| Planternes vækstsæson16-08-2026 11:00 | |
| Jørgen Petersen★★★★★ (9106) |
Jfr. ChatGPT: Som en afrundet, landsdækkende tommelfingerregel er det rimeligt at sige: * De seneste 50 år: vækstsæsonen er blevet forlænget med omkring 3 uger. * De seneste 100 år: den er blevet forlænget med omkring 1 måned. Hvis man skal have én enkel sætning: I Danmark er planternes klimatiske vækstsæson i størrelsesordenen blevet forlænget med ca. 3 uger gennem de seneste 50 år og ca. 1 måned gennem de seneste 100 år. |
| 16-08-2026 11:06 | |
Dette har haft en meget positiv indflydelse på planteavlen her i landet. Eksempelvis dyrkes der i dag majs i betydelige mængder. Det kunne man ikke tidligere, for da var vækstsæsonen her i landet for kort og kold til majsdyrkning. Dette er en stor fordel for majs giver et højt udbytte og er let at dyrke. Tilsvarende dyrkes der i dag også store mængder af vintersæd. Det skyldes, at vinteren generelt er blevet kortere og mildere. Det har også stor betydning, da vintersæd giver et stort merudbytte i forhold til vårsæd. Typisk er merudbyttet på 30 - 35 % i forhold til vårsæd. Vinterraps giver endda et merudbytte i forhold til vårraps på ca. 50%. Redigeret d. 16-08-2026 11:09 |
| 16-08-2026 11:19 | |
Denne figur viser rigtig godt udviklingen. I Nordamerika sker der helt det samme som i Europa.
Tilknyttet billede: ![]() |
| 01-09-2026 17:49 | |
| Peter Villadsen★★★★★ (3668) |
Syntes en benægter af videnskab og benægter af virkeligheden. Det er sørgeligt at de findes, men det gør de så |
| 01-09-2026 19:46 | |
Virkeligheden er, at det går bedre og bedre på alle de vigtige områder. Og det endda efter ca. 300 år med global opvarmning. Den gode udvikling kan man ikke snakke sig fra. Eller ignorere. Hvis man systematisk ignorerer, hvad der sker i den virkelige verden, så taler dette for sig selv. Så handler det ikke om fornuftige og rationelle tanker. Så handler det om at fastholde et verdenssyn og en virkelighedsopfattelse, som er totalt irrationel. Så er det tvangstankerne og den irrationelle angst, som har overtaget. Her ses et af de områder, hvor det går bedre og bedre. Denne gunstige udvikling skal vi være glade for. Og det burde vi i princippet fejre. Tilknyttet billede: ![]() |
| 01-09-2026 20:26 | |
Syntes en benægter af videnskab og benægter af virkeligheden. Det er sørgeligt at de findes, men det gør de så |
| 01-09-2026 23:04 | |
Kan du selv høre, hvor tåbeligt og ubegavet det er, det du skriver? Noget mere tåbeligt og ubegavet end det du skriver, skal man godt nok lede længe efter for at finde. Hvis der er en, som har styr på fakta og den virkelighed, som vi befinder os i, så er det mig. Det er bl.a. dette forhold. Tilknyttet billede: ![]() |
| 02-09-2026 22:16 | |
| 02-09-2026 22:33 | |
Kan du selv høre, hvor tåbeligt og ubegavet det er, det du skriver? Hvis der er en, som har styr på fakta og den virkelighed, som vi befinder os i, så er det mig. Jeg har således gentagne gange fremlagt dokumentation for, hvad der sker rent konkret i den virkelige verden. Men hverken du eller andre forholder jer til disse meget relevante og vigtige forhold. Det er bl.a. forhold som dette, der dokumenterer den virkelige udvikling. Tilknyttet billede: ![]() |
| 03-09-2026 07:35 | |
Syntes en benægter af videnskab og benægter af virkeligheden. Det er sørgeligt at de findes, men det gør de så Jeg er bare ligeså destruktiv som du er med gentagelser og idiotiske indlæg uden dybde. Det er Jørgen Petersen, der har ødelagt dette forum med påståelighed og benægtelse af enhver risici. |
| 03-09-2026 10:23 | |
Det er fuldstændigt tåbeligt, det som du her lukker ud. Jeg har rigtig godt styr på de faktiske forhold. Og det har jeg dokumenteret gang på gang i form af omfattende dokumentation. Og de faktiske forhold viser helt klart, at det går bedre og bedre på alle de vigtige forhold. Og det endda efter ca. 300 år med global opvarmning. Men du har et stort problem, for du nægter at se virkeligheden i øjnene. Og den er, at der ikke er nogen klimakrise eller klimakatastrofe under opsejling. Du har med andre ord det problem, at du lider af en meget alvorlig CO2- og klimafobi. Derfor nægter du systematisk, at tage de faktiske forhold til efterretning. Det er bl.a. dette forhold. Tilknyttet billede: ![]() |