Husk mig
▼ Indhold

Opgave om klimaforandringer/klimamodeller


Opgave om klimaforandringer/klimamodeller09-09-2009 15:56
bjerre
☆☆☆☆☆
(5)
Hej
Jeg er ny herinde som bruger, men har kigget en del herinde de seneste par uger. Jeg vil givet komme til at bruge forummet en del, da jeg det kommende semester følger faget international miljøret. I den forbindelse står jeg for at skulle skrive en opgave på 6.000 ord indenfor et valgfrit miljøområde. Da min interesse primært er for klimaforandringerne er det indenfor dette område, at jeg påtænker at lave min opgave. Mere specifikt tænker jeg på at vurdere (kritisk) de modeller IPCC baserer deres forudsigelser mht. temperaturstigninger til vands og lands på og worst/best case scenarie såfremt forudsigelserne holder stik. I sammenhæng med dette vil jeg også vurdere/analysere betydningen af landenes CO2-udledning. Derudover regner jeg med at inddrage Kyoto-protokollen og resulaterne (eller mangel på samme)/konsekvenserne af denne samt vurdere betydningen og resultaterne af Framework Convention on Climate Change.

Imidlertid vil jeg gerne høre om nogle personer herinde har et godt forslag til opbygningen af sådan en opgave, yderligere ting jeg bør inddrage og ikke mindst rækkefølgen af mine ting i opgaven. Desuden modtager jeg gerne inputs angående blandt andet researchen og evt nogle sider/artikler der vil kunne bidrage positivt til min opgave.

Håber et par stykker vil afse tid til at komme med nogle postive indspark til min opgave


På forhånd tak!
RE: Svante Arrhenius09-09-2009 19:33
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Umiddelbar vil jeg sige at det var formeget, men 6.000 ord er også meget.

Men for at opnå 6.000 ord så ville jeg starte med IPCC's kilder og pille dem fra hinanden. Hovedehjørnestenen er Svante Arrhenius og den såkaldte drivhuseffekt som ikke findes i drivhuse.


09-09-2009 23:55
Kosmos
★★★★★
(5371)
Håber et par stykker vil afse tid til at komme med nogle postive indspark til min opgave

- rummer opgaveformuleringen ikke nogle nærmere 'direktiver'? Skal du skrive/aflevere opgaven, inden du påbegynder kurset? Jeg føler mig ærligt talt 'på Herrens mark' mht. konkret rådgivning her - men måske andre har mere kontante bud?


Dit kildevalg synes jeg umiddelbart lyder fornuftigt - men det ville da være en god idé at scanne henvisningerne, der præsenteres under 'Viden' i indholdsspalten til venstre herfor!
10-09-2009 02:18
bjerre
☆☆☆☆☆
(5)
>Kulden-varmen: Jeg vil hellere have valgt et lidt for bredt emne og så snævre det ind senere i stedet for at risikere, at skulle skrive "varm luft" for at nå op på antallet af ord.

>Kosmos: Opgaveformuleringen rummer ingen nærmere beskrivelse, da jeg selv skal lave denne også. Emnet er derfor stadigvæk helt valgfrit, så hvis der tidligere er blevet uddelt et par gode problemformuleringer herinde indenfor interessant emner, kunne det da være interessant at se på disse, men synes jeg umiddelbart jeg har kunne finde nogle?!?
Det er en afsluttende opgave til faget. Kan oplyse om, at det ikke er I DK jeg befinder mig, men på et australsk universitet, så tingene fungerer lidt anderledes end derhjemme


Jeg vil lige kigge nærmere på "viden" i indholdsspalten!
10-09-2009 07:21
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Hej Bjerre,

Mere specifikt tænker jeg på at vurdere (kritisk) de modeller IPCC baserer deres forudsigelser mht. temperaturstigninger til vands og lands på og worst/best case scenarie såfremt forudsigelserne holder stik.


Som baggrund læsning kunne jeg anbefale "The Discovery of Global Warming"som følger udviklingen af klima modeller (see 'Theory' under contents). Hele bogen + ekstra material kan downloades.

Det er syndt at så mange tror at CO2 (+ andre) 'effekten' er bare noget der er blevet tryllet frem i de sidste 10 år!


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
10-09-2009 11:39
SörenProfilbillede★☆☆☆☆
(133)
Hej Bjerre, spændende område. Kun hvis det kunne lade sig gøre - måske som konkret problemeksempel, hvis opgaven tillad det, ville jeg tage fat i de synspunkter William Kinninmonth har om hvordan modellerne håndterer precipitation sensitivity - ligger det noget afgørende i de synspunkter - hvad siger f.eks. modelbyggerne om det? Er det presserende? Hvad bliver der gjort?

Som baggrund: en video kan samkøres med hans powerpoint, her (monday 1030, session II, track 2): http://www.heartland.org/events/NewYork09/proceedings.html

Han er australienser, så måske kan du også finde ham der, live :-) Han snakkede også med McIntyre, Lindzen m fl om problemet i Erice fornylig: http://www.climateaudit.org/?p=6921
Redigeret d. 10-09-2009 12:37
10-09-2009 20:35
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Hej igen Bjerre!

Jeg ved ikke om du er ny du er til klima området. Jeg synes der er nogle gode råd at hente her - Hvem kan vi stole på i klimadebatten? - fra CICERO (den Norske Center for Klimaforskning).

Der stå blandt andet:

Noen råd om hvordan en kan få pålitelig informasjon:

Best og mest oppdatert informasjon finnes i vitenskapelige artikler i kjente tidsskrifter, selv om det selvsagt kan være feil i disse også. Det kan imidlertid være brysomt å få tak i artiklene, og de kan være vanskelige å lese for de fleste.

Rapporter fra kjente forskningsinstitusjoner eller forskere tilknyttet slike er vanligvis å stole på.

Vær forsiktig med påstander der det ikke er angitt kilder, og hvis det ikke er noen diskusjon av kvalitet og usikkerheter.

Husk at på nettet finnes det materiale av svært ulik kvalitet. Påliteligheten kan vurderes ved å se hvem som har lagt ut materialet. Sjekk også opplysningene ved å bruke flere kilder.


Søren henvist til Heartland Institute og Steve McIntyres' ClimateAudit.


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
11-09-2009 07:02
bjerre
☆☆☆☆☆
(5)
> Søren: Tror måske det bliver vanskeligt at inddrage og umiddelbart vurderer jeg også hans materiale til at være rimelig hardcore?! Kiggede powerpointslidesene igennem og må indrømme, at det var svært for en begynder som jeg at forstå!

>Rick: Tak for linket - umiddelbart virker det som en rigtig fin side, hvor niveauet er passende for mig og hvor jeg kan få lidt gode råd. Jeg er meget ny på området og ved kun meget begrænset om tingene, så derfor skal det helst være let tilgængeligt og let forståeligt materiale jeg skal bearbejde! Det er blot et krav i opgaven, at jeg inkluderer nogle relevante trakter/protokoller og lignende.
11-09-2009 10:07
Kosmos
★★★★★
(5371)
Kan oplyse om, at det ikke er I DK jeg befinder mig, men på et australsk universitet, så tingene fungerer lidt anderledes end derhjemme

- da bør vel også den stedlige klimadebat, såvel i Parlamentet som i (resten af) samfundet inddrages, fx. Steve Fielding, Jennifer Marohasy og Jo(anne) Nova!? (+ som tidligere omtalt Steve McIntyre)
Sidstnævnte er dog måske lidt 'avanceret'(?) - i betragtning af, at du jo skriver:

Jeg er meget ny på området og ved kun meget begrænset om tingene
15-09-2009 12:34
bjerre
☆☆☆☆☆
(5)
Hej igen
Da min lærer ikke mener, der er nok jura og love i min opgave skal jeg til at finde et nyt emne, hvor der indgår mere analyse af fx traktatbestemmelser og lignende. Er der nogle som har et godt forslag, en opgave eller en konkret problemstilling i forhold til jura/miljø som jeg kan lade mig inspirere af ? Er helt på bar bund nu, så kunne godt bruge et par kvalificerede råd.
15-09-2009 14:42
Kosmos
★★★★★
(5371)
Er helt på bar bund nu, så kunne godt bruge et par kvalificerede råd

- hvad med fx. 'ozon traktaten'?
15-09-2009 15:31
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Bjerre,

Hvad med det grå område der hvor fx. industrien der driver en lovlig forretning (fx. kul kræftværker) kommer i konflikt med miljø aktivister/foreninger der bryder loven til at standser dem.

Er det iorden at bruge civil ulydighed til at tvinge en regering/industri til at overholde fx Kyoto traktaten?

Australian Climate Activists Climb Chimney in Protest

United Kingdom: Climate change protesters climb chimney and cut power

Not guilty: the Greenpeace activists who used climate change

James Hansen and Daryl Hannah arrested in West Virginia mining protest

Search news and archives Her

Danmark er også med?

Aktivistgruppen lukker Amagerværket den 26. september med civil ulydighed

Aktivister sneg sig ind på Amagerværket

Er svaret at stramme lovgivningen?

Klimaaktivister står til bødesmæk

Argumenterne for og imod civil ulydighed.

Er "lawful excuse" (they argued that they were legally justified because they were trying to prevent climate change causing greater damage to property around the world) en gyldig argument der retfærdiggøre civil ulydighed? Hvornår bliver civil ulydighed udemokratisk og kriminalt.

Civil ulydighed også findes I andre miljø områder fx. genteknologi

Hvis området har interesse er der sikkert andre der kan kom med flere vinkler på emnet



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
15-09-2009 15:40
bjerre
☆☆☆☆☆
(5)
>Kosmos: Har overvejet Ozon laget, men har lidt svært ved lige at stille en eksakt problemstilling op indenfor området...

>Rick: Synes faktisk det lyder rigtig spændende, men problemet med det emne er nok desværre, at det er indenfor strafferetten/criminal law. Ved ikke lige hvordan den kan tvistes over, så den i stedet har mere fokus på miljøet og de traktaer der eksisterer her...?
15-09-2009 18:07
Kosmos
★★★★★
(5371)
Ved ikke lige hvordan den kan tvistes over, så den i stedet har mere fokus på miljøet og de traktaer der eksisterer her...?

- hvorfor spørger du så ikke fx. Peter Pagh (eller en anden dansk (universitets)jurist med indsigt i miljøret), om han (hun) skulle have nogle gode idéer??
Redigeret d. 15-09-2009 18:08
24-09-2009 09:09
Carsten
★☆☆☆☆
(65)
Hej igen
Da min lærer ikke mener, der er nok jura og love i min opgave skal jeg til at finde et nyt emne, hvor der indgår mere analyse af fx traktatbestemmelser og lignende. Er der nogle som har et godt forslag, en opgave eller en konkret problemstilling i forhold til jura/miljø som jeg kan lade mig inspirere af ? Er helt på bar bund nu, så kunne godt bruge et par kvalificerede råd.


Hvordan er strukturen i 'international miljø-ret'? Der er vist ikke nogen ud over en buket af nationale lovgivninger? Så det bliver vel svært fx at beskrive hvordan internationale intentioner/aftaler om co2-reduktion gennem jura krystalliserer sig ud til virkelighed?

Der er stor markedsføringsværdi for virksomheder der producerer udenlands, at være tilknyttet et etisk kodex om, at deres produktion overholder visse minimum miljø/sociale standarder. Tilsynet med, om der er dækning er gentagne gange udkrystalliseret i kritiske dokumentarer på tv.

Lidt tilsvarende har jeg indtryk af, at den nye danske lovgivning på miljø-området har en svaghed ved, at det er overladt til interesseorganisationer at indbringe klager for miljømyndighederne ... altså at tilsynet er svagt. Det strider umiddelbart imod en strofe fra radione i går, at bredden af nordjyske markbræmmer mod vandløb bliver skannet fra helikopter, så kritikken kan ikke være entydig.
Specielt i Danmark kunne det være en god idé, at tage et virkeligheds-check på lovgivningen. At have et traditionelt landmandsParti til at 'vogte' over kvaliteten af det frie land føles, som at have ræven til at vogte gæs.

Det er lidt tyndt mht jura, men det var mit indspark.
24-09-2009 10:12
Kosmos
★★★★★
(5371)
At have et traditionelt landmandsParti til at 'vogte' over kvaliteten af det frie land føles, som at have ræven til at vogte gæs

- generelt set en udmærket og relevant kommentar (så vidt, jeg kan bedømme), men lige dér i finalen synes jeg nok, kæden i nogen grad hopper af!


Idet jeg går ud fra, at det er partiet Venstre (som jeg hverken har tilknytning til eller speciel sympati for), du betegner som 'traditionelt landmandsParti', vil jeg for det første bemærke, at denne symbiose da vist i alt væsentligt hører fortiden til!?

Dernæst må det betegnes som noget realitetsfjernt at beskrive et parti som tilsynsmyndighed! Af sådanne har vi i dette land et utal af ikke-partirelaterede myndigheder, herunder kommuner og regioner, der så langt fra alle er 'Venstreorienterede'! Endelig har vi en presse (incl. DR), der traditionelt ikke tøver med at gøre anskrig, så såre Danmarks Naturfredningsforening trutter i trompeten - såeh...?
25-09-2009 07:41
Carsten
★☆☆☆☆
(65)
Hvad for en kæde?
Jeg angiver selv, at posten måske er af beskeden interesse .. dit udtryk bruges normalt nedsættende om et logisk ræsonement.

Endelig har vi en presse (incl. DR), der traditionelt ikke tøver med at gøre anskrig, så såre Danmarks Naturfredningsforening trutter i trompeten - såeh...?


Kritikken er fra Naturfredningsforeningens formand.




Deltag aktivt i debatten Opgave om klimaforandringer/klimamodeller:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Klima – kan man tro på klimamodeller?7331-12-2023 17:28
Amplifikation af CO2-signalet grundlæggende fejlberegnet i standard klimamodeller?617-08-2018 18:59
John Christy: Klimamodeller overvurderer effekten af drivhusgasser1209-03-2018 01:41
Projekt opgave - Olie - Problemformulering908-12-2015 19:50
Stagnation i globale temperaturer inkonsistent med klimamodeller8430-06-2014 14:56
Artikler
Klimaforskning og klimamodeller
Klimamodeller (Bionyt: 500 svar om klima)
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik