Husk mig
▼ Indhold

Private husstandsvindmøller


Private husstandsvindmøller12-06-2009 16:28
Dompap
☆☆☆☆☆
(35)
www.vindby.dk lavede i efteråret en aftale med Gribskov kommune ang. opstilling af en husstandsvindmølle med henblik på opnåelse af en typegodkendelse.
Se link:
http://www.dagbladetonline.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20081008/LN_GRIBSKOV/67078316/1000

Nu er typegodkendelsen i hus.

http://www.idag.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=ID&Lopenr=90518012

Læs selv mere om det på Vindby's hjemmeside.


Jeg beklager, hvis andre har lavet indlæg om det samme - men jeg fandt ikke noget ved at søge og jeg er bare lidt begejstret efter at have set "folkene" på Roskilde Dyrskue, hvor de havde en stand.

Venlig hilsen
Dompap
12-06-2009 20:39
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Fra vindby's hjemmeside



investering 9.800 kr som producerer 200 kwh/år som koster ved kraftværksproduktion 60 kr hvis solcellerne holder i 15 år producerer de for 900 kr.
12-06-2009 22:20
Dompap
☆☆☆☆☆
(35)
Jeg beklager, hvis mine henvisninger ikke blev fremført korrekt.
Det har vist noget at gøre med, at jeg ikke fik URL'en med.

Men ved at kopiere og indsætte strengen - så er det vist muligt at finde mine kilder.

Jeg har ikke henvist til solcelleløsninger - så jeg ved ikke helt, hvor du vil hen?
(eller det ved jeg måske godt)

Men kan vi ikke nøjes med at forholde os til vindmølle"problematikken"?

Venligst
Dompap
12-06-2009 22:41
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Du må altså ha mig meget undskyldt men jeg kan altså ikke tage sådant noget seriøst: at man sløser så mange penge værk til ingen verdens nytte om det er på solceller eller minimøller!

Her igen fra Vindby's hjemmeside se.



fra data blad Link

en mølle yder 2000 Kwh/år og koster 26.000 kr. Jamen det hænger jo ikke sammen med mindre man kan lide at have en minimølle for hvis det er miljøreduktion man ønsker så er det i hvert fald ikke minimøller man skal købe.
Redigeret d. 12-06-2009 22:47
14-06-2009 10:34
Jakob
★★★★★
(9281)
.



Dompap skrev:
www.vindby.dk lavede i efteråret en aftale med Gribskov kommune ang. opstilling af en husstandsvindmølle med henblik på opnåelse af en typegodkendelse.
Se link:
http://www.dagbladetonline.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20081008/LN_GRIBSKOV/67078316/1000

Nu er typegodkendelsen i hus.

http://www.idag.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=ID&Lopenr=90518012




Ja, vindby har god grund til at være glad, for nu har de monopol på vindmøller i den størrelse i Danmark.

Endda i klimaåret 2009..!

Men man træder mit jordbærbed nærmere, end jeg bryder mig om, når man samtidigt tillader sig at glæde sig over, at jeg ikke skal stramme barduner på en vindmølle, som jeg ikke har råd til at købe.


Citat fra 2. link:
------------------
Det er ellers det mest udbredte, at en husstandsvindmølle opsættes på en simpel mast støttet af barduner. Dette medfører dog nogle problemer, dels med at masten ikke kan være særlig høj – hvorfor møllens effektivitet bliver ganske ringe – og dels at man skal ud og stramme bardunerne op med jævne mellemrum. Måske sjovt at skulle stramme barduner hvis man er spejder og ligger i telt en enkelt nat eller to, men knap så sjovt når det skal ske hver gang det er blæst, regn og slud.
------------------

Så det og alle andre minimøller skulle åbenbart forbydes, ligesom man vist heller ikke uden særlig godkendelse må montere møllen på en silo eller et tag osv.



delphi skrev:
investering 9.800 kr som producerer 200 kwh/år som koster ved kraftværksproduktion 60 kr hvis solcellerne holder i 15 år producerer de for 900 kr.


Det kan vi jo privatøkonomisk være ligeglade med, når vi skal betale 2 kr/kwh, og med den pris kan solcellerne betales på kun ca. 25 år.

Men det er med de nuværende energipriser, som meget vel kan stige betydeligt på den tid.


delphi skrev:
en mølle yder 2000 Kwh/år og koster 26.000 kr.


Ja, det ser straks bedre ud.

Med de tal kan den betale sig selv på kun ca. 6,5 år.
Dette under forudsætning af, at det nye lovpligtige eftersyn er gratis, og hele dens produktion erstatter privatkøb af EL til 2 kr/kWh

Men så vidt jeg kan se, er den rigtige "overpris" 45.000 kr incl. moms, så der vil nok gå over 11 år, før møllen er betalt.
Igen under forudsætning af, at den koster 0 kr i vedligehold og strømprisen er konstant 2 kr/kWh, og vi ikke forlanger renter af investeringen.


Jeg kunne dog godt glæde mig over, at vi nu har en typegodkendt minivindmølle i Danmark, hvis den bare ikke havde været et symbol på den monopoliserende lovgivning, som jeg må tage afstand fra.
Og havde jeg haft tillid til, at prisen var rimelig, så ville jeg endda overveje at købe den.
Men nu venter jeg nok nærmere med spænding på, at Ekstrabladet skal afsløre nogle familierelationer eller andre forbindelser, som kan forklare, at lovgivningen fungerede sådan, at vi i klimaåret kun har EEN enkelt minimølle fra ET enkelt firma i udvalg.



.
14-06-2009 10:46
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@jakob
Ja, det ser straks bedre ud.

Med de tal kan den betale sig selv på kun ca. 6,5 år.
Dette under forudsætning af, at det nye lovpligtige eftersyn er gratis, og hele dens produktion erstatter privatkøb af EL til 2 kr/kWh

Men så vidt jeg kan se, er den rigtige "overpris" 45.000 kr incl. moms, så der vil nok gå over 11 år, før møllen er betalt.
Igen under forudsætning af, at den koster 0 kr i vedligehold og strømprisen er konstant 2 kr/kWh, og vi ikke forlanger renter af investeringen.


Nej men det er da et miljøsvineri af dimensioner set i det forhold at der er langt bedre løsninger når 26.000 kr kan købe 2,6 kw havvindmøllekapacitet som årligt producerer næsten 10 mwh. Og den glade havvindmølle ejer kan så invester i varmepumper og akkumulering og omsætte møllestrømmen i varmepumpen og reducer sin varmeudgift til det halve selv når han bruger afgiftsbelagt strøm fra sin havvindmølle. Via et selskab som www.modstroem.dk som har flere møller kan han modtage strøm når mølleproducere til 1 kr/kwh ex moms

Det er netop sådan et sløseri med værdier som minimøller er, som vi skal bort fra hvis vi skal omlægge landet hurtigt til vedvarende energi og du siger jo det haster!!!!
14-06-2009 10:56
Jakob
★★★★★
(9281)
.



@delphi


Nu synes jeg, at du blander dig for meget i, hvad private mennesker må bruge deres egne penge til.

De køber sommerhus, luksusombygning, flyrejser, oliefyr, firehjulstrækker osv. uden, at nogen kan blande sig.
Men køber de i stedet en minivindmølle for pengene, så får du straks ondt et vist sted...

Hvordan hænger det sammen..?



.
14-06-2009 12:05
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Det kan du have ret i men det Dompap har gjort ved sit hus med varmepumper og nu vil hun til at opstille møller som selvfølgelig er helt fint på linje med at købe et sommerhus dyr bil osv. Hun kan selvfølgelig bruge sine penge på hvad som helst!

Men det skal stå fuldstændig klart for hinde at det hun har gjort er alt alt for dyrt og miljøreduktionen meget minimal når hindes varmepumper kører kontinuerligt og altså forbruger spidslastproduktion fra kul og oliefyrede kraftværker.

Minimøller hvis man syntes det er godt med minimøller er det selvfølgelig ok! Men hvis det er miljøreduktion man ønsker er det aldeles tåbeligt.
14-06-2009 16:01
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Er som Delphi liberalt indstillet om hvad folk må bruge deres egne penge på. Er derfor også principielt ligeglad med om en minimølle er økonomisk rentabel eller ej. Hvis køberen får en ekstra "glæde" af at opstille en minimølle og producere egen strøm er den økonomisk fornuftig i markedsforstand.

Det gør dog ikke at man ikke må kritisere den. Er vi først fremme ved at sidestille køb af minimølle med andet forbrug som sommerhus, dyr bil, flyrejser, osv. må den også kritiseres på præcist de samme vilkår.
Delphi må have ret i såfremt forbrugerens mål er miljøet generelt og ikke blot egenpåvirkning af miljøet ja så er den slet ikke miljø-økonomisk optimal.

Mvh
Mikkel
15-06-2009 13:22
Dompap
☆☆☆☆☆
(35)
@Delphi

Mine varmepumper kører ikke kontinuerligt.
Jordvarmepumpen, som udelukkende sørger for opvarming, er slukket i sommerhalvåret.
Luft/vandvarmepumpen kører, når der er behov for varmt brugsvand.

Men tak fordi jeg må bruge mine penge, som jeg vil.


Vh
Dompap
15-06-2009 17:27
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@dompap

Du kan selvfølge bruge dine penge som du har lyst til.

Der er selvfølge også andre aspekter end de konkrete miljøreduktions beregninger feks at man vil sende et signal omkring at man gør noget i forhold miljøbelastningsproblematikken, det er selvfølgelig et aspekt man må respekterer.

Og du har og vil da også reducere miljøbelastningen ved dine varmepumper og herunder at opstille en minimølle.

Omkostningen til reduktionen har bare været meget stor.

Her skal man i høj grad klandre den industri som markedsfører varmepumper og herunder energisystemer i bred forstand. Nuvel varmepumper reducere energiforbrug. Men det er bare ualmindelig lidt der skulle til for at flytte energiforbruget til varmepumpen derhen hvor det kun er møllestrøm som bruges.

Det kan man kun beklage ikke sker.
Redigeret d. 15-06-2009 19:30
15-06-2009 19:33
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej Dompap

Det ser umiddelbart ud til at være en mølle med en meget høj kvalitet og herunder er møllen typegodkendt. http://xc1.dk/work/FG21/jun/pr_bl.pdf

Prisen på 26.000.- kr er den billige version som givet monteres på en bygnings tag. Hvis der skal mast med koster opstillingen over 33.000.- kr

Men umiddelbart ser det ud som om der til beløbet skal lægges omkostning til opstillingen og herunder el-installation og en konverter som kan omsætte de 48 v til 220 v.

Hvis det er tilfældet ender anskaffelsesbeløbet langt over 50.000.- kr.

Det er godt nok mange Penge.

Hilsen Delphi
15-06-2009 22:18
Dompap
☆☆☆☆☆
(35)
Dét jeg egentlig ville - var at pointere, at der nu er blevet åbnet for typegodkendelse af husstandsvindmøller.

Hvad der før blev forbudt - er nu blevet en mulighed.

At så nogle mener, at der er blevet en form for monopolignende tendens - dét kan jeg ikke svare på - og mener faktisk heller ikke, at det er tilfældet.
Jeg "ser", at der er åbnet en dialog og en mulighed for private løsninger.

For lige at skitsere min egen interesse i det - så agter jeg faktisk ikke at etablere en privat vindmølle.

Hvorfra du - Delphi - får det fra - står for egen regning.

Jeg pointerer - og dét må du gerne citere mig for - jeg hilser det meget velkomment, at der nu er en banebrydende tendens på vej - som tillader folk at disponere frit - hvad angår små vindmøller!

Jeg kan godt se en hel del selvforherligelse på vindby.dk's hjemmeside -men de skal jo sælge deres produkt ....

Dét med barduner og opstramning osv ..

Haha .... Enhver har vel sine kæpheste?


Som sagt - så er jeg ikke i færd med at købe en vindmølle ...

Jeg dyrker hamp - fordi jeg ikke må ... Jeg kører i firhjulstrækker - fordi jeg har lyst (men damn - det er dyrt i afgifter - selvom den kører med partikelfilter og knap 14 km. pr. l).

Jeg er en FY FY person - og jeg ælsker tæsk!


Vh
Dompap
16-06-2009 12:17
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@dompap

Jeg syntes da det er ok du er fy fy for alt er jo så regelret at det som oftest er til at brække sig over!!!

Det er dit forrige besøg her på klimadebatten (vel 2 mdr siden) som gjorde mig lidt irriteret >> var at du brokker dig over at staten lægger afgift på din dieselbil eller din 4 hjulstrækker som du mener staten ikke kan tillade sig når du nu lige har gjort dit og dat bla varmepumper.

Her mener jeg jo at det kunne have været gjort langt bedre (varmepumpen) så du virkelig kunne have sparet nogle penge og langt mere end dem staten nu "uretmæssig" har taget fra dig!!
Redigeret d. 16-06-2009 12:20
17-06-2009 00:33
Jakob
★★★★★
(9281)
.




Jeg forestår ikke, at flere er nået at blive typegodkendt, men efter en del søgning fandt jeg også denne minimølle til en lavere pris incl. moms:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceId=54006984
http://www.mobilnet.dk/product.asp?product=992

Citater fra siden:
------------------------
Vindmølle på 1100 watt (1.1 KW) GODKENDT
------------------------
Tilbud: DKK 16.750,00
------------------------
Denne vindmølle er typegodkendt og CE mærket i DK
og kan opstilles i Danmark
------------------------
--- Start op vindhastighed 2,5 m/s - begynder at lave energi ved 3,2m/s

--- Producerer 1.1 kW ved 12,5 m/s.

--- Overlevelsesvindhastighed 50 m/s - (33 m/s er orkan)

--- Rotor diameter 1,8 m

--- Antal blade - 5- fremstillet af glasfiberarmeret nylon- specielt aerodynamisk udformede

--- Generator type - 3 faset Permanent Magnet (ensrettet inde i møllen til DC)

--- Vægt 22 kg

--- Møllens beslag passer til mast med diameter på 48-50 mm

--- Støj: LAeq 35 db ved 5m/s - 5 m bag rotor

--- Støj: LAeq 54 db ved 7m/s- 5 m bag rotor

--- Mekanisk afsejling som beskyttelse mod høje vindhastigheder - producerer helt op til 50 m/s vind

--- Forseglede krøjelejer - indbyggede slip ringe forhindrer snoning af ledninger

--- Patenterede anti-vibrations låseskiver

--- Enkelt konstrueret , minimalt antal dele der kan gå i stykker og minimalt behov for service

--- Galvaniseret og rustfrit stål samt anodiseret aluminium efter maritime normer for beskyttelse mod korrosion

24VDC udgaver egnede til batteriopladning, luft- eller vandopvarmning, erstatning for energi fra nettet eller direkte forbundet til nettet.

Der kan leveret et Transfer relæ som bruges når der ingen eller strøm på batteriet, så kobler den sig på el nettet.

------------------------







Endda også med barduner, hvad skal man snart tro på.??:



.
Redigeret d. 17-06-2009 08:07
17-06-2009 19:33
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

24VDC udgaver egnede til batteriopladning, luft- eller vandopvarmning, erstatning for energi fra nettet eller direkte forbundet til nettet.

Der kan leveret et Transfer relæ som bruges når der ingen eller strøm på batteriet, så kobler den sig på el nettet.


Og hvad koster det så mon.

ca 16 -17.000 kr betyder jo med alt sansynlighed at møllen minimum kan produceres så den kan sælges til det halve og helt sikkert mindre hvis der kan sælges mange og så begynder det at ligne noget!
17-06-2009 23:48
Jakob
★★★★★
(9281)
.



@delphi


Ja, men det er jo heller ikke noget nyt, at prisen på vindbys mølle er alt for høj i forhold til andre. Det var nemt at dokumentere, før regeringens krav om typegodkendelse frøs de andre minimøller ud af markedet:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoeller-til-lavere-pris-d20-e516.php#post_5400
Ca. 10.000 kr pr. kW ydelse incl. barduner, mast og moms.

Jeg mener stadig, at det er sandsynligt, at fremtidens vindmøller bliver minimøller, fordi de er mest rentable.
Men jeg har erkendt, at regeringen i Danmark finder dem uønskede og derfor chikanerer og ødelægger deres økonomi på markedet.



Controlleren til 1 stk mølle 1,1 kW koster DKK 2.375,00 incl moms:
http://mobilnet.dk/product.asp?product=1128

Citat:
--------------------
C60 controller den store model bruges til vindmøller til 12 volt. - 24 volt.
For at holde styr på ladningen af batteriet og altid være sikker på at man kan komme af med møllens effekt uden at skulle være til stede kan man tilføje en controller og en belastning som kan være et luftvarmelegeme eller et vandvarmelegeme. Controlleren lægger automatisk møllens effekt over på belastningen når batteriet er fult opladet. Hvis man overvejende ønsker at varme luft eller vand op kan man nøjes med et meget lille batteri.
--------------------


.
18-06-2009 12:03
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@jakob

Umiddelbart ser det nu ud som om indførslen af typegodkendelsen har højnet kvalitet og standarten.

Det ser ud til at være en mølle af en meget høj kvalitet se.



Jeg mener stadig, at det er sandsynligt, at fremtidens vindmøller bliver minimøller, fordi de er mest rentable.

Men jeg har erkendt, at regeringen i Danmark finder dem uønskede og derfor chikanerer og ødelægger deres økonomi på markedet.

Jahe den skal nu nok være lidt større end mini og gerne lidt højere så den yder en forholdsvis høj produktion i mange timer eller flere timer end minimøllen. En mølle på et sted mellem 5 og 10 Kw med et godt tårn, må vist være det optimale.

Hvis prisen kan komme markant ned så er perspektiverne store og særlig når el-bilen kommer eller slår igennem.

I forbindelsen med el-bilen og evt et kastesystem hvor et batteri til stadighed er ved boligen og så et samspil mellem mølleproduktionen og det overordnede el-net eller kraftværker og herunder jo altså balanceregulering vis batteriet.
18-06-2009 12:11
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Minivindmølle med metaltragt fordobler vindhastigheden

http://ing.dk/artikel/99260-minivindmoelle-med-metaltragt-fordobler-vindhastigheden

Nu er det ikke størrelsen men gørelsen der betyder noget!
18-06-2009 17:43
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
@Boe Carslund-Sørensen

Det ser umiddelbart genialt ud! Går man ind på fabrikantens hjemmeside http://www.getsmartenergy.com/the_windcube.php kan man se, at den roterer efter vindretningen og kan klare et endog meget højt vindtryk. - Producerer allerede fra 2,2 m/s.

Den beskrevne model er nok ikke en husstandsmølle, idet den leverer el nok til adskillige husstande (ca 60KW ved middelvind) og med en vingediameter på 4,5m er den også temmelig stor, - men en mindre model ville formentlig uden videre kunne laves efter samme princip.

Gad vide hvordan vindtunnelprincippet ville se ud med en vertikal-akslet rotor?

Venligst brinch
18-06-2009 17:55
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
En anden opbygning efter samme princip se

18-06-2009 18:06
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
Hvordan skal det vende Delphi?

Venligst brinch
18-06-2009 18:52
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Brinch

Vinden kommer ind via den store åbning forrest i billedet og noget af vinden passer så gennem den gælleanordning som omkranser selve turbineopsætningen eller det rør hvori propellen er som altså skal optage vindens energi. Hele pointen ved opbygningen er at den vind som passerer uden på turbinerøret via gællerne den hastighed som gællerne øger vinden med skal medvirke til at den vind som kommer ud af turbinen at den "trækkes" væk hvorved der opbygges en større trykforskel omkring turbine og dermed bedre effekt fra opstillingen.
18-06-2009 19:15
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
Jeg er lidt tungnem! På min skærm er den store åbning ikke forrest i billedet, - det er derimod den mindre turkisfarvede åbning. Er det et exploded view, hvor turbinen i virkeligheden er skubbet tilbage i det grønlige hylster? Hvis ja forstår jeg det lidt bedre. - Alligevel ser det ikke umiddelbart så effektivt ud som Boes link. I det er der et betragteligt større tunnelareal.

Hvis du har et/en link til modellen, kunne det måske hjælpe på forståelsen.

Venligst brinch
18-06-2009 20:46
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Brinch

15-10-2010 20:37
Gert Jacobsen
☆☆☆☆☆
(1)
Har købt en 2kw kinesermølle. Er der nogen derhar praktiske erfaringer. Desuden mangler jeg en inverter: ca220v meget ca 50 hz, til nettilslutning. Alternetivt 12v dc til nettilslutning?
21-10-2010 23:13
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Gert

Hvad har du givet for møllen?

Inverter se http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=106105

En klækkelig rabat ved 1000 stk.

Hvad med en jævnstrøms varmepumpe så strømmen omsættes til varme.
RE: Sommerhuse med bedre energi25-07-2012 09:08
bakuri
☆☆☆☆☆
(1)
Jeg syntes det er kanon der er nogle som tilbyder denne form for energibesparende produkter - bare dog bogen ville være med sådan skatterne kom lidt ned så det kunne betale sig at købe dem

hilsen
[link fjernet af admin]
Redigeret af branner d. 25-07-2012 13:41
25-07-2012 13:38
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@bakuri

Hvilke energibesparende produkter ?

En vindmøller er ikke et energibesparende produkt !


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.

Redigeret af branner d. 10-04-2013 20:46




Deltag aktivt i debatten Private husstandsvindmøller:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Fremskridt indenfor husstandsvindmøller112-07-2023 10:03
Frit lejde til husstandsvindmøller.!?1322-04-2022 08:11
Varmeproducerende Minivindmøller6820-09-2019 17:21
Husstandsvindmøller fra før klima gadget perioden015-11-2018 07:19
Solceller på private ejendomme007-08-2014 16:02
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik