Husk mig
▼ Indhold

Poppersk klimadebat


Poppersk klimadebat19-03-2015 20:38
Niels Fleckner HansenProfilbillede☆☆☆☆☆
(7)
I indlægget på vedhæftede fil diskuteres teorien om menneskeskabt global opvarmning set i en videnskabsteoretisk belysning; i lyset af videnskabsteoretikeren: Karl Poppers Kritiske rationalisme. Jeg har tidligere skrevet kronik i Weekendavisens tillæg "Ideer" ("Solen i centrum" d.6/3-2009, nr.10) om klimadebatten set i videnskabsteoretisk belysning.
Tilknyttet fil:
poppersk-klimadebat.doc
Redigeret d. 19-03-2015 20:44
20-03-2015 18:57
Kosmos
★★★★★
(5371)
Jeg har tidligere skrevet kronik i Weekendavisens tillæg "Ideer" ("Solen i centrum" d.6/3-2009, nr.10) om klimadebatten set i videnskabsteoretisk belysning

- interessante artikler! Hvis du har kigget dig lidt omkring i diverse debatindlæg i dette forum, vil du vide, at det næppe er her, du vil møde væsentlig modsigelse, det er nok snarere i retning af, at du 'løber åbne døre ind'!


(Skal jeg være lidt kværulantisk, bemærker jeg, at der øverst på side 2 står: "som i øvrigt ligesom metrologerne har det med at..." - jeg antager, at du mener 'meteorologerne'(?)).

Artiklen i Weekendavisen er (også) interessant, fordi den udkom samme år som Climategate, der godt et halvt år senere kom til at bekræfte nogle af artiklens påstande. Måske er du endda medtaget på Danielsens 'hadeliste'?
RE: Tak for henvendelsen20-03-2015 20:45
Niels Fleckner HansenProfilbillede☆☆☆☆☆
(7)
Hej Kosmos

Tak for henvendelsen ! Jeg må få rettet stavefejlen.
22-03-2015 14:54
HHans
☆☆☆☆☆
(3)
Interessant læsning
02-04-2015 10:18
John Niclasen
★★★★★
(6390)
Jeg fik også læst artiklen og fik noget ud af det.

True ignorance is not the absence of knowledge, but the refusal to acquire it.

Han var god, ham Popper!
02-04-2015 20:32
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Kan man få filen i .pdf format?
03-04-2015 20:35
Niels Fleckner HansenProfilbillede☆☆☆☆☆
(7)
Hej

Tak for interessen ! Jeg prøver, om jeg kan finde ud af at konvertere til pdf-format og vedhæfte eller sende den.
03-04-2015 22:57
Niels Fleckner HansenProfilbillede☆☆☆☆☆
(7)
kulden-varmen skrev:
Kan man få filen i .pdf format?


Fil vedhæftet i pdf format.
03-04-2015 23:04
Niels Fleckner HansenProfilbillede☆☆☆☆☆
(7)
kulden-varmen skrev:
Kan man få filen i .pdf format?

Tilknyttet fil:
poppersk-klimadebat.pdf
05-04-2015 00:22
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Du skriver:
Analogt hermed kunne man så rejse spørgsmålet om, at teorien om, at en stigning i mængden af drivhusgasser fører til global opvarmning ikke burde forkastes til fordel for andre teorier, når man i en periode på 15 år ikke har set en stigende temperatur, som reaktion på en kraftig stigning i mængden af drivhusgasser i atmosfæren ?


Og bygger du så ikke herefter en masse ovenpå med baggrund af at antagelse ovenfor er et faktum?
06-04-2015 10:18
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
sg17a skrev:
Du skriver:
Analogt hermed kunne man så rejse spørgsmålet om, at teorien om, at en stigning i mængden af drivhusgasser fører til global opvarmning ikke burde forkastes til fordel for andre teorier, når man i en periode på 15 år ikke har set en stigende temperatur, som reaktion på en kraftig stigning i mængden af drivhusgasser i atmosfæren ?


Og bygger du så ikke herefter en masse ovenpå med baggrund af at antagelse ovenfor er et faktum?


Et faktum (at temperaturen ikke stiger)
imod
to faktummer (at mennesket udleder CO2, og at CO2 spreder varmestråling)

Hvor kompleks er jordens atmosfære? Meget.


06-04-2015 16:30
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Ja,med så mange modstridende og ubesvarede fakta,er klimaspørgsmålet langt fra settled.
06-04-2015 19:34
Kosmos
★★★★★
(5371)
Ja,med så mange modstridende og ubesvarede fakta,er klimaspørgsmålet langt fra settled

- nej, og åbenbart endda ganske langt fra:

It is becoming clear that not only do many scientists dispute the asserted global warming crisis, but these skeptical scientists may indeed form a scientific consensus
(Kilde)
16-04-2015 17:50
ib lynæs hansen
☆☆☆☆☆
(28)
Hvem har ikke set nogen stigning i den globale temperatur i 15 år, det er konstant det varmeste år i temperaturmålingernes tid. Men jeres gentagne løgn kan vel blive sandhed i kredse, der behøver det.

Og hvorfor er det ikke endnu varmere. Der smeltes en masse is, optøs tundra og opvarmes verdenshave. At weekend-avisen spreder dit vås, er ikke nogen overraskelse, da den fløj kun har en grøn tanke, grønne tal på bundlinjen er et mantra for profitjægerne.
16-04-2015 18:33
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Den temperaturstigning, som der er sket i dette årtusind, er da så lille, at den kan være komplet ligegyldig.
16-04-2015 18:35
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Den varme du skriver om var der skam også inden man rigtigt begyndte af observerer den. Da vi så fik det vi kalder for global opvarmning, var det bare fordi den opsparede varme blev frigivet fra dybhavet mv. Nu da det går den anden vej igen, er det klart at vi kommer til at opleve en nedkøling. CO2 forsinker bare momentvis varmen i at slippe ud fra jordens atmosfære og har indtil vider ikke nogen målbar betydning for jordens globale temperatur.
17-04-2015 21:20
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Alle er enige om at jordens magnetfelt styrede jordens temperatur frem til o. 1970.

Så må man kun lave en model for jordens naturlige temperatur fra 1970 til i dag og derved finde den globale opvarmning, ved at sammenlige modelen med observationerne.
28-04-2015 19:35
pernilles86
☆☆☆☆☆
(4)
Hmm spændende....




Deltag aktivt i debatten Poppersk klimadebat:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik