Husk mig
▼ Indhold

PART 5/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 16 af 19<<<1415161718>>>
25-02-2015 00:53
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Den ivrige iagtager vil muligvis bemærke at GISS har et rødt område i det nordlige Sibirien der forekommer at række længere mod nord end flertallet af CLIMAT stationerne fra JMI berettiger?

Jeg har herunder zoomet ind på Sibirien. For oven - JMI - har jeg skitseret hvor stationerne fortæller at grænsen mellem koldere og varmere område ligger. Ca.

Jeg har så plottet stationerne fra JMI ind på GISS grafiken og finder at adskillige stationer der hos JMI viser "koldere end 1981-2010" ligger i områder GISS vurderer er "varmere end 1981-2010".

Den hvide stiplede linie på GISS grafiken for neden er ca grænsen mellem koldere og varmere jeg fandt på JMI´s kort. Sålede illustreret, at GISS´ varme område er væsentligt større end JMI's data indikerer.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

25-02-2015 05:47
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
For dem med en facebook-profil:

https://www.facebook.com/DRVejret#!/video.php?v=889976317692559

DR Vejret

I dag for 25 år siden blev der sat varmerekord - 15,8 grader blev der målt i København. Det er den varmeste februar-dag, DMI har målt i 141 år.

Dengang blev vejrudsigten i TV Avisen præsenteret på en liiidt anden måde Humørikonet smile

MVH Lene K.



Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
25-02-2015 10:36
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ja, det var den gang man havde lov til at nyde når det var varmt..

Her en lille update på isen på the great lakes siden sidst i tråden.
24 feb har jeg lagt ind og vi ser fortsat is-vækst.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

25-02-2015 10:38
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Prognoserne byder på stærk frost indtil ca 1 mar, derfter stadig en del frots så længe prognoser haves.
Herunder ses ECMWF prognose helt frem til 6 marts. Great lakes i blå cirkel.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

28-02-2015 09:52
Kosmos
★★★★★
(5371)
Maen jeg ved ikke hvor meget mening dette udsagn giver, når alle jo kan se at intens frost fortsætter en rum tid endnu. Herunder vist nederst prognose en uge frem , 26 feb.
Hmm? Ikke helt out of the woods

- hej Frank, har du et bud på, hvordan temperaturen faktisk udviklede sig i området, ift. prognosen, du citerede 19. ds.?
28-02-2015 10:05
Kosmos
★★★★★
(5371)
I DR Vejret i går aftes,kunne man dog ikke undlade,at gøre opmærksom på,at det sandelig kun var i det nordøstlige USA,der var koldt,i det vestlige USA var temperaturen over gennemsnittet for årstiden

- ja, der er 'nyheder', som ikke udbredes så voldsomt i MSMerne; denne fra DMI faldt jeg tilfældigt over:

Kulde lægger Vestgrønland på is

Grønland har med sit kæmpeareal et meget komplekst og varierende vejr og klima. Denne vinter er ikke nogen undtagelse, og i Vestgrønland skaber kulden isforhold, der besværliggør kystsejladsen.

Grønlands varierende klima betyder, at der godt kan være stor forskel på vejret i øst og vest.

"I Grønlands nordlige og østlige del har det i lange perioder generelt været noget eller en del varmere end normalt. Byen Illoqqortoormiut på østkysten havde f.eks. en gennemsnittemperatur for januar på 9,8 graders frost mod en normal på 16,1 graders frost", siger meteorolog Jesper Eriksen og fortsætter:

"Men kulden har ikke været gemt af vejen. Dette kan befolkningen i Syd- og Vestgrønland skrive under på. Den månedlige gennemsnittemperatur for december i Vest- og Sydgrønland endte godt nok omkring klimanormalen, men januar og indtil videre februar har budt på koldt vejr - kun med meget korte indslag af varme."

Flere af DMI´s målestationer i den vestlige og sydlige del af Grønland melder om gennemsnitlige månedstemperaturer på 2 til 3 grader under normalen for januar...
28-02-2015 12:16
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Ja, det er netop hvad jeg udtrykker gennem min faste signatur gennem snart mange år:

Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres!


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
28-02-2015 16:05
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Vkocmocje,

Du spurgte til hvordan det så faktisk gik med USA temperaturer i ugen frem til 26 feb, herunder det tætteste jeg lige kan komme (Japans Met Inst).
ca som forudsagt !

Nederst så aktuel prognose for USA temperaturer: Ikke helt så intens kulde som i de seneste uger, men til gengæl er tæt på at være hele USA koldere end normalt frem til ca 8 mar.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 28-02-2015 16:07
04-03-2015 00:28
John Niclasen
★★★★★
(6383)
Mens jeg husker det. Ang. havisen omkring Antarktis dette år, så kom der nye datapunkter, så minimum alligevel ikke faldt helt så tidligt, som det blev diskuteret tidligere i tråden:

2015.1589 0.5909714 2.4688051 1.8778337
2015.1616 0.5779068 2.4705501 1.8926432

Data: http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/timeseries.south.anom.1979-2008
Redigeret d. 04-03-2015 00:29
05-03-2015 17:26
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ja, man skal som nævnt nok tage gennemsnit af f.eks 20 dage med mindst is for at det bliver lidt mere brugbart. Dette år har isminimum down there ligget nærmest vandret i flere uger, og så bliver selve minimumsdagen jo ret tilfældig, indrømmet.

Solpletter.
Vi er så småt ved at være igennem maximum af Solar Cycle 24. En lidt svag en af slagsen, og nogle har derfor allerede påstået at der burde have været faldende temperaturer globalt for at Solens indflydelse skulle være muligt.

Dog har vi kun haft ½ svag Solcycklus (den mest aktive del af Solar cyclus 24) og nu er det jo det begynder at blive spændende: Holder prognoser der forudsiger at Cyclus 25 vil være endnu svarege end 24´eren? At 25´eren nærmest skulle udeblive?

Og effekten af den kolde del af SC 24 + en udeblivende SC25 ?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 05-03-2015 18:00
10-03-2015 09:42
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Pt har vi vejrforhold der markant medvirker til at presse isen ned mod Atlanterhavet hvor den smelter. Grafiken herunder viser at kraftige vinde presser is fra barentshavet mod Grønland og samtidigt is ved Grønland presses hurtigt mod syd ned mod Atlanterhavet.
I det pludeslige meget store fald i isareal 2007 havde vinde en markant rolle.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

10-03-2015 09:47
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her på DMI´s graf ser vi at Isudbredelsn i Arktis i disse dage dykker markant.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

10-03-2015 10:37
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Mht vindende fra Barentshavet mod Grønland (og Atlanterhavet) nævnt herover:
Her ses effekten på bare 2 dage, fra 7 Marts til 9 Marts:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

10-03-2015 11:31
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Men er de rigtigt lave tal for havis i de seneste dage udtryk for at 2015 vil ende op med rekord minimum alla 2007 og 2012?
Det er selvsagt langt fra sikkert.

Herunder er en sammenligning for 9 marts 2014 og 2015 og ret overvejende, så er det mindre havisareal dette forår relateret til den manglende is i Stillehavet, se røde ovaler.

Samtidigt med dette er isen i 2015 - trods de seneste dages retur - stadig kraftigere på Atlanterhavssiden end 2014.

Så ja, det ser dramatisk ud med faldet i havis areal, men lave tal er overvejende fra områder i Stillehavet der ikke nødvendigvis har den store effekt på den lidt længere bane når det gælder årets minimum.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

11-03-2015 15:06
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
http://wattsupwiththat.com/2015/03/11/giant-ice-chunks-washing-ashore-on-cape-cod/


Islandskab syd for Boston ved USA´s Atlanterhavs kyst.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

11-03-2015 19:16
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Frank Lansner-

Polarhavet.
Hvordan ser det ud med tykkelsen af isen,hhv. massen af isdækket sammenlignet med 2007 og 2012 på dette tidspunkt?
11-03-2015 21:20
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Kjeld, Jeg er ikke specielt vild med Piomas, men her kan man se en sammenligning af det samlede isvolumen anomali hvor jeg har markeret 2007 og 2012 rødt.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

13-03-2015 11:28
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ny is på 2 dage... (Vinde er nok involveret mon ikke?)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 13-03-2015 12:03
13-03-2015 16:40
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kulde lægger Vestgrønland på is.

I Vestgrønland skaber kulden her i marts isforhold,der besværliggør kystsejladsen.
Vestisen er nu nået syd for Nuuk,og det er højere koncentration af havis end normalt ud for Sisimut og Manitsoq,hvilket også fremgår af Franks kort.

http://www.dmi.dk/groenland/
25-03-2015 14:22
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Er der nogle gamblere om bord?

GAMBLE 1

1: Hvor tror i at NSDC´s havis graf for Arktis september tal vil ende i år (mio km2)?

2: Hvad bliver det tidligste år som septemper 2015 minimum vil overgå? 2012? 2007? 2005? 2002?

3: Overgår 2015 minimum 2013 ?



Mine bud (jo jo lidt optimistisk) :
1: 5,9
2: 2005
3: Ja.

(jaja, spørgsmålene er unægteligt relaterede , men dette skal jo piftes lidt op! :-) )

Jo, vi så jo at fra 2006-niveau med storme kunne isen flushe ud i Atlanterhavet og give det drastiske fald ned til 2007.. så..


GAMBLE 2

Iøvrigt utroligt som kulden bliver ved med at ligge over havet mellem Baffin Island og Grønland endda helt nede ved Grønlands sydspids.

Ved hvilken dato (CA) vil sommerens varme i år helt fjerne havisen mellem Baffin Island og Grønland til under 0,1 mio km2?

Definitionen: Dato hvor vi kan se at Cryospheres graf herunder kryper synligt under 0,1 mio km2. Sidste år - også med kulde over USA - skete det ca 5 juli.




Mit gæt:

20 juli

Godt så, har lige sørget for at tabe i begge kategorier, men man skal jo være lidt modig ikke?

Kom helst med bud inden 15 April ellers er det lidt fesent, ikke?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 25-03-2015 14:25
01-04-2015 00:02
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Efter en længere periode med travlhed prøver jeg at læse lidt op på visse artikler af nyere dato.

Jeg faldt over Santer et al 2014. "Volcanic contribution to decadal changes in tropospheric temperature":

https://www.google.dk/url?url=https://dspace.mit.edu/openaccess-disseminate/1721.1/89054&rct=j&frm=1&q=&esrc=s&sa=U&ei=KRcbVePzEImvsAH3y4L4Cw&ved=0CCAQFjAC&usg=AFQjCNEFEAlHDXII3UfA1ttpw0262eu-Gg

Udover Santer, så er også top profiler som Carl Mears, Susan Solomon og Gavin A. Schmidt på som medforfattere.


De illustrerer temperatur anomali for model samt RSS + UAH satellit data der er ENSO og El Chicon+Pinatubo (vulkan) korrigerede :


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

01-04-2015 09:15
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Santer et al 2014 citater:

"Our analysis uses satellite measurements of changes in the temperature of the lower
troposphere (TLT) made by Microwave Sounding Units (MSU) on NOAA polarorbiting
satellites. Satellite TLT data have near-global, time-invariant spatial
coverage; in contrast, global-mean trends estimated from surface thermometer records
can be biased by spatially- and temporally non-random coverage changes
"


Man forklarer at Satellit data (selvsagt) har en fordel frem for gammeldags temperatur målinger fra overflade stationerne?
Har "Operation Morgenluft" været forbi? :-)


"When both ENSO and volcano influences are subtracted, the model and observed
temperature residuals have very similar low-frequency changes up to the end of the
20th century (Fig. 1C). After 1999, however, a "warming hiatus" is still apparent in
the observed residual TLT time series, but the lower troposphere continues to warm
in the CMIP-5 multi-model average.

This difference between modelled and observed warming trends must be partly due
to treatment of 21st century volcanic forcing in the CMIP-5 ALL+8.5 simulations1,2,4.
In the real world, 17 'small' eruptions occurred after 1999..."


"After 1999, however, a "warming hiatus" is still apparent in
the observed residual TLT time series.."

Ja og for TLT data på deres grafik ser denne pause ud til at starte en gang i 1992?

De skriver så at der efter 1999 er forskel fra målte temperaturer og model resultater. De tilskriver denne forskel en stribe mindre vulkaner.


Her er den energi man iøvrigt kan måle tilbageholdt af atmosfæren. Bemærk at vulkaner efter 1999 kun ganske marginalt har påvirket atmosfærens evne til at tilbageholde varme fra Solen.
Hvis det er rigtigt at en så beskeden tilstedeværelse af aerosoller/aske i atmosfæren forklarer hvorfor temperaturer på overfladen ikke bekræfter modellerne som de siger, så siger de vel også følgende:

"Selv en ganske svag vukansk aktivitet efter 1999 kan overrule den opvarmende effekt vi har tilskrevet CO2" ?

Faktisk ligger den vulkanske aktivitet efter 1999 nær hvad vi kan kalde et "baggrunds-niveau" som man altid kan forvente, stort set?
I så tilfælde er det noget der ligger tæt på et baggrundsniveau af vulkansk aktivitet der overruler CO2´s varme effekt? Eller?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 01-04-2015 09:25
01-04-2015 10:48
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Frank Lansner skrev:


Burde man ikke se en effekt af CO? Eller gør man det? At mere CO2 betyder lidt mindre solindstråling.


04-04-2015 12:19
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej K-V, CO2 stopper mig bekendt helt overvejende visse langbølgede frekvenser (fra Jorden) men ikke kort bølgede frekvenser (Fra Solen).

Her et interview med Roy Spencer og Gavin Shcmidt i Amerikansk fjernsyn.
Tjoe, begge parter siger noget jeg finder mangelfuldt og noget der er fornuftigt.

Men det helt afgørende ved dette interview er at "Alarmisternes" uvilje til at debatere udstilles så hudløst og tydeligt at det - synes jeg - ender med at give "Alarmisterne" et gigantisk PR problem. Vel fortjent, selvsagt.

Det er som om at de 2 debatører kunne sige at Månen var lavet af grøn ost, Gavin Schmidt der på åben skærm foretrækker at udvandre frem for at sidde ved siden af Roy Spencer gør - for mig at se - at hans sag i primetime Amerikansk fjernsyn mister goodwill?

https://www.youtube.com/watch?v=V96k4BO2sBw&feature=player_embedded


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 04-04-2015 12:19
04-04-2015 12:45
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her et andet eksempel hvor det altså er blevet "OK" at UNDLADE at høre skeptikerne, man interviewer kun "alarmisterne".

http://www.bbc.co.uk/programmes/b05nvdv4

Dette endda hvor det reelt handler om at klimamodeller til tider fejler.

Det er fra Engelsk Radio, og 11.30 minutter inde adspørges forskerne om problemet med at Antarktis havis er vokset de sidste 30 år selvom 95% af modellerne forudså at Antarktis havis ville blive reduceret de sidste 30 år.

Svaret kommer så, at det skyldes at mere ferksvand kommer fra fastlandet grundet afsmeltning.

Men!

Der er INGEN skeptiker til stede der kunne sætte spørgsmålstegn ved dette kuk-kuk argument (lige bortset fra at selvom dette skulle have været korrekt, så forklarer det jo ikke hvorfor modeller fejler...)

Der er INGEN skeptiker der straks kunne fortælle at vandet ikke er blevet mere fersk omkring Antarktis i de gigantisk store områder over 1000 km fra land. Dette ville på naitonalt britisk radio ville have illustreret hvor ufatteligt langt ude "Alarmisterne" er pt. i deres argumentation.

Så det er vel særdeles forståeligt at "Alarmister" ikke vil møde modargumentation fra skeptikere on air?

Men at det er lykkedes for "Alarmister" at få medier til at acceptere KUN at høre argumenter fra den ene side er jo tragisk og grotek. En skandale der bør have konsekvenser.

PS!

Jeg blev på tv2-vejr debat om klima kritiseret for at bruge ordet "Alarmister". Begge sider i debaten opfatter sig selv som realister (?) så hvilet ord må/kan man bruge om Pro-IPCC-folket når man reelt ikke ønsker at være unfair?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 04-04-2015 12:47
04-04-2015 19:16
SörenProfilbillede★☆☆☆☆
(133)
Frank Lansner skrev:Jeg blev på tv2-vejr debat om klima kritiseret for at bruge ordet "Alarmister". Begge sider i debaten opfatter sig selv som realister (?) så hvilet ord må/kan man bruge om Pro-IPCC-folket når man reelt ikke ønsker at være unfair?

De overbeviste, eller evt. - konsensussiden?

Det senere behøver ikke betyde at der er konsensus, men at siden går op i og hævder konsensus.
Redigeret d. 04-04-2015 19:27
05-04-2015 22:34
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Skal vi alligevel have en kraftig El Nino inden længe?

I store dele af 2014 har vi haft forhold der snarere hældede mod El Nino siden end La Nina. Men ikke det vilde .


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

05-04-2015 22:36
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Men ser vi på den enorme mængde varmt overflade vand der er på vej ned fra USA´s Vestkyst mv. og Den moderate El Nino der allerede tegner sig ved ækvator så er det i hvert fald svært at skimte La Nina.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

05-04-2015 22:39
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
og.. hvis man dertil lægger hvad der er under opsejling under Stillehavets ækvator.. en god pulje varmt vand... wops.

Gad vide hvordan dette ender?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

05-04-2015 22:41
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Forudsigelserne går da også i retning af El Nino så længe øjet rækker.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

06-04-2015 23:37
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Lige et par ord om Feb 2015 temperaturer fra GISS med fokus på Arktis og NH. (SH er ret neutral..). Minder lidt om Jan 2015, maen det giver mig lige en mulighed at kommentere det mønster vi ser nok en gang :-)

Fig 1: Feb 2015 i forhold til feb 20 år forinden, 1994-2014.
Fig 2: Den Arktiske kuldepol er flyttet over mod Amerika-siden, som så ofte før i de seneste år. Der afsættes altså kulde i Nordamerika og tilsvarende mindre i Eurasien.

Fig 3: Denne forskydning af kulden er store konsekvenser idet (varme-) temperatur anomali over Eurasien kan uhindret bredde sig over et gigantisk område med vindende fra vest indtil varmen endeligt rammer det nordlige Stillehav.

Fig 4: Derimod kulden der afsættes i Nordamerika kan slet ikke bredde sig på samme måde idet vinde fra vest hurtigt sender kulden ud over det nordlige Atlanterhav hvorved "det kolde signal" fra Nord-Amerika decimeres, mens nordAtlanten køles lidt ned.

Kulde/varme over land kan variere 5-10 Kelvin, mens SST påvirkes væsentligt mindre.

Summa: Forskydning af kuldepol mod NordAmerika giver fejlagtig det indtryk at der er sket en opvarmning af Jorden.

Men! Forskydning af kulde mod NordAmerika kunne måske se ud til at beholde kulden bedre i Arktis, styrke isen og dermed via albedo på sigt være en afkøling af kloden.

Til gengæld er varmen der har bredst hele vejen hen over Eurasien til Stillehavet ved at bredde sig syd på med strømmen med kurs mod Stillehavets Ækvator og kan således potentielt bidrage til El Nino? (Eller måske blot til selve nino3,4 index)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

06-04-2015 23:40
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og her GISS feb 2015 med basis 1994-2014.

Jeg vil lige understrege, at GISS plejer at bruge den kolde reference periode 1951-80, hvorved alle nuancer bliver mere over i det orangerøde. Jeg synes det er mest interessant at se på udviklingen pt, har vi pause? Hvilken vej går tingene, og det gør man bedst ved at holde op mod en nyere periode.

Vi ser hvordan kulden over Nord Amerika stopper ret brat når det med vinde fra Vest rammer atlanten og dermed ikke kommer til at dække et ret stort område af kloden.

Vi ser hvordan varmen over Euasien derimod kan bredde sig østover i et enormt område og tælle meget mere i statistiken.
På SH ses ikke rigtigt nogen videre forskel i forhold til 1994-2014.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-04-2015 23:44
08-04-2015 00:11
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Så kom både RSS og UAH, og hermed globale temperaturer baseret på gennemsnittet af de 2 serier fra satellitter (TLT).
Marts fik et lille nyk ned fra +0,314 til +0,258 K.
El Nino har ikke rigtigt haft nogen videre effekt endnu.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

08-04-2015 08:51
John Niclasen
★★★★★
(6383)
En El Niño kan ses af vandstanden ved Tuvalu. Når der er lav vandstand ved Tuvalu, er der El Niño.



Kilde: Tide Gauge Data

Frank, hvorfor får du ikke dokumenteret alle dine gennem årene indsamlede temperaturdata på et let tilgængelig form til brug for forskere (både pro og amatør), i stedet for at bruge tid på alle de hypoteser, du skriver om her?
08-04-2015 09:33
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej John - og god morgen :-)

Helt enig i at Tuvalu vandstand forekommer at være en ret god indikator for "RIGTIG" El Nino, specielt super El Ninos bonner ud her - det er en god hypotese om du vil :-)

El Nino modoki etc. ses ikke rigtigt i Tuvalus data - hvilket vel er ok. På den anden side 2010 El nino der blev ledsaget af meget varme globalt efterfølgende registreres kun sparsomt af Tuvalu sea levels. Lidt svært at sige, men som indikator for rigtig super El Nino, jo, så tror jeg du har ret.


Jeg synes ikke der er noget som helst galt i at man tænker lidt højt, vender tingene i en blog, også med mulighed for kiks. Ellers bliver det hele lidt for stift - det er bare min mening. Der er jo medier (masser) hvor der kun publiceres egentlige artikler.

F.eks. dette med forskydning af den kolde luftmasse mod Amerika der ender med at tage sig ud som global opvarmning: Det er jo ikke noget jeg ville lave en reel artikel om, det er bare en tanke jeg synes er interessant nok til at skrive i en blog.


Mht til noget helt andet, de temperatur data jeg har samlet og analyseret:
1) Det er ikke mine data :-/
I processen for at få fat i disse data blev jeg mødt med adskillige gigantiske penge krav for at få udleveret data (af offentlige institutioner) og andre ville slet ikke udlevere, og nogle udleverede data der var korrigerede selvom jeg bad om rå data.
Derfor har jeg selv måttet grave data frem i mange tilfælde, og jeg vurderer at denne uvillighed til at udlevere data fra en stribe offentlige institutioner antyder at jeg skal passe på med at offentliggøre selve data. Det er ikke mine data, og jeg risikerer hele min families økonomi hvis jeg bare offentliggjorde.

Eller?

2) Jeg har forsøgt på flere måder at få anerkendt institution i ryggen, men uden held :-/
Som privat person er det svært at få noget som helst udgivet på en sådan måde at det ville give reelt anerkendelse. Uanset hvor "rigtigt" jeg lagde noget frem på nettet ville det blive opfattet som et eller andet ligegyldigt privat halløj, så længe det ikke er udgivet af et universitet eller lignende.

Eller?

Jeg har sågar haft et skriv gennem peer review for Energy and Environment, men da det kom til publicering tog det så lang tid uden udsigt til noget, at indhold begyndte at blive outdated. Jeg har spurgt folk på DTU Space om de kunne håndtere GRATIS udført PHD fra min side, men der var nogle regler der gjorde at det måtte de ikke :-/

Hvis du har idéer, viden eller kontakter der kan bryde nogle af disse problemer er jeg lutter øre. Det er selvsagt utilfredsstillende for mig ikke umiddelbart at kunne gå videre med disse ting.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 08-04-2015 09:37
09-04-2015 10:12
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
...jeg har de senere år også privat arbejdet med et 'projekt', der trænger til at blive afleveret. Matematik/algoritme. Jeg vil antage at opfinderhøjden og omfanget er på phd niveau. (har da en kandidat :-) )

Så hvis nogen kender til en måde at aflevere til den akademiske verden på, når man er uden for systemet, hører jeg også gerne om det.
09-04-2015 13:46
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Frank Lansner skrev:

Mht til noget helt andet, de temperatur data jeg har samlet og analyseret:
1) Det er ikke mine data :-/
I processen for at få fat i disse data blev jeg mødt med adskillige gigantiske penge krav for at få udleveret data (af offentlige institutioner) og andre ville slet ikke udlevere, og nogle udleverede data der var korrigerede selvom jeg bad om rå data.


Det er faktisk lidt et problem at nogle styrelser holder deres data meget tæt, og her specielt DMI. KMS har via GeoDataStyrelsen frigivet rigtigt meget data i form af kortmateriale. Det er ærgerligt at DMI holder på klimadata på den måde de gør. Når jeg jeg modeller for kommuerne skal jeg indhente data og ofte går 30-40 % af budgettet til rettigheder til at bruge data. DMI har heller ikke styr over hvilke kommuner de har sogt det samme datasæt til (og det har kommunerne heller ikke). Jeg så gerne data indsamlet for offentlige midler også er tilgængeligt for offentligheden.

Det samme gælder peer reviewed materiale. Som privateperson uden tilknytning til forskningsverden koster det over 100 kr pr pdf af en peer reviewed artikel for at etableret tidsskrift. Også selv om forskningen er sket på offentlige midler. Det kan kun være til videnskabens bedste at det ikke kun er folk fra forskningsverden som læser, hvad der bliver publiceret.

pifpafpuf skrev:
Så hvis nogen kender til en måde at aflevere til den akademiske verden på, når man er uden for systemet, hører jeg også gerne om det.


Det bedste jeg lige kan tænke på er Arxiv - http://arxiv.org/ - Har du set på det?

Nå, lidt off topic iht tråden!


~thomas wernberg
09-04-2015 13:47
sg17a
★★☆☆☆
(378)
sg17a skrev:
Frank Lansner skrev:

Mht til noget helt andet, de temperatur data jeg har samlet og analyseret:
1) Det er ikke mine data :-/
I processen for at få fat i disse data blev jeg mødt med adskillige gigantiske penge krav for at få udleveret data (af offentlige institutioner) og andre ville slet ikke udlevere, og nogle udleverede data der var korrigerede selvom jeg bad om rå data.


Det er faktisk lidt et problem at nogle styrelser holder deres data meget tæt, og her specielt DMI. KMS har via GeoDataStyrelsen frigivet rigtigt meget data i form af kortmateriale. Det er ærgerligt at DMI holder på klimadata på den måde de gør. Når jeg jeg modeller for kommuerne skal jeg indhente data og ofte går 30-40 % af budgettet til rettigheder til at bruge data. DMI har heller ikke styr over hvilke kommuner de har sogt det samme datasæt til (og det har kommunerne heller ikke). Jeg så gerne data indsamlet for offentlige midler også er tilgængeligt for offentligheden.

Det samme gælder peer reviewed materiale. Som privateperson uden tilknytning til forskningsverden koster det over 100 kr pr pdf af en peer reviewed artikel for at etableret tidsskrift. Også selv om forskningen er sket på offentlige midler. Det kan kun være til videnskabens bedste at det ikke kun er folk fra forskningsverden som læser, hvad der bliver publiceret.

pifpafpuf skrev:
Så hvis nogen kender til en måde at aflevere til den akademiske verden på, når man er uden for systemet, hører jeg også gerne om det.


Det bedste jeg lige kan tænke på er arXiv - http://arxiv.org/ - Har du set på det?

Nå, lidt off topic iht tråden!



~thomas wernberg
09-04-2015 20:39
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
Off topic undskyld - jeg ved ikke om arXiv er det rigtige sted - men fandt i hvert fald en spændende ny artikel, om emnet jeg kredser om, publiceret 5.april i år af Heyman og Shparlinski

Så tak for tippet sg17a!
RE: Havis update10-04-2015 12:59
John Niclasen
★★★★★
(6383)
Flg. update er dannet ud fra data tilgængelig fra siden fra University of Illinois:

Cryosphere Today

Anomalien for havis i Arktis, siden man startede med at måle dette med satellit i 1979, ser ud på flg. måde:



Man ser, at havisen er tilbage på et niveau svarende til omkring 2005-2006. Man kan spørge, hvor mange år kan man gå tilbage i tiden og have nul trend. Svaret er knap 9 år tilbage i tiden fra dags dato 10-Apr-2015:



Ser man på trenden for al havis på Jorden, dvs. både for Arktis og Antarktis, kan man gå helt tilbage til 2001 og få nul trend:



Det skyldes, at havisen omkring Antarktis har haft en positiv trend siden målingerne startede i 1979:

Side 16 af 19<<<1415161718>>>





Deltag aktivt i debatten PART 5/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
2024 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data6919-04-2024 18:47
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data75006-04-2024 09:52
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik