Husk mig
▼ Indhold

Økologisk bekæmpelse af kattelopper kun med kam.


Økologisk bekæmpelse af kattelopper kun med kam.21-04-2018 21:49
Jakob
★★★★★
(9267)
­­




Bekæmpelse af kattelopper lader sig gøre udelukkende ved kæmning.

Jeg ved det, for jeg har selv praktiseret det i over et år på 5-7 huskatte, der løber rundt på gården og fanger mus og mosegrise.. og lopper.

Det har taget max. ca. 5 min. pr. kat pr. dag.

Forløbet gennem året kan læses her:
https://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/17250.html

Jeg endte med kammen, som jeg i dag mener må være det mest rigtige værktøj til katte med almindelig pels.


Det var Trolderolle hunkat, der provokerede mig til at lære det:







Men jeg har erfaret, at det kan være altafgørende for succes, at man har den helt rigtige katteloppekam.

Og her starter problemerne. Man skal nærmest være umådelig heldig, hvis man skal finde en god katteloppekam i en dansk butik.
Man kan selvfølgelig godt prøve at undskylde butikkerne med, at de ved alt for lidt om katte og loppekamme.
Men det er for mig efterhånden temmelig tydeligt, at de sælger dårlige kamme, fordi de hellere vil sælge gift, som giver mere profit.
Jeg har været heldig at finde en enkelt katteloppekam, som er god. Men da jeg ville købe en ekstra, så var den type udsolgt, og de kan/vil ikke få den hjem igen.

Er der andre, som har oplevet samme problem, at gode katteloppekamme ikke er til salg..?

Jeg tror ikke, at det er særlig mange. De fleste ved næppe, hvor stor forskel, der er på en god og en dårlig katteloppekam.



I denne tråd sætte jeg fokus på kammen, og alle er velkomne til at hjælpe med at finde katteloppekamme og hjælpe med at bedømme dem.




­
22-04-2018 13:42
Jakob
★★★★★
(9267)
­

­



Lad mig begynde med at fortælle om mine erfaringer med de to katteloppekamme, som jeg benytter:







Kammen med håntag (den nederste):

Det er den nemmeste at bruge. Især om foråret, eller hvis der af andre grunde er tale om stærkt filtet underuld og fældning, så er den rigtig god at kæmme med først, fordi man nemmere kan stryge den igennem mange gange på kort tid og fjerne og rette hår.
Den er også bedst, hvis katten skal tilvænnes kammen, fordi håndtaget gør det nemmere at røre og kæle lidt for katten med kammen, uden man bliver revet.
Det skulle gerne være sådan i begyndelsen, at katten spinder, når den bliver kæmmet.



Kammen uden håndtag (den øverste):

Den har længere tænder og er den bedste til at fjerne lopperne. Uanset, hvor længe jeg forinden har kæmmet med den anden kam, så vil denne kam næsten altid fjerne flere lopper.
Den er lidt vanskeligere og langsommere at anvende, fordi den er uden håndtag og med længere tænder, men det er også et spørgsmål om tilvænning.
Når først den daglige kæmningsrutine kører, så behøver jeg kun meget sjældent andre kamme end den.




Hvis du læser og beslutter dig for at prøve det på din huskat, så er det bare med at komme igang. Loppepopulationen eksploderer i disse dage i det varme vejr, og allerede nu kan der blive tale om en hel lille manddomsprøve for loppekæmmer nybegyndere.





­
23-04-2018 12:06
Jakob
★★★★★
(9267)
­
­



Jeg skrev igen til den butik, hvor jeg plejer at handle, men fik det samme glatte svar.
Jeg tror dog måske, at det omsider er lykkedes mig at finde min nuværende favorit katteloppekam et andet sted:
https://www.alttilhundogkat.dk/katteudstyr/pelspleje.html?product_list_limit=all

Jeg har afgivet en ordre og vender senere efter afprøvning tilbage med en skarp kritik af nogle udvalgte katteloppekamme.

Det er god service, når det står skrevet, hvor mange tænder en loppekam har pr. cm. Men det er jo nok mellemrummene, der er de vigtigste, og dem kan man ikke udregne uden diameteren på tænderne også er oplyst.

Jeg har målt lidt på min nuværende favorit katteloppekam:





Tand diameteren:

Beskyttelsestanden i hver ende måler 1,2 mm
De mange tænder i midten måler 0,85 mm

Længden på tænderne er 16,9 mm




­
23-04-2018 19:51
Jakob
★★★★★
(9267)
­



Vandskålen bør jeg måske for en ordens skyld også skrive lidt mere om. Den bruger jeg til varmt vand ( ca. 55-60'C ), og når der fanges en loppe på kammen, så bliver den straks dyppet i det varme vand, hvor hår og lopper samles og druknes.
Som man måske har set, er min vandskål ikke væltesikker, og det vil jeg gerne fraråde, hvis man har den stående på samme bordplade som katten.




­
24-04-2018 18:18
Jakob
★★★★★
(9267)
­


Jeg har modtaget nogle flere loppekamme i dag, og jeg tror umiddelbart ikke, at der i den anledning er særlig meget mere vigtigt at tilføje.
Der vil nok blive gået mere i detaljer engang senere, når jeg får bedre tid, eller hvis nogen skulle spørge.

De allerede omtalte loppekamme er nr 4 og nr 7 på nedenstående billede.

­
­
Tilknyttet billede:

24-04-2018 21:48
Jakob
★★★★★
(9267)
­



Jeg glemte måske alligevel et godt tip til dem, der evt. selv jagter bedre loppekamme eller ønsker at tjekke deres nuværende.
Så vidt, jeg kan måle med søgerblade, er det optimale mål for mellemrummet imellem tænderne på min katteloppekam 0,1 - 0,15 mm

Søgerblade er sådan nogle mekanikeren benytter til at justere ventiler med:
https://www.thansen.dk/vaerktoj/maalevaerktoj/sogerblade-saet-20-blade/n313500271/pn313501047/

Har man ikke søgerblade, så kan en pengeseddel måske gøre det.
Hvis man lægger sedlen dobbelt, så er den ca. 0,2 mm tyk, og så bør den gå lidt stramt, hvis man forsøger at føre den helt ned i bund imellem ståltænderne, såfremt målet er 0,1 - 0,15 mm.




­
03-05-2018 13:29
Jakob
★★★★★
(9267)
­


­
Underulden på katten er ofte meget tæt og filtet om foråret og mange fældehår skal fjernes.
Og efter at have afprøvet de forskellige kamme, så er jeg faktisk også blevet meget glad for kam nr. 6 model fin.
Den har længere tænder og større tand afstand end nr. 7 , og derfor går den nemmere igennem pelsen og når godt i bund.
Jeg skal tage flere tag med den end med nr. 7, men det gør ikke noget, når det går som en leg.
Kam nr. 6 model fin fanger nok ikke en eneste loppe, men den baner vejen for nr. 4 så den ikke så nemt kører fast.


I den daglige kæmning kom jeg i sidste uge ned på under 1 loppe pr. kat pr. dag.
Det fik mig til at gå over til kun at kæmme hver anden dag.
Det går såmænd godt nok, men så snart jeg springer en dag over, så bliver pelsen mere filtet, og flere hår skal fjernes næste gang.




­
01-08-2018 19:34
Jakob
★★★★★
(9267)
­


August er netop begyndt, og Jeg har fire katte tilbage. Det er gået forbløffende nemt med loppekæmningen hele den første del af sommeren.
Men for et par uger siden skete der pludselig noget, så kattene gik fra gennemsnitligt max. ca. 2 lopper pr. dag til min. ca. 10-20 lopper pr. dag.
Det var selvfølgelig et chok, og jeg undrede mig over årsagen.
Varmen betyder meget for avlshastigheden, og lopperne bliver også vanskeligere at fange, når det er varmt, men det er nok ikke de eneste forklaringer.
Det kan måske være en ny vild hankat, som jeg endnu ikke har set, som går rundt om gården om natten og aflevere lopper ved dørene. Det er især Bamse (den unge hankat), som samler lopper til sig, og det kan passe godt med, at han nok vil være den mest opsøgende overfor lugten af en fremmed kat.
En anden mulighed faldt jeg bogstaveligt talt over i mørket en aften for nogle dage siden. Det var et pindsvin, som gik og hyggede sig i tørken på vej over gårdspladsen hen til fuglebadet for at drikke. De kloge siger godt nok, at det er en skrøne, at pindsvin har meget utøj, men der kan jo nok godt være undtagelser.

Resultatet af dagens kæmning af Bamse ses i vandskålen på nedenstående billede.
Det er meget tilfredsstillende at fange kattelopper, men tiden er inde til at skrue bissen på og kæmme Bamse og måske også Trolderolle mindst to gange dagligt.
Og før nogen skulle spørge, så er svaret nej, jeg har desværre ikke en opskrift på, hvordan man loppekæmmer et pindsvin.




­
Tilknyttet billede:

18-08-2018 00:18
Jakob
★★★★★
(9267)
­


Nu et par uger senere, så er loppebelastningen pludseligt blevet meget mindre igen.
Det bekræfter for mig, at loppe boomet kom fra en ekstern kilde, og der ikke er opbygget en stor loppe population i kattenes bolig.
Jeg tror, at det især er regnvejret efter tørken, som på det sidste har været med til at vende billedet. Og selvfølgelig en meget kyndig kæmning.





­
24-11-2018 14:01
Jakob
★★★★★
(9267)
­



Det var loppebekæmpelsen. Den var nem at gøre økologisk bæredygtig.





Jeg må for en ordens skyld hellere runde emnet af med at skrive lidt om katteholdet som helhed, og det ser desværre helt anderledes ud.
Jeg er bange for, at jeg må kaste håndklædet i ringen af flere tungtvejende grunde.
Der er mange årsager, men den vigtigste er nok fodringen, fordi en kat spiser meget kød, hvis den skal leve godt.
I det økologiske kattehold skal kattene selvfølgelig helst kun leve af mus og rotter og mosegrise og andre skadedyr. Men skadedyr formerer sig ikke efter kattens behov for føde, og skal der være katte nok til spidsbelastningen, så er der slet ikke føde nok til dem i perioder med få skadedyr.
Det hænger ikke sammen.

Jeg må nok også indrømme, at jeg nu, hvor jeg gennem nogle år har fået et nærmere forhold til nogle specifikke katte, så finder jeg det efterhånden for vanskeligt og opslidende at mobilisere den kynisme, som der er behov for, hvis huskatten skal avles frem til at blive økologisk bæredygtig.
Jeg har f.eks. gradvist indsnævret rammerne for kattenes frihed, og jeg troede egentlig, at jeg tog godt nok ansvar for deres sikkerhed, når jeg kun lukkede dem ud nogle få timer cirka midt på dagen. Det har været fast rutine i mere end et år. Men da jeg i torsdags kl. 15 fløjtede på Tiger, kom hun ikke hjem. Hun er den dygtigste og mest erfarne hunkat, og nu er hun blevet væk ligesom to andre, der også er forsvundet sporløst. Jamen, hun kommer da nok hjem igen, når hun bliver sulten, siger alle. Men nej, sådan fungerer katteholdet bestemt ikke hos mig. Jeg kan selvfølgelig aldrig vide det 100%, og en tiger kan overraske, men allerede kl 16 vidste jeg, at risikoen for, at hun er blevet taget af noget ondt er ca. 97%, og chancen for, at hun kun er midlertidigt kidnappet af fristelser eller er blevet skræmt eller er gået på strejf, er tilsvarende lille.
Det er måske synd for katten, hvis den ikke må komme ud, men det er måske endnu mere synd, hvis den kommer ud og lider en grusom død. Dilemmaet står klart.
Mulighederne for økologisk bæredygtighed bliver begrænset endnu mere, og jeg kan ikke se, at det er noget for mig. Jeg kæmper pt videre med de tre resterende katte, men måske ender jeg ligefrem med at mene, at det bør være ulovligt at holde kat. VIL man absolut eje en kat og tage ordentligt ansvar for dens liv og overlevelse, så er jeg nok modvilligt på vej til at erkende, at Boe Carslund-Sørensens koncept desværre kan være den eneste mulighed:

http://www.klimadebat.dk/forum/stroetanker-om-husdyr-d9-e2098.php#post_39103

Jeg har kat gennem mange år, men det er 100 % indekatte med egen kattegård





­
18-01-2019 06:33
Nielsen4600
☆☆☆☆☆
(3)
Smart smart
18-01-2019 06:35
Nielsen4600
☆☆☆☆☆
(3)
Må jeg da lige tage op til mine egne hunde, om dette også kan være en løsning for butikken

www.DyreVerdenen.dk Tak for tippet vær fald.
18-01-2019 10:44
Jakob
★★★★★
(9267)
­


@Nielsen4600

Tak for din interesse.
Jeg har ikke erfaring med at loppekæmme hunde. Men skulle jeg vælge hund efter det, så ville jeg nok væge en lille med glat pels.


Om loppekamme er en god idé til en hunde- og kattebutik, ved jeg ikke. Det kommer nok mest an på kunderne.
Jeg er ikke i tvivl om, at der normalt tjenes langt flere penge på at sælge gift.
Og det er nok ikke så mange endnu, der som jeg benytter butikkens loppekamme til at vurdere butikkens kvalitet og væmmes, når der reklameres mere for loppegift end for loppekamme.




­
07-02-2019 11:26
Jakob
★★★★★
(9267)
­


Lidt ekstra opfølgning:


Det hjælper med at reducere loppepresset, at der er færre katte på gården. Der er som sagt tre katte nu, og jeg har næsten ikke kæmmet hele vinteren.
Det hjælper også med at reducere foderforbruget, at kattene altid går inde i bygningerne, og kun er sammen en meget begrænset tid.
Det er ikke gået, som jeg håbede, men kattene lader til at være meget godt tilfredse. Ikke mindst Bossen, som jeg holder inde i varmen, fordi han døjer med et forben. Hvis han klager, så er det typisk af sult, fordi han næsten ikke behøver foder, når han aldrig fryser.


­
Tilknyttet billede:

21-07-2019 14:11
Jakob
★★★★★
(9267)
­



100 lopper på Bossen, 100 lopper på Bamse og 20 lopper på Trolderolle. Sådan kan det gå, når det er varmt og fugtigt, og man ikke kontrolkæmmer i 1½ måned, og der samtidigt løber fremmede dyr rundt ved dørene.
Jeg har nu i dag, to dage efter opdagelsen, kæmmet Bossen, og han havde kun 6 lopper, så toppen af problemet har altså nærmere været en hurtigt overstået og underholdende oplevelse end et reelt problem.

Men når jeg skriver om det, så er det især fordi det overraskede mig, at kattene kunne gå med så mange lopper, uden jeg havde set een eneste loppe eller et symptom, før jeg kontrolkæmmede.

Det understreger for mig, at det også er vigtigt ( især ved loppe allergi ) nogenlunde hyppigt at kontrolkæmme katte, selvom de går inde og ikke tumler med andre.




­
01-11-2019 08:33
Jakob
★★★★★
(9267)
­



Hvis det er hårdt for finmotorikken at kæmme en stor robust kat, så kan man evt. montere et skaft på kammen.
Det tip har jeg f.eks. glæde af, når denne store drønnert skal afloppes:





­
Tilknyttet billede:

01-11-2019 08:38
Jakob
★★★★★
(9267)
­


Men nu, hvor loppekrigen næsten er slut for i år, begynder det i stigende grad at ligne kæmning for hyggens skyld.



­
Tilknyttet billede:

03-11-2019 16:54
Jakob
★★★★★
(9267)
­


Det er nok ikke rimeligt at beskylde en kat for bevidst at opsøge lopper med henblik på at forlænge loppekrigen.

Men Bamse er under mistanke.



­­
Tilknyttet billede:





Deltag aktivt i debatten Økologisk bekæmpelse af kattelopper kun med kam.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Solcelleintegration i økologisk landbrug217-03-2024 09:00
Neddrosling af CC398 bekæmpelse?215-07-2019 17:54
Er "Økologisk = sundt" ..?124-04-2013 22:06
Artikler
Per Kølster: Økologi og klima
Inge Røpke: Klimaudfordringen i et økologisk økonomisk perspektiv
Bæredygtighed og økologisk fodaftryk (Bionyt: 500 svar om klima)
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik