Husk mig
▼ Indhold

PART 2/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 10 af 13<<<89101112>>>
25-10-2010 22:25
Kosmos
★★★★★
(5370)
Sne medfører lavere albedo og dermed større afkøling af Jorden

- øhh...mener du ikke 'højere albedo og dermed....'
(medmindre da sneen er meget 'snavset').
26-10-2010 00:48
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jo kosmos :-)

Nå, her temperatur anomalier fra hele verden i ugen 13-19 oktober 2010:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

26-10-2010 09:40
ISIS
★★☆☆☆
(361)
Frank skriver:
Jetstrømme i den øverst atmosfære påvirkes af solens tilstand og kan ved lav aktivitet bevirke mindre udveksling af luftmasser - og dermed mere opvarming eller afkøling før udskiftning af luften.

læse mere:
http://pajamasmedia.com/blog/the-super-la-nina-and-the-coming-winter



Også tak for dette link. Godt at læse lidt mere om La Nina, for jeg er efterhånden noget forvirret mht hvor den medfører kulde/varme.

På tv2 vejrets debat har de f.eks. en masse om La Nina, som skulle give en varm/normal vinter her i landet....

....
Redigeret d. 26-10-2010 09:42
26-10-2010 09:48
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
@ISIS

Lav sol aktivitet betyder at jetstrømmene er mere stabile, og vejret er det samme i en længer periode. Derved opstår der mere ekstreme vejrforhold. Såsom flere måneders varme/tørke eller kulde/regn.


26-10-2010 10:01
ISIS
★★☆☆☆
(361)
@kulden-varmen tak
du skriver:

Lav sol aktivitet betyder at jetstrømmene er mere stabile, og vejret er det samme i en længer periode. Derved opstår der mere ekstreme vejrforhold. Såsom flere måneders varme/tørke eller kulde/regn.


Jo flere sproglige forklaringer, jo bedre for en "tumpe" som mig... Jeg har jo blot forbundet LaNina med koldt...
29-10-2010 22:58
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Seneste udvikling i jordens havoverflade temperaturer, Spencer:
29-10-2010 23:03
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
- Og her OI.V2 (Bob Tisdale) SST fra medio oktober, et par uger siden:
29-10-2010 23:15
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her UAH globale temperaturer for 1998 sammenlignet med 2010.
1998 er stadigt det varmeste år, og de sidste måneder af 2010 kan næppe ændre på dette?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

31-10-2010 00:41
Kosmos
★★★★★
(5370)
Godt at læse lidt mere om La Nina, for jeg er efterhånden noget forvirret mht hvor den medfører kulde/varme

- me2!: I min primitive begrebsverden handler de to fænomener i hovedsagen om varmeudveksling mellem havvand og atmosfære, således at ved El Nino afgiver havet varme til luften (i det tropiske Stillehav), mens det modsatte gør sig gældnede ifm. la Nina. Men på det seneste synes jeg at have læst, at såvel hav- som lufttemperaturer går op/ned samtidigt - og dét gør mig (lettere) forvirret!
31-10-2010 01:49
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Lige kort, sammenligning arktis is + sne 28 okt 2007 vs 2010:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

31-10-2010 09:50
Kosmos
★★★★★
(5370)
Lige kort, sammenligning arktis is + sne 28 okt 2007 vs 2010:

- jeg vi så lige henlede opmærksomheden på denne artikel.
01-11-2010 18:50
Kosmos
★★★★★
(5370)
Lige kort, sammenligning arktis is + sne 28 okt 2007 vs 2010

- nok en oplysende artikel om samme emne!
22-11-2010 11:43
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Det er godt nok ikke meget at temperaturer for El-Nino året 2010 har været nævneværdigt under 2009:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

01-12-2010 21:18
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Temperaturer i den forløbne uge, mest fra landjorden:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

01-12-2010 21:23
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
- og her havoverfladetemperaturer 30 nov:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

05-12-2010 18:19
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Antarktis har temperaturer markant under normalen i november:

05-12-2010 18:27
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
- Og globalt havisareal iflg NSIDC ligger ca på normalen - grafik af Steven Goddard:
07-12-2010 12:14
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
NordAtlanten + Barents hav.
Det er altid godt med lidt flotte bileder.. og denne mosaik har jeg med nok mest fordi at jeg er spændt på hvordan is og temperaturer vil udvikle sig i området i år.
Det meste af tiden i år haf vi haft mindre isareal end normalt Nord for Scandinavien, men hvad vil den evt strenge vinter medføre? Pt. er vi gledet på på normalt niveau for Barentshavet - and then what?

Nederst tv på figuren har jeg vist de aktuelle NOAA-SST for området hvor vi den dag idag ser en stor rød plamage nord for Scandinavien. Det har jeg "brokket" mig over tidligere i artikler, og forklarinen er tilsyneladende, at NOAA laver sine SST kort på grundlag af blot 8 års temperaturer som basis. Og ja, minsandten om ikke der i de 8 år var is i området tidligere - noget vi ikke ar set skyggen af længe.

Så spørgsmålet er: Vi ved at der tidligere har været is lige nord for Skandinavien : Vil vi se det igen med en streng vinter?

Situationen ved Island er at isen strækker sig fra Grønland og så et ganske langt stykke ned mod island. Dette scenarie er set før, men det er jo ikke fordi at der mangler så gevaldigt meget før vi har is hele vejen? Jeg synes ikke jeg har ført om dette før, så det må være mindre sandsynligt?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 07-12-2010 12:16
07-12-2010 12:46
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
- Og videre, Hudson Bay mm:

pt ligger Arktis havis areal på ca 1 mio kvm under normalen (iflg Chryospere)
Men nær 50% af dette underskud stammer fra hudson Bay, der er ramt af en hedebølge i området Hudson Bay-New Foundland pt modsat resten af Canada.

Betydning: Indenfor en uges tid vil Hudson Bay fryse helt til, og således vil havis underskud på 0,5 mio kvm gå ud af statestik vedr Arktis havis. Vi vil få et hop i Arktis havis - ser det ud til.

Dertil kommer, at yderligere 30% af det Arktiske havis underskud stammer fra området lige ved siden af, det VestGrønlandske.

Med andre ord: Hele 80% af Arktis havis underskud pt hænger sammen med hedebølgen omkring New Foundland og nabo egnene.
Eller: I selve det Arktiske basin ligger vi faktisk helt tæt på normalen for havis udbredelse nu.

Dette er afgørende for udviklingen af havisens tykkelse i Arktis og således den Arktiske is levedygtighed. Isen i Hudson Bay samt Vest for Grønland vil altid være et-års-is og variationer her har begrænsede langtids effekter.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 07-12-2010 12:48
08-12-2010 00:15
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Areal med is tykkere end 2 meter i det Arktiske hav er ca fordoblet fra 6 dec 2008 til 6 dec 2010:

08-12-2010 12:21
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jeg viste 5 dec det usædvanligt kolde Antarktis, og her er så kloden som helhed, atter et lille nyk koldere indtryk? Temperaturanomalier 1-7 dec.

I ugen 1-7 dec er der flere kontinenter med blandede temperaturer omend SydAmerika og Afrika endnu så lidt varme ud.

Derfor har jeg vedlagt prognosen for den kommende uge 8-15 dec for disse to kontinenter nederst. Afrika og Sydamerika køles af i den kommende uge, og således forekommer det meste af landarealet på den sydlige halvkugle (inkl Antarktis) at gå mest i blå næste uge.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 08-12-2010 12:22
09-12-2010 09:56
Kosmos
★★★★★
(5370)
Det er godt nok ikke meget at temperaturer for El-Nino året 2010 har været nævneværdigt under 2009:

- her er spritnye satellitdata for 2010, incl. november.
09-12-2010 10:41
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Joe Bastardi informerer igår:
"The two-week period, last week of November and first week of December is the coldest since CET records began in 1659. "


!!

!

CET er "Central England Temperature" og er verdens længst løbende direkte målte og sammenhængende temperatur serie.
Den er beliggende midt i det sydlige centrale England, et område der idag er markant påvirket af de utallige storbyers varme overalt i det sydlige centrale England og således en temperaturserie der mistænkes for at vise for meget varme i de seneste mange årtier.

Samtidigt har CET kørt hele vejen igennem selv meget kolde perioder, så denne udmelding fra Joe Bastardi idag er godt nok "vejr" men dog så tankevækkende at jeg inkluderer den i denne tråd alligevel.

Og idag udtrykker han netop sin utvetydige bekymring over at VestEuropa ikke er forberedt på den kulde han estimerer vil infinde sig i de næste uger og vinteren ud:
"it is my sincere hope, that folks in the targeted area do not take this lightly. If I am overdone in some places, all the better. There will be a price to pay in hardship for this, and in studying the whole pattern that is in front of western and northern Europe the next 15 days ( the shot of cold into the south and east comes and goes, but when it comes anew after the new year, it may remain) the bitter pill to swallow for not being prepared for such things is as nasty as the cold itself.

Be ready! "



Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
11-12-2010 09:46
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Alt imens det varme område fra New Foundland og indover Grønland fra vest hindrer ikke havisen Øst for Grønland til nu næsten at gå landgang på island. Syd for Svalbard rækker isen længere end normalt sydpå. Endnu ikke det vilde tegn på "den sjældne" havis nord for Norge.
(Som nævnt tidligere er jeg lidt spændt på Nordatlantens havis i år - specielt hvis vinteren i Europa fortsætter den kolde linie.)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 11-12-2010 09:47
12-12-2010 19:44
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Prognose for verdens kontinenter (excl Antarktis hvor vi pt har kuldebølge) mht temperatur anomali, 12-20dec:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

12-12-2010 20:44
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Snow cover, pt ligger dec 2010 næst højest i snedække på den nordlige halvkugle.

Et interessant fænomen er netop hvad der sker når kulde sendes over Europa som i år. Dette medvirker at et meget stort areal i Europa er snedækket mere end normalen for årstiden, hvilket igen ændrer udstråplingen af Solens stråler/varme.
Således er en "uskyldig" unormal fordeling af kulde/varme et fænomen der er med til at ændre akkumelation af varme i det hele taget.

(På samme måde med havstrømmen AMO der sender varme/kulde Nordpå mod Europa)

- Og da Solen synes at påvirke atmosfærens jetstrømme (der igen påvirker om kulden ramer Europa) ja, så har vi (endnu) en connection mellem Solens tilstand og Jordens energibalance. Ja, sådan kan det i hvert fald se ud :-)

Nedenfor: Kulde er via specielle tryk/vejr forhold sendt fra meget kolde områder mod sædvanligvis varmere områder medførende bl.a et hvidt Europa med den effekt det måtte have på klimaet:

(Det ser ud til at det ekstra snedækkede område er større end Grønland. Hvor mange huses tage skulle vi male hvide for at matche når naturen spiller med musklerne?)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 12-12-2010 20:47
12-12-2010 21:07
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
http://arctic.atmos.uiuc.edu/CT/animate.arctic.color.0.html
På dette link så volkser havisen hurtigt vest for Grønland
12-12-2010 23:23
Theis
★★☆☆☆
(150)
Ifølge NASA var november 2010 globalt set den varmeste november siden målingerne startede i 1880: http://data.giss.nasa.gov/gistemp/tabledata/GLB.Ts+dSST.txt

Det er meget imponerende, da vi er i en periode med ekstrem lav solaktivitet og har La Nina.
13-12-2010 00:12
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Theis, og velkommen til !

2010 et La Nina år? Nej, det er det godt nok ikke :-)

2010 er året med den kraftigste El Nino (varme) påvirkning siden El Nino 1998. 2009-2010 El Nino kom op på 1,8 i nedenstående index.

La Nina og El Nino påvirker globale temperaturer meget markant, men normalt ses den globale temperatur respons 3-6 måneder efter denne påvirkning. Dvs. den La Nina der startede op i det tidlige efterår er først nu ved rigtigt at slå igennem i temperaturer. Såvel La Nina som temperatur dyk vil dominere 2011 der ser ud til at blive et markant La Nina år.

Så 2010 var varmt, i høj grad drevet af El Nino.

Dertil kommer følgende: "PDO" (den langvarige temperatur drivende stømning i det nordlige Stillehav).
i årene ca 1945-77 havde vi Negativ PDO, og vi så La Nina som kraftige og mere normale end El Nino. Temperaturer faldt støt for hver La Nina. Dernæst fik vi positiv PDO 1978-2008 medførende langt flere El Ninoer end La Nina´er. Igen i takt med striben af El Nino´er ses varmere og varme globale temperaturer.
Vi har haft opvarmende El Nino i 2002, 2005, 2007, 2009-10 den sidste den kraftigste heraf.

http://www.cpc.noaa.gov/products/analysis_monitoring/ensostuff/ensoyears.shtml

Her ses La Nina / El Nino indflydelse kombineret med Solar indflydelse på globale temperaturer. De brune grafer er land temperaturer, den mørkeblå er gennemsnit af en lang række havoverfladetemperaturer.


Og så ENSO index, røde tal viser EL Nino , blå tal viser la Nina:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

13-12-2010 00:23
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Wops, apropos den nyligt overståede El Nino, hvor varmen herefter har taget lang tid at få bugt med.

Som jeg forstår det findes et fænomen "KOE", en havstrømning der kan ses efter El Nino som kan videreføre opvarmning selv ind i en begyndende La Nina periode. Dette "ekstr opvarmende" fænomen har vi såmænd også haft i år. "KOE" er ikke noget jeg er ekspert i dog!!

http://wattsupwiththat.com/2010/12/12/tisdale-k-o-es-gisss-latest-warmest-year-nonsense/
Redigeret d. 13-12-2010 00:40
13-12-2010 00:28
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
KOE strømingens geografiske placering:




Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 13-12-2010 00:30
13-12-2010 23:55
Theis
★★☆☆☆
(150)
Hej Frank

Tak for velkomsten.

Jeg kaldte ikke 2010 et La Nina år, som du skriver, men skrev, at vi har La Nina.

La Nina forhold optræder, som du ved, når temperaturanomalien i Nino3.4-området er -0,5 C eller lavere. Dette har været tilfældet siden juni jf. slide 5 fra NOAA her. Hvis man skal bruge din målestok på 3-6 måneder for en global temperaturrespons, passer det da vist meget godt med, at La Nina skulle påvirke de globale temperaturer i november. Som du selv skriver, så er La Nina "nu ved at slå igennem i temperaturer". Og alligevel var november rekordvarm globalt set (ikke her i Danmark :-)).

Du skriver videre: "Så 2010 var varmt, i høj grad drevet af El Nino." Men igen, det var vel ikke på grund af El Nino, at november var varm?

Et mere generelt spørgsmål: Hvor mange årtier skal temperaturen stige før skeptikerne løber tør for ad hoc-forklaringer på stigningerne og godtager, at CO2 er den dominerende forklaring på at de globale temperaturer stiger? Nogen der er klar på at vædde om 10'erne bliver varmere end 00'erne? Jeg er i hvert fald ikke i tvivl.
14-12-2010 00:19
Kosmos
★★★★★
(5370)
Og alligevel var november rekordvarm globalt set

- jeg ved ikke, hvad du præcist mener med 'rekordvarm'(?) Her er nogle november-tal, baseret på satellitmålinger (UAH):

Globe

1. 2009 0.50
2. 2005 0.42
3. 2010* 0.38
4. 2002 0.36
5. 2003 0.33
6. 1990 0.32
7. 2006 0.30
8. 2001 0.28
9. 2008 0.28
10. 2004 0.26
14-12-2010 10:00
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Theis!

Og tak for indlæg!

Og helt ærligt: Varmen i år fortsatte et par måneder længere end jeg havde forventet ved blot at se på El Nino, så man kan sige: Ja, der er ca 2 mdr´s varme jeg ikke havde forventet.

Dog viser det sig, som illustrerer i indlægene ovenfor, at "El Ninoens fortsættelse", KOE har været særlig varm i år (som jeg forstår det) og derfor kan være en forklaring.

Så på bundlinien har vi en manglende temperatur stigning ca en dekade op til 2010 hvor vi har en temperaturstigning drevet af El Nino samt 2 mdr´s varme der muuuuligvis har med dette KOE fænomen at gøre.

Foran os står en La Nina, tilsyneladende så kraftig at vi vil se at temperatur stagnationen generelt vil være ført videre trods varmt 2010.
- Og temperaturstagnation er vel ikke helt det som CO2-folket forventer?

Bedste hilsner, Frank
14-12-2010 11:16
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej igen Theis!

Jeg har lige opdateret graferne for temperaturudvikling de seneste 13 år.

Vi ser, at GISS/NASA har en ganske anderledes vurdering af trends i temperaturer end de andre. Det er bemærkelsesværdigt fordi GISS/NASA bruger langt hen ad vejen helt samme GHCN data dom HadCRU serien, men ikke mindst de sidste måneder - SELV NOVEMBER I LA NINA AFKØLINGEN - får GISS/NASA til at blive til en gevaldig opvarming!
Manden bage disse GISS/NASA tal er selvsagt den samme James Hansen som tog til England for at forsvare i en retssag at det er ok at bryde loven og rammerne hvis det da handler om at få folks bevidsthed om vigtigheden af global warming sagen styrket. Han har vist sort på hvidt at han mener at det er ok at bryde loven i denne sammenhæng.
GISS/NASA er i retssag for at blive afkrævet fuld åbenhed om hvordan de kommer frem til deres resultater. Det er uhørt at offentlige videnskabelige instanser skal afkræves åbenhed på denne måde.

Nå!

Grafen viser altså stort set stagnation i temperaturer for RSS, UAH og Hadcrut. Så altså nu - lige før kratig La Nina og lige efter kraft El Nino, så kan global warming flokken lige akkurat fremvise en temperatur stagnation.

Er det skræmmende global opvamning at man lige kan holde sig over en stagnation over 13 år umiddelbart efter kratig El Nino?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

14-12-2010 11:19
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Fortsat:
Man kan måske med rette sige, at det er forkert at starte i 1998 da dette år var så El Nino varmt. (Men alt andet lige så slutter perioden med et andet varmt år 2010, så...)

Så lad os plukke den kraftige El Nino og La Nina 1998-2001 ud, og se på trend 2002-2010, 9år:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 14-12-2010 11:20
14-12-2010 11:36
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ovenfor ser vi så, en situation at SELV MED DET VARME ÅR 2010, så viser Hadcrut svagt fald i temperaturer over 9 år og ligeså RSS. UAH en svag opvarming. (GISS/NASA går helt amok, no surprice)

Så altså den galoperende globale opvarmning kan liiiiige akkurat mønstre en temperaturstagnation når vi tilfældigvis har et varmt El Nino år.
Hvor mange måneder ind i den nye meget kraftige La Nina skal vi før UAH viser stagnation? 3?

Nå!

Så er der snakken om det varmeste år. Hvad er varmest, 2010 eller 1998?

På grafen for 2 indlæg siden forekommer 1998 visuelt lidt varmere end 2010?

Well, here are the numbers hvor vi bruger 2010 jan-nov:
***** GISS * HadCRUT * RSS * UAH
1998 * 0,717 * 0,526 * 0,578 * 0,515
2010 * 0,858 * 0,488 * 0,533 * 0,527


Det står altså 2:2

Men så skal vi huske, at dec bliver "ramt" af La Nina afkøling. Så siden der allerede nu udtales så meget om at 2010 er varmest, så lad os dog lave en prognose:
Med den afkølings takt vi har lige nu, så kunne det se ud til at DEC ligger ca 0,15 under november. Det giver:

***** GISS * HadCRUT * RSS * UAH
1998 * 0,717 * 0,526 * 0,578 * 0,515
2010 * 0,854 * 0,457 * 0,502 * 0,502


Og så viser de 3 data kilder at 2010 er koldere end for 12 år siden, 1998.
Kun GISS/NASA, men deres enlige SUPER-LA-LINA-WARMING
i okt-nov kan klamre sig til at 2010 skulle være varmere end 1998..

Og hvad hører man mest i pressen?

Og er det ikke sjovt, at Hansen fra GISS selv har sagt at HadCruT er den bedste indikator vi har for globale temperaturer? Alligevel er det hans super varme GISS tal vi skal høre om?
Redigeret d. 14-12-2010 11:41
14-12-2010 12:23
Kosmos
★★★★★
(5370)
Og er det ikke sjovt, at Hansen fra GISS selv har sagt at HadCruT er den bedste indikator vi har for globale temperaturer?

- men er der nu ikke noget med, at overflademålingerne har 'dårlig dækning' i de polare (især arktiske?) områder, og at det derfor er 'nødvendigt' med nogle ret brutale extrapolationer?

Det gør måske satellitmålingerne mere repræsentative? Men OK - selv da står det jo stadigt 1-1!
14-12-2010 12:27
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Njarh... der står ikke 1:1 med satellitmålingerne hvis vi giver et realistisk gæt på dec temperaturer 2010 som vist i nederste box. så står det 2:0 til 1998 som varmeste år i de seneste dekader.

Bedste hilsner, Frank
14-12-2010 15:44
Bo Vinther
★☆☆☆☆
(106)
Kære Frank m.fl.

Ifald man gerne vil læse om baggrunden for den observerede temperatur-udvikling, så anbefaler jeg, at man starter med følgende kortfattede (i hvert fald i forhold til IPCC's rapport) gennemgang af plausible hovedårsager til klimaændringerne (bemærk særligt artiklens figur 2). Artiklen er publiceret af Judith Lean fra Naval Research Laboratory i Washington DC, USA (1.9MB):

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/wcc.18/pdf

Og mht. forskellene mellem GISS temperatur-data og HadCRUT3 temperatur-data, så har James Hansen netop selv været med til at publicere en artikel (6.4 MB), hvor også dette emne er behandlet (se særligt figurerne 11, 12 og 13):

http://pubs.giss.nasa.gov/docs/2010/2010_Hansen_etal.pdf

Mange hilsner
Bo
Side 10 af 13<<<89101112>>>





Deltag aktivt i debatten PART 2/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data69728-03-2024 12:50
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik