Husk mig
▼ Indhold

PART 6/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 15 af 20<<<1314151617>>>
13-01-2016 01:15
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
kulden-varmen skrev:
christian-roskilde skrev:
Bemærker dog at den vulkanske aktivitet de senere år er aftaget drastisk som du siger 'vulkan tørke' hvorimod den var temmelig høj under den lille istid? og endda måske endnu højre længere tilbage? hvis denne graf er korrekt vel og mærke.



nogle mener endda det kan være hovedårsagen til den lille istid?, har dog lidt min tvivl her, personligt anser jeg eller har gjort hidtil af vulkansk aerosoler i stratosfæren har en ganske kort levetid inden de bliver udvasket igen, dvs kan de næppe have været hovedårsagen til den kulde periode kaldet den lille istid fra 1350 til 1900, men en forstærkende faktor, fks Laki i 1783, tambora 1815 og Krakatu i 1883.

http://www.livescience.com/18205-ice-age-volcanoes-sea-ice.html

Så man kan vel sige lav solaktivitet, øget vulkansk aktivitet, ændringer af ocean cirkulationerne som AMO og PDO, kan bidrage til at jorden kan opleve en gradvis afkøling de kommende år?



jeg vil lige bemærke at vulkanske aerosoler har en leve tid på tre år. Men at de trækker vand ud at stratosfæren, og får den til at synke. Så gentagende udbrud virker forstærkende. Særligt hvis de sker ved ækvator.
Og den koldere og lavere stratosfære betyder at flere og mindre vulkaner kan sende vulkanske aerosoler op. Det er derfor at indlands isen fra istiden sur af vulkanske aerosoler.


Egentlig så kan man sige den opvarmning vi har set kan være delvist skabt af færre aerosoler i stratosfæren, man tilskriver fks kuldeperioden fra 1942 til 1977 at være på grund af øget indhold af aerosoler i stratosfæren, og kan de være årsag til den afkøling kan man også sige at mindskning af den i stratosfæren også kan have bidraget til opvarmningen de senere år?

Og frank også tak herfra,
glad for du kan bruge de ting, håber det kan skabe lidt debat omkring dvs effekter på klimaet.

Mvh.
RE: AMO13-01-2016 11:45
John Niclasen
★★★★★
(6210)
En opdatering omkring Atlantic multidecadal oscillation (AMO), som jeg nævnte i et indlæg tidligere i part 5 af denne tråd.

Vedhæftede to grafer viser øverst AMO fra 1900 og frem, hvor den periodiske udvikling er tydelig. Nederst har jeg zoomet ind på den seneste del af grafen siden år 2000. Den stærkt nedadgående trend siden 2010 ser ud til at fortsætte.
Tilknyttet billede:

14-01-2016 02:04
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
John Niclasen skrev:
En opdatering omkring Atlantic multidecadal oscillation (AMO), som jeg nævnte i et indlæg tidligere i part 5 af denne tråd.

Vedhæftede to grafer viser øverst AMO fra 1900 og frem, hvor den periodiske udvikling er tydelig. Nederst har jeg zoomet ind på den seneste del af grafen siden år 2000. Den stærkt nedadgående trend siden 2010 ser ud til at fortsætte.


Hej john.

Spændene læsning omkring AMO, i den forbindelse kunne det være sjovt at se hvor stor betydning dens varme fase siden 1995 eller allerede fra overgangsfasen i 1987-88 har påvirket temperaturstigningen og dermed vejret på den nordlige halvkugle, herunder især Nordatlanten, hvis man kigger på enkelte små områder, fks Grønland, Island Danmarks temperatur osv, ved du eller andre om det er gjort?

personligt anser jeg AMO for at være skyldt i at især klimaet siden 1987 for at være blevet det varmere, dels varmere somre og mildere og vådere vintre samt øget tropiske storme, og at den arktiske is afsmeltning er øget drastisk siden midten af 1990erne.



Kilde:

http://oceanworld.tamu.edu/resources/oceanography-book/oceananddrought.html




Kilde:

http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/outlooks/hurricane.shtml




Kilde:

http://www.goes-r.gov/users/comet/tropical/textbook_2nd_edition/navmenu.php_tab_5_page_3.2.0.htm





Kilde:

https://tallbloke.wordpress.com/2015/01/06/delayed-oscillator-model-suggests-nao-forces-amocamo-on-a-60-year-cycle/




Kilde:

http://www.nature.com/ncomms/journal/v2/n2/full/ncomms1186.html






Kilde:

http://judithcurry.com/2014/02/03/why-is-there-so-much-antarctic-sea-ice/

God nat alle sammen.

Mvh.
14-01-2016 02:16
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Dog et spm mht. til AMO, for når kigger på denne graf, ser det ud til AMO er faldet drastisk siden 2010.



syntes bare ikke jeg for et indtryk af den er faldet så meget når jeg ser her:

http://www.esrl.noaa.gov/psd/data/correlation/amon.us.data

Mvh.
14-01-2016 10:13
John Niclasen
★★★★★
(6210)
Hej Christian,

det er interessant med alle de korrelationer med AMO, man finder. Så vidt jeg kan læse mig frem til, er Atlantic Multidecal Oscillation (AMO) først blevet identificeret af Schlesinger og Ramankutty i 1994, så fænomenet har kun været kendt i godt 20 år. Hvis dette er rigtigt, så er det altså kommet til efter IPCC blev dannet.

christian-roskilde skrev:
Dog et spm mht. til AMO, for når kigger på denne graf, ser det ud til AMO er faldet drastisk siden 2010.

syntes bare ikke jeg for et indtryk af den er faldet så meget når jeg ser her:

http://www.esrl.noaa.gov/psd/data/correlation/amon.us.data

De data fra NOAA, du henviser til, giver den graf, jeg har vedhæftet nederst i dette indlæg. Det kan være en lidt anden måde, de måler det på. Eller det er simpelthen fordi, det kommer fra NOAA, og vi ved efterhånden, hvordan det er med kvalitet fra deres side. Det ser for mig ud som om, NOAA er stærkt påvirket fra politisk side.

Dataene for min første graf ovenfor er fra KNMI Climate Explorer, nærmere bestemt:
http://climexp.knmi.nl/data/iamo_ersst_ts.dat
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 14-01-2016 10:46
14-01-2016 10:20
John Niclasen
★★★★★
(6210)
Nederst i NOAA's data står der:

AMO unsmoothed, detrended from the Kaplan SST V2
Calculated at NOAA/ESRL/PSD1

Måske denne "detrending" er forklaringen på forskellen?
14-01-2016 19:13
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Interessant læsning omkring nye resultater der mener co2 ikke kan skabe nogle betydningsfuld opvarmning?

http://principia-scientific.org/study-co2-not-causing-climate-change

Bringer den på banen her og se om nogle ved mere om dette, i så fald har naturen som vi inde på før nom været den største bidragsyder til de senere års opvarmning, måske.
Redigeret d. 14-01-2016 19:16
14-01-2016 19:15
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Hej john.

Jo det kan sikkert godt være forklaringen på problematikken, og det kan måske også være det kolde område i Nordatlanten siden 2014 er pga. AMO er ved og gå i sin kolde fase igen?.

God aften til dig.

Mvh.
14-01-2016 20:22
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Personligt så er jeg ikke fuldt ud overbevist om at AMO kan siges at medføre kulde i NordAtlanten.

Mit indtryk er snarere at f.eks. NordAtlantisk kulde i ret høj grad blot er kulde fra Arktis nedover NordAmerika der altid strømmer ud over NordAtlanten.
Altså AMO illustrerer al den kulde der i første omgang "forsvinder" lidt i statestiken for globale tempeaturer når kold luft driver ud over Atlanten.

Altså, jeg vurderer ikke at AMO i ret høj grad er en slags oscillation hvor der pludseligt opstår "ny" varme eller kulde. AMO ER NordAtlantens temperaturer , dvs. jeg mener ikke man kan sige at AMO påvirker NordAtlantens temperaturer ret meget.

(Men jeg er ikke skråsikker på noget, eksempeltvis kan varmt vand fra middelalderen godt pludseligt få indflydelse hist og pist. Det hører man i hvert fald. )

AMO synes blot at være udtryk for ændringer den Arktiske temperaturer der har lagret sig for en tid i nordAtlanten via NordAmerika/Grønland.
15-01-2016 17:21
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
You tube hvor Denning afgiver forklaring til kongressen.
Synes det er rigtigt vigtigt det han siger ret tidligt: Han forklarer at han efter puplicering af videnskabelig artikil om Jordens klima i Science blev bedt om at udtale sig til medier, men kun hvis han ville sige at Jordens opvarmning skyldes mennesker.
Da han ikke ville underligger sig dette, så smed journalisten røret på.

Mørk middelalder, jeg håber snart at dette mareridt slutter.

https://youtu.be/u1rj00BoItw
15-01-2016 17:43
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Frank Lansner skrev:
You tube hvor Denning afgiver forklaring til kongressen.
Synes det er rigtigt vigtigt det han siger ret tidligt: Han forklarer at han efter puplicering af videnskabelig artikil om Jordens klima i Science blev bedt om at udtale sig til medier, men kun hvis han ville sige at Jordens opvarmning skyldes mennesker.
Da han ikke ville underligger sig dette, så smed journalisten røret på.

Mørk middelalder, jeg håber snart at dette mareridt slutter.

https://youtu.be/u1rj00BoItw



Tak for det link, syntes han rammer meget godt med alle vejr ekstremer i dag som ellers sker fra tid til anden er på grund af menneskeskabt global opvarmning, selvom der ikke er beviser for det, klimaalarmisme hysteri er vidst meget sigene desværre, uanset hvad for en effekt mennesket har.

God aften.

Mvh.
Redigeret d. 15-01-2016 17:47
15-01-2016 18:49
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Kære Frank Lansner og christian-roskilde

Nu har Bugge gang på gang fortalt jer at MWP ikke har fundet sted. Vikingerne på Grønland der byggede stenhuse og en kirke som står der den dag idag, englænderne der dyrke vin. Det har jo aldrig fundet sted. Det er myter.

I bliver ved med at henvise til videnskabsfolk der med deres afhandlinger påviser MWP.

Hvorfor bliver I ved med at undergrave den stakkels Bugge når han nu fortæller det aldrig har fundet sted.

Lyt nu til til Bugge og Nobelpristageren Michael Mann.


Ironi kan forekomme .

:-)

Hvis I vil se hvordan Bugge opererer så se:

http://www.klimadebat.dk/forum/klimaet-paa-venus-og-jorden-d12-e1833-s280.php#post_33935

Bugges indlæg viser med al tydelighed at jeg er idiot. At Bugge lyver og lyver, gang på gang er sådant set underordnet i følge ham selv.
16-01-2016 01:07
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
DMI 2015 det varmeste år man nogensinde har målt siden 1850 hmm...



Kilde:

http://www.dmi.dk/nyheder/arkiv/nyheder-2016/januar/2015-klodens-klart-varmeste-aar-med-hele-10-rekordmaaneder/

Ser man kurve på DMI's hjemmeside og så denne her GISS graf forekommer den noget anderledes end den DMI bruger i sin artikel?

http://woodfortrees.org/graph/gistemp/from:1990/to:2016

Kigger man her fks Hadcrut4

http://woodfortrees.org/graph/hadcrut4gl/from:1990/to:2016

En artikel om 2014 fra sidste år, der heller ikke så ud til at være det varmeste år nogle sinde registreret?

http://wattsupwiththat.com/2015/01/27/uk-met-office-says-2014-was-not-the-hottest-year-ever-due-to-uncertainty-ranges-of-the-data/


pausen fortsætter ?

Mvh.
Redigeret d. 16-01-2016 01:09
18-01-2016 09:47
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
SMHI går is amok øst for Grønland.

Her deres prognose for om blot 2 dage, se Øst for Grønland.

Men som sagt er det som om at SMHI´s program i de senere år ofte spår for meget is, hvilket jeg tænker kunne hænge sammen med at det varmere vand længere nede idag har lidt større impact end programmet tager højde fra.

Men hvis bare SMHI har en lille smule ret, så bliver det jo sjovt at følge med i.
"Desværre" kommer der en varmebølge ca 22 jan der godt kan sende isen lidt på retur igen for en stund.


(PS: Se hvordan Golfstrømmen - der jo skulle være slukket
- stadig banker en kile af varmere vand helt op Nord for Svalbard. )


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 18-01-2016 09:54
20-01-2016 17:38
John Niclasen
★★★★★
(6210)
BEMÆRK!

I forb. m. at jeg danne nogle grafer over temperaturen i Grønland og Antarktis i den anden tråd, Derfor bliver man skeptisk II, faldt jeg over noget interessant information i datafilen ddftemp.txt (Temperature reconstructed from borehole measurements). Der står:

I Grønland:
Man ser tydeligt varmen i stenalderen for 5000 år siden, kulden i romertiden
omkring kristi fødsel, middelaldervarmen omkring år 1000 (hvor vikingerne
bosætter sig i Island og Grønland), den lille istids to kuldeperioder
omkring år 1600 og år 1875. Opvarmningen i det 20.århundrede varer i Grønland kun indtil 1950. Derefter er det blevet koldere.

Der er mere interessant information i filen under "DATA BESKRIVELSE PÅ DANSK".
20-01-2016 18:41
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
John Niclasen skrev:
BEMÆRK!

I forb. m. at jeg danne nogle grafer over temperaturen i Grønland og Antarktis i den anden tråd, Derfor bliver man skeptisk II, faldt jeg over noget interessant information i datafilen ddftemp.txt (Temperature reconstructed from borehole measurements). Der står:

I Grønland:
Man ser tydeligt varmen i stenalderen for 5000 år siden, kulden i romertiden
omkring kristi fødsel, middelaldervarmen omkring år 1000 (hvor vikingerne
bosætter sig i Island og Grønland), den lille istids to kuldeperioder
omkring år 1600 og år 1875. Opvarmningen i det 20.århundrede varer i Grønland kun indtil 1950. Derefter er det blevet koldere.

Der er mere interessant information i filen under "DATA BESKRIVELSE PÅ DANSK".



fra 1920erne til midten af 1940erne oplevede Arktis en opvarmning med en dertil is afsmeltning af især sommerisen.

Fra 1945 til omkring 1977 blev Arktis på ny koldere, og isen tiltog atter engang og i 1970 nåede isen helt ned til Island, for første gang siden starten af 1700 tallet, hvor maunder minimum som var den koldeste periode i den lille istid sluttede.

fra 1977 frem til 2014 er det så atter engang blevet varmere i Arktis og især sommerisen er også blevet en del mindre, og denne varmeperiode tiltog især fra midten af 1990erne og frem mod Idag, måske i det AMO i Nordatlanten skiftede fra kold til varm fase.

Kunne være sjovt at kigge lidt længere tilbage fks har der også været en større opvarmning fra starten af 1700 tallet frem mod 1740 med 1-2 grader temperaturstigning flere steder i Europa inden for få år!. der må også have sket en af smeltning i Arktis dengang.


God aften.

Mvh.
20-01-2016 19:34
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Om 1730ernes pludselige opvarmning.

Oversat på Google oversæt.

En klima prof kendt for datamining af arkiverede skibes logs har produceret yderligere indsigt i den globale opvarmning. Dr. Dennis Wheeler fra Sunderland Uni siger hans seneste analyse viser pludselig opvarmning af Nordatlanten og Europa - meget gerne, at set i nyere tid - i 1730'erne.

Dette, mener Wheeler, viser, at udbredte stigninger i temperaturen af ​​den art registreres sidst kan skyldes naturligt. Han mener, at menneskeskabte forårsagede kulstofemissioner bidrager til klimaforandringerne nu, men siger, at det er uklogt at knytte menneskelige udledninger til specifikke begivenheder, medmindre beviserne er meget stærk.

"Global opvarmning er en realitet, men hvad vores data viser, er, at klimaet videnskab er komplekst, og at det er forkert at tage særlige begivenheder, og linke dem til CO 2 -udledning," Wheeler fortalte The Times i weekenden.

Wheeler nye 1730'erne temperatur spike info kommer fra trawlfiskeri gennem bjerge af arkiverede skibets logfiler. Royal Navy logbøger har været særligt værdifulde, både for dette projekt og tidligere.

"Britiske arkiver indeholder mere end 100.000 Royal Navy logbøger fra hele 1670-1850 alene," siger Wheeler. "De er en fantastisk ressource."

Den nye forskning, udarbejdet af Wheeler og kolleger fra Met Office og andre institutioner, er at blive offentliggjort i tidsskriftet Climatic Change. Papiret har allerede fået en hel del blæk i de britiske medier, generelt refererer admiral Nelson og Captain Cook for deres iver i at holde nøjagtige optegnelser.

Da hverken Kog eller Nelson var på havet i løbet af 1730erne, synes dette lidt urimeligt. Måske den mest berømte britiske søofficer aktive på det tidspunkt var kaptajn (senere admiral) George Anson. Anson blev efterfølgende en flåde legende efter hans episke rejse rundt i verden 1740-44, hvor han og hans besætning fanget en spansk skat galeon i Stillehavet - gør de overlevende, der til sidst fik hjem til England rige mænd. Senere, da en admiral, Anson også udleveret franske en massiv sparke på Cape Finisterre, og derefter blev First Sea Lord - lederen af ​​søværnet.

I løbet af 1730'erne - den periode, hvor Wheelers pludselige opvarmning sker - Kaptajn Anson var på havet i Atlanterhavet, så det er sandsynligt, at hans logfiler er en del af Wheeler s datasæt. Dog var det ikke normalt for krigsskibe til at bære termometre dengang, så meget af analysen trækker på vind og "konsekvent sprog", der anvendes ved havet officerer af tiden, samt europæiske landbaserede poster.



Kilde:

http://www.theregister.co.uk/2008/08/04/ships_log_climate_change/


Mvh.
20-01-2016 20:24
John Niclasen
★★★★★
(6210)
christian-roskilde skrev:
Om 1730ernes pludselige opvarmning.

Kilde:
http://www.theregister.co.uk/2008/08/04/ships_log_climate_change/

Interessant!

Den originale historie i Times Online findes ikke længere, ser det ud til. Den kan dog findes via Web Archive:

Captains' logs yield climate clues

Jeg vil se, om jeg kan finde nogle videnskabelige udgivelser om det...
20-01-2016 20:48
John Niclasen
★★★★★
(6210)
Fandt dette:

British Naval Logbooks from the Late Seventeenth Century: New climatic information from old sources

Og så har han en udgivelse i tidsskriftet, The Holocene, Jan 2006, Vol.16(1), pp.39-49:

Climatic reconstructions for the northeast Atlantic region AD 1685-1700: a new source of evidence from naval logbooks

Fra artiklen i Times Online:

Wheeler and his colleagues have since won European Union funding to extend this research to 1750. This shows that during the 1730s, Europe underwent a period of rapid warming similar to that recorded recently – and which must have had natural origins.

Jeg har vedhæftet et plot af temperaturen ved GRIP i Grønland, som jeg skrev om i den anden tråd, Derfor bliver man skeptisk II.
Tilknyttet billede:

20-01-2016 22:37
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
John Niclasen skrev:
Fandt dette:

British Naval Logbooks from the Late Seventeenth Century: New climatic information from old sources

Og så har han en udgivelse i tidsskriftet, The Holocene, Jan 2006, Vol.16(1), pp.39-49:

Climatic reconstructions for the northeast Atlantic region AD 1685-1700: a new source of evidence from naval logbooks

Fra artiklen i Times Online:

Wheeler and his colleagues have since won European Union funding to extend this research to 1750. This shows that during the 1730s, Europe underwent a period of rapid warming similar to that recorded recently – and which must have had natural origins.

Jeg har vedhæftet et plot af temperaturen ved GRIP i Grønland, som jeg skrev om i den anden tråd, Derfor bliver man skeptisk II.



Det var nogle interessante links du kommer med der, mange tusind tak!.

kan jo både spores i de europæiske temperaturserier, beretninger fra Kina og Iskerneboringerne fra Grønland der viser en temperaturstigning og en varmeperiode frem til 1740 hvor en meget hård vinter rammer Europa igen, hvilket må formodes varmeperioden slutter der?.

Mvh.
20-01-2016 22:46
John Niclasen
★★★★★
(6210)
christian-roskilde skrev:
kan jo både spores i de europæiske temperaturserier, beretninger fra Kina og Iskerneboringerne fra Grønland der viser en temperaturstigning og en varmeperiode frem til 1740 hvor en meget hård vinter rammer Europa igen, hvilket må formodes varmeperioden slutter der?.

Ja, det kunne se ud som om, at temperature falder efter 1740. Flg. graf viser Central England temperature, som skulle være den længste månedlige temperaturserie, der findes:



Jeg vil se, om jeg kan danne et plot med årlige minimum og maksimum temperaturer ud fra den serie, da gennemsnit af temperaturer lidt er noget juks.
Redigeret d. 20-01-2016 22:48
20-01-2016 23:33
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
John Niclasen skrev:
christian-roskilde skrev:
kan jo både spores i de europæiske temperaturserier, beretninger fra Kina og Iskerneboringerne fra Grønland der viser en temperaturstigning og en varmeperiode frem til 1740 hvor en meget hård vinter rammer Europa igen, hvilket må formodes varmeperioden slutter der?.

Ja, det kunne se ud som om, at temperature falder efter 1740. Flg. graf viser Central England temperature, som skulle være den længste månedlige temperaturserie, der findes:



Jeg vil se, om jeg kan danne et plot med årlige minimum og maksimum temperaturer ud fra den serie, da gennemsnit af temperaturer lidt er noget juks.


varmeperioden i midten af 1700 tallet er jeg overbevist om har været mærkbar mange steder også her i Danmark, i 1715/1716 oplevede man blandt andet her i Danmark en særdeles streng vinter, December og januar var biddene kolde og Øresund frøs hurtigt til, men pludselig i februar slog vejret om og isen forsvandt, og det skulle hermed vise at der ville gå 23 år før vi igen så sådanne vintre igen, nemlig 1739/1740 der ramte Europa ganske hård, men også 1740-41 som var meget streng over Nordamerika med store mængder sne og streng kulde.

fra omkring 1700-1716 gik vi fra kolde og regnfulde somre, mange storme og hyppige isvintre til et lunt og stabilt klima, næsten som 90erne og 00erne.
Befolkningstallet i Europa begynde at voksede, samme gjorde gennemsnitslevealderen, bønderne havde kronede dage med støre høstudbytte.

Men dette sluttede ganske brat i 1739 hvor oktober blev vinterlig, sine steder faldt der sne, der skulle vise sig at blive liggende helt frem til april eller endda maj måned 1740 og høsten den følgene sommer i 1740 slog fejl og der opstod hungersnød.

Men det dog den seneste gang man sådan for alvor kan tale om hungersnød i Europa ud fra hvad jeg ved.

Vi har også mange gamle temperaturserier her i Europa der strækker sig langt tilbage og endda har 1720 og 30erne med, prøvede at samle dem på et tidspunkt og lagede det ind her i denne tråd for noget nogle uger siden, der er dog en del jeg ikke har fundet oplysninger om hvornår man påbegynde målingerne, arbejder selv på at få fat i mange af de meteorologiske data fra de serier.

Christian-Roskilde skrev:

Danmark

København - 1751

Sverige

Stockholm - 1756
Uppsala - 1722
Lund - 1753

Tyskland

Berlin-Tempelhof - 1701
Ulm - 1710
Frankfurt A Main - 1757
Muenchen-Riem - 1781
Stuttgart Schana - 1792
Hohenpeissenberg - 1781
Kiel
Flensborg
Bremen
Dresden
Leipzik
Hannover

Holland

Di Bilt - 1706
Rotterdam

Belgien

Frankrig

Paris/Le Bourget - 1757

Storbritanien

Central England Temperature CET - 1659

Schweiz

Basel/Binningen - 1755

Østrig

Innsbruck-Flughafen - 1777
Wien/Hohe Warte - 1775

Tjekiet

Praha/Ruzyne - 1771

Italien

Milano/linate - 1763
Venise

Portugal

Lisbon

USA

Philadelphia - 1731
Charleston i staten south Carolina - 1738
Cambridge i staten Massechustetts - 1742
Nottingham i staten Maryland - 1753

Canada

Kina

Beijin

Philipinerne

Manila Metro





Mvh.
Redigeret d. 20-01-2016 23:38
21-01-2016 01:00
John Niclasen
★★★★★
(6210)
Jeg vil se, om jeg kan danne et plot med årlige minimum og maksimum temperaturer ud fra den serie, da gennemsnit af temperaturer lidt er noget juks.

Vedhæftede plots viser øverst højeste og laveste månedlige gennemsnit for hvert år, og det får man vist ingen fornemmelse for ændring ud af. Nederst er et 11-års løbende gennemsnit af de årlige gennemsnit. Hvert år er altså et gennemsnit af de følgende 11 års årlige gennemsnit.

Giver det mening?
Tilknyttet billede:

21-01-2016 01:09
John Niclasen
★★★★★
(6210)
Og nu når man ofte ser sådanne temperaturkurver med forstørret y-akse, så er her samme nederste plot med samme y-skala som det øverste plot, altså -5 til 25 C.

Tilføjelse: Det er slående, så stabilt klimaet i virkeligheden er.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 21-01-2016 01:12
21-01-2016 08:53
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Lidt som ventet skød SMHI prognose for isdannelse øst for Grønland over målet, men der er dog slush ice i et meget stort område nu 21 januar øst for Grønland.

Der kommer nu en periode med varme, men med så koldt vand kan det være at denne fortælling ikke er slut for i år :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

21-01-2016 10:45
kfl
★★★★★
(2167)
Kære Frank Lanser

Du skriver:
You tube hvor Denning afgiver forklaring til kongressen.
Synes det er rigtigt vigtigt det han siger ret tidligt: Han forklarer at han efter puplicering af videnskabelig artikil om Jordens klima i Science blev bedt om at udtale sig til medier, men kun hvis han ville sige at Jordens opvarmning skyldes mennesker.
Da han ikke ville underligger sig dette, så smed journalisten røret på.

Mørk middelalder, jeg håber snart at dette mareridt slutter.

https://youtu.be/u1rj00BoItw


Kan du ikke uddybe lidt mere om hvad, der er mørk middelalder og hvad det er for et mareridt du håber på snart slutter ?

Hvis du lytter til Dinnings fremstilling, er der tale om, at nogen engang har sagt noget til ham. Intet håndfast !

Hvor ved du fra, at det ikke er et selvbedrag ?

Hvor ved du fra, at han ikke er betalt med oliepenge ?

Hvor ved du fra, at han ikke lyver ?

Er det et endelige bevis for, at den global opvarmning ikke finder sted ?

Nu har du brugt tonsvis af tid på klimadebat og så kommer du med noget sådan sludder !
21-01-2016 13:28
Morten Riber
★★★★★
(2298)
kfl skrev:
Kære Frank Lanser

Du skriver:
You tube hvor Denning afgiver forklaring til kongressen.
Synes det er rigtigt vigtigt det han siger ret tidligt: Han forklarer at han efter puplicering af videnskabelig artikil om Jordens klima i Science blev bedt om at udtale sig til medier, men kun hvis han ville sige at Jordens opvarmning skyldes mennesker.
Da han ikke ville underligger sig dette, så smed journalisten røret på.

Mørk middelalder, jeg håber snart at dette mareridt slutter.

https://youtu.be/u1rj00BoItw


Kan du ikke uddybe lidt mere om hvad, der er mørk middelalder og hvad det er for et mareridt du håber på snart slutter ?

Hvis du lytter til Dinnings fremstilling, er der tale om, at nogen engang har sagt noget til ham. Intet håndfast !

Hvor ved du fra, at det ikke er et selvbedrag ?

Hvor ved du fra, at han ikke er betalt med oliepenge ?

Hvor ved du fra, at han ikke lyver ?

Er det et endelige bevis for, at den global opvarmning ikke finder sted ?

Nu har du brugt tonsvis af tid på klimadebat og så kommer du med noget sådan sludder !


@KLF
Du foreslår denne begivenhed skulle være forårsaget af oliepenge. Jeg må så antage at du i ramme alvor mener at Denning i virkeligheden frygter AGW, men vælger at sætte sin overbevisning samt karriere over styr, fordi han er blevet lovet nogle oliepenge. For at få pengene, mener du det er realistisk at tro at han ikke alene har valgt at lyve om sin holdning, men han har også opdigtet et helt skuespil, som han har fremført for kongressen? Hvilken pris ville du selv forlange til gengæld for din karriere, din egen overbevisning samt en opdigtet komedie og optræden i kongressen, imod din egen indre overbevisning? Du kan vel kun regne med at blive betalt én gang, da du herefter er betydningsløs, men prøv at foreslå en pris? Håber snart du kan indse det det er en meningsløs tankegang du foreslår.



Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
21-01-2016 19:18
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Til samlingen af gamle trærester der dukker frem hvor gletsjere trækker sig tilbage, Bering Gletsjeren , Alaska.

https://books.google.dk/books?id=TlZG658NZYcC&pg=PR9&lpg=PR9&dq=dating+glaciers+by+forest+remnants&source=bl&ots=lBo_ZDTd1C&sig=jfPiGmWGUMLizGBrvwJA6TPBUgM&hl=en&sa=X&ei=7PZZVZikINiwogShs4CYDg&redir_esc=y#v=onepage&q=dating%20glaciers%20by%20forest%20remnants&f=false


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

21-01-2016 19:25
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og her fra Andesbjergene i Sydamerika, stykker af træer fra 1500-1600 årene dukker frem nu hvor gletsjerne trækker sig tilbage. Dvs. for blot 4-500 år siden stod der skov hvor vi idag har gletsjerrand.
https://www.researchgate.net/publication/222560014_Little_Ice_Age_fluctuations_of_small_glaciers_in_the_Monte_Fitz_Roy_and_Lago_del_Desierto_areas_south_Patagonian_Andes_Argentina


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

21-01-2016 19:36
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og så lidt i samme boldgade, om Grønland i den varme middelalder:

It worries me that there are people living today, and allegedly well-educated and intelligent people, who claim that Greenland was as cold if not colder 1,000 years ago, than it is today. I should like to show them the 95 excavated farms at the Western settlement site, many being dug out from under permafrost, and ask for an explanation as to how this could be? Now, how does one cultivate crops in a land of permafrost? Were the Norsemen farmers in the Western settlement growing ice to feed their livestock?


http://wattsupwiththat.com/2016/01/19/debunking-the-vikings-werent-victims-of-climate-myth/
21-01-2016 20:11
John Niclasen
★★★★★
(6210)
It worries me that there are people living today, and allegedly well-educated and intelligent people, who claim that Greenland was as cold if not colder 1,000 years ago, than it is today.

Menneskers ideologiske overbevisning. Menneskers politiske overbevisning. Menneskers tro, løgn og bedrag.

Det er rendyrket ondskab, simpelthen.

Der er ingen undskyldning.
21-01-2016 20:29
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
kfl skrev:
Kære Frank Lanser

Du skriver:
You tube hvor Denning afgiver forklaring til kongressen.
Synes det er rigtigt vigtigt det han siger ret tidligt: Han forklarer at han efter puplicering af videnskabelig artikil om Jordens klima i Science blev bedt om at udtale sig til medier, men kun hvis han ville sige at Jordens opvarmning skyldes mennesker.
Da han ikke ville underligger sig dette, så smed journalisten røret på.

Mørk middelalder, jeg håber snart at dette mareridt slutter.

https://youtu.be/u1rj00BoItw


Kan du ikke uddybe lidt mere om hvad, der er mørk middelalder og hvad det er for et mareridt du håber på snart slutter ?

Hvis du lytter til Dinnings fremstilling, er der tale om, at nogen engang har sagt noget til ham. Intet håndfast !

Hvor ved du fra, at det ikke er et selvbedrag ?

Hvor ved du fra, at han ikke er betalt med oliepenge ?

Hvor ved du fra, at han ikke lyver ?

Er det et endelige bevis for, at den global opvarmning ikke finder sted ?

Nu har du brugt tonsvis af tid på klimadebat og så kommer du med noget sådan sludder !


IPCC eller bare AGW kritiske forskere bliver ofte nævnt som fuskere eller betalt af olie industrien.

så kunne man blot helt for sjov fks vende dem om og sige om fks folk som Mann, AL gore osv modtager penge af politikere, grønne miljøorganisationer eller andre med interesser inden for det område? eller ikke tør sige sandheden om klimaet pga risiko for at miste penge?.

kan man så stole mere på dem?

Det ikke min personlige holdning til alle klimaforskere uanset hvad de måtte mene, men blot lidt sådan med at man ret ofte høre de ord når en forsker stiller sig skeptisk overfor menneskabte klimaforandringer.

God aften.
21-01-2016 20:35
John Niclasen
★★★★★
(6210)
Engang imellem får man et lille indblik i maskespillet, de skjulte agendaer og løgnen, f.eks. i en artikel som denne:

Det handler ikke om CO2-reduktioner, men om at dele verdens ressourcer

Ordene er fra Katherine Richardson. Jeg har vedhæftet en af hendes slides med isbjørn og det hele, hun brugte op til COP-15 i København i 2009.

Læg mærke til teksten med rød!
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 21-01-2016 20:36
22-01-2016 10:40
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej John, ja det var noget af et budskab fra denne Katherine.
Jeg tror personligt at rigtigt mange på "alarmist" fløjen dog vitterligt er i god tro - hvis man kan sige det - og vitterligt har købt at dommedag er nær. Stakler.


EL NINO - effekt?

Jo, bevarres, vi fik en ganske kraftig El Nino der peakede måske nov-dec, næsten med super El Nino 1997-98 SST i Stillehavet.
Men det var jo så forventningen at Globale temperaturer her i månederne efter skulle til at rakettere? (kan man sige det?)

Men ser man på de faktisk målte land temperaturer, her fra Japans Met. Inst. , så ser Januar ikke rigtigt ud til at være igang med en opvarmning, i hvert fald ikke endnu?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 22-01-2016 10:42
22-01-2016 10:45
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og ser man på SST fra Canada´s met inst. så, ja, bevarres stadig lidt overvægt til de røde nuancer, men El Nino spås nu at være på retur.

Hvordan ser dette kort ud om 8 - 12 mdr hvis vi ser en begyndende La Nina??

Er denne El Nino det sidste pift af den globale opvarmning i vor levetid? Eller kommer der et par skvulp mere? :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

22-01-2016 10:56
Kosmos
★★★★★
(5370)
ja det var noget af et budskab fra denne Katherine

- og så må vi jo ikke glemme Christina, der dristigt skærer helt ind til benet!:

United Nations climate chief Christiana Figueres said that democracy is a poor political system for fighting global warming. Communist China, she says, is the best model...
22-01-2016 14:06
John Niclasen
★★★★★
(6210)
Frank Lansner skrev:
Hej John, ja det var noget af et budskab fra denne Katherine.
Jeg tror personligt at rigtigt mange på "alarmist" fløjen dog vitterligt er i god tro - hvis man kan sige det - og vitterligt har købt at dommedag er nær. Stakler.

Man kan vel læse KR's budskab på 2 måder!?

Katherine Richardson
COP-15 is NOT about agreeing reductions!
It's about sharing global resources!

Den ene mulighed er, at hun blot gør opmærksom på denne indsigt, hun har fået, og at det er forfærdeligt, fordi hun tror at vide, at Jorden er på vej ud over kanten klimamæssigt, og at skylden er menneskers udledning af CO2. Dvs. staklen tror, at dommedag er nær, som du udtrykker det.

Den anden mulighed er, at hun godt ved, det ikke drejer sig om reduktioner, og at hun er enig i, at det ikke skal dreje sig om det, men om at dele verdens ressources. Hvis dette er sandheden, så er vi mere ovre i Christiana Figueres model, som Kosmos påpeger. (Personligt ser jeg gerne, vi alle på kloden bliver rigere, men lad det dog ske gennem handel og samarbejde i stedet for at tvinge nogen til noget gennem en anti-demokratisk model.)

Jeg gad at vide, hvordan Katherine Richardson, Professor in Biological Oceanography, tager sådan en nyhed, som at CO2 er godt for livet (bl.a. korallerne) i havet!?
22-01-2016 17:29
kfl
★★★★★
(2167)
Her kan læses om Patrick Moores bedrifter:

Patrick Moore
22-01-2016 18:37
John Niclasen
★★★★★
(6210)
Hold nu op! DeSmogBlog som reference!? Så er det da vist svært at komme længere ned. tsk tsk

DeSmogBlog About Us:

The DeSmogBlog team is led by Jim Hoggan, founder of James Hoggan & Associates, one of Canada's leading public relations firms.

Hvem er James Hoggan?

Financial Post, Canada, June 5, 2008:

So who is James Hoggan? He's a public relations man, based in Vancouver. His firm, James Hoggan and Associates, is positioned as a feel-good local operation with clients in all the "right" public and private sectors. He also sits on the board of the David Suzuki Foundation.

One of his side efforts is a blog operated out of Hoggan and Associates. Funded by retired Internet bubble king John Lefebvre, the blog has one full-time and three part-time staff. They spend their time tracking down and maliciously attacking all who have doubts about climate change and painting them as corporate pawns.

There has been no mention on the blog, nor on The Fifth Estate, of James Hoggan's client list. They include or have included the National Hydrogen Association, Fuel Cells Canada, hydrogen producer QuestAir, Naikun Wind Energy and Ballard Fuel Cells. Mr. Hoggan, in other words, benefits from regulatory policy based on climate change science.

John Lefebvre About Us (DeSmogBlog)

The DeSmogBlog team is especially grateful to our benefactor John Lefebvre, a lawyer, internet entrepreneur and past-president of NETeller, a firm that has been providing secure online transactions since 1999.

Fra John Lefebvre:

Lefevre first garnered public attention in 1999, when he co-founded NETeller (now known as Neovia), an online money transfer facility. Though a publicly traded UK company, the firm's involvement in transactions serving the then-fledgling online gambling sector led to U.S. charges of possible money laundering against the company and his arrest in January 2007. Lefebvre plead guilty to charges of conspiracy to conduct illegal Internet gambling transactions and agreed to cooperate with prosecutors and testify if necessary. The court ordered him to repay $185 million.

Og så er jeg ikke engang kommet nærmere ind på, hvem David Suzuki er.
22-01-2016 23:06
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Den ene mulighed er, at hun blot gør opmærksom på denne indsigt, hun har fået, og at det er forfærdeligt, fordi hun tror at vide, at Jorden er på vej ud over kanten klimamæssigt, og at skylden er menneskers udledning af CO2. Dvs. staklen tror, at dommedag er nær, som du udtrykker det.


Som med Mogensen og så mange andre:
Vi får nok aldrig opklaret hvorvidt deres fraværende af naturlig skepsis skyldes om de ikke kan, eller at de ikke vil, forstå problemerne med klimavidenskaben.

Vi kan så føre dette videre til at konkluderer at de enten er dumme eller fulde af løgn. Nu er det hverken pænt eller i orden at skrive nogle af delene, hvorfor vi reelt kun kan vælge at kalde dem dybt naive.
Redigeret d. 22-01-2016 23:11
Side 15 af 20<<<1314151617>>>





Deltag aktivt i debatten PART 6/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data70128-03-2024 18:01
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik