Pensionsbranche og politikere - se her!25-05-2025 20:54 | |
Euro★★★★☆ (1484) |
Hvis vi i Danmark gerne vil se hurtige resultater på vores miljø forbedringer, så har jeg et forslag. Danske landmænd de lever dels af deres jord, og dels af tilskud. Men hvis vi isolerer det DB man har på jorden, altså brutto salg minus omkostninger, så vil vi i mange tilfælde høre om at 1kg mel sælges for 1kr. Tror i at 1m2 kan give et dækningsbidrag på bare 50øre? Så har du 100Ha til 5000kr. ha så kan du forvente at få 500000kr. ved konventionelt landbrug. Jeg siger lad pensionsbranchen købe jorden til f.eks. 15 gange 5000kr. altså 150000 for 1Ha. Lad så staten betale pensionsbranchen 3% for at at have medbestemmelse i hvad jorden bruges til. På den måde får pensionsbranchen dækket inflationen, mens man kan regne med at jorden altid vil stige i værdi, så i det lange løb vil PB vinde minimum med satsen for inflation, men man vil skabe et bedre Danmark. |
25-05-2025 21:09 | |
Euro★★★★☆ (1484) |
Jeg fik nok ikke sagt det hele... Men køber pensionsbranchen landmændenes jord, og får betaling for den af staten , så kan PB sige hvad jorden må bruges til og på hvilke vilkår, men til gengæld har landmanden rådighed over et område på gratis vilkår, såfremt han overholder regler som kunne være økologisk drift, eller f.eks. patial skovdrift whatever... Så pensionsbranchen køber landmandens gæld, lader ham beholde EU tilskud, og lader ham tjene på økologisk drift. PB kan måske købe 2000 gårde, men kan straten nøjes med at betale 3% af prisen hvert år for at omdanne til økologisk, så er det vidst billigt??? Eller hvad? Og landmanden får mere for jorden men producerer lidt mindre men tjener lidt mere, hvad man taber på karrussellen vinder man på gyngerne ikk? |
25-05-2025 23:07 | |
Jørgen Petersen★★★★★ (6748) |
Landbrugsjord er i høj grad noget, som landmanden ejer for at komme af med husdyrgødningen. Hvis han vil have husdyr, så skal han med andre ord også have et passende landbrugsareal. Man kan derfor ikke kigge på jorden isoleret set. |
26-05-2025 12:40 | |
Euro★★★★☆ (1484) |
Jeg ved ikke om det er klart, at pensionsbranchen ejer jorden, staten betaler PBs afkast på 3%, hertil forventes jorden at stige i værdi. Men jorden hører i princippet stadig til landmandens gård. Så landmanden har til en vis grad rådighed over jorden, men da det er staten der betaler kan staten sige at landmanden ikke må bruge pesticider. I forvejen er det jo staten der 100% bestemmer hvor mange dyr landmanden må have, så mener man ikke at jorden kan bære det antal dyr landmanden har, så må man jo regulere. Men forskellen er, at i dag køber en landmand et stykke jord til en dyr pris, som han skal betale af på med renter de næste mange år. Derfor er landmænd tvunget til at gøre mere for at optimere driften, også mere end andre EU landmænd der har billigere jord. Derfor føler nogle landmænd sig tvunget til at bruge gødning og pesticider i for produktionen optimale mængder. Men en landmand betaler måske 10-15kr. for sin jord per m2, men han kan forvente at få 1kr./kg mel, men lad os sige at han har udgifter på 20øre/m2, så han kan afbetale sin jord med 80øre, så betaler han 50øre af på jorden og 30øre i renter, så tjener han ikke noget, men lever af sine EU tilskud. Sælger han til PB så vil PB måske betale ham 15 gange 80øre eller 12kr. per m2 så bonden kan betale sin gæld ud, og få rådighed over den samme jord bare gratis, men med krav om at spare på udledninger. Men skifter landmanden til økodrift tjener han måske kun 70øre per m2 mod 1kr. ved konventionel drift. Men han får stadig EU tilskud og på hans måske 100Ha vil han derfor kunne putte 700000kr. minus 100000kr. i omkostninger til såning altså 600000kr. i egen lomme, penge der tidligere blot gik til at betale afdrag. Plus han vil få sit EU tilskud. Og har PB betalt 12mio for 100ha så betaler staten 360000kr. for at kontrollere jorden og hvad den bruges til. Men landmanden kan vel forvente at få 500000 kr. fra EU så han har en løn på 1,1mio og betaler 500000kr. i skat. Win - Win - Win for alle 3 parter. Og den helt store vinder bliver alligevel - NATUREN. |
26-05-2025 13:33 | |
Du ved altid hvordan alle andre skal gøre. Hvorfor ikke tænke på hvordan du selv får noget ud af det? |
27-05-2025 09:06 | |
Euro★★★★☆ (1484) |
Jeg er et simpelt menneske, mine behov er ikke så store, og grundlæggende så har jeg nok hvad jeg har brug for. Og skulle jeg have brug for mere, så ved jeg hvordan man altid kan tjene penge på sportsvæddemål. I denne omgang brugte jeg mit hoved primært for naturens skyld. Når jeg går ned og fisker, så fisker jeg for at fange en fisk der kan stille min sult, mit mål er ikke at fange 20 som jeg kan sælge. |
27-05-2025 12:06 | |
Naturen har det rigtig godt i velfungerende lande som f.eks. Danmark, Sverige, Norge og Tyskland med flere. Al erfaring vise klart og tydeligt, at når et land og dens befolkning kommer op på et vist udviklings- og velstandsniveau, så bekymrer befolkningen sig meget for naturen og det miljø, som man lever i. Det er årsagen til, at naturen og miljøet som helhed har det rigtig godt her i den Nordvestlige del af Europa. |
27-05-2025 14:05 | |
Euro★★★★☆ (1484) |
Nu er det som jeg siger, et problem at landmænd i Danmark måske betaler 15kr,/m2 hvor man i vores nabolande kan købe til 1kr. Ret beset betyder det, at man ved 3% i rente og 5% afdrag betaler 1,20kr./m2 før man planter noget. På den måde kan danske landmænd ikke leve af korn, men det opnår de med EU tilskud. Men vore naboer betaler 8øre i renter og afdrag før man planter noget, derfor kan de dyrke jorden på en måde hvor de får det største udbytte per kg pesticider, i stedet for at gå efter det størst mulige udbytte - uanset mængden af pesticider. Naturen er både jorden og havet, og Danmark har verdens bedst udnyttede jorde, og verdens ringeste havmiljø! Mit forslag vil betyde betragteligt mindre udledning af næringsstoffer og pesticider i vores indre danske farvande, der vil formentlig være andre ting der er mere givtige end korn på markerne, til gavn for vores biodiversitet. Og vi vil få flere fisk i vores vandløb og fjorde. Og formentlig en forbedret dyrevelfærd på vores gårde. |
27-05-2025 14:19 | |
Hvor kan man købe jord til 1 kr. / m²? Er det i Nordsverige, hvor der ikke kan vokse andet end birkekrat? |
27-05-2025 15:28 | |
Euro★★★★☆ (1484) |
https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/jord_och_skogsbruksfastighet_i_dorotea_granasen_1_23/1211067134 Uden helt at kende Sverige tror jeg Vesterbotten er 2/3 oppe i Sverige, der kan du erhverve knap 24Ha skov, jagt og put n take for ca. 350000kr. Godt nok 1,5kr./m2 men så får du en bolig på 126m2 gratis med i købet. Det er klart at jo tættere man er på byer jo dyrere er jorden. PS. Birkekrat repræsenterer jo også værdi, hvis det køres igennem en savsmulmaskine og en træpille presse. Og der KAN vel vokse andet, hvis man først gider at fjerne det birkekrat der er der i forvejen. Brænde på engrosmarkedet har bare ikke særlig stor værdi, det er kun i forbruger leddet det er dyrt. Mon ikke det er jagt og fiskeri og overnatninger man skal leve af sådan et sted...jeg kan godt se at prisen hurtigt sniger sig op på 10kr./m2 når vi lægger os mellem Malmø og Stokholm, men det meste jeg finder til salg i Sverige er altså skov med jagt. |
27-05-2025 19:44 | |
Det er kun i den sydlige del af Sverige, at man kan dyrke korn. Og det har stor indflydelse på jordprisen. |
28-05-2025 22:16 | |
Euro★★★★☆ (1484) |
Priserne på jord stiger ganske vidst jo længere syd man kommer i Sverige, men det skyldes nok nærmere at man er tæt på de store byer. Skov koster jo også væsenligt mere når det er sydpå. I øvrigt synes jeg det ser ud som om, for mig på baggrund af mit søgeresultat, at svenske gårde ser lidt anderledes ud og har mere blandet natur, altså lidt mark, nogle dyr og lidt skov, og måske lidt jagt og fiskeri udlejning. De danske landbrug virker større og ligner mere fabrikker, men jeg har måske brugt et dårligt søgeord. Jeg trækker i land og siger at god landbrugsjord der koster 15-20kr./m2 i Danmark, nok nærmere koster 7-10kr. i vores nabolande, og priserne er stigende fordi det er blevet populært at opkøbe land. Men jeg mener stadig at mit forslag er lige attraktivt for bønderne, hvis de kan opnå, at låne jord istedet for at eje jord. Det var blot mit argument om hvor meget dårligere stillet danske landmænd er, der var forkert, men så kan vi jo blot stille danske landmænd markant bedre med mit forslag. |
28-05-2025 22:50 | |
Du snakker og snakker men ved ikkehvad du snakker om. Eksempelvis handles landbrugsjord i ha.-priser og ikke m²-priser. |
28-05-2025 23:17 | |
Euro★★★★☆ (1484) |
Skal du nu til at opføre dig ligeså ubegavet som Jakob? Det er sgu da ligegyldigt om jeg sætter ekstra nuller på tallet ved at lave det om til Ha! Små tal er nemmere at forstå når de gentages derfor er det bedre HER i denne situation at bruge m2 i stedet for Ha, da det sidste blot havde betydet 4 nuller ekstra hver gang. Er du dummere end græs? Jeg er ikke ejendomsmægler jeg må sgu da benytte en talstørrelse som jeg mener er sammenlignelig for min argumentation.... |
29-05-2025 10:30 | |
Hvis man snakker om m²-priser på landbrugsjord, så fortæller det, at man ikke ved hvad man snakker om. |
01-06-2025 00:01 | |
Euro★★★★☆ (1484) |
Eller også har du blot for meget jord i hovedet tåbe!!! |
01-06-2025 22:07 | |
Hvis man snakker om m²-priser på landbrugsjord, så fortæller det, at man ikke ved hvad man snakker om. |
06-06-2025 23:07 | |
Euro★★★★☆ (1484) |
Du er jo blot en ubegavet abe, so who cares what you think... Tror du virkelig at jeg ikke kan sætte de ekstra nuller på for at du er tilfredsstillet med din ubegavede list...du er godt nok mere ubegavet end jeg havde troet, tak for kaffe... |
06-06-2025 23:16 | |
Euro★★★★☆ (1484) |
Prøv at hør i visse brancher der har man hørt om tåber som dig, tåber der tror at de kan bringe en iq standard på 70 til at skulle være normen, men i det virkelige liv Jørgen, der er folk langt klogere end dig, så tag dig sammen før du debatterer i offentligheden ok? |
07-06-2025 08:26 | |
12-06-2025 00:21 | |
Euro★★★★☆ (1484) |
Flot min ven så fik du efter EGET udsagn vundet en debat ud af 2000 tabte debatter, hvor du promoverer taberindstilling, jeg kan godt se at du må jo vinde af og til, så denne får du!! Jeg er ikke landmand, jeg handler værdier, og opkøber jeg landbrugsjord er målet, med tiden at sælge dyrt som bolig eller industrigrunde. Og de handles i m2 priser, fordi det er mindre enheder. Men føl du blot at du udstiller mine manglende kompetencer, blot pas på det ikke er dine egne magler du udstiller ikk? |
12-06-2025 09:05 | |
Man kan bare ikke sådan lige konvertere landbrugsjord til bolig- eller industrigrunde. Det kræver myndighedernes godkendelse i form af en lokalplan og lignende. Dette er normalt ikke så let, fordi det er kommunen og kommunalbestyrelsen som bestemmer, hvor der skal ske byudvikling. Men jeg har da hørt om folk med gode forbindelser til kommunalpolitikkerne, som via bestikkelse og lignende har fået en lokalplan igennem byrådet. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Vore Politikere | 224 | 24-07-2023 11:35 |
Danske politikere er parat til at aflive sæler | 3 | 26-03-2019 19:24 |
Forskere som politikere? | 20 | 02-11-2010 13:13 |
Artikler |
Samtale med politikere |
Nyheder | Dato |
Amerikanske politikere spiller sikkerhedsargumentet | 15-09-2009 06:04 |
Svenske politikere vil stoppe flytrafik med skat | 25-08-2008 07:05 |