Opvarmning af oceanerne23-08-2024 23:16 | |
Klimarealisten☆☆☆☆☆ (22) |
Sakset fra Facebookgruppen. "Klimarealisme" Et er klimaforandringer at frygte, et andet er havstigninger at forstå. NASA udsender jævnligt bulletiner om, hvor omfattende havstigningerne er. Det gør de på baggrund af deres satelitmålinger. Disse er dog YDERST usikre, og data bliver endda ikke stillet til rådighed for andre videnskabsfolk. Det er gennemført uhæderligt af NASA, at skrive skræmmeartikler om havstigninger og i samme moment nævne, at meget af menneskeheden klumper sig sammen ved kysterne. Det er uhæderligt ikke at nævne, at ved LANGT de fleste kyster (alle?) sker der ingen dramatisk stigning. Det kan man checke hos https://psmsl.org/data/obtaining/map.html Ca. halvdelen af den stigning NASA prøver at skræmme os med, er forårsaget af varmeudvidelse af havene. Teorien er; at hvis havene opvarmes, så udvider vandet sig, men det vil i så fald kun ske der, hvor havene er dybest. Ved kysterne hvor der ikke er ret dybt er udvidelsen af umålelig størrelse. Det kan være svært umiddelbart at forstå, at når vandspejlet midt på oceanerne hæver sig en smule, så flyder der ikke vand ud mod kysterne. Men det skyldes, at massen er den samme, det er kun densiteten der har ændret sig, og tyngdekraften har heller ikke ændret sig. Altså, ved varmeudvidelse bliver der ikke tilføjet et eneste vandmolekyle der kan flyde nogen steder hen. Så derfor NASA; cut the crap !!! |
24-08-2024 07:03 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
Klimarealisten Det er ikke korrekt, at havmassen er konstant. Den vokser, når der tilføres smeltevand fra land. Men havstigningerne er mere komplicerede, end man måske skulle tro. Jeg blev i hvert fald snydt omkring Grønland. Der vil havet stige mindre end andre steder, fordi Grønland mister masse, og så får Grønland mindre massetiltrækningskraft. Og tilsvarende flere andre steder. Men når vi ser på havets massestigning, og vi et øjeblik ser bort fra masseændringer på land, så kan det også virke ganske logisk, at mere havmasse vil samle sig mere om havenes tyngdepunkter på dybe steder. Jeg ser med andre ord ikke noget, som skulle få mig til at tænke, at NASA fupper. Så jeg håber, at dette kan hjælpe klimabenægterne på Facebook og andre steder til at forstå klimavidenskaben lidt bedre frem for reflektorisk at kaste odiøse mistanker imod nogle af verdens dygtigste videnskabsfolk. Den dømmende mistænkeliggørelse af videnskaben minder om præster, der retter for dem ubekvemme sandheder i en videnskab, som de ikke selv evner at forstå. |
24-08-2024 11:27 | |
Peter Villadsen★★★★★ (2745) |
Der er desværre personer, der ynder at mistænkeliggøre seriøs forskning. NASA er et yndet mål fordi deres sattelit målinger af havoverfladen viser stigende vandstand. Ovenikøbet viser NASAs målinger acceleration i stigningstaksten. Klagerne over NASA har typisk intet med klimaforskning at gøre, men har blot læst i skeptiske fora og stykker så deres meningsforstyrrende indlæg sammen. Blot iignorer deres indlæg. |
24-08-2024 11:36 | |
Robert Wagner★★★★★ (4575) |
Sikken masse vrøvl af klimaurealister. Vandet i havet ydvider sig der, hvor vandet bliver varmere. Klimaurealister aner ikke en skid om hvad de snakker. De misforstår, cherrypicker og er uærlige... Flere af dem fik jeg afsløret som løgnere på deres fb gruppe. "Alle holdninger er tilladt", skriver de på deres fb side. Yeah, right... De smed mig ud med påstanden om at dette project skulle bære "Fake news" https://www.energy-storage.news/new-mexicos-largest-solar-plus-storage-plant-in-utility-coal-retirement-plan-acquired-by-de-shaw/ Ole Humlums video om påstået snyd hos NASA/GISSTEMP har de også stadig på deres hjemmeside, selv om jeg har demonstreret over for dem, hvor mange fejl der er i hans påstande. Hele det shitshpw af et fordrag burde være grund nok til, at Ole Humbug afleverer sin phd... Påstande fra klimaurealiste om ikke tilgængelige data kan jeg heller ikke tage alvorligt. De skylder mig stadig en femmer for hver af de stationers data de mente der ikke var tilgængeligt på GISSTEMP siden. Det tog mig en halv time at finde dem. Med godt over 20.000 stationer, giver det 100.000. Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. Redigeret d. 24-08-2024 11:42 |
24-08-2024 18:47 | |
Jakob skrev: Kære Jakob Til forskel fra de imbecile spambots (Wagner m. slæng), så fortjener du et svar. Du FORSØGER dog i det mindste at forstå visse ting. Du har dog læst opslaget noget forkert. Ingen er i tvivl om, at når man tilfører masse så stiger massen. Altså is fra gletsjere. Men det var ikke pointen i den tekst jeg citerede. Her var pointen, at ved varmeudvidelse bliver der ikke tilført masse, ikke et eneste molekyle, og derfor sker der ingen udflydning ind mod kysterne. Havspejlet løfter sig lidt ude på oceanerne men ikke ved kysterne. Prøv at læs igen. Kan du se det? Selvfølgelig stiger vandet når der tilføjes landbaseret ismasse. Det uhæderlige er, at det ved NASA godt, men alligevel skræmmer de med at der bor mange mennesker ved kysterne, og at de er i fare. For at skære ind til benet, så kan varmeudvidelse tages ud af ligningen. MEN DET GØR NASA IKKE ! |
24-08-2024 18:53 | |
Jakob, du kan også gå ind på: https://psmsl.org/data/obtaining/map.html og finde den kyst du er bekymret for, og så se tidevandsmålingerne fra den nærmeste havn. Du vil så se, at alle tidevandsmålinger er lineære, og altså ikke udviser acceleration. |
24-08-2024 19:20 | |
Klimarealisten skrev: Højst udsandsynlig påstand. Der er jo steder, hvor landmasserne stadig bevæger sig og det inkluderer op og ned ved kysterne. Så at der ikke er en enedte målestation der viser stigning, kan nok kun lade sig gøre i en delmængde af alle globale tilgængelige målestationer. Den US midt-atlantiske kyste viser accelerende havstigninger. Om det skyldes reele havstigninger eller synkende kyster. Din påstand om måledata er lodret forkert. Videnskab kræver præcision. https://www.nature.com/articles/s41467-023-37649-9 Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
24-08-2024 20:06 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
Klimarealisten Jeg ser ikke, hvorfor varmeudvidelsen af havet i sig selv skulle forhindre udflydning til kyster.? En større havmasse kan måske skabe en forsinkende virkning, var mit forsøg på en mulig pointe. Der er også flere andre ting, som spiller ind, og som man kan undre sig over. Med hensyn til havets masseforøgelse, forsinket havstigning og konsekvenser, så har jeg f.eks. heller ikke set disse overvejelser tilbagevist: https://www.klimadebat.dk/forum/gw---havets-masse-bliver-stoerre-eller-mindre--d13-e4392.php#post_94727 Ud over havstigning som trussel, vil jeg derfor mener, at også risikoen for vulkanudbrud, jordskælv og tsunamier øges. |
24-08-2024 20:29 | |
Hypotesen hvis havene opvarmes, så udvider vandet sig, men det vil i så fald kun ske der, hvor havene er dybest holder heller ikke. Som regel gælder det at jo længere ned i havet, så koldere er der, opvarmning af havvandet sker på overfladen. Og ellers er det jorden, der drejer dig igennem månens gravitationspukkel, lokale tiltrækningskraft kan ske ved underhavs bjerge, men ikke grundet dybhav, dertil er vandets kompressionsevne for ringe for at frembringe stigende gravitationskræfter. Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. Redigeret d. 24-08-2024 20:33 |
24-08-2024 21:36 | |
Læs her og bliv klogere på om havstigninger accelererer eller ikke accelererer. https://os.copernicus.org/articles/19/991/2023/ |
24-08-2024 21:41 | |
Mere om acceleration i havstigninger. Klimarealist: lyt til forskningen https://www.nature.com/articles/s41467-023-37649-9 NASA er seriøse og pålidelig kilde tul information. Redigeret d. 24-08-2024 22:33 |
24-08-2024 22:15 | |
Jakob skrev: Der er ikke tale om større masse. Ved opvarmning ændrer massen sig ikke. Og det gør tyngdekraften heller ikke. Der bliver ikke tilført en eneste molekyle, som kunne flyde et andet sted hen. Der findes utallige faktorer til havstigning, men her debatterer vi kun een. Nemlig varmeudvidelse. |
25-08-2024 08:03 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
Klimarealisten Du må se bort fra, hvad du vil, og du må isolere ligeså mange fysiske fænomener, som du har lyst til. Min erfaring er, at det generelt er gavnlige øvelser, hvis man vil lære fysik. Men desværre handler det i klimadebatten oftest ikke om at lære fysik, men primært om at finde noget i fysikken, som kan hjælpe en risikobetonet politik med at blive endnu mere risikobetonet, og så tager hele sagen typisk en antiobjektiv fordummende drejning, som jeg generelt kun sjældent bryder mig om i videnskab. Hey, her kommer jeg, som ved bedre end NASA! - Hvis man ser bort fra alt det, der tilføres, så tilføres der ikke molekyler ved varmetilførsel, så ergo er ingen kystbyer i fare, og NASA er fuld af crap.! Kan du ikke godt selv se, at det er under niveau for en seriøs klimadebat.? Prøv f.eks. at koge en liter mælk og undersøg, om den ikke flyder over gryden og søger nye kyster, endda selvom du fjerner nogle molekyler. |
25-08-2024 15:04 | |
Jakob skrev: TAK!
Det burde du så ta' ved lære af, og lade være med at forurene debatten ved at trække alt muligt andet ind i debatten.
JO, det var jo netop det der var meningen med trådstarteren. Venligst gå tilbage og læs.
Igen igen snyder du i debatten. NEJ, det handlede om at NASA udemærket ved, at varmeudvidelse kan tages ud af ligningen og IKKE påvirker kysterne. Det er DET der er uhæderlige. Og samme sted du bevæger dig hen til. Præk om imaginære dommedagsforestillinger kender vi alt for godt fra historien.
Igen igen tvister du derbatten. Kystbyer kan gerne være i fare for alle mulige andre fænomener, og gerne for vandstigninger. BARE IKKE VARMEUDVIDELSE - FORSTÅ DET NU !!!! Kan du ikke godt selv se, at det er under niveau for en seriøs klimadebat.? Jamen det er så akkurat det jeg må ende debatten med. Du er under niveau for en seriøs klimadebat.?
SNOTåndsvagt argument. At andet kan gerne have større varmeudvidelse, men det har jo intet - ABSOLUT INTET - at gøre med at vands varmeudvidelse kan tages ud af ligningen. Gak til videnskaben og bliv viis. (Og vel at mærke IKKE den uhæderlige del) https://www.youtube.com/watch?v=I9CItJo5V3c EOD |
25-08-2024 18:31 | |
Sludder og vrøvl at kysterne ikke er truet af varmeudvidelsen, hvis vi nu for eksemplets skyld ser bort fra meassetilførelsen fra afsmeltningen og jo, der er netto afsmeltning, selvom nogle klimarealister nok gerne vil påstå andet. Varmeudvidelsen sker ved havoverfladen og det er vidst der hvor landet møder havoverfladen man kalder for kyst. Så jo, varmeudvidelse sker ved og påvirker kysterne og drt påståede fravær af accelerende havstingsmålinger fra tidevandsmåling er lodret forkert og bygger enten på uduelighed eller løgn. Ift. klimaurealister er det qee. Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
25-08-2024 22:48 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
Klimarealisten skrev: Det burde være almen viden, at vand udvider sig, når det opvarmes. Det er f.eks. derfor, man har ekspansionsbeholdere på centralvarmeanlæg. Det er oplagt, at opvarmning af havet vil bidrage til havstigning. Derfor er jeg helt enig i, at varmeudvidelse må høre med i ligningen. Hvor meget det fylder og påvirker resultatet på et specifikt tidspunkt, kan blive en anden diskussion. |
RE: Havstigninger/-fald27-08-2024 11:56 | |
John Niclasen★★★★★ (6664) |
Klimarealisten skrev: Ja, det er ofte en udfordring at få adgang til de bagvedliggende data fra direkte målinger, når det drejer sig om "klima". I videnskab gør man en dyd ud af at gøre adgang til data så nem som muligt, så andre kan gentage analyser og evt. finde fejl. Jo mere, man søger at forhindre dette, jo mere tyder det på pseudovidenskab. Det er gennemført uhæderligt af NASA, at skrive skræmmeartikler om havstigninger og i samme moment nævne, at meget af menneskeheden klumper sig sammen ved kysterne. Ja, Permanent Service for Mean Sea Level (PSMSL) er en god kilde til tidsserier over vandstand ved kysterne. Der er også et oversigtskort her: Relative Sea Level Trends @ tidesandcurrents.noaa.gov Ca. halvdelen af den stigning NASA prøver at skræmme os med, er forårsaget af varmeudvidelse af havene. Interessante betragtninger, og det giver mening. Vandet i alverdens oceaner er bl.a. fordelt i overensstemmelse med tyngdefeltet, som ikke er helt ligeligt fordelt omkring Jorden (vind spiller også en rolle i fordelingen). Vedhæftet grafik viser Jordens tyngdefelt, som det er målt v.hj.a. GRACE satellitterne: PIA12146: GRACE Global Gravity Animation @ Jet Propulsion Laboratory, Caltech Ser man på udvidelse/sammentrækning af vandet alene forårsaget af indholdet af varme, så vil dette ændre volumen af vandet. Men som det nævnes, så vil vandet ikke flytte mod kysterne og op på land, bare fordi varmeindholdet forøges. Vandet langt til havs vil udvide sig, hvis temperaturen stiger, ligesom det vil trække sig sammen, hvis temperaturen i vandet falder. Men vandet kan jo ikke bare flytte sig til siden, for der støder vandet på et tidspunkt på land, kontinentalsokler. Og hvis vandet flyttede sig til siden, så ville det ikke længere ligge i overensstemmelse med tyngdefeltet. Vandet kan kun udvide sit volumen opad langt til havs, men stadig i overensstemmelse med tyngdefeltets styrke på de forskellige lokationer. Nogle links ang. varmeudvidelseskoefficient (engelsk: Thermal expansion coefficient): Thermal Expansion @ hyperphysics.phy-astr.gsu.edu Water - Density, Specific Weight and Thermal Expansion Coefficients @ engineeringtoolbox.com Jeg er stødt på estimater (som det også nævnes i indlægget, der startede denne tråd), at ca. halvdelen af havstigninger, som de måles fra satellit, og altså langt til havs, hvor vandet ikke kan forårsage oversvømmelser, skyldes termisk ekspansion. Man kan derfor ikke konkludere ret meget ang. mulige fremtidige oversvømmelser ved at se på målinger fra satellit. Man er nødt til at se på målinger af vandstanden ved kysterne, hvor den termiske ekspansion ingen eller meget lille (ikke-målbar) indflydelse har. Så derfor NASA; cut the crap !!! Jeg er enig! Der er meget manipulerende nonsens i forbindelse med "klima", som bl.a. bygger på pseudovidenskab. Denne del af organisationer som NASA er stærkt påvirket af populære strømninger, funding, osv. Godt indlæg! Tilknyttet billede: Redigeret d. 27-08-2024 12:17 |
27-08-2024 12:25 | |
John Niclasen skrev: Tak, John ! Og tak for links som jeg vil kaste mig over når jeg får tid. Måske go'nattelæsning ;-) |
27-08-2024 13:05 | |
John Niclasen skrev: Sikken noget vrøvl. Hvorfor skulle vandet kun kunne udvide sig langt til havs? Når vandet bliver varm ved kysten, udvider det sig ikke eller vel? Påstande uden evidens kan afvises uden evidens. afvist. Afvist. Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. Redigeret d. 27-08-2024 13:06 |
28-08-2024 21:06 | |
Klimarealisten skrev: Hvis du vil regne på det, så giver det en lille ændring, når man ser på havvand, der er salt, end de tabeller hos engineeringtoolbox.com, der er for ferskvand. Her noget om termiske egenskaber for havvand: Thermal Properties of Sea Water Den gennemsnitlige havdybde af alverdens oceaner er 3.688 meter. Den gennemsnitlige temperatur af alverdens oceaner er kun 3,5°C. Se dette indlæg: Oceaner 3,5°C 06-04-2024 14:11 Den valgte termiske udvidelseskoefficient skal ganges med havdybden og med 3, hvis teorien er korrekt, at vandet udvider sig opad og ikke til siderne. Så for vand, der er 100 meter dybt, bliver resultatet jo mange gange mindre end for havdybder på km. Og for 10 meter dybde tæt ved kyster jo så endnu en faktor 10 mindre. |
28-08-2024 21:55 | |
Euro★★★☆☆ (794) |
Det er lidt noget pladder af en snak er det ikke? Hvis verdenhavene i dag er 20grader varme i snit, og de skulle stige med 1grad. Hvad skulle det så betyde? Jeg anerkender da fuldt ud at varmt vand kan udvide sig, men når jeg hælder 1 liter koldt vand i min kaffekedel, så er det jo altså ikke sådan at jeg har 1,1 liter vand i min kedel når det er varmt, selve udvidelsen af vandet er så lille at det ikke er synligt andet end ved dampen. Så hvis udvidelsen ikke er synlig ved 90graders forøgelse fra 5grader, så føler jeg mig på ret sikker grund når jeg siger, at udvidelsen af vandet ved en temperatur på 20 til 21 grader, det i sig selv vil være uendeligt lidt. IMHO er havet steget lidt pga fast is der smelter. Men hvis i gerne vil se det ved selvsyn må man vel kunne få et laboratorie til at tage et 1m højt måleglas og hælde 20grader varm vand i og sætte det i et 20 grader varmt lokale, måle det præcise indhold, og så hæve temperaturen til 21grader og måle indhold igen. Jeg tror ikke forskellen er målbar... Hvad tror i? |
29-08-2024 09:10 | |
Euro skrev: Den er god nok med at vandet udvider sig, men at det kun sker ude på åbent hav er noget værre sludder. Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
29-08-2024 13:26 | |
Ole Larsen★☆☆☆☆ (74) |
Vand fylder mindst ved 4 grader C. Og verdenshavenes gennemsnits temperatur er 3 komma et-eller-andet har jeg set et sted. Overordnet vil havene fylde mindre ved en opvarmning. Varmeudviddelseskoeficienten er mindst ved lave temperaturer så der er egentlig ikke noget problem dér. |
29-08-2024 17:00 | |
John Niclasen skrev: Havbunden ved kysterne tiltrækker faktisk vandet fra åben hav. På åbent hav er der langt ned til havbunden, ved kysterne er der havbund lige under overfladen. Dette kan også iagttages ved undersøiske 'bjerge', der er tiltrækningskraften af undergrunden større end i omgivelserne, så der formes en lokal 'pukkel' på vandet, der hvor undersøiske 'bjerge' stikker op. Kysterne er sådanset undersøiske bjerge, der stikker op over havoverfladen. Påstanden at varmeudvidelse af havet kun giver havstigning ude på åbent hav er ren pseudovidenskab. Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
29-08-2024 17:26 | |
Ole Larsen skrev: Ferskvand fylder mindst ved 4°C, men havvand er salt. Ved saltholdighed på f.eks. 30 promille er varmeudvidelseskoefficienten positiv selv ved -2°C havvand. Check: Thermal Properties of Sea Water Varmeudviddelseskoeficienten er mindst ved lave temperaturer så der er egentlig ikke noget problem dér. Der er ikke noget problem, men det er af en anden grund. Denne tråd handler om, at havvandet ikke omfordeler sig, selv hvis vandet skulle udvide sig ved en evt. temperaturstigning. Det sørger Jordens tyngdefelt for. Vandet udvider sig også på lave dybder nær kyster, men da vandet er så lavt fører det til en så lille stigning i vandstanden, at det ikke kan måles. COEFFICIENT OF THERMAL EXPANSION måles i 10^-6/°C, altså i milliontedele. Ved små dybder har det ingen effekt. På store dybder langt til havs har det en målbar effekt, som kan opfanges af satellitter, men det giver ingen effekt nær kysten. Man kan som sagt ikke benytte målinger af vandstand fra satellit til at sige noget om evt. fremtidige oversvømmelser. |
29-08-2024 18:00 | |
Igen, tyngdekraften af undergrunden er større ved kysten end ude på åbent hav. Det vand der udvider sig på åbent hav bliver trukket til kysten af Jordens tyngdekraft. Påstanden, at det kun påvirker havniveauet på åbent hav er basetet på pseodovidenskab. Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. Redigeret d. 29-08-2024 18:00 |
29-08-2024 18:02 | |
Ole Larsen★☆☆☆☆ (74) |
OK. Så fik jeg det at vide. |
29-08-2024 18:13 | |
Ole Larsen skrev: Sea level 101... https://e360.yale.edu/features/the_secret_of_sea_level_rise_it_will_vary_greatly_by_region Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
29-08-2024 18:16 | |
Euro★★★☆☆ (794) |
Nu går jeg ikke ud fra at temperaturen på bunden af oceanerne stiger med 1grad blot fordi overfladevandet stiger med 1grad. Forstået på den måde at der er velsagtens en dagtemperatur på overflade vandet så om dagen modtager vandet energi fra solen, men om natten vil der som jeg gætter mig frem til, være en større afgivelse af varme opad mod den koldere luft, end nedad mod det kolde dyb...men det er jo blot simpel lommefilosofi...men jeg tænker ikke det er helt galt, ellers ville dybhavet jo ikke være koldt.. |
29-08-2024 20:37 | |
Bortset fra, at det ikke er unormal, at Antarktis galter bagefter i opvarmning nogen gang... Antarctic Cold Reversal https://en.m.wikipedia.org/wiki/Antarctic_Cold_Reversal Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
29-08-2024 20:54 | |
Euro skrev: Jeg er enig! Det kræver enorme mængder energi at opvarme alle 3,7 km havdybde (i gennemsnit) 1 grad celcius. Temperaturen i overfladevandet kan svinge, bl.a. grundet El Niño/La Nina, men temperaturen af havvandet i dybden er rimelig stabil. Det tager tusindvis af år at hæve temperaturen 1 grad i hele vandsøjlen. Forstået på den måde at der er velsagtens en dagtemperatur på overflade vandet så om dagen modtager vandet energi fra solen, men om natten vil der som jeg gætter mig frem til, være en større afgivelse af varme opad mod den koldere luft, end nedad mod det kolde dyb...men det er jo blot simpel lommefilosofi...men jeg tænker ikke det er helt galt, ellers ville dybhavet jo ikke være koldt.. Dybhavet er koldt, fordi det er koldt i Antarktis. Det kolde overfladevand i Antarktis har en større massefylde end varmere vand, og derfor synker det til bunds. Derfor er det koldt i dybet. Antarktis varmer ikke op. Ergo varmer dybhavet ikke op. Ergo er der ingen katastrofal menneskeskabt global opvarmning. Det er logik! |
30-08-2024 08:39 | |
Bortset fra, at det ikke er unormal, at Antarktis galter bagefter i opvarmning nogen gang... Antarctic Cold Reversal https://en.m.wikipedia.org/wiki/Antarctic_Cold_Reversal Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
31-08-2024 08:21 | |
Klimarealisten skrev: Der er endnu en pointe knyttet til dette: Det er vanskeligt at forestille sig, at kun vandet i oceanerne vil udvide sig, hvis temperaturen stiger. Vandet er i direkte kontakt med jordskorpen, ligesom der er kontakt til atmosfæren. Hvis temperaturen stiger på Jorden, vil både vandet i havene og landjorden i jordskorpen udvide sig. Omvendt til det trække sig sammen, hvis temperaturen faldt. Hele Jordens volumen ændrer sig med temperaturen. Jo mere jeg analyserer dette spørgsmål, jo mere overbevist er jeg om, at en evt. varmeudvidelse af havene ingen målbar effekt vil have m.h.t. vandstanden ved kysterne. Så ja, det er uhæderligt, hvis man forsøger at skræmme med mulige oversvømmelser forårsaget af varmeudvidelse af havene. |
31-08-2024 09:45 | |
Du sagde da ellers selv, at temperaturen i dybhavet ikke vil blive påvirket... Det betyder, at jorden under havet ikke udvider sig, mens landjorden udvider sig. Det giver så mindre plads til vandet i oceanerne, som så igen fører til havstigninger. Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
31-08-2024 10:05 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
Efter dette emne må man nok kunne konkludere, at klimabenægtere generelt hører hjemme i båsen med sproglige studenter, som ikke har en dyt fornemmelse for fysik. Forskellen er primært, at de fleste sproglige studenter i den bås som regel er kloge nok til at tie eller udvise spørgende ydmyghed, når emnet er fysik. Men lad os da se, hvad vi nu står med fra dem: "Enten vil havet ikke udvide sig, når det opvarmes, eller også vil det kun udvide sig ude på det dybe, som ikke har noget med kysterne at gøre." Kan du se det for dig, de syv verdenshave bliver til de syv vandbjerge.? Når man skal sejle til USA, så behøver man kun brændstof til den første halvdel af sejlturen, fordi resten af vejen går det ned ad vandbakke. lol lol lol Men når vi er færdige med at gør grin med denne frie fantasi, så husk den næste gang, du oplever en distanceblænder tale ondt om NASA. Hvis du tager dig tiden til det, så vil du med 99,99% sikkerhed opdage, at du totalt har spildt tiden på en person, som slet ikke ønsker at kende den fysiske sandhed, men som tværtimod blot ønsker at fordreje den, så den passer bedre til en forældet og fejlslagen politisk ideologi. Og hvergang borgere spilder deres tid i håb om, at de har ret, så spilder hele vores demokrati tiden på sinker og røvere, så verden ikke når de mål, som den burde. Og det er der, det for alvor går galt. https://www.dr.dk/nyheder/seneste/fn-slaar-i-ny-rapport-alarm-over-det-stigende-havniveau Havniveauet er flere steder i Stillehavet steget med omkring 15 centimeter over de seneste 30 år, hvilket er markant mere end den gennemsnitlige stigning på 9,4 centimeter. |
31-08-2024 16:32 | |
John Niclasen skrev: Men det bliver lidt af et beregningshyr med alle de forskellige varmeudvidelseskoefficienter. Så ja, det er uhæderligt, hvis man forsøger at skræmme med mulige oversvømmelser forårsaget af varmeudvidelse af havene. Det tydeligste BEVIS for, at der IKKE sker nogen accelererende vandstandsstigning er jo de LINEÆRE tidevandsdata. |
01-09-2024 07:07 | |
Klimarealisten skrev:] Et bevis der ikke findes i den virkelige verden, har allerede delt flere undersøgelser, der modbeviser denne uinteressante påstand. Prøv at læse forskningen fremadrettet. |
01-09-2024 07:22 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
Klimarealisten skrev: Og i går skrev du så dette: Klimarealisten skrev: Det ligner næsten en diskret dementi. Men synes du, at det er helt hæderligt ikke at gøre det tydeligere.? Du beskylder NASA for slev at vide, at de er uhæderlige. Hvor er din dokumentation for det.? Hvis du ikke har dokumentation, og du nu selv ligefrem har forstået, at vand udvider sig ved opvarmning, synes du så ikke, at NASA fortjener en reel undskyldning eller beklagelse fra dig.? |
01-09-2024 14:12 | |
Klimarealisten skrev:John Niclasen skrev: Ja, især hvis beregningen skal være meget præcis. Man gør ofte det i praksis, at man så fitter en kurve til datapunkterne for varmeudvidelseskoefficienterne og benytter så denne kurve til videre beregninger. Eller man kan foretage en mindre præcis beregning - bare for at få et estimat for hvad man snakker om langt til havs f.eks. - og derfor benytte en middelværdi for de datapunkter, man har. Så ja, det er uhæderligt, hvis man forsøger at skræmme med mulige oversvømmelser forårsaget af varmeudvidelse af havene. Jep, enig! Jeg har kigget på mange dataserier fra måling af vandstand langs kyster, og jeg har endnu ikke set data, som viser en acceleration. Der er rimelige lineære fald i vandstand i Skandinavien fra Nordjylland og nordpå, og ligeså i det nordlige Nordamerika, og der er lineær stigning syd for disse områder. Og så er der naturligvis nogle særlige tilfælde, hvor meget lokale landhævninger kan give faldende vandstand selv mod syd, hvor omkringliggende områder måler stigende vandstand. Trusler om syndfloden, der oversvømmer alverdens kystbyer, er rene skræmmekampagner, som passer godt ind i de religiøse aspekter ved dette klima-halløj, der har overrendt især den vestlige verden de seneste årtier. Redigeret d. 01-09-2024 14:31 |
01-09-2024 20:14 | |
Så de lyver allesammen? https://www.dtu.dk/english/news/all-news/nyhed?id=b2b4a1a9-aaca-4ace-8fdd-645a8ed219cc https://www.nature.com/articles/s41558-019-0531-8 https://sealevel.nasa.gov/faq/8/is-the-rate-of-sea-level-rise-increasing/ En af tegnene på, at du har med en religiøs sekt at gøre, er påstanden, at alle andre lyver... Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Iltinhold i oceanerne | 1 | 30-07-2020 10:14 |
Oceanerne forsures - hvad er konsekvensen | 47 | 21-08-2018 22:13 |
Oceanerne styrer klimaet. | 125 | 26-08-2012 16:20 |