Husk mig
▼ Indhold

Podcast med Jeppe Branner - Stifter af Klimadebat.dk


Podcast med Jeppe Branner - Stifter af Klimadebat.dk23-01-2010 14:16
energihjemProfilbillede☆☆☆☆☆
(10)
Hvis der er nogen som kunne være interesseret i at høre lidt mere om Jeppe Branner (stifter af denne side), så har vi lavet et podcast hvor vi interviewer Jeppe. Han fortæller både om hans oplevelser på klimatopmødet, men også lidt om hvorfor og hvordan han startede klimadebat.dk.

Lyt til podcast med Jeppe her

Mvh


Energihjem.dk - Giver grønne løsninger
23-01-2010 22:06
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Tak for omtalen!

Ja, det var en fin snak, vi havde. Det håber jeg også, lytterne synes.


I er meget velkomne til at skrive kommentarer her i tråden...
23-01-2010 23:46
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Da jeg hørte interviewet slog det mig hvor stor en oplevelse det må have været med COP15. Rigeligt med stof til børnebørnene :-)

Men ikke mindst minutterne med omtalen af klimadebat.dk fangede min opmærksomhed. Den balancegang det må være at styre klimadebat.dk misunder jeg ikke.

Og specielt dette at vi alle der diskuterer på sitet skal prøve at få tingene ned på Jorden. Specielt intervieweren forekom helt slået af hesten af det han så på klimadebat. Jeg selv har såmænd også haft svært ved at forstå noget af den seneste uges talrige indlæg - så hvad tænker ikke nyankommende? Men det er klart - jeg tager også selv kritiken til mig. Omend det er svært at finde balancen mellem de dybdegående udredninger og så tilgængligheden for de nye.

Og så bliver jeg lidt harm over at Jeppe åbenbart jævnligt skal forsvare at også skeptikere kan komme til orde her - som jeg hører det lidt. Der er åbenbart nogle der helst debaterer med dem de allerede er enige med? Sikke en "debat".

Nej, dialog - dette at slå bro - er jo ingen kunst mellem parter der i forvejen er enige. Hele pointen med debat og dialog er jo at parter får en chance for at forstå hinanden. Men det er der åbenbart nogle der synes er unødvendigt? Sjovt nok dem der pt er i flertal? Som om de overhovedet ikke har forstået hvor heldige de er at leve i et demokrati og hvor meget de skal værne om det.

Pt er måske 30 pct af Danskerne skeptiske? Det svarer til Socialdemokratiets vælger korps. Dem kan man så f.eks undladde at lytte til? Holde ude af debatter? Fryse ude? Hvis folk har så stort et demokratisk underskud i deres verdensbillede at de ikke accepterer andres meninger, så lav dog jeres eget site, "kun for rigtige meninger".

Som Jeppe skriver er der MASSER af tråde hvor der ikke diskuteres det videnskavelige grundlag for global warming bevægelsen, så dem der er utilfredse må simpelthen være utilfredse med at skeptikerne får lov at komme til orde. I skulle skamme jer.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 23-01-2010 23:49
RE: 16. dec. demonstration - Reclaim Power24-01-2010 00:21
Benjamin Bro-JørgensenProfilbillede☆☆☆☆☆
(16)
@ branner

Rigtig godt interview Jeppe!
Og fedt der nogen der begyndt at lave klima broadcasts!

Synes du skal se den her udsendelse om 16. dec. demonstration fra democracy now.
Vil faktisk påstå det var en af de vigtigste manifestationer under topmødet.

For mig at se handler det om at folk bliver del løsningen hvad at hjælpe dem fx økonomisk (carbontax og grønne lån) til at blive del transitionsbevægelsen ... mere lokaliserede samfund hvor folk har en tættere relation til deres mad og energi (gør folk mere interesserede i deres lokalsamfund), og hvor man betaler for at skade klimaet og for lån uden rente til løsninger der ikke forurener.
Synes at der på topmødet arbejdes meget med løsninger som kun vil kunne fungere i et perfekt samfund, hvor man ikke havde en masse korrupte virksomheder, til lave en masse fup løsninger under fx kvotesystemet og REDD. Sådan er det bare ikke, derfor er der mange der ønsker et andet fokus end verdens økonomiske magt stiller op. Derfor er vil man tage magten tilbage ... fordi dem der bestemmer på topmødet i høj grad er hånddukker styret af verdens kapital.

Men du ret i at det er svært at se præcis hvad man skulle have istedet for FN ... men jeg tror heller ikke det var det budskab særlig mange deltog med.
25-01-2010 02:00
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Ja, Benjamin, jeg tænkte nok, du ville have noget at sige til bemærkningen omkring demonstrationen d. 16.


Helt grundlæggende synes jeg nok bare, det er meget naivt at ville lave et Peoples Assembly, der lige pludselig skulle kunne klare det hele i en rundkreds udenfor.

Jeg synes, det er fint at kritisere den fuldstændigt fastlåste kvotetankegang, der ikke levner plads til andre alternativer (f.eks. en CO2-afgift). Men jeg bliver lidt irriteret over den meget negative retorik over for COP15 som sådan. Det er trods alt politikerne, og ikke en flok aktivister, der skal træffe de nødvendige beslutninger...

Jeg tror, mange af de vrede demonstranter glemmer, hvad der ville træde i stedet, hvis COP-systemet ikke var der. Nej, der ville ikke opstå et Peoples Assembly, men derimod mange flere lukkede forhandlinger i G20, MEF osv. Og det er vel næppe, hvad man ønsker?

Men tak for den positive tilbagemelding - også til Frank!
Redigeret d. 25-01-2010 02:07
25-01-2010 11:57
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Benjamin

korrupte virksomheder


Det må vist være en fejl! Du må da mene de korrupte miljøbevægelser for hvem skønmalerier og nyttesløse tiltag nærmeste er et mål i sig selv så forsvarsløse virksomheder og virksomhedsejere bare som altid skal betale regningen!

for lån uden rente til løsninger der ikke forurener


Og hvem havde du så forestillet dig skulle betale for det (at lånet skulle være gratis)?

Man må stadig minde om at industrien i 80'erne og 90'erne bidrog med meget konstruktive løsninger til at omsætte den nordsøgas som skulle bruges.

Ligegyldige miljøbevægelser valgte løsningen som forurenede massivt nemlig vindmøller som øger forureningen sammen med fjervarmesystemer som skal producere varme. I takt med at mølleudbygningen er gennemført er det fossile energiforbrug på H C Ørsted bare steg og steg hvor det kun bruges til fjernvarmeproduktion til København.

I dag sløses 2.7 Twh eller varmeforbruget til 120.000 Husstande bort i dette håbløse kraftværk!

Kapitalen og industriens løsning var moderne kraftværker som Avedøre som kunne forbruge halvdelen af brændslet fra biomasse som halm og flis sammen med naturgas og udnytte 50 % til el.


Den ansvarlige industri's løsning var kraftværker som Avedøre som virkede ved storbyerne og producerede fjernvarme når de samtidig producerede strøm og miljøbelastningen fra halvdelen af det samlede danske energiforbrug kunne have været reduceret til 1/4 når kul erstattes med denne miljøvenlige løsning!
Redigeret d. 25-01-2010 12:17
27-01-2010 16:38
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Nå! Nu er det igen lykkedes Delphi at jage en "kronikør" på Klimadebatten på porten!

Som Branner udtrykker sig i Pod Casten, så er nogle af de garvede debattører på Klimadebatten: er noget dominerende og jager tilmed tilkommende på porten.

Men spørgsmålet er! Skal det nu, som Benjamin gør det! Bare udgyder sin subjektive holdning som overhovedet ikke har nogen hold i virkeligheden. Og skal det bare stå uimodsagt!

Netop de holdninger Benjamin her står som eksponent for, i sit indlæg: at vi skal have produktion som ikke forurener og de korrupte virksomhedsejere skal bare betale!

Det er jo mildest talt en uheldig holdning/mening i en situation hvor mere eller mindre subjektive holdninger i tråd med Benjamins til energiproduktion over de sidste 30 år har pålagt det danske samfund enorme udgifter hvor miljø(forbedrings)effekten totalt er udeblevet!

Og igen for at tækkes disse mere eller mindre hjemmebryggede holdninger/meninger, pumper det politiske system milliarder i tiltag hvor omlægningen væk fra Fossilenergiproduktion er endog meget begrænset!

For mig at se handler det om at folk bliver del løsningen hvad at hjælpe dem fx økonomisk (carbontax og grønne lån) til at blive del transitionsbevægelsen


Her kunne Benjamin jo state med de nyttesløse tiltag som iværksættes i Århus omkring fjernvarme og Forbrænding. Men hvor disse tiltag i den offentlige menig er højt profileret!

Netop i Århus iværksættes et forbrændingsanlæg for affald til over 1 Mia kr hvor den fossile energi som udfases på Studstupværk dels til fjernvarme men også strømproduktion det er endog meget minimal for ikke at sige udeblivende.

Konkret var der måske perspektiv i tiltag hvor byen sorterede sit affald og herunder virkelig fik noget energi ud af det tilbageblivende så det fossile energiforbrug virkelig reduceres på Studstrup.

Men i stedet pumpes milliarder i bygningsforbedringer solfanger andre tiltag som vækker mediernes interesse men hvor den faktuelle omlægning værk fra fossil energi er totalt udeblivende!
Redigeret d. 27-01-2010 16:39
31-01-2010 12:01
Benjamin Bro-JørgensenProfilbillede☆☆☆☆☆
(16)
@branner
Men jeg bliver lidt irriteret over den meget negative retorik over for COP15 som sådan. Det er trods alt politikerne, og ikke en flok aktivister, der skal træffe de nødvendige beslutninger...


Jahh vil give dig ret i at der ikke er særlig mange der særlig gode til at sige hvad de vil have i stedet. Men det er jo lige det.... kan politikerne løse problemet, hvis de er valgt med kampagne penge fra kul og olie industrien, som politikerne fra USA og Canada?
Canadas regering vil jo bare have lov til udlede endnu mere end de gør nu. (http://www.youtube.com/watch?v=RVCswLypxs0).

Tror bestemt det var under halvdelen af dem som deltog i Reclaim Power aktionen, som ønsker UNFCCC afskaffet. Man vil bare gøre opmærksom på at UNFCCC ikke er perfekt og at der brug for forandring.

For mig handler det om, at politikerne bliver nødtil frigive mere magt til folket og at gøre folk opmærksom på at UNFCCC processen i høj grad er styret af sær interesser fra virksomheder, og man derfor skal gøre alt hvad man kan for fjerne magten fra kul, olie industrien og visse landbrugsvirksomheder.

At politikerne giver folk et fundament for, at folk kan handle (fx kulstof takst) istedet for favorisere virksomheder og lade dem bestemme hvor mange kvoter de skal have osv.

At man dropper konsensus demokrati på COP til fordel for flertals demokrati, så korrupte delegerede fra USA og Canada ikke kan sabotere forhandlingerne, som ham fra Papa New Guneia foreslår (http://www.youtube.com/watch?v=pDcFHonH9Uk)

@delphi
Du snakker om en masse halve løsninger, hvor man kun kan spare lidt CO2 udledning, plus du har meget ubehagelig tone... betyder det at du er endnu en benægter af drivhuseffekten - ja eller nej?
Hvis ikke du vil have solfangere i Århus kommune, hvad vil du så have - forsat fjernevarme fra studstupværket?
31-01-2010 12:56
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@benjamin

Hvis du forstår løsningerne så er det bestemt ikke halve løsninger!

Jeg syntes også du har en ubehagelig tone over for den industri som gør et særdeles stort arbejde for at omlægge vor energiproduktion over mod en miljøvenlig produktion!

jeg mener vi står over for en meget betydelig afkøling af jorden, og de fossil energier vi afbrænder hjælper beklageligvis ikke på denne afkøling!

Jeg har en anden indgangsvinkel til at ville omlægge energiproduktion til Vedvarende energi nemlig forsyningssikkerheden!

Om jeg benægter Drivhus effekt eller ej, har vel ikke så meget at gøre med om jeg vil have at de økonomiske pengemidler som bruges at de bruges ordenlig så kul virkelig udfases, og ikke som miljøbevægelserne som indirekte via deres populistiske tiltag ønsker at øge kulforbruget!


Jeg går ind for at hvis man ønsker at reducere brugen af kul og gas så skal man gøre det i stedet for at bruge mange penge og så bare flytte energiproduktion rundt i et stort system så kul forbruget er det samme.


Århus: Her vil jeg opstille store varmepumper i havet ud for århus som kun forbruger møllestrøm til fjernvarme. Energi til varmepumperne kommer fra vand som fryses til is og energien akkumuleres i store isolerede damme i havet ud for århus!
Redigeret d. 31-01-2010 13:33




Deltag aktivt i debatten Podcast med Jeppe Branner - Stifter af Klimadebat.dk:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Posted in Branner's Other Forum406-01-2024 17:12
Godt nytår til Branner601-01-2024 17:32
Godwins law - Branner?820-01-2014 14:21
En hyldest til Branner307-11-2009 14:49
Klima Podcast305-11-2009 09:03
Artikler
Jeppe Læssøe: Klimaforandringer og uddannelse
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik