Operation tænd elkomfuret01-10-2024 18:17 | |
Jakob★★★★★ (9467) |
Hvis det ikke er ulovligt, så vil jeg gerne foreslå alle danske elforbrugere, at de i protest imod et dårligt el-afgiftssystem hjælper med at sende et signal ved at skrue maksimalt op for deres elforbrug i nogle minutter. Aktionen starter tirsdag den 15. oktober kl.20:00 præcist.! OBS: Tidspunktet kan ændres i et nyt indlæg. Følg tråden og husk at tjekke en sidste gang tidligst 5 minutter før aktionen starter. |
02-10-2024 11:20 | |
Euro★★★☆☆ (619) |
Cute *s*, tror du alle, op til 30 personer der nåede at læse dit indlæg, fik skruet op for komfuret? Kan du mærke hvordan det ryster når jeg tramper i gulvet, sagde musen til elefanten... Send hellere dit sikkert kompetente forslag til Energiministeriet. |
02-10-2024 14:46 | |
Jakob★★★★★ (9467) |
Jeg har hørt, at det ikke er den 15. oktober endnu (skrev den døve til den blinde), tidspunktet kan blive flyttet flere gange, og om nødvendigt kan aktionen gentages. Måske en søndag er bedre.? Angående maksimering af elforbruget, så tænker jeg, at det kan udmøntes i forskellige konkurrencer, som f.eks. dybfrostsuppe på tid. Den vinder jeg.! Lad mig se... 1 pose suppe 1 pose suppeurter ½ pose kød og mel 1 suppeterning brød Klargøring begynder 5 minutter før start.. Ovnen i komfuret forsynes med brød, så den er klar til at blive tændt. De frosne urter hældes i en stor gryde, som stilles på kogepladen. Der hældes en sjat vand på vandkogeren og en sjat i en mindre gryde, som også stilles på plade. Jeg sætter proppen i vasken og åbner for det varme vand (vandvarmeren tænder) og lader det løbe, mens jeg henter suppen i fryseren (da jeg åbner låget og roder rundt, tænder fryseren). Jeg lægger suppeposen i vasken, klokken falder i slag, vandkogeren tændes, ovnen tændes, kogeplade 1 og 2 tændes fuld skrue. Tilfældigt falder mit blik på den store kogeplade 3, som ser lidt nasset ud. Den tørrer jeg flygtigt af med en fugtig klud og tænder den, så den kan blive tørret godt igennem, og emhætten tænder jeg selvfølgelig fuld skrue. Suppeposen ligger i varmt vand, urterne står på varm plade og kan snart tilsættes to sjatter kogende vand og en suppeterning. En stor portion frossen suppe tilberedt på 8 minutter, det burde vel ikke være urealistisk.? Nok til flere dage og intet madspild. Shit, nu gik lyset ud, og jeg har glemt lommelygten. |
02-10-2024 20:28 | |
Euro★★★☆☆ (619) |
Hvad ønsker du at opnå ved at alle tænder komfuret på samme tid? At elnettet ikke kan levere det vi normalt forventer? Jeg kan ikke se at det vil påvirke nogen i en positiv retning. Det er jo på et tidspunkt hvor vi i forvejen skal have vores el fra andet end sol, men vi mangler jo ikke nødvendigvis strøm, der er stadig vind, gas og kul. Jeg synes stadig hellere du skulle få regeringen til at indføre end CO2 afgift, ved samtidigt at fjerne alle andre afgifter. Indfører vi en CO2 afgift så vil man samtidigt beskatte produktion af f.eks. møller og solceller, men ikke deres output som er rent! |
02-10-2024 22:56 | |
Jakob★★★★★ (9467) |
Jeg har tillid til, at CO2-afgiften vil medvirke til at styrke sandheden om, at billig strøm er grøn strøm. Jeg forestiller mig, at CO2-afgiften bliver pålagt brændsel og således rammer producenten, som derfor vil inkludere den i de rå elpriser, der findes på Nord Pool. Som jeg ser det er faste afgifter pr. kWt et problem, fordi det giver samme "bøde" at bruge dyr sort strøm, som billig grøn strøm. Det problem bliver løst, hvis afgiften omstilles til at være en procentsats af den rå elpris. Når timeprisen er nul kroner, så vil afgiften på den måde også være nul kroner, selvom afgiften er 400% |
03-10-2024 20:18 | |
Jakob★★★★★ (9467) |
Euro skrev: Det ønsker jeg sjovt nok ikke at opnå. Men jeg finder det efterhånden vigtigt, at vi kan gøre det. Det er primært tænkt som et protest signal imod et dårligt el-afgiftssystem. Det bør kunne fastslå, at det er elforbrugernes gode vilje frem for en afgift, der afgør, om nettet kan holde. Det er sundt for magtbalancen, hvis de folkevalgte skal forhandle nye vilkår med net- og elselskaberne. F.eks., hvis vi ønsker tariffen og statsafgiften ændret til at være en procentsats af den rå elpris, så billig grøn strøm får fair markedsvilkår. Og det gør vi selvfølgelig. |
07-10-2024 09:38 | |
Jakob★★★★★ (9467) |
OBS: Aktionen er udsat til på ubestemt tid. Men det er forberedelserne ikke. Det vanskeligste er ikke så meget det praktiske i selve aktionen. Reelt kan enhver nok hurtigt finde nogle gryder at stille over på komfuret og tænde for det på et bestemt klokkeslæt. Det er faktisk pære let. Men der skal være ganske mange deltagere, hvis det skal virke. Derfor må den vigtigste forberedelse nok være at danne forbindelse til et stort netværk af mennesker, som hurtigt kan gives besked, så de får mulighed for at vurdere, om de vil være med, hvis det kommer til realiteter. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Operation Wunderland | 36 | 07-09-2017 10:24 |