Nye tider og ny erkendelse20-03-2025 08:57 | |
Jørgen Petersen★★★★★ (6561) |
Olieselskabet Shell har annonceret, at deres investering i en havvindmøllepark ud for New Jerseys kyst ville blive nedskrevet med en milliard dollars. BP har forladt sine mål om forøget produktion af vedvarende energi og nedbringelse af olie- og gasproduktionen. I hele branchen har de store energiselskaber nu erkendt fejltagelsen i at fokusere på grøn energi, og de kigger nu på en genopbygning af deres traditionelle forretning. Kina bruger p.t. mere end halvdelen af den globale kulforsyning, og påbegyndte sidste år bygningen af nye kulfyrede kraftværker med en produktion, der er det dobbelte af Englands samlede el-kapacitet. Indien, der ligesom Kina får det meste af sit energibehov dækket af kul, er også i gang med at bygge mange nye kulkraftværker. Samtidigt har Trump i sidste måned underskrevet et dekret, der for anden gang trækker USA – Verdens næststørste udleder af drivhusgasser – ud af Paris-aftalen. https://klimarealisme.dk/2025/03/20/ny-erkendelse/ |
20-03-2025 12:32 | |
Euro★★★★☆ (1310) |
Kina udbyggede i 2023 med 61GW kulkraft, til sammenligning udbyggede de i 2023 med 210GW solenergi parker. Og Kina kan meget vel have set 2024 som året hvor deres CO2 udledning begynder at falde, det er meget tæt på... |
20-03-2025 13:03 | |
Den anførte effekt på 210 GW for solcelleparker er den maksimale kapacitet. I praksis er kapaciteten ofte kun på 15 - 20 %. Det giver en en effekt på henholdsvis 31,5 GW og 42 GW. Det er en effekt der er væsentligt under den opførte kapacitet for kulkraftværkerne. |
20-03-2025 14:26 | |
Euro★★★★☆ (1310) |
Jeg vil nu tro at 210GW sol i Kina svarer til 70GW netto i gennemsnit per time døgnet rundt, moderne solceller har ikke brug for direkte sollys, så de lan lave strøm 12-14 timer dagligt, heraf ca. 5 på fuldkraft så ca. 9 timer på 33%. Så med 61GW kulkraft så kører det sikkert også kun når solparker og vindparker ikke kan levere, så de får sikkert kun 30GW ud af dem i timen... |
20-03-2025 16:45 | |
Når det er overskyet, for ikke at sige regnvejr, så laver solceller ikke megen el. Og tilsvarende om vinteren i det kolde Nordkina. |
20-03-2025 19:15 | |
Euro★★★★☆ (1310) |
Moderne solceller laver også energi når det er overskyet eller solen står skævtpå cellen, det er klart at det er reduceret en del, men de solceller der er 10 år gamle og lever i dit hoved, de er altså fortid. De kunne producere på fuld kraft i 3 timer og intet mere, nu er de på fuld kraft i 5 timer og reduceret kraft i 9 timer. Og ja i nordkina er der sikkert mindre lys, og derfor bruger man sikkert kulkraft og vindkraft i mange år fremad i Kina, men man har vidst også tænkt sig at købe gas fra Rusland, hvilket hvis det er billigt nok, vil udfase kul med tiden... Det var ikke det du ønskede at høre var det. |
20-03-2025 20:11 | |
Hvorfor er det lige at solcellerne så godt som ingen strøm producerer i månederne november, december og januar her hos os? |
20-03-2025 23:42 | |
Euro★★★★☆ (1310) |
Fordi de blev sat op for 3-4 år siden og var lavet af silicium...de moderne solceller er tyndfilm lavet af plastik, som laver energi på en anden måde, derfor er de mere afhængige af lyset end af varmen fra lyset, så i princippet laver de også energi når der er månelys...men ja de laver en del mere energi i direkte sollys end i skygge. Så med et standard anlæg i Danmark, så dækker det dit forbrug i dagtimerne mens der er overskyet, men når solen går ned må du købe el udefra. Men dvs. at dit solanlæg kan selv på en overskyet dag dække ca. 1/3 af dit elforbrug. |
21-03-2025 11:18 | |
Solcelle-strøm er da den mest ubrugelig for for strøm, som bliver lavet. Solceller laver således en masse strøm om sommeren midt på dagen hvor strømforbruget meget lavt. Om vinteren hvor strømforbruget er meget højt (bl.a. pga. mange varmepumper) laver de så godt som ingen strøm. |
21-03-2025 16:59 | |
Peter Villadsen★★★★★ (2908) |
Jeg har idag midt på dagen ladet min elbil op til en pris på 1.5 dkk/kwh. Det er en produktionspris på blot 5 øre pr kWh. Årsagen til den billige energi er, at solceller og vindkraft over hele landet har leveret danskerne utroligt billig energi. |
21-03-2025 18:59 | |
Euro★★★★☆ (1310) |
Jørgen, solceller bliver mindre og mindre afhængige af selve solens stråling, men virker ved at der er lysere i dagtimer end ellers, men stadig kan vi forvente at de producerer energi, når blot der er lys skin fra månen eller som sagt, lys nok til at vi kan se hinanden under skyerne. Før eller siden bliver vi konfronteret med en new energy version der ikke trodser gængse natur love men som giver os energi 24/7, og det varer ikke mange år... Jeg fortalte forleden herinde hvordan det kan ske, jeg kunne nok finde endnu bedre metoder, og en dag er der nogen der bygger det ind i et system og sælger det...jeg gider ikke, det er ikke det jeg er her for...men har det interesse må i jo gerne følge med... |
21-03-2025 21:56 | |
Indtil videre er det bare et faktum, at strømmen bliver dyrere og dyrere jo mere strøm, som vi får fra sol og vind. Det kan man ikke snakke sig fra. |
21-03-2025 23:49 | |
Euro★★★★☆ (1310) |
Vrøvl, strøm er blevet billigere i løbet af de seneste 3 år so cut the crap...og der er kommet mere sol og vind. Kom nu væk fra din fantasi om at det er energitypen der gør om din energi er dyr eller billig. Det drejer sig om de vilkår energien handles over der er afgørende for prisen, f.eks. er alle danske priser på energi baseret på olieprisen i Rotterdam som er verdens dyreste oliepris. Fordi jeg er kendt indenfor energisektoren har jeg, uden at have kompetence til at kunne købe disse mængder, fået tilbudt at kunne købe al den olie jeg ønsker med 20% rabat, så når i tror prisen er 80dollar tønden, så handles den på kontrakter til ca. 64dollar, og mon ikke større handlere end jeg kan opnå endnu bedre rabatter på kontrakter. Men alle dine priser som du betaler ud fra er fremvist som havende en udgift baseret på Rotterdamprisen omregnet til danske forhold. Men bulk priser er bare langt lavere, men det er 99% af danskerne en blanding mellem at være for dumme til at gennemskue, og samtidigt ret ligeglade fordi det for dem blot er en pris der skal betales. Om man skal betale 60kr. eller 120kr. for en pizza er ret meget uden betydning i dag, specielt hvis du tjener 1000 kr. eller mere om dagen ikk? Folk i dag mangler forståelse for penges værdi fordi de kommer for nemt, i hvert i fald for mange. Regeringen har med inflation skabt et lønmodtagersamfund der kræver ekstravagante summer for at arbejde i forhold til hvad det koster at producere de goder som mad og materialer, man gerne vil erhverve sig. Tingene står slet ikke i forhold i dag! |
22-03-2025 09:28 | |
Bullshit. Fakta siger noget helt andet
Tilknyttet billede: ![]() |
22-03-2025 09:28 | |
Og tilsvarende
22-03-2025 21:01 | |
Euro★★★★☆ (1310) |
Flyt dit focus til hele år istedet for at fokusere på januar og februar, jeg tror du bevidst forsøger at skabe et falsk billede af virkeligheden... |
22-03-2025 22:11 | |
Her har vi 2 hele år.
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Manglende erkendelse af problemerne med sol- og vindenergi | 16 | 05-03-2025 17:57 |
Grænser for erkendelse | 1 | 10-01-2018 19:04 |
Nyheder | Dato |
Kuldeparadoks i varmere tider | 25-09-2009 09:25 |