Husk mig
▼ Indhold

Oliefyr - to ventiler.


Oliefyr - to ventiler.28-09-2013 13:16
Oliefyr
☆☆☆☆☆
(4)
Jeg har haft besøg at en vvs' er, som skal foretaer diverse reparationer herunder på oliefyret.

Han undrer sig over hvorfor der er to ventilet til oliefyret.

Jeg har ingen forstand på det og ville høre om nogen her ved hvorfor der er to ventiler på et oliefyr?
29-09-2013 08:41
Jakob
★★★★★
(9211)
.




@Oliefyr


Kan du sige lidt mere om, hvad det er for nogle ventiler, og hvor de er monteret..?

Det er meget almindeligt, at der er monteret to ventiler på et oliefyr. F.eks. en shuntventil og en aftapningsventil.
Nogle har også monteret en ventil på hver side af cirkulationspumpen, så den kan skiftes, uden at alt vandet behøver at blive tappet af.
Der kan også være en kontraventil og andre haner, hvis det er forberedt til at man kan tilslutte andre enheder som f.eks. et fastbrændselsfyr.
Men hvis smeden undrer sig længe, så er det måske ikke nogle af disse ventiler, der tænkes på, for dem kender han nok i forvejen.




.
29-09-2013 12:41
Oliefyr
☆☆☆☆☆
(4)






Jeg har taget tre billeder- måske kan man udlede noget heraf.
29-09-2013 12:42
Oliefyr
☆☆☆☆☆
(4)
Men det er vel ikke nogen god idé at fjerne den ene ventil?
29-09-2013 21:05
Jakob
★★★★★
(9211)
.



Oliefyr skrev:
Men det er vel ikke nogen god idé at fjerne den ene ventil?


Det må nok blive rent gætværk, når man ikke ved, hvad rørene fra ventilerne er forbundet med.

Men det ser ud til at være to EL-ventiler, der er monteret på fremløbet, så der må vel være en tilhørende EL-tavle eller to kontakter med skilt på, som fortæller, hvad man kan tænde og slukke for..?
Eller måske er de styret automatisk af termostater..?

Er der kølervæske på dit anlæg..?

Et gæt kan måske være, at ventil 1 kan lukke for varmen i hele huset, mens ventil 2 kan lukke for en mindre afdeling af huset, og den røde strengregulering ( den hane med firkantet håndgreb ) regulerer gennemstrømningen til varmtvandsbeholderen.
Det kan måske også være omvendt, at den røde strengregulering regulerer gennemstrømningen til huset, mens ventil 1 og 2 styrer gennemstrømningen til et par varmtvandsbeholdere.
Men det er som sagt noget gætværk.
Jeg synes ellers, at det ser proff ud, og jeg kan ikke anbefale dig at fjerne en ventil, som du ikke kender funktionen af.
Der kan måske også være penge at spare, hvis du lærer systemet bedre at kende, så du kan optimere driften.
Mit bedste råd må nok være, at du spørger en dygtig smed.





.
08-10-2013 20:09
Oliefyr
☆☆☆☆☆
(4)
Tak for svarene.

Det viser sig, at der er to termostater i stuen og derfor to ventiler.
09-10-2013 10:45
Jakob
★★★★★
(9211)
.



@Oliefyr

Tak for din tilbagemelding.




.




Deltag aktivt i debatten Oliefyr - to ventiler.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Oliefyr og varmepumpe på samme anlæg2513-05-2019 14:10
Klima og oliefyr210-01-2016 18:35
Sammenkobling af en luft/vand-varmepumpe med oliefyr318-08-2014 09:36
Hvad gør vi - vi skal af med vores oliefyr919-12-2010 21:29
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik