Husk mig
▼ Indhold

PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 5 af 37<<<34567>>>
09-12-2017 21:51
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Af den brede befolkning bliver det da opfattet,som om GW betyder isbjørnenes endeligt med den retorik og tilhørende illustration alarmisterne kører frem med .
Niels - du har jo lige været med til dette med visningen af skrantende isbjørne ledsaget af en negattiv retorik..
09-12-2017 22:05
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Kjeld Jul skrev:
Af den brede befolkning bliver det da opfattet,som om GW betyder isbjørnenes endeligt med den retorik og tilhørende illustration alarmisterne kører frem med .
Niels - du har jo lige været med til dette med visningen af skrantende isbjørne ledsaget af en negattiv retorik..


Ærligt talt, så synes jeg ikke dine fordomme er specielt interessante.

Iøvrigt, så er antallet af isbjørne meget svært at fastsætte. Tallene er bedre fastsat idag end de var i sidste århundrede.
Så de 5000 bjørne i 50'erne vil jeg sætte et stort spørgsmålstegn ved?
09-12-2017 22:13
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Niels- du bliver ved.
09-12-2017 23:42
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Lad nu bare Propaganda-Niels vise sit gamle slidte foto af en syg isbjørn.
Han elsker at vise disse billeder(ligesom dem med vanddamp fra køletårnene), som han finder på diverse outdatede alarmist-hjemmesider.

Når der kommer rigtige, nye tal på bordet, så pakker han sig bag slogans, og dårlig udenomssnak.
Dem der har fulgt med i isbjørnedebatten, ved godt hvordan det står til i dag 2017.
-Selv klima-helten Michael Mann har proklameret at isbjørne-argumentet er en død sild, og de leder efter en ny lidende maskot.
Dette viser at nogle mennesker stadig lever i fortiden, og tror de hvide bjørne lider i det kolde nord..
Gammel propaganda er det bedste Niels kan præstere.. -Patetisk..
10-12-2017 01:25
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Her link til to nye videnskabelige undersøgelser af: York et al, 2016, og Wong et al, 2017.
De omhandler netop isbjørnenes tilstand med opdaterede tal og data.

"2 New Papers: 92% Of Polar Bear Subpopulations Stable, Increasing...Inuit Observe 'Too Many Polar Bears Now'

http://notrickszone.com/2017/12/07/2-new-papers-92-of-polar-bear-subpopulations-stable-increasing-inuit-observe-too-many-polar-bears-now/#sthash.02aJ6AUV.dpbs

-Søren.
10-12-2017 09:45
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Søren Nielsen er også en af dem, der ikke kan forstå hvad diskussionen handler om.
Læs venligst ovenstående indslag en gang til, Nielsen, så du kommer på omgangshøjde med mig.

Diskussionen er, om øget opvarmning og deraf følgende isreduktioner vil påvirke isbjørnene på en måde, så de må fortrække længere mod nord. Og herunder selvfølgeligt at nogen dør af sult.
De fleste forskere mener, at bestanden vil reduceres. Hvor meget er der delte meninger om.
Så hvordan ser det ud i 2050, og i 2100? Hvor stor er bestanden så?
10-12-2017 09:51
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Her er Status oplysninger fra Polar Bear International:
https://polarbearsinternational.org/climate-change/status/
Et helt andet billede end Nielsens følelsesladede indlæg.
10-12-2017 10:02
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Niels K skrev:
"De fleste forskere mener, at bestanden vil reduceres. Hvor meget er der delte meninger om.".

Jeg har ikke set nye undersøgelser, der understøtter din teori.
-Kan du linke til nye undersøgelser, der viser at bestanden reduceres? -Eller er det ældre prognoser/modeller der ligger til grund for dine udsagn?

Her, link til grundig optælling, og tilstand, for isbjørnene.
https://polarbearscience.com/2017/02/23/global-polar-bear-population-larger-than-previous-thought-almost-30000/

"This means the adjusted 2015 global estimate for polar bears should be about 28,500 (average), a marked increase over the official estimate of 26,500 (average) for 2015
— and an even larger increase over the 2005 estimate of about 22,500 (average)2, despite the dramatic loss of summer sea ice since 2007 that we hear about endlessly."
Tilknyttet billede:

10-12-2017 10:10
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jeg synes lige vi skal nævne forskeren Charles Monnett som hævdede,at isbjørnene var ved at drukne,fordi de måtte svømme over store strækninger for at fange sæler - skylden bæres af AGW.
I 2006 foretog han en flyvning over havet ved Grønland og berettede efter at.have studeret optegnelserne efter flyvningen,at have set 27 druknende isbjørne.
Senere viste det sig,at man havde set 4 isbjørne der var ved at drukne,ved en statistisk manipulation havde han forhøjet tallet.
Monnett blev senere fyret for urent forsker trav.
10-12-2017 11:05
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Jeg gør ud fra, at alle er klar over, at isbjørnen er en truet art, og der derfor skete ændringer løbende i lovgivning omkring jagt fra 1950'erne og videre frem. Disse reguleringer har fået bestanden til at stige mod nu omkring 25-30.000 individer.
Så erkendelse af at arten er truet får bestanden op.
Det vi her taler om er reduktion af is, der er vital for bjørnens overlevelse.
Jeg vender tilbage senere med mere dokumentation om hvor forskningen står.
Fremtidsudsigten for isbjørne er ikke specielt god.
Redigeret d. 10-12-2017 11:06
10-12-2017 11:16
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Niels K Sørensen skrev:


Det skyldes hovedsageligt menneskets udledninger af co2.


Måske vil min navnebroder komme med et BEVIS på sin påstand, Et bevis, der kan fattes af en sofdarytter uden anden teoretisk baggrund end en matematisk fysisk studentereksamen
10-12-2017 11:46
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Niels K Sørensen skrev:
Jeg gør ud fra, at alle er klar over, at isbjørnen er en truet art, og der derfor skete ændringer løbende i lovgivning omkring jagt fra 1950'erne og videre frem. Disse reguleringer har fået bestanden til at stige mod nu omkring 25-30.000 individer.
Så erkendelse af at arten er truet får bestanden op.
Det vi her taler om er reduktion af is, der er vital for bjørnens overlevelse.
Jeg vender tilbage senere med mere dokumentation om hvor forskningen står.
Fremtidsudsigten for isbjørne er ikke specielt god.


Mange biologer mener,blandt andre Josef Reichhof fra Muenchen,at isbjørne i lighed med brun bjørne,sagtens kan leve uden et isdækket farvand,og finde føde på tundraen.
I de sidste 10000 år har temperaturen i Arktis været op til 2C højere end idag,og isdækket været lille,isbjørnene har kunnet overleve disse temperaturspring - hvorfor skulle deres overlevelse så være truet nu.?
10-12-2017 13:52
John Niclasen
★★★★★
(6215)
Kjeld Jul skrev:
I de sidste 10000 år har temperaturen i Arktis været op til 2C højere end idag,og isdækket været lille,isbjørnene har kunnet overleve disse temperaturspring - hvorfor skulle deres overlevelse så være truet nu.?

Isbjørnes overlevelse er ikke truet.
De stiger i antal og har gjort det i årtier.

Og der er ikke katastrofal menneskeskabt global opvarmning.
Der findes (så vidt jeg er informeret indtil nu, og jeg har ledt grundigt og længe) ikke et eneste klart aftryk af, at stigningen i koncentrationen af CO2 i atmosfæren fører til nævneværdig opvarmning. Den menneskelige påvirkning drukner i naturlige variationer.

Det er tom påstand på tom påstand, og det er løgn på løgn.
Det er politik, og der er rigtig mange penge i at føre befolkninger i rige vestlige nationer bag lyset.
Og det er økofascisme, som har rødder tilbage til Rachel Carsons "Det tavse forår".
Det minder på mange måder om religion, hvor Moder Jord er guddommen, som menneskene synder sig imod.
I iveret for at gøre noget godt og betale for sin synd ender man så med at gøre en masse ondt.
RE: Sne 10-Dec-201710-12-2017 14:31
John Niclasen
★★★★★
(6215)
Og så tilbage til videnskaben og dataene.

Vedhæftede billede viser det globale snedække her d. 10. december 2017. Billedet opdateres dagligt på flg. side, hvor man selv kan følge med:

World Wide Daily Snow and Ice Cover Map

I vores nærhed kan man se, at de britiske øer får noget sne for tiden. Der er mere i vente de kommende dage. Det er ikke så tit, England får hård vinter med masser af sne, fordi landet ligger så tæt på den varme Golfstrøm i Atlanterhavet.

Man kan på billedet også tydeligt se, hvordan Golfstrømmen holder havet lige nord for Norge og det vestlige Rusland isfrit.

Man bemærker også en pæn omgang sne i det nordlige Mexico. Det er nemmest at se på det store billede i linket ovenfor.

Mere end 1/3 af Jordens landareal er dækket af sne og is for tiden.

Får vi mon en hvid jul i år?
Tilknyttet billede:

10-12-2017 17:45
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Hvis man overhovedet er interesseret i at vide, hvad er status for isbjørnene, så er her en god oversigt:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/grafik-her-lever-isbjoernen-ikke-truet-i-dag-men-fremtiden-ser-trist-ud

Det forventes at bestanden er reduceret med 1/3 i 2050, dvs omtrent 10.000 isbjørne færre.
Dvs. der vil være omtrent 300 bjørne pr år, der vil bukke under de næste 30 år pga klimaændringer.
De videoer og billeder, der findes, fanger kun et fåtal af disse.
Hudson Bay er det sted, hvor bestanden forventes at forsvinde fra først.

Hudsonbugten er det sydligste sted, som isbjørnen lever. Og det er dét sted, hvor klimaforandringerne har påvirket isbjørnene mest. Over de seneste 10 år har de tabt 10 procent af deres gennemsnitlige kropsvægt.
Og bestanden er i nedgang, fordi isbjørnene tilbringer stadig mere tid på land.
- Mens de er på land, kan de ikke spise sæler. Den føde de kan finde på land, er intet værd i forhold til det fedtindhold, der er i sæler, og som de er tilpasset til gennem flere hundredtusind år, siger Kaare Winter Hansen.
- Samtidig går ungerne sammen med moren i cirka 2-2,5 år, hvor de skal lære at fange sæler. Hvis de ikke lærer det hurtigt, er de ildestedt og overlever ikke.
Forskerne mener, at Hudsonbugten bliver det sted, hvor isbjørnebestanden først forsvinder fra.
10-12-2017 17:54
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Niels K Sørensen skrev:
Hvis man overhovedet er interesseret i at vide, hvad er status for isbjørnene, så er her en god oversigt:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/grafik-her-lever-isbjoernen-ikke-truet-i-dag-men-fremtiden-ser-trist-ud

Det forventes at bestanden er reduceret med 1/3 i 2050, dvs omtrent 10.000 isbjørne færre.
Dvs. der vil være omtrent 300 bjørne pr år, der vil bukke under de næste 30 år pga klimaændringer.
De videoer og billeder, der findes, fanger kun et fåtal af disse.
Hudson Bay er det sted, hvor bestanden forventes at forsvinde fra først.

Hudsonbugten er det sydligste sted, som isbjørnen lever. Og det er dét sted, hvor klimaforandringerne har påvirket isbjørnene mest. Over de seneste 10 år har de tabt 10 procent af deres gennemsnitlige kropsvægt.
Og bestanden er i nedgang, fordi isbjørnene tilbringer stadig mere tid på land.
- Mens de er på land, kan de ikke spise sæler. Den føde de kan finde på land, er intet værd i forhold til det fedtindhold, der er i sæler, og som de er tilpasset til gennem flere hundredtusind år, siger Kaare Winter Hansen.
- Samtidig går ungerne sammen med moren i cirka 2-2,5 år, hvor de skal lære at fange sæler. Hvis de ikke lærer det hurtigt, er de ildestedt og overlever ikke.
Forskerne mener, at Hudsonbugten bliver det sted, hvor isbjørnebestanden først forsvinder fra.


Iflg. biologer,som jeg henviser til,ændrer isbjørnenes fødevalg sig efter evt. ændrede leveforhold,så hvor mange bjørne der vil være i 2050 er umuligt at prognosticere.
10-12-2017 18:10
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
En helt ny undersøgelse viser, at sider som f.eks. klimadebat.dk afviger fra, hvad forskningen egentligt viser.
Det fremgår også af ovenstående, at der fremsættes mange postulater, der ikke er belæg for. F.eks cand scient Niclasen, der ikke anerkender, at drivhuseffekten er reel og igennem floskler forsøger at misinformere andre til at tro på hans benægtelse af opvarmningen. Ovenfor postulere han så, at isbjørne ikke er truet, hvilket jo er totalt vås, hvis man spørger dem, der forsker i isbjørne.

Men læs selv undersøgelsen og forstå, at klimadebat.dk er iblandt de fora, der hører ind under de fora, der bærer misinformation ud i denne verden omkring igangværende klimaændringer.

https://phys.org/news/2017-11-polar-blogs-reveal-dangerous-gap.html
10-12-2017 18:15
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Kjeld Jul skrev:
Niels K Sørensen skrev:
Hvis man overhovedet er interesseret i at vide, hvad er status for isbjørnene, så er her en god oversigt:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/grafik-her-lever-isbjoernen-ikke-truet-i-dag-men-fremtiden-ser-trist-ud

Det forventes at bestanden er reduceret med 1/3 i 2050, dvs omtrent 10.000 isbjørne færre.
Dvs. der vil være omtrent 300 bjørne pr år, der vil bukke under de næste 30 år pga klimaændringer.
De videoer og billeder, der findes, fanger kun et fåtal af disse.
Hudson Bay er det sted, hvor bestanden forventes at forsvinde fra først.

Hudsonbugten er det sydligste sted, som isbjørnen lever. Og det er dét sted, hvor klimaforandringerne har påvirket isbjørnene mest. Over de seneste 10 år har de tabt 10 procent af deres gennemsnitlige kropsvægt.
Og bestanden er i nedgang, fordi isbjørnene tilbringer stadig mere tid på land.
- Mens de er på land, kan de ikke spise sæler. Den føde de kan finde på land, er intet værd i forhold til det fedtindhold, der er i sæler, og som de er tilpasset til gennem flere hundredtusind år, siger Kaare Winter Hansen.
- Samtidig går ungerne sammen med moren i cirka 2-2,5 år, hvor de skal lære at fange sæler. Hvis de ikke lærer det hurtigt, er de ildestedt og overlever ikke.
Forskerne mener, at Hudsonbugten bliver det sted, hvor isbjørnebestanden først forsvinder fra.


Iflg. biologer,som jeg henviser til,ændrer isbjørnenes fødevalg sig efter evt. ændrede leveforhold,så hvor mange bjørne der vil være i 2050 er umuligt at prognosticere.


Sikke noget sludder. Forskning er da netop at lave kalkuler om fremtiden baseret på den viden vi har idag. Det er da langt bedre at have nogen anslåede estimater og så justere dem, når nye data indløber, end at benægte videnskaben.
Hold da op, du er jo iblandt dem, ovenstående undersøgelse omhandler.
10-12-2017 18:41
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Niels-
Ro på, jeg henviser blot til forskere,som betragter isbjørnenes fremtid anderledes end dine kilder.
RE: Hudson Bay10-12-2017 19:38
John Niclasen
★★★★★
(6215)
Niels K Sørensen skrev:
Hudson Bay er det sted, hvor bestanden forventes at forsvinde fra først.

Niels, i stedet for at spamme denne tråd til med isbjørne-propaganda, hvorfor så ikke kigge på den tråd, der har isbjørne som emne:

Isbjørne /Polar Bear

Du kan bl.a. finde flere link i den tråd til en dreven canadisk zoolog, der forsker netop i isbjørne, og som har et anderledes synspunkt, end du propaganderer her:

Polar Bear Science

Denne tråd handler om Opdaterede Sol/Is/temp/hav data, og nu du nævner Hudson Bay, så lad os se på, hvor meget is der er i bugten pt.

Vedhæftede kort er fra Canadian Ice Service. Alt det røde er tæt havis, og som man ser, er det meste af Hudson Bay dækket af is for tiden.

Tak til Niels for at nævne Hudson Bay, så vi kan holde os opdateret med de faktiske data og dermed gennemskue meget af den nonsens, vi får hældt i ørene i medierne.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 10-12-2017 19:58
10-12-2017 20:14
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Niels K skrev:

"Jeg vender tilbage senere med mere dokumentation om hvor forskningen står.
Fremtidsudsigten for isbjørne er ikke specielt god.
"

Indtil videre har du ikke leveret skyggen af dokumentation.. Og så skriver du frejdigt "Jeg vender tilbage med mere dokumentation--".
Hvordan mere ?

-Et foto af en syg afkræftet isbjørn, -en artikel fra DR!!, og -en anonym, dramatisk prognose(RCP 8.5?) for 2050, om nedgang i bestanden...

Lad os dog kigge på de tal/data der eksisterer, -og se hvad de fortæller os om trenderne og tilstanden i nutiden..

Profetier er trættende i længden, og oftest meget forkerte.
Redigeret d. 10-12-2017 20:28
10-12-2017 20:23
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
John Niclasen skrev:
Niels K Sørensen skrev:
Hudson Bay er det sted, hvor bestanden forventes at forsvinde fra først.

Niels, i stedet for at spamme denne tråd til med isbjørne-propaganda, hvorfor så ikke kigge på den tråd, der har isbjørne som emne:

Isbjørne /Polar Bear

Du kan bl.a. finde flere link i den tråd til en dreven canadisk zoolog, der forsker netop i isbjørne, og som har et anderledes synspunkt, end du propaganderer her:

Polar Bear Science

Denne tråd handler om Opdaterede Sol/Is/temp/hav data, og nu du nævner Hudson Bay, så lad os se på, hvor meget is der er i bugten pt.

Vedhæftede kort er fra Canadian Ice Service. Alt det røde er tæt havis, og som man ser, er det meste af Hudson Bay dækket af is for tiden.

Tak til Niels for at nævne Hudson Bay, så vi kan holde os opdateret med de faktiske data og dermed gennemskue meget af den nonsens, vi får hældt i ørene i medierne.


cand scient Niclasen henviser her til Susan Crockford - som mig bekendt er den eneste forsker med de holdninger.
Om Susan Crockford skrives følgende:

About 80 per cent of denier blogs cited the work of University of Victoria zoologist Susan Crockford, even though she has published almost no peer-reviewed research on polar bears and hasn't done any field studies.

Crockford, who writes the Polar Bear Science blog, has been associated with think-tank the Heartland Institute, which denies climate change, and spoke at one of its conferences as recently as last spring.

She also appears in North American and European mainstream media, including Canadian newspapers such as the Financial Post.

"Tell your readers to have a look at my blog and see for themselves," Crockford said in an email. "They will also see what my credentials actually are, as opposed to how they are portrayed by the authors of this paper."

Crockford says polar bear numbers remain strong and suggests the bears will be able to adapt to changes in sea ice.


Altså - en zoolog uden erfaring fra de virkelige undersøgelser.
10-12-2017 20:36
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Søren R Nielsen skrev:
Niels K skrev:

"Jeg vender tilbage senere med mere dokumentation om hvor forskningen står.
Fremtidsudsigten for isbjørne er ikke specielt god.
"

Indtil videre har du ikke leveret skyggen af dokumentation.. Og så skriver du frejdigt "Jeg vender tilbage med mere dokumentation--".
Hvordan mere ?

-Et foto af en syg afkræftet isbjørn, -en artikel fra DR!!, og -en anonym, dramatisk prognose(RCP 8.5?) for 2050-2100 om nedgang i bestanden...

Lad os dog kigge på de tal/data der eksisterer, -og se hvad de fortæller os om trenderne og tilstanden i nutiden..

Profetier er trættende i længden, og oftest meget forkerte.


Søren Nielsen - jeg må nu være ærlig - du er altså ikke særligt dygtig eller præcis i din argumentation.

https://climate.nasa.gov/news/2499/polar-bears-across-the-arctic-face-shorter-sea-ice-season/

Jeg gentager ovenstående link - læs det og se så din egen forkvaklede kommentar her:

Indtil videre har du ikke leveret skyggen af dokumentation.. Og så skriver du frejdigt "Jeg vender tilbage med mere dokumentation--


Det er spam - Søren Nielsen. Jeg mener du har fortalt, at du har en universitetsgrad - ikke sandt?
10-12-2017 20:40
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Niels K skrev:

"Susan Crockford - som mig bekendt er den eneste forsker med de holdninger."

Det undrer mig ikke at du ikke kender andre... Der hvor du henter propaganda-materiale, er der streng censur for hvad der serveres!

Som jeg postede for et par indlæg siden, er der nye undersøgelser om isbjørnenes trivsel.
To nye internationale uafhængige videnskabelige papirer fra York et al(2016) og Wong et al(2017) har konklusioner der ligger langt fra dine prognoser
Her, igen, links til de to undersøgelser
http://notrickszone.com/2017/12/07/2-new-papers-92-of-polar-bear-subpopulations-stable-increasing-inuit-observe-too-many-polar-bears-now/#sthash.02aJ6AUV.dpbs

Niels, vi venter på din dokumentation for dine dystre prognoser...
10-12-2017 20:48
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Forskeren Andrew Dorecher, 34 års erfaring i forskning i isbjørne:

Within the next few decades, he estimates, there will be significantly fewer polar bears. By the end of the 21st century, there may be such a reduction in the species' range that future populations may or may not be viable.

"Every time we look at a new study, there's pretty much no good news for polar bears," he says.

With current planetary warming trends, Derocher fears the decline is not reversible in the short term.
...
"There's nothing in the scientific literature that supports anything but grave concern," he says.

The first step toward getting the bears back on track, he maintains, is getting the public to care about conserving sea ice.


https://polarbearsinternational.org/profiles/dr-andrew-derocher
10-12-2017 20:52
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Niels, har du læst dit NASA-link ?
https://climate.nasa.gov/news/2499/polar-bears-across-the-arctic-face-shorter-sea-ice-season/

Det konstateres blot om kortere vintre i perioden 1979-2014..
Det kan der være noget om.
Men isbjørne data er der ikke meget af på hjemmesiden, andet end nogle vage hentydninger om manglende is, og så nogle worstcases..
Ingen tal, intet videnskabeligt papir.. Kun det sædvanlige NASA-AGW-snak.

Dine Google evner er faldet i status.
-Men du diskuterer jo heller ikke videnskabeligt, som nævnt..
Redigeret d. 10-12-2017 20:58
10-12-2017 21:04
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Søren R Nielsen skrev:
Niels K skrev:

"Susan Crockford - som mig bekendt er den eneste forsker med de holdninger."

Det undrer mig ikke at du ikke kender andre... Der hvor du henter propaganda-materiale, er der streng censur for hvad der serveres!

Som jeg postede for et par indlæg siden, er der nye undersøgelser om isbjørnenes trivsel.
To nye internationale uafhængige videnskabelige papirer fra York et al(2016) og Wong et al(2017) har konklusioner der ligger langt fra dine prognoser
Her, igen, links til de to undersøgelser
http://notrickszone.com/2017/12/07/2-new-papers-92-of-polar-bear-subpopulations-stable-increasing-inuit-observe-too-many-polar-bears-now/#sthash.02aJ6AUV.dpbs

Niels, vi venter på din dokumentation for dine dystre prognoser...


Søren Nielsen: du forstår ikke diskussionen, når du bliver ved med at komme med dit indlæg fra notrickzone omhandlende, at bjørnebestanden i nogen områder har det fint.

Som det er nu, så er bestanden af isbjørne faldende i nogen områder, status quo i andre, og stigende i andre.
Det er overhovedet ikke det, der er til debat. Det er målbart.

Spørgsmålet er, hvad sker der fremover, når isens trækker længere og længere nordpå?
Det er påvist, at isbjørne er uhyre afhængige af isen i og med deres hovedføde sæler, kun kan fanges i den periode, hvor der er is.
Den periode bliver mindre og mindre - som det fremgår af Nasas rapport.
Så den eneste interessante diskussion er, hvad sker der, når isen trækker nordover?

Du virker helt uvillig til overhovedet at ville forholde dig til det?

Det undrer mig ikke at du ikke kender andre... Der hvor du henter propaganda-materiale, er der streng censur for hvad der serveres!


Kan du ikke skrue lidt ned for de umodne kommentarer?
10-12-2017 21:59
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Jeg har den holdning, følelse eller fornemmelse, at isbjørne er mig ligegyldige.
Jeg har som forhenværende økonom den mening, at prognoser om hvor mange isbjørne der findes om 100 år kan give det resultat som jeg ønsker rent holdningsmæssigt.

Iøvrigt hørte jeg forleden, at isbjørne kan få avledygtigt afkom med brune bjørne, Det er da af intellektuel interesse om det er sandt.

Jeg er glad for at der er EL i mine kontakter, gyser ved tanken om en fremtid uden varme, uden rigeligt med varer i supermarkedet. Derfra mine holdninger udspringe. Derfor vil jeg have sikre, meget sikre beviser på at CO2 er årsag til andet end flere planter FØR jeg bliver alarmist og stemmer Enheds Listen, der ikke sikrer EL i mine kontakter.
10-12-2017 22:11
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Niels-
Isbjørne og brune bjørne kan få avlsdygtigt afkom,som kaldes mokkabjørne.
10-12-2017 22:24
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Kjeld Jul skrev:
Niels-
Isbjørne og brune bjørne kan få avlsdygtigt afkom,som kaldes mokkabjørne.


PUH så må de to racer holdes adskilt ellers forsvinder de jo begge, Gys for en global katastrofe, hvis min tipoldebørn kun kan se mokkabjørne i Zoo, en tak for inf. Troede der var tale om arts forskelle
11-12-2017 06:22
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Niels Olsen skrev:
Jeg har den holdning, følelse eller fornemmelse, at isbjørne er mig ligegyldige.
Jeg har som forhenværende økonom den mening, at prognoser om hvor mange isbjørne der findes om 100 år kan give det resultat som jeg ønsker rent holdningsmæssigt.

Iøvrigt hørte jeg forleden, at isbjørne kan få avledygtigt afkom med brune bjørne, Det er da af intellektuel interesse om det er sandt.

Jeg er glad for at der er EL i mine kontakter, gyser ved tanken om en fremtid uden varme, uden rigeligt med varer i supermarkedet. Derfra mine holdninger udspringe. Derfor vil jeg have sikre, meget sikre beviser på at CO2 er årsag til andet end flere planter FØR jeg bliver alarmist og stemmer Enheds Listen, der ikke sikrer EL i mine kontakter.


Dejligt, når der meldes klart ud. Men underlig kobling mellem en begyndende klimakrise og Enhedslisten. Der er masser af borgerlige, der udviser forståelse og bekymring over begyndelsen på de ændringer, som er igangsat.
Hvis du virkeligt ønsker ro og orden som nu, varer i supermarkedet, så er vejen jo klart videre mod en sænkning af vores udledninger af CO2.

Beviset for at CO2 er synderen er videnskabens opgave. Der indgår et stort antal af observationer. En af disse er faldet i temperatur i stratosfæren som en følge af, at CO2 holder på varmen, hvorved de øvre luftlag afkøles.

Men de fleste mennesker kan sagtens både se og høre, samt lægge to og to sammen. Derfor forstår langt de fleste, at ændringerne er igangsat.

Vi kommer ikke i mange årtusinder tilbage til klimaet vi havde de sidste par århundreder. Det er svært at kapere, men bedre at forstå nu end at fortrænge.
11-12-2017 06:50
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Kjeld Jul skrev:
Niels-
Isbjørne og brune bjørne kan få avlsdygtigt afkom,som kaldes mokkabjørne.


Hvad betyder den oplysning ift at omkring 1/3 af en truet dyreart er ved at uddø, endda under store pinsler?

Som sagt tidligere, så er isbjørnen et lille problem ift det antal af problemer, der langsomt vokser frem, årti efter årti.
Prøv fx at følg lidt med i skovbrandene i Californien, og hvad amerikanerne diskuterer om en mulig fremtidig udvikling derovre.
Vi ser den samme tendens i Sydeuropa.
Hvad sker der, når temperaturen presses yderligere op?
Det kræver ikke så meget fantasi at forstå, at vores eksperimentering med klimaet ikke givetvis har en happy ending.

California wildfires, new normal?
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-42297370
Redigeret d. 11-12-2017 07:37
11-12-2017 08:16
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Niels-
Du er rigtig i hopla,nu bruger du også uddø,tidligere i tråden kunne du aldrig finde på det - er følelserne ved at løbe af med dig - taber du kontrollen over din sunde fornuft.
Hvad vil du bevirke med at remse dine dommedagsprofetier op - har vi ikke UN til at sørge for at klimaet holdes i skak.?
11-12-2017 09:48
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
"Værn dig selv mod fremtidig ulykke, -men plag ikke dig selv med forestillinger."
(Ca. 2000 år gammel gnostisk tekst.)
11-12-2017 19:18
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Niels K Sørensen skrev:


Beviset for at CO2 er synderen er videnskabens opgave. Der indgår et stort antal af observationer. En af disse er faldet i temperatur i stratosfæren som en følge af, at CO2 holder på varmen, hvorved de øvre luftlag afkøles.



Vi kommer ikke i mange årtusinder tilbage til klimaet vi havde de sidste par århundreder. Det er svært at kapere, men bedre at forstå nu end at fortrænge.


Jeg er ikke FORTRÆNGER, men tvivler bare på "videnskaben" Det er mit indtryk af et par andre tvivlere på denne side er videnskabeligt velfunderede. Een af dem forklarede mig mekanismen i CO2 som drivhusgas, idet denne luftart absorberer infrarød stråling på visse frekvenser, Vanddamp absorberer mere på andre frekvenser. Du Niels K kan måske finde en samlet videnskabelig redegørelse for hvor meget, der absorberes af nitrogen (78%) og ilt (21%) af atmosfæren

Jeg drømmer også om et CO2 regnskab, i.e, hvor meget CO2 udåndes af samtlige dyr. Hvor meget fra fossile brændsler, fra vulkaner. Hvor meget
optages af samtlige planter, hvor meget af muslinger og andre kalkdyr i oceanet.
Jeg har en fornemmelse af, at vor afbrænding af fossilt brændsel (40Gtons?) kun udgør en forsvindende del af det øvrige.

Nej jeg fortrænger ikke, savner bare gedigne beviser fra folk som dig, der er bedre til at blæse alarm end til at levere facts.
11-12-2017 21:29
John Niclasen
★★★★★
(6215)
Niels K Sørensen skrev:
Beviset for at CO2 er synderen er videnskabens opgave. Der indgår et stort antal af observationer. En af disse er faldet i temperatur i stratosfæren som en følge af, at CO2 holder på varmen, hvorved de øvre luftlag afkøles.

Sludder! Det teoretiske argument for, at stratosfæren afkøles er, at med mere CO2 i stratosfæren, er der flere molekyler, der kan stråle energi væk fra Jorden i stratosfæren.

Fænomenet er beskrevet i lærebøger i astronomi, hvor man f.eks. kender det fra afkøling af molekyleskyer v.hj.a. CO (kulilte).

Se f.eks. Stahler & Palla, "The Formation of Stars", afsnit 7.4.2 CO Cooling.
12-12-2017 11:06
John Niclasen
★★★★★
(6215)
Vedhæftede billede viser de sidste 3 dages snefald i Europa og en del af Grønland øverst til venstre. Værd at bemærke er Irland, Wales og England, der har fået en pæn omgang sne, ligesom Danmark og generelt store dele af Europa har fået sne.

Nedbøren falder som sne og ikke som regn, fordi det er koldt.

Kilde: Europe-wide Snow Accumulation for Last 3 Days
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 12-12-2017 11:08
12-12-2017 11:46
John Niclasen
★★★★★
(6215)
Vedhæftede grafik viser snefaldet den sidste uge i Grønland fra Diskobugtens breddegrad og sydover. Angivelserne af sne for neden er i tommer og skal ganges med 2,54 for at få det i cm.

Der falder rigtig meget sne i Grønland, som med tiden presses sammen til ny indlandsis.

Kilde: North America Snow Accumulation for Last 7 Days
Tilknyttet billede:

12-12-2017 12:00
John Niclasen
★★★★★
(6215)
Det er vinter i Arktis, og Det Arktiske Ocean henligger i mørke med temperaturer langt under frysepunktet. Det vil det gøre i måneder fremover. Det samme er gældende for det meste af Grønland ligesom det nordlige Skandinavien.

Billedet er fra NASA Worldview.

Geologisk set befinder Jorden sig i en istid, som har varet flere mio. år.
Tilknyttet billede:

12-12-2017 12:59
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
- vidste ikke, du var kunstinteresseret, John.
Set et sagligt lys, ville det vel være mere på sin plads med et billede af en isbjørn eller noget?



.


Side 5 af 37<<<34567>>>





Deltag aktivt i debatten PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data70329-03-2024 10:07
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
PART 6/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data76812-07-2016 21:58
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik