Husk mig
▼ Indhold

Opdaterede sol/is/hav/temp.-grafer osv.



Side 8 af 11<<<678910>>>
11-03-2009 15:37
manse42
★★★☆☆
(633)
Jeg har et bud.
Global temperatur for august2009 vil være minimum 0,13° under normalen. Nogen andre der vil byde? så kan vi se hvem der kommer tættest...
11-03-2009 22:32
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
@manse42

Hvilken normal?
12-03-2009 03:04
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Aus manse, det var lavt!
Men ja, skal vi sige UAH normalen?

Gæt +0,18
12-03-2009 09:38
manse42
★★★☆☆
(633)
UAH er den jeg mener, ellers ville jeg godt nok have skudt ved siden af,

Jeg kommer frem til mit lave bud ved at se på august 2004
14-03-2009 14:30
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Du milde forår....


- I du milde !?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

RE: Vandstand21-03-2009 10:35
Fafner
★☆☆☆☆
(53)
Frank Lansner skrev:
Jeg har også tilføjet en graf over havniveau lavet af Chigago University. Som måske bekendt er hav niveauet steget jævnt siden ca 1830. Se de sidste par år.


Hvordan hænger det sammen med at den nyligt afholdte klimakonference i CPH påstod at hav niveauet stiger mere nu end tidligere?
19-04-2009 11:45
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Isareal Arktis:
Ja, så lykkedes det for den røde kurve at få sneglet sig op over alle andre år siden 2002 i isareal i nord. Og det sker nu i den tidlige smelte sæson.
Mit bud er, at det skyldes den rekord store isprop ved Bering der lukker og slukker for den normale afsmeltning fra Bering strædet/stillehavet.
Isen ved Bering er blevet tyndere mod syd, så lad os se hvor længe ispropen holder. Men for dem der ønsker at polar isen mod nord skal overleve (såvel alarmister som skeptikere) må denne udvikling være kærkommen.
Isprop ved Bering er en naturlig følge af Kold PDO i stillehavet og således givetvis en helt normal variation, typisk for kold PDO, hvilket betyder at denne vil vi nok se hvert år i mange år frem. Dette vil længe gøre det tungt for polarisen at få startet smeltningen. Og så skal vi huske at denne vinter blot er en "overgangsvinter" fra varm-PDO til kold PDO vintre. Vi har slet ikke set det stabile kold-PDO-vinter niveau endnu. Dertil kommer så solens dvale, jeg tror der bliver is til alles martinier i mange mange år, måske også mere end vi bryder os om.

Isareal Antarktis:
Mod syd går det i fuld galop, Ligesom sidste år startede genfrysnings sæsonen allerede omkring 20-24 feb!!
Vi har nu 1,3 mio kvm2 havis mere end normalt på sydpolen.

Global havis: Globalt set ligger vi 0,8 mio kvm2 OVER normalen, kilde Cryosphere.

(det viser sig iøvrigt at isbrud ved den lille Wilkinson flage tilsyneladende er en ret normal hændelse: http://wattsupwiththat.com/2009/04/17/the-antarctic-wilkins-ice-shelf-collapse-media-recycles-photos-and-storylines-from-previous-years/)


SOLEN: Kører på 40 døgn uden solplet. Vi skal nu tilbage til Dalton minimum 1800-20 for at se noget tilsvarende. (Vinteren omkring 1815 tog livet af Napolens hær på vej hjem fra Rusland)

UAH: I øjeblikket ligger Apr lidt under niveau apr 2007, dvs ca 0,2 - 0,25. Så en prognose herfra er nogenlunde uændrede global temp mar 09 til april 09, og dvs. vi ligger fortsat under niveau 2002-2007 endskønt der ikke er skyggen af La Nina etc.

La Nina: Ja, den nåede kun lige at opstå før den forsvandt. Ingen La Nina pt. Ingen El Nino.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 19-04-2009 11:52
19-04-2009 13:10
Kosmos
★★★★★
(5370)
Hvordan hænger det sammen med at den nyligt afholdte klimakonference i CPH påstod at hav niveauet stiger mere nu end tidligere?

- svært at sige, medmindre du giver en mere konkret henvisning/citat! Mit umiddelbare gæt er, at konferencens 'påstand' er baseret på modelfremskrivninger(?)
Mig bekendt er den målte stigningstakt p.t. aftagende - se fx. her.
28-04-2009 20:05
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her et oversat brudstykke fra tysk radio, helt nyt. Når der forefindes mere håndgribeligt link skal jeg nok bringe det.

From Radio Bremen interview:

"The research aircraft Polar 5 ended today in Canada a recent Arctic expedition. During the flight, researchers have measured the current ice thickness at the North Pole, and in areas that have never before been overflown. Result: The sea-ice in the surveyed areas is apparently thicker than scientists had suspected.

Normally, after two years newly formed ice is over two meters thick. "Here ice thickness was up to four meters," said a spokesman of Bremerhaven's Alfred Wegener Institute for Polar and Marine Research. For scientists, this result is contradicting the warming of the seawater.

Besides the ice thickness, also the composition of the air was investigated. With the help of a laser, the researchers reviewed how polluted the atmosphere by emissions from industrialized countries. In the next few weeks the results are evaluated. On the expedition were some 20 scientists from the U.S., Canada, Italy and Germany."

The translation is mine so I cannot guarantee the accuracy.

Here is more about the expedition:

http://www.awi.de/en/news/press_releases/detail/item/pam_arcmip/?cHash=17cb2bdafa


Så altså disse 20 forskere er kommet frem til, at isen selvom den blot er 2-års is, er nær lige så tyk som den normale flerårsis.

Samtidigt med dette tyder noget på at isen omkring 1958-59 kun har være det halve (6-8 feet), altså som førsteårs is:
http://wattsupwiththat.com/2009/04/26/ice-at-the-north-pole-in-1958-not-so-thick/

tjae.. det skriger jo ikke ligefrem til himlen at vi får isfri nordpol inden 2013... Det virker faktisk overhovedet ikke som om global warming tilhængere kan bruge isen til at afledde opmærksomheden fra de stagnerende faldende globale temperaturer

Redigeret d. 28-04-2009 20:10
28-04-2009 20:46
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og her fra Lubos Motl, isen er 100% tykkere end antaget omkring nordpolen:

http://motls.blogspot.com/2009/04/north-pole-ice-100-thicker-than.html


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 28-04-2009 20:47
05-05-2009 17:39
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Opdaterede globale temperaturer: Over den seneste måned ikke de store ændringer, dog er UAH faldet fra + 0,208 til +0,09 K over normalen. (Dén havde jeg ikke luret.. )

I stillehavet haves El Nino conditions, ikke voldsomme, men bestemt ikke til at tage fejl af. Hvis det fortsætter må det alt andet lige påvirke temperaturer op inden længe.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 05-05-2009 17:40
05-05-2009 17:45
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Tilføjelse: El Nino formation i Stillehavet. La Nina er long gone.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

14-05-2009 10:41
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Opdatering kort:

I indlæg 19/4 her i tråden fremgik det at isudbredelsen i Arktis for 2009 i den tidlige smelte sæson så ud til at nå største niveau siden 2003. Minsandten om ikke tendensen har fortsat så vi nu 25 dage senere i smeltesæsonen stadig har 2009 med størte isareal/langsomste afmeltning i nord.

Dette stemmer overens med NSIDC´s grafik for isudbredelse i Arktis nederst th. Der skal nu en meget stor lup til at se andet end at isudbredelsen i nord ligger tilbage på middel for 1979-2000.

Da vi for få uger siden fik oplysningen om at isen er betragteligt tykkere end antaget, ja, så er det jo spændende at se hvor stor en afsmeltning der egentlig kommer til at ske frem mod minimum sep 2009.

Lige nu er isudbredelsen ca "18 dage større" end 2004,2006 og 2007. Afemltningerne i forhold til disse år er 18 dage bagude.

GLOBALE TEMPERATURER:
Her snart midtvejs i maj ligner det endnu et dyk i globale temperaturer ned mod UAH = 0,00 K, dvs globale temp for UAH ned på normalen.

Men nedenfor øverst th har jeg vist temperaturer ved 400 mb / 7,5 km højde. 2008 og 2009 ligger godt én Farenheit under årene 1998-2007. 2008-9 ligger altså ca - 0,5 Celsius koldere end 1998-2007.

For Antarktis ikke meget nyt: Stort set kun det lille område omkring wilkinson har ikke mere is end normalt. Ellers rykker isen frem overvejende hurtigere end normalt.

Solen OPDATERING: Solplet opstået idag, cycle 24, men mere interessant, Solarflux nåede tirsdag op på 74-75.
Dette er bestemt ikke alverden, men det er det højeste set siden april 2008:
http://www.solarcycle24.com/flux.htm


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 14-05-2009 16:57
28-05-2009 00:19
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Snedækket i arktis i år er markant større end både 2008, 2007 og 2006.
På nedestående billede er satellit data for havisen 2009 ikke brugbar grundet tekniske problemer.
Men snedækket i arktis giver et klart billede af et koldere arktis gennem foråret.

Når isen omkring Antarktis for tiden er større end normal kommes med forklaringer med salt i havvandet. Men den er lidt svær at bruge om land-sne-dække....


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 28-05-2009 00:22
03-06-2009 12:27
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her et godt eksempel på hvorfor det er uheldigt at bruge arktis is som indikator for globale temperaturer i stedet for de globale temperaturer.

Hele America er gået i kold. Lige på nær det aller nordligeste område der grænser op mod arktis isen. Med andre ord: Vi kan forvente en vis afsmeltning på Amerikas side af arktis selvom hele Amerika langt overvejende er kold.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

03-06-2009 12:35
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
I forlængelse af problemet med at vurdere globale temperaturer på baggrund af arktis temperaturer/ Arktis is:
Her en fantastisk RSS-grafik fra Bob Tisdales site. Man ser hvordan det specifikt er de arktiske egne der er varemet op fra 1995 og frem. Arktis isen er derfor en rigtig dårlig indikator til at repræsentere hele jorden. (på grafiken tager de nordlige breddegrader sig ud som om de "fylder" lige så meget som breddegrader omkring ækvator, hvilket naturligvis ikke er tilfældet. Arktis er under str orden ca 5% af kloden)


Tag og læs denne super relevante, gode og grundige analyse af Bob Tisdale, mine varmeste anbefalinger. Blandt andet pinpointes vulkaners og ENSOs effekt på temoeratur trends. GUF!
http://bobtisdale.blogspot.com/2009/06/rss-msu-tlt-time-latitude-plots.html
Redigeret d. 03-06-2009 13:12
06-06-2009 02:08
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Første sæt globale temperaturer for maj 2009 er kommet ind. Det er RSS der viser fald fra april +0,20 til maj +0,09 Kelvin. Med dette fald er vi nu 0,09 kelvin over RSS-normal temperatur globalt. Som bekendt har vi haft svage El Nino tilstande i Stillehavet i en rum tid.

Opdateret: Nu kom UAH også ind, faldet fra 0,09 til 0,043 Kelvin over normen.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-06-2009 02:10
06-06-2009 10:59
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Der spås en del om kommende El Nino etc.
http://www.reuters.com/article/environmentNews/idUSTRE55411Q20090605

Den meget kraftige El Nino 1998 omtales, men det er ikke helt sandsynligt at den er en El Nino i den kaliber vi får. Nedenfor er sammenlignet temperatur mønster i Stillehavet i dag hhv tilsvarende i 2002.


I 2002 udviklede El Nino sig kun svagt, afsluttede og vi fik en ret kold vinter.
Som jeg forstår det, var 1998 El Nino ledsaget fra start af langt højere temperaturer.
http://icecap.us/images/uploads/Romms_Fairy_Tales.pdf

Situationen er heller ikke helt ulig sidste år, hvor det heller ikke blev til så meget:


Så det er for tidligt at gøre de helt store armbevægelser. Men!
Isudbredelsen i Arktis er klart på vej tilbage i år, og som det ser ud nu kan vi sagtens få et nyt år alla 2007 med lav isudbredelse. Det nordlige Amerika er meget varmt, modsat de globale temperaturer som helhed.
Redigeret d. 06-06-2009 11:02
08-06-2009 00:26
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Arktis isudbredelse i frit fald. Tankevækkende er det, at bedst som isen smelter har vi et usædvanligt stor Arktis snedække. Voldsomt større end f.eks 2008.

Hvordan går det til? Hvad er logiken? Ekstra skydannelse i forbindelse med lav solenergi medfører mere sne, men lunere arktis, eller?

Billedet: Havis afbildningerne nederst th (2009) er ikke korrkte, billederne er med for at vise isudbredelsen. Isudbredelsen 2009 er så voldsom at man kommer til at tro det er en fejl? Er der andre gode link til Arktis isudbredelse?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 08-06-2009 00:27
08-06-2009 08:45
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Er der andre gode link til Arktis isudbredelse?

Prøv her, Frank
08-06-2009 10:09
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Rick

Tak for udmærket link, men jeg kom til at skrive forkert. Det der er interessant ved billedet med sammenligning ovenfor det er snedækket.

Det viser sig som ventet at være en fejl. Billedet er gammelt.

Bedste hilsner, Frank


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 08-06-2009 15:43
09-06-2009 00:13
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Nok har isudbredelsen i den seneste uges tid set ud til at tage et dyk, men et blik på temperaturgrafen kunne antyde at det ikke er specielt varmt op there i det arktiske:

10-06-2009 20:19
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
Hej Frank L.

Jeg er jo - som sikkert mange - glad for det store arbejde, du udfører for at formidle din viden til andre.

Men kunne du overtales til at navngive de grafer, du viderebringer? Jeg kan jo nemt se, at den vandrette blå linie markerer 0 grader C og ved også, hvad den grønne og den røde graf viser, men for nye læsere kan det sikkert være ren mystik. X-aksens inddeling er måske heller ikke bare indlysende for alle. Da jeg selv for godt et halvt år siden valgte at melde ind som deltager i debatten her, måtte jeg bruge rigtig megen energi på at forstå indviede forkortelser og ubenævnte grafer mv.

Venligst brinch
10-06-2009 20:58
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
Nåja - måske også en opfordring til Branner om at lægge OAF/FAQ (Ofte Anvendte Forkortelser/ Ofte Stillede Spørgsmål) ud på forsiden.

Venligst brinch
Redigeret d. 10-06-2009 21:00
10-06-2009 22:24
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@ Brinch

http://ocean.dmi.dk/arctic/meant80n.php

Her er linket til den omtalte graf (samt for de seneste 50 år).

Grafen illustrerer fint hvad Frank Lansner siger, at isenafsmeltningen går stærkt.

Når polarisen smelter suger den alt varme-energi ud af atmosfæren, så meget at den faktisk kommer under 50 års gennemsnittet...Det sker hvert eneste år og vil ske i årene fremover.

Prøv at se i arkivet...og især hvor dag 240-50 starter, så sker det modsatte, når vandet fryser (havvandet -1 til -1.5 C) afgiver den varme-energi til atmosfæren og der sker en voldsom temperaturstigning.

Det er ikke observerede temperaturer, men modellerede, på basis af de få målestationer der er Nord for 80 grader Nord.

Håber det forklarede noget af mystikken ?
Redigeret d. 10-06-2009 22:26
10-06-2009 23:21
Kosmos
★★★★★
(5370)
Hvis man kigger på dette plot:



, ser udviklingen da ikke specielt atypisk ud!(?)

Men det er et besynderligt 'hump', der hvert år optræder i begyndelsen af juni!
11-06-2009 01:05
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Kosmos
Så vidt jeg har forstået skyldes det at de skifter algoritme den 1. juni for at korrigere for at satellit sensorerne ikke kan kende helt forskel på åbent vand og hvor det kun er overfladen af isen der er smeltet. Derfor får den et hak op hvert år når de skifter eftersom områder der den 31. maj blev registreret som is frit pludseligt bliver registreret som med is.

Har det fra et eller andet sted i tråden hos Climate Audit om isudbredelse 2009 - hen mod slutningen af kommentarerne. En tråd jeg følger med i da den er dejligt fri for ad homs og fyldt med "nørder" der holder sig til emnet.
http://www.climateaudit.org/?p=5614

Mvh.
Mikkel
11-06-2009 07:34
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
GLAR skrev:
@ Brinch

http://ocean.dmi.dk/arctic/meant80n.php

Her er linket til den omtalte graf (samt for de seneste 50 år).

Grafen illustrerer fint hvad Frank Lansner siger, at isenafsmeltningen går stærkt.

Håber det forklarede noget af mystikken ?


Det gjorde det i høj grad - tak skal du ha' GLAR.

Venligst brinch
14-06-2009 10:25
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej!

I plots lidt tidligere her i tråden over de 4 globale temperaturgrafer, ses at de justerede land (og ofte by) baserede temperatur fra GISS giver større varme trend end de sattelit baserede data, RSS.

Her er en graf der viser hvor hurtigt GISS accellererer i forhold til RSS.

Siden 2002 er GISS data sådan, at de per dekade giver næsten 0,2 Kelvin mere global warming end RSS sattelit data.


Man skal huske på, at hele global warming i det 20´ende århundrede lå på 0,6 Kelvin. Derfor er 0,2 Kelvin/dekade alt alt for store udsving. Så store systematiske forskelle i data gør det svært at føre en meningsfuld debat om udviklingen i globale temperaturer.
RSS ligger ca på linie med UAH.

Der er mig bekendt kun én temperaturgraf der er mere opjusteret end GISS, og det er NCDC data.

Man kan så sige at GISS justeringer etc er rigtige eller ej, men et står tilbage: Valg mellem GISS contra RSS eller UAH er nærmest det samme som at vælge global warming or not, sat lidt på spidsen.

Det skal dog siges, at selv GISS ikke har vist stigning i globale temperaturer de sidste 8,5 år.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 14-06-2009 10:45
14-06-2009 11:17
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
US opinion, Is global warming mainly due to human activities?

(pkt jan 2008 er taget fra Gallup, fra marts 2008 og frem fra Rasmussen).

Så vidt jeg kan forstå kommer vi inden længe til at høre på DR, at trends er omvendt. At der er mindre og mindre tilslutning til skeptiker siden, men nu vil jeg lige se hvad det er de siger og hvilke kilder de bruger.

men her i hvert fald US opinion som jeg har fundet dem:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

14-06-2009 15:27
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
- Jeg fik lige sagt at GISS ikke har vist opvarming de sidste 8,5 år.
Dertil kommer, at RSS ikke har vist opvarming i 12,5 år.
I snit altså global warming stagnation i 11 år, ca en dekade.

Nedenfor rådata i de omtalte intervaller med std. trend kurve i nul.
"Hansen B" er trend data fra J. Hansens lidt moderate forudsigelse af temperaturer. Hans forudsigelse siger for den forløbne dekade at der skulle have været temperatur stigning på ca 0,4K per dekade. Voldsomt, og ikke det vi ser.
(Og det er jo sjovt nu og da når man i medier lader forstå at global warming går meget hurtigere end de værste forudsigelser... Det gør den ikke. Global warming - når "warming" hentyder til "højere temperaturer" - er pt gået i stå.

(- forresten skal der ikke så voldsom meget mere kulde 2009-2010 til før RSS kan vise stagnation helt tilbage til 1995, nu må vi se. Og kulden før 1995 var i den grad Pinatubo-relateret, dvs, fremkaldt af vulkan støv)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 14-06-2009 15:35
16-06-2009 11:46
Kosmos
★★★★★
(5370)
Så vidt jeg kan forstå kommer vi inden længe til at høre på DR, at trends er omvendt

- sør'me så: Det gjorde vi her til morgen (kl. 6!), hvor hr. Lansner var 'on the air' i P1morgen - alt i alt et noget manipulerende indslag, der åbenbart danner optakt til et massivt 'klimaindoktrinerings-felttog' i D(D)R!


Mere herom senere!
16-06-2009 12:03
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Thanks for info, kosmos, det vil jeg lige prøve at høre.
Jeg smidder disse DR ting over i DR-tråden.

Bedste hilsner, Frank


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
16-06-2009 20:00
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Antarktis havis areal stiger støt og roligt stadigvæk.
Pt. ligger vi på ca 1 mio km2 is mere end normalt, sv.t halvdelen af Grønlands areal. i 2008 nåede vi dog op på de spektakulære 2 mio km2 mere end normalen. Altså en hel mio km2 mere havis end nogensinde tidligere målt, en gigant rekord der blev tiget ihjel af alle Danske medier.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

16-06-2009 20:06
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
- og..

Den globale havis ligger netop nu ca 0,25 mio km2 over normalen, se den røde graf.

Lige nu i arktis er havis niveavuet godt og vel på 2008 niveau, altså over 2007 niveau.

De globale UAH temperaturer her halvvejs inde i Juni ligner en gentagelse af MAJ 2009, dvs nær +0,05 Kelvin over normalen, dvs. globale temperaturer uhyre tæt på normalen for UAH.

Alt imens UAH maj 2009 lå på +0,05K, har NOAA udlagt maj 2009 som den globalt set fjerde varmeste maj nogensinde.
Det behøver vist ingen kommentarer.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

RE: troværdige klimadata17-06-2009 00:48
peter schoubye
☆☆☆☆☆
(1)
Klimadebatten drejer sig grundlæggende om tolkning af data, der skal være troværdige og alsidige, fordi data om klima kan være usikre og måske modstridende.
Jeg vil anbefale www.climate4you.com som en spændende, alsidig, troværdig og opdateret kilde til kendsgerninger, der skal tages stilling i klimadebatten. Hjemmesiden er skrevet af Ole Humlum, der er professor i fysisk geografi ved Oslo Universitet. Han er klima-skeptiker, men www.climate4you.com kan ikke beskyldes for data-picking. Den bringer fakta, man må kende og tage stilling til i en saglig klimadebat.
19-06-2009 23:58
Kosmos
★★★★★
(5370)
I eftermiddagens udsendelse (DR P1) 'Klima og miljø' var der bla. et interview med prof. Katherine Richardson {forkvinde for 'Klimakommissionen'}. Hun har været hovedredaktør for en rapport, der er udgivet på baggrund af klimakonferencen på KU i marts 2009.
Hun fortalte, at rapporten opsummerer det nyeste nye (ift. IPCCs 2007-rapport), og hun fremhævede, at mens lufttemperaturerne de seneste år har holdt sig i nogenlunde ro, er der sket en markant stigning af havtemperaturerne, der langt overgår IPCCs (mest pessimistiske) fremskrivninger!
Dette undrede mig selvsagt en del, eftersom 'Argo'-data siden udlæggelsen i 2003 har vist ændret eller svagt faldende oceanisk varmeindhold.
Men så fandt jeg rapporten - og dermed forklaringen: Som det fremgår af 'Figure 2' er data vedr. oceanisk varmeindhold kun medtaget op til 2003! Dét er da rørende, når rapporten nu prætenderer at fremlægge de allerseneste videnskabelige landvindinger, ikke?

Redigeret d. 20-06-2009 00:00
20-06-2009 18:40
Kosmos
★★★★★
(5370)
Det er i det hele taget en spøjs rapport!


Prøv også at kigge på 'Figure 3' på s. 9: Det er beundringsværdigt, at man kan få den udglattede (røde) temperaturkurve til at forløbe sådan - sammenlignet med de målte (grå) data! 'Hemmeligheden' må ligge i undertekstens 'smoothed over 11 years'!?

For de, der har adgang til Weekendavisen, vil jeg anbefale læsning af interviewet med Mike Hulme, på s.6 i første sektion.
20-06-2009 19:31
Kosmos
★★★★★
(5370)
Der udsendes iøvrigt ganske mange 'opsigtsvækkende' klimarapporter i disse dage!
21-06-2009 09:50
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
Kosmos skrev:
Der udsendes iøvrigt ganske mange 'opsigtsvækkende' klimarapporter i disse dage!


Hold da kæft - en genial mand!


Jeg er sikker på, at der vil være langt færre mennesker som spiser svinekød om 50 år. I stedet: Noget af det bæredygtige, som Danmark kan gøre, er at satse på vindenergi. Det vil være fremtidssikret økonomisk tænkning,« mener John Schellnhuber.


Det havde vi danskere vist aldrig tænkt på!

Det havde Schellnhuber nok heller ikke, hvis ikke "Ingeniøren"s udsendte havde spurgt ham. - Som man råber i skoven, får man svar.

"Jeg er sikker på, at om 50 år vil der være langt flere mennesker, der spiser svinekød." - Hvor kom det nu fra??

Det sagde brinc
Side 8 af 11<<<678910>>>





Deltag aktivt i debatten Opdaterede sol/is/hav/temp.-grafer osv.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data70329-03-2024 10:07
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
Grafer på klimadebat?204-06-2023 15:09
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik