Husk mig
▼ Indhold

Omkostninger


Omkostninger27-01-2008 23:22
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
[branner: jeg har flyttet dette indlæg til en ny tråd, da det var postet som svar i en tråd, der omhandlede noget andet.]

@Boe.

Er der nogle tal for hvad Barmarksværker, møller netforstærkning mm har kostet det danske Samfund siden Auken satte det i gang. Jeg fandt lige denne graf inde på Dong's side. Se Graf Det er faktisk over halvdelen af brændsler til varme og el-produktion som er omlagt fra kul, til olie og gas over de sidste 20 år. Selv om der har været en stigning i transport, hvor er den Co2 reduktion blevet af for denne omlægning? Hertil ekspoter vi 4 Twh som stort set er ubrugelig til tyskland og godskriver denne co2 i vort regnskab.

Fra WeekendAvisen Dommedag Nu:

De fire direktiver og et antal meddelelser, der tilsammen danner den nye klimapakke, skal sikre, at EU lever op til de mål, som stats- og regeringscheferne gav hinanden hånden på ved EU-topmødet i marts sidste år. Nøglecifrene i det regnestykke hedder 20-20-10, hvilket dækker over, at unionens energiregnskaber i 2020 skal afspejle en 20 procents nedgang i drivhusgasudledninger i forhold til 1990, og 20 procent af den brugte energi skal stamme fra vedvarende kilder. Derudover skal 10 procent af det brændstof, der bruges til transport, komme fra biobrændstof, der lever op til visse bæredygtighedskriterier.


10 % metanol det er noget af den meste uansvarlige projekt til dato. Når man vil CO2 reduktion er metanol lavet at korn i Europa: CO2 effekten stort set lig NUL. Når Novo kommer med anden generations metanol lavet af træ halm mm. Nu er CO2 virkningen sammenlignet med at erstatte Kul med denne flis/Halm i kraftværker, forsvindende lille.

Enden på dette bliver et forbruger finansieret Cirkus uden side stykke. Vi husker kun alt for godt Barmarksværker møller mm.
Redigeret af branner d. 28-01-2008 00:44
28-01-2008 14:33
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@delphi

Jeg har ikke set en beregning på disse samfundsmæssige omkostninger. Jeg er ikke i tvivl om, at de beløber sig til flere mia. end den direkte støtte til VE mv.

Alene det store fald i huspriserne i de landsbyer, der har et barmarksværk, beløber sig til mange mia. kr. I flere af disse landsbyer er husejerne blevet teknisk insolvente, da salgsprisen for huset er under belåningen. (F.eks. 89*300*200.000 = 5,34 mia.)
I det område jeg selv bor i, fraråder bankerne at købe en byggegrund og bygge et nyt hus, belånings-/salgsværdien kommer ikke op i nærheden af den samlede byggepris.
Det har så medført, at al udvikling i området er gået i stå eller nærmere udvikling er vendt til afvikling.

Kabler og transformerstationer mv. over Storebælt, til Norge og Sverige mv. er en afledt effekt af udbygningen med vindkraft, hvad disse fremtidige udbygninger koster ved jeg ikke.

Forstærkning af de eksisterende kabler koster også.

Kabler og transformerstationer til og fra hav og landvindmølleparkerne koster også.

Men den største samfundsmæssige omkostninger er og bliver en ineffektiv udnyttelse af den energi, der er til stede, godt hjulpet på vej af El-sparefonden.
30-01-2008 15:04
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Boe.

Jeg har som udløber af det vi diskuterede for 14 dage siden forespurgt på 1000 varmepumper med en kapacitet på 12 Kw ved at hente energi ved at køle vand til 15 c' og opvarmevand til 55 c' til bolig opvarmning. De kan købes for 10.200.- kr pr. stk. Man kan nu lave så man i retur i fjernvarmenettet kan overfører lavtemperatur energikilder feks fra fjernvarmeværk hvor tab i røggassen akkumuleres i lavtemperatur damme. Når den kapacitet der skal til at opvarme husstande ved varmepumperne er tilstrækkelig, kan varmepumperne nu opstilles, så de opvarmer den varme fjernvarmeledning og dermed sparrer kapacitet på fjernvarmeværket. Problemet er i midler at den strøm de skal omsættes gerne skulle uden om den måler som er i husstanden. Jeg ved ikke hvad en måler koster med tids måling.
30-01-2008 22:09
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@ delphi

Jeg ved ikke hvad en måler koster med tids måling.


De kan ikke være dyrere end de normale målere, de er tidligere blevet brug til kunder med el-opvarmning på 3 leds-tarif.




Deltag aktivt i debatten Omkostninger:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik