3gyE3ax3sDJgyqxMOi-xuMIo0uM2kveKzuLDgjezsADXnAM8urq1APy8M

I følge Prof. Zharkova's model, kan vi forvente ikke bare at det bliver en kold vinter i 2018/2019 (der er andre debattører her som har henvist til dette)
men at vi ser en lille istid i de næste 30 år.

Vi står lige i midten mellem to maxima, med usædvanlig lav solaktivitet, og det vil gå megastærkt. Den sidste lille istid (Maunder minimum) var længere undervejs og de magnetiske felt amplituder var højere, end det vi kommer til at se over de næste 30 år. Det betyder, hvis modellen stemmer, at det bliver kortvarigt (30 år mere eller mindre) meget koldt!

Eller tolker jeg videoen forkert? Jeg lægger mig kun op på de præsenterede grafer. Det er klart at Zharkova over for medierne er lidt mere nedtonede.

Jeg vil gerne høre hvad I andre synes. Er det sandsynligt, at vi ser kolde vintre med meget sne og frosne hav, korte kølige sommere med forringet vegetation, allerede fra 2022? Hvis ja, så er vi jo alt andet end godt forberedte på sådan en situation.
23-11-2018 16:23
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Ulrike,

Jeg er overvejende enig, endskønt det jo kan være lidt svært at bevise hvordan tingene vil spille ud.

Men at folk tænker "forsigtighedsprincip" alt imens vi gambler hele puljen på det felt der hedder "opvarmning" lige nu, er jo betænkeligt. Specielt hvis man som jeg opfatter dette felt lige så sandsynligt som at lande på det lille grønne felt i rouletten.

Af de høje ryster næsten tvinges vi alle sammen til at buldre direkte ind i en fremtid der givetvis kan være en kold mur mens vi er "forsigtige" og forbereder os på varme.

Bedste hilsner, Frank


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
23-11-2018 17:10
Anders Otte
☆☆☆☆☆
(39)
Det samme har Pierce Corbyn fra WeatherAction.com sagt i en del år. Jeg ville håbe det ikke er sandt; men mit intellekt siger desværre det modsatte.
23-11-2018 17:25
UlrikePielmeier
★☆☆☆☆
(117)
Jo, men at det bliver koldere er sådan set ikke noget nyt. Der var bar ingen før der kunne komme med en prediktion og en fysikalsk forklaring for, hvordan de her solpletter opstår. Det var ren "tilfælde", fordi man ikke havde en teori. Man har kendt til solpletternes 11-års-cyklusser, men ikke mere end det. At vi nu står i enden af en 11-års cyklus kommer så ikke som en overraskelse. Det der skræmmer mig er det store billede - hvordan de næste 3 cyklusser ser ud (amplitude-mæssigt). Hvis det her er Zharkovas arbejde, betyder det at hun har fundet en vej at forudsige klodens klima de næste 1000 år. Det fortjener en Nobel pris. Men hvis hun har ret, bliver det frysende koldt. Og ja, det er jeg også bange for.
23-11-2018 17:27
UlrikePielmeier
★☆☆☆☆
(117)
@Anders Otte
Pierce Corbyn... the weather man!
23-11-2018 19:09
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Min moster har mere ondt i sine knæ. Og hun siger, at det betyder, at det bliver koldere. I kan selv spørge hende.



.


23-11-2018 19:50
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
Skrev Wet wet wet ikke en sang om det for 25 år side?

I feel it in my fingers
I feel it in my toes
Cold is all around me
And so the feeling grows
It's felt in the wind
It's everywhere I go, oh yes it is
So if you really love Cold
Come on and let it show
You know I love Cold, I always will
My mind's made up by the
Way that Cold feels
There's no beginning,
There'll be no end
'cause on Cold you can depend
02-12-2018 13:57
Anders Otte
☆☆☆☆☆
(39)
@UlriekePielmeier

Man har kendt til solpletternes 11-års-cyklusser, men ikke mere end det

Undskyld det sene svar, tænkte på det, men kom fra det.

Man har længe kendt til flere solcykli, men af én eller anden grund nævner de fleste web-sider kun 11 år og evt. 22 år (med polvending). Copy/paster lige en oversigt :

The 11 years Schwabe cycle in the sunspot numbers. We note that this period is far from constant and varies with time, e.g. during the last century the period was closer to 10.6 years.

The 22 year Hale cycles of solar magnetism encompasses two Schwabe cycles and shows the same variation over the centuries.

The 88 years Gleissberg cycle (cf. Peritykh and Damon, 2003). Its length varies strongly over the centuries, with peaks of about 55 and 100 years (Raspopov et al., 2004). The longer period prevailed between 1725 and 1850.

The De Vries (Suess) period of 203–208 years, with a fairly sharply defined cycle length.

The Hallstatt cycle of about 2300 years. An interesting new development (Nussbaumer et al., 2011) is the finding that Grand Minima of solar activity seem to occasionally cluster together and that there is a periodicity in that clustering. An example of such a cluster is the series of Grand Minima that occurred in the past millennium (viz. the sequence consisting of the Oort, Wolf, Spörer, Maunder and Dalton minima). This kind of clustering seems to repeat itself with the Hallstatt period.

Desuden. Når valentina taler om Maunder minimum lignende periode fra 2020 til 2055, synes jeg det er vigtigt, at tage note af den ekstra kolde periode fra 2028 til 2032, hvor hun advarer om mulig fødevaremangel. Man kan vel sige at, hvis det bliver koldere ca. i 2020, som hun forudsiger (så vil hun se ud til, at ha' ret), skal man nok overveje, at et langtidsholdbart fødevarelager lidt før 2028.
Redigeret d. 02-12-2018 13:58
02-12-2018 14:39
UlrikePielmeier
★☆☆☆☆
(117)
Tak for svar, Anders, og interessant også. Vidste ikke noget om de andre mange cyklusser, men det er også den 11årige, som man "almindeligt" kender når man læste Svensmark som hobbyforsker. Helt enig med dig hvad du skriver til sidst. Da jeg så VZ's forecast for allerførste gang, fik jeg kuldegysninger, fordi det kan en blinde se, at det bliver værre / koldere end dengang, dog "kun" indtil næste grand cycle starter 2050.
Dog er der nogen der tør sætte tal på - jeg ved ikke hvor trorværdig de er, men det kan vi diskutere, måske? De siger, MM periodens gennemsnitlige temperaturdifference til i dags gennemsnit, vil udgøre kun ca. 20% af hvad vi kan forvente af den nu forudsagte kuldeperiode.
Jeg har googlet mig til en dansk temp difference på 1.5 grader mellem i dag og MM (i celsius). Hvis det er en femtedel af hvad vi kan forvente, og i dag har vi en gennemsnit på 8.9 grader (DMI), betyder det så, at temperaturdifferencen vil være på hele 7.5 grader celsius?? I gennemsnit?
Så får vi en periode hvor det er lige så koldt som i dag i Nordnorge.
Jeg overvejer fødevarelager som helt realistisk udvej i tilfælde af krise - men der er jo meget mere at tænke på. Spørgsmålet som man burde stille sig er - hvad kan man gøre at vække folk op? Der er jo så mange spørgsmål. Hvad sker der egentlig med golfstrømmen, når det bliver koldt. Bliver den stærkere / svagere ? Hvad hvis havene fryser - holder vores broer til det? Hvad med at indkøbe isbrydere? Infrastrukturen (fjernvarme, vandrør og den slags) - hvor langt kan temperaturen gå ned, inden den bryder sammen? så der er mere at planlægge og det kræver nogle handlekraftige politikere. desværre kender jeg ikke nogen af slagsen. gør du?
02-12-2018 15:12
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvad med at indkøbe isbrydere?

- godt spm. Vi har vist stadig et par stykker liggende i Hals - men de er jo sat til salg!
02-12-2018 15:41
Anders Otte
☆☆☆☆☆
(39)
@UlriekePielmeier
Relevante spørgsmål; men jeg tror ikke jeg er den allermest kompetente hér til, at besvare dem.
Jeg kunne godt forestille mig, at man endnu helt har styr på, hvor meget temperatur udsving man kan forvente ved variation i Solens signaler, solplet tal, UV stråling, korona etc.

M.v.h., Anders Otte.
03-12-2018 07:58
UlrikePielmeier
★☆☆☆☆
(117)
DR3 her til morgen: Alternativet foreslår at øge prisen for rødt kød for at gøre os mere klimabevidste og for at spare CO2.
Efter skift i radiostationen kommer der på radio24syv:
Uffe Elbæk dropper juletræ og gaver i år, og Greenpeace serverer vegansk mad til firmaets julebuffet.
Galskab alle veje. Hvordan er vi alle sammen havnet i så meget galskab?
03-12-2018 15:50
Anders Otte
☆☆☆☆☆
(39)
@UlriekePielmeier
DR3 her til morgen ...

Det ligner massehysteri uden nogen anvendelse af seriøse argumenter. Hvis man virkelig mener, CO2 er sådan en trussel; så forventer jeg da passende argumenter og i forb. med CO2 er det teser, som lever op til den videnskablige metode for naturvidenskaber. Disse teser skal så følgelig leve op til alle kravene i den videnskablige metode. Hvis sådan en tese eksisterer, hvorfor er den så ikke blevet vist hver eneste dag på tv ... ad nauseam ?!?
Valentina Zharkova et al's arbejde falder godt sammen med Henrik Svensmark's (og det bekræftende af Jasper Kirkby) og Ned Nikolov & Karl Zeller's, til at give et billede imod mainstream medierne.




Deltag aktivt i debatten Ny model siger: Meget kold 30årig periode allerede fra 2022?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Indian Ocean Dipol og Dipole Model Index023-10-2014 19:01
John Christy: IPCC CIMP5-model vs. observationer301-07-2013 16:33
Model og virkelighed og datafiskeri ?3027-02-2012 16:53
Hvad ved man om den milde periode i Vikingetiden hhv. Den Lille Istid?2713-01-2010 00:22
NyhederDato
Kina vil have en forbruger-model på COP1504-09-2009 10:13
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik