Husk mig
▼ Indhold

Producere sin egen energi



Side 4 af 5<<<2345>
20-06-2010 16:17
Jakob
★★★★★
(9267)
.



Er der nogen, som ved noget om, hvilket og hvor dyrt udstyr, man skal købe for at få en 380 volts ventilatormotor til at virke som en vindmøllegenerator..?
Hvis man vil have nedenstående ventilator til at virke som en vindturbine, så er det nok bedst og billigst at fjerne hele motoren og i stedet montere en ny generator med faste magneter..?


http://www.p-lindberg.dk/Soegeside.aspx?ArticleID=39781
Citat:
---------------
Ventilatoren er 138 x 138 cm, med en 6-bladet propel i rustfrit stål. Drives med rem af en 1,5 HK elmotor på 1,1 kW/380 V. Ventilatoren kan hænges op eller påmonteres hjul.

Mål, H x B x D: 138 x 138 x 43 cm. Vægt: Ca. 50 kg. Luftmængde: 36.500 m³/time.
---------------
Pris incl. 1,5 HK elmotor: 4.993,75






.
23-06-2010 10:33
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Jakob

Jeg vil under ingen omstændigheder anbefale undladelse af inverter og bremsemodul. Du skal have MEGET styr på spændinger og tider for korrekt indkobling af belastning, og ofte vil du risikere at det er varme du kobler ind med, som igen er termostst styret og derfor selv kan risikere at koble fra, og dermed får du ikke bremset møllen.

Du må gerne installere mere end 6kW, men så bortfalder nettomåleordningen for hele installationen - det er altså enten eller...

Billeder af 6 og 10kW - tja, det vil da være fint, men det bestemmes af Carlo Gavazzi i Italien, hvornår dette skal frigives.

Man kan naturligvis godt have en masse ønsker til en mølle, og for den sags skyld en lang række andre produkter, men jeg prøver at forholde mig til de produkter der findes, frem for at udvikle nye produkter.

Vi arbejder også på forhandling af vertikal møller, da interessen ligeledes er stor for denne teknologi - desværre kan jeg ikke sige så meget om dette endnu...


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
24-06-2010 21:42
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Egen Energi


Du må gerne installere mere end 6kW, men så bortfalder nettomåleordningen for hele installationen - det er altså enten eller...


Hvis du virkelig har ret i det, så er jeg da bare endnu mere død træt af dansk lovsjusk.

Det vil sige, at hvis jeg vil på ordningen med en 6 kW mølle, så kan jeg godt afmontere min solfanger til brugsvand, og jeg kan glemme alt om solskorsten osv..
Jeg må måske ikke engang installere en varmepumpe, fordi den henter en del af energien fra luft og jord.
Brændeovnen skal nok også smides ud.
Jeg må måske heller ikke engang have en udendørs tørresnor, men skal tørre vasketøj over en EL-radiator, hvis jeg vil opretholde tilskuddet.

Det sker efter min mening alt for ofte, at en god idé til lovgivning bliver til noget skidt, når den skal udmøntes i praksis, fordi den ikke er ordentligt gennemtænkt.

Hvad skulle der dog være i vejen for, at man kan have alle de VE-installationer, som man ønsker, selvom man har en 6 kW mølle på EL-målerbaglænstilskud..?
I princippet kan jeg ikke engang se, at møllen behøver at være på matriklen. Hvis man f.eks. bor i byen, men kender en landmand, som gerne vil have en vindmølle i sit læbælte, hvorfor så ikke gøre det, hvor møllen får sin egen måler, og så kan man trække møllens produktion fra ejerens private forbrug..?

Man skulle tro, at idéen med tilskudsordningen er at få mere VE til landet, og så er det da mildest talt temmelig dumt, hvis man skriver loven, så den flere steder vil bruge skattekronerne på at fremme et modsat resultat...



.
25-06-2010 15:02
Jakob
★★★★★
(9267)
.




@Egen Energi


Som lidt inspiration til at tænke over i weekenden vil jeg gerne opfordre dig til at overveje at kontakte Danfoss og vise dem 3kW vindmøllegeneratorens data og spørge dem, om de kan lave en simpel og billig luft/vand varmepumpe, som kan tåle frost og kobles direkte til møllen uden videre dikkedarer.
Evt. kan den bygges, så den automatisk kan skifte over på luft/luft, hvis vandet bliver for varmt. For du har selvfølgelig oplagt ret i, at møllen i vind altid skal have et sted at afsætte sin energi, for ellers løber den løbsk. Den bør også stadig kunne bremses manuelt ved en kontakt.
Men hvis de kan gøre det billigt, så tror jeg, at det kan blive en god pakkeløsning.
De kan måske f.eks. sammenbygge 2-4 stk billige standard køleskabskompressorer med en stor elektrolyt, en lille inverter og et par kølede modstande, som kan erstatte den dyre inverter og bremsemodulet.
De ved også hvilke varmepumper, der kan tåle at starte og standse mange hundrede gange om dagen.
Der kan vel ikke ske noget ved at spørge dem, hvad de skønner, at sådan en varmepumpe vil koste.
De kan måske ikke sige så meget, før de får en vindmøllegenerator at måle på og eksperimentere med, og hvem skal så betale de få tusinde kroner. Der strander svaret måske. Men så vidt jeg ved er det nyt, at en så lille vindmølle med faste magneter kommer direkte ud med 380V, og det kan måske gøre koblingen til varmepumpen mere enkel og økonomisk end set tidligere..?




.
25-06-2010 22:49
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
.
@Egen Energi

Du må gerne installere mere end 6kW, men så bortfalder nettomåleordningen for hele installationen - det er altså enten eller...


Hvis du virkelig har ret i det, så er jeg da bare endnu mere død træt af dansk lovsjusk.

Det vil sige, at hvis jeg vil på ordningen med en 6 kW mølle, så kan jeg godt afmontere min solfanger til brugsvand, og jeg kan glemme alt om solskorsten osv..
Jeg må måske ikke engang installere en varmepumpe, fordi den henter en del af energien fra luft og jord.
Brændeovnen skal nok også smides ud.


Nej - Jakob, det er kun anlæg til elproduktion, der ikke må overstige 6kW pr. husstand. Så hvis du f.eks. har et hus med 2 boliger, så må der installeres 12 kW, 3 boliger 18 kW osv.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
26-06-2010 10:51
Jakob
★★★★★
(9267)
.




Boe Carslund-Sørensen skrev:
det er kun anlæg til elproduktion, der ikke må overstige 6kW pr. husstand. Så hvis du f.eks. har et hus med 2 boliger, så må der installeres 12 kW, 3 boliger 18 kW osv.



Ok, mange tak for info, det andet ville da også være for tåbeligt.
Det er vel så også kun gældende for de EL-producerende enheder, som er tilkoblet måleren, eller skal en lille EL-producerende vindmølle, som trækker en varmepumpe udenom nettet også tælles med..?

Og hvad så, hvis man har to boliger og tre værelser til udlejning, må man så have 30 kW, selvom værelserne ikke er lejet ud på investeringstidspunktet..?

Det er måske også ligegyldigt, for jeg ved alligevel ikke, om jeg tør at satse på tilskudsordningen. Min mistillid til dansk lovgivning er efterhånden så stor, at jeg er for usikker til at springe på.

Der er vel heller ikke afgivet politiske løfter om, hvor længe tilskudsordningen vil få lov til at gælde..?

Det vil være lidt ærgerligt at budgettere med tilskud til en dyr vindmølle i 20 år for så få år senere at opdage, at tilskuddet forsvinder.
Når de kan fjerne tilskud til nystiftede børnefamilier, så kan de nok sagtens gøre det samme med vindmøller.
Og vi kan jo f.eks. se, hvor usikkert det er blevet i Spanien:

http://ing.dk/artikel/110036-spanien-skaerer-dybt-i-tilskud-til-solceller
Citat:
--------------------
Et bredt, spansk politisk forlig vil efter al sandsynlighed reducere tilskuddene til solenergi i Spanien markant – og måske oven i købet med tilbagevirkende kraft.
--------------------

Det mest sikre må nok være at lave en god opstilling, som kan forrente sig selv uden tilskud og uden netopkobling. Men helt nemt er det ikke, og fordelene ved at bruge nettet til lokal balance er store og derfor meget fristende at benytte.



.
26-06-2010 22:18
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Jakob

Du kan læse mere om nettoafregning her:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1897008&vId=0&search=nettoafregning
28-06-2010 15:22
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Så er vores 3 kW mølle typegodkendt af Risø :-)

http://www.vindmoellegodkendelse.dk/DK/Godkendte.htm


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
01-07-2010 23:14
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Egen Energi


Tillykke med typegodkendelsen.
http://www.vindmoellegodkendelse.dk/DK/Godkendte.htm
Jeg troede, at det tog et vinterhalvår, men de har jo nok lavet om på reglerne igen.

Så skal der sælges vindmøller. Kunderne står vel i kø otte omgange omkring bygningen for at købe, så du må rationere max. 1 stk. vindmølle pr kunde..?


Men når den værste udsalgsfeber har lagt sig, så håber jeg, at du finder tid til at komme tilbage og svare på nogle af de spørgsmål, som stadig hænger i luften her.



.
05-07-2010 13:20
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Jakob

"Hænger" der konkrete produkt spørgsmål, for så skal jeg gerne svare på dem i det omfang jeg kan...

Jeg ønsker desværre ikke p.t. at involvere mig i "produkt udvikling" og debat om hvor vidt gældende lovgivning er fornuftig eller ej, men holder mig i stedet til fakta, da jeg er meget hængt op bl.a. med mølle henvendelser og meget andet.

Håber på forståelse...


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
14-07-2010 07:37
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Egen Energi

Det er ok, jeg forstår godt, at du må begrænse dig.
Jeg mener nok også, at det primært må være op til Danfoss at svare på varmepumpespørgsmål.
Så dem har jeg nu skrevet til i håb om, at de kan oplyse prisen på en varmepumpe, som kan kobles direkte til den 3 kW mølle, som du sælger.
Hvis de kan erstatte bremsemodulet og inverteren med et varmepumpemodul, så mener jeg, at der bør være en god chance for at opnå en endnu bedre pris og samtidigt en højere virkningsgrad til varmeproduktion.




@Boe Carslund-Sørensen

Tak for linket.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1897008&vId=0&search=nettoafregning
Hvor længe tror du, at vi kan regne med, at den lovgivning vil være gældende..?
Jeg synes, at vindmøllestørrelsen lader til at være fastlagt med et raflebæger, men det er måske en undervurdering..?

Hvis man skal se fysisk på det og vil hurtigt fremad, så vil jeg være fristet til at lade maste-sikringerne danne loft for husstandsvindmøllens størrelse og tilskynde til, at dette potentiale udnyttes til det yderste.
Prisen på større mastesikringer til returstrøm må udregnes af Energinet, eller hvem der står for kablingen.
Men det virker logisk, at den strømstyrke, som nettet er dimensioneret til at sende ud til forbrugeren, den samme strømstyrke kan nettet tåle at transportere tilbage igen.
Hvad mener du om denne tilgang..?



.
14-07-2010 13:48
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Boe Carslund-Sørensen

Tak for linket.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1897008&vId=0&search=nettoafregning
Hvor længe tror du, at vi kan regne med, at den lovgivning vil være gældende..?


Til det begynder at gøre ondt på statskassen pga. manglende indtægter

Jeg synes, at vindmøllestørrelsen lader til at være fastlagt med et raflebæger, men det er måske en undervurdering..?


Tja - jeg har ikke rigtig hæftet mig ved hvordan vindmøllestørrelsen er fastsat, men det er da tænkeligt, at den er fastsat ved lodtrækning.

Hvis man skal se fysisk på det og vil hurtigt fremad, så vil jeg være fristet til at lade maste-sikringerne danne loft for husstandsvindmøllens størrelse og tilskynde til, at dette potentiale udnyttes til det yderste.
Prisen på større mastesikringer til returstrøm må udregnes af Energinet, eller hvem der står for kablingen.
Men det virker logisk, at den strømstyrke, som nettet er dimensioneret til at sende ud til forbrugeren, den samme strømstyrke kan nettet tåle at transportere tilbage igen.
Hvad mener du om denne tilgang..?


Det lyder umiddelbart logisk at fassætte størrelsen på nettoafregningsanlæg lig elkablernes maksimale ledningskapacitet. Politisk tror jeg ikke den metode er gangbar, dels er den for enkel dels vil det give for store udsving i elproduktionen.
15-07-2010 11:33
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Jakob

Den med returstrøm i forhold til mastesikring er ikke gangbar... Ingen husstand trækker 35A på en gang, som mastesikringen ofte er på, og der skal også tages højde for en samtidighedsfaktor - vi belaster ikke alle nettet lige meget på samme tid. Forestil dig at en bestemt kommune gør det ekstra attraktivt at installere egen vedvarende energi kilde (mølle eller solceller etc.), og det får domino effekt - én husstand får indstalleret solceller, og naboen opdager hvor god økonomi der er i det, og får også installeret solceller osv. Solen skinder på samme tid og vinden blæser på samme tid alle steder - nu vil vi risikere at et helt paracelhus kvarter høvler 35A ud på nettet samtidig... Det kan nettet slet ikke bære.

Jeg er sikker på de 6kW kommer ud fra en middel familie på 4 personer, som hver forbruger 1500kWh. pr. år. Med et 6kW anlæg slipper man dermed for overproduktion.

God sommer med masser af sol :-)

Se iøvrigt et par solcelle referencer her...
http://www.egen-sol-energi.dk/referencer.htm


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
15-07-2010 14:23
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jeg er sikker på de 6kW kommer ud fra en middel familie på 4 personer, som hver forbruger 1500kWh. pr. år. Med et 6kW anlæg slipper man dermed for overproduktion.


Det skal jeg lige have en gang til!

Et 6 kW anlæg der producerer el kontinueligt har en årsproduktion på ca. 52 MWh - hvis det er en rapsoliegenerator har den samtidig en varmeproduktion på ca. 55 MWh. VE er ikke begrænset til sol og vind, biomasse og andre VE-former er også med.
15-07-2010 17:53
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Boe Carlslund-Sørensen

Det har du selvfølgelig ret i...
Jeg arbejder med sol og vind og tænker derfor i de baner...
Nettomåleordningen gælder for alle VE anlæg der producere elektricitet.
6kW sol = ca. 5-5500kWh. pr. år
6kW vind = 6-10000kWh pr. år


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
16-07-2010 12:38
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Egen Energi

Jeg tvivler på, at mastesikringerne er større, end hvad nettet kan tåle. Så vidt jeg ved, er det netop nettet, de skal beskytte.



@Boe Carslund-Sørensen

Mener du, at en gammel dieselgenerator ombygget til rapsolie kan komme på EL-målerbaglænsordningen..?
Hvis ja, så er det nok mere rentabelt end både vindmøller og solceller..?



.
16-07-2010 14:02
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
Mener du, at en gammel dieselgenerator ombygget til rapsolie kan komme på EL-målerbaglænsordningen..?
Hvis ja, så er det nok mere rentabelt end både vindmøller og solceller..?.


@Jakob

Jeg ikke bare mener det, jeg har forespurgt hos SKAT - og ja en dieselgenerator ombygget til rapsolie er omfattet af nettoafregningsordningen. Og den er faktisk ikke uinteressant, da den både kan producere el og varme.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.

Redigeret d. 16-07-2010 14:03
16-07-2010 21:19
Jakob
★★★★★
(9267)
.




@Boe Carslund-Sørensen


Ja, det må da være sagen med en dieselmotor med EL-generator ombygget til rapsolie.
En dieselmotor er masseproduceret og derfor meget nemmere og billigere at have med at gøre end en vindmølle.
Ingen tilladelse til tårn, ingen ekstra risiko i storm, og der findes altid lokale håndværkere, som kan reparere den.
Og man kan nøjes med at starte den, når det blæser, og man ikke er hjemme, så støjen generer minimalt.
Samtidigt kan forbruget af fødevarer til afbrænding måske også hjælpe på overbefolkningsproblemet.
Og vores drikkevand er jo alligevel ødelagt i det meste af landet, så vi kan ligeså godt bare dyrke og sprøjte og ødelægge noget mere.

Jeg kan huske for ca. 40 år siden, da de første biler begyndte at køre på planteolie.
De blev ligesom kornafbrænding ikke til så meget, fordi folk fandt det forkasteligt at afbrænde fødevarer, mens andre i verden måtte sulte.
Men disse omsorgsfulde fornemmelser skal jeg love for, at vores regering og den kemiske industri har vendt op og ned på.
Jeg ser det som et symptom på, at de generationer, som har oplevet sult i vesten, er ved at uddø, og styringen overtages af nye generationer uden samme respekt for fødevarer.
Eller også er det måske bare endnu engang lykkedes landbrugspartiet at snyde oppositionen, så vandet driver, og de må hikke af grin i Landbrugsministeriet..?

Gad vide, hvad SDE mener om, at der gives ligeså meget tilskud til afbrænding af fødevarer som til opstilling af vindmøller..?

Jeg skriver "ligeså meget", men reelt må det være "mere", fordi der medfølger en kontinuerlig forurening, som har en pris for resten af samfundet i form af dårligere fødevarer og penge til rensning og til syge og døde osv.
Dertil kommer et energiforbrug til dyrkning, forarbejdning og distribution, før rapsolien er brændklar.
Derforuden må man også være opmærksom på, at metoden producerer EL ved at forbruge værdifuldt brændstof, som ligesåvel kunne bruges til den transport, som vindmøllerne endnu ikke kan forsyne.


Hvis ikke den ordning bliver stadset hurtigt, så må vi nok forudse, at det kan brede sig, og folk med rapsoliegenerator vil få råd til en ekstra ferierejse, hvor de kan ligge og svede på stranden, mens de griner smøret af de grønne tåber, som i stedet investerede i husstandsvindmøller, og som må blive hjemme og arbejde, fordi møllen endnu ikke er betalt.


http://www.blochbioenergi.dk/priser-og-levering.html
Citat:
----------------
Priser på rapsolie
under 900 Liter = 6,25 kr pr. Liter
fra 900 Liter = 5,75 kr pr. Liter
Palletank = 600 kr
priser er inkl. moms
----------------

Uanset, om det er til oliefyr eller til et elektricitetsværk, så må prisen kunne friste.
Det ville være rart, hvis det var så nemt og billigt at omstille til bæredygtig vedvarende energi, men det er det desværre ikke.




.
16-07-2010 21:46
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
Ja, det må da være sagen med en dieselmotor med EL-generator ombygget til rapsolie.
En dieselmotor er masseproduceret og derfor meget nemmere og billigere at have med at gøre end en vindmølle.
Ingen tilladelse til tårn, ingen ekstra risiko i storm, og der findes altid lokale håndværkere, som kan reparere den.
Og man kan nøjes med at starte den, når det blæser, og man ikke er hjemme, så støjen generer minimalt.


Jeg havde nu overvejet at placere min rapsoliegenerator i den fjerneste ende af haven.

Samtidigt kan forbruget af fødevarer til afbrænding måske også hjælpe på overbefolkningsproblemet.
Og vores drikkevand er jo alligevel ødelagt i det meste af landet, så vi kan ligeså godt bare dyrke og sprøjte og ødelægge noget mere.


Tja, det er vel kun til bioeternol mv. kommer op i store nok mængder, at der skal bruges fødevarer, rapsolie eller en anden planteolie.

Jeg kan huske for ca. 40 år siden, da de første biler begyndte at køre på planteolie.
De blev ligesom kornafbrænding ikke til så meget, fordi folk fandt det forkasteligt at afbrænde fødevarer, mens andre i verden måtte sulte.
Men disse omsorgsfulde fornemmelser skal jeg love for, at vores regering og den kemiske industri har vendt op og ned på.
Jeg ser det som et symptom på, at de generationer, som har oplevet sult i vesten, er ved at uddø, og styringen overtages af nye generationer uden samme respekt for fødevarer.


Hvad er forskellen mellem af afbrænde fødevare og ødelægge landsbrugsjorden ved at afbrænde halm og restproduktet fra biogas fremstillet på gylle. Om jorden er gold eller vi afbrænder fødevarer, resultatet bliver det samme - vi kommer til at sulte.

Eller også er det måske bare endnu engang lykkedes landbrugspartiet at snyde oppositionen, så vandet driver, og de må hikke af grin i Landbrugsministeriet..?


Her gik jeg og troede, at det var energiindustrien med DONG i spidsen, der snød landbruget. Der bliver reelt ikke betalt for hverken halm eller gylle til energiproduktion, nej mange gange er det landbruget der betaler for at komme af med halm og gylle.

Gad vide, hvad SDE mener om, at der gives ligeså meget tilskud til afbrænding af fødevarer som til opstilling af vindmøller..?


Den er for men Jakob - ja SDE mener, at der skal gives ligeså meget i tilskud til afbrænding af fødevarer som til opstilling af vindmøller - et pænt rundt nul.

Jeg skriver "ligeså meget", men reelt må det være "mere", fordi der medfølger en kontinuerlig forurening, som har en pris for resten af samfundet i form af dårligere fødevarer og penge til rensning og til syge og døde osv.
Dertil kommer et energiforbrug til dyrkning, forarbejdning og distribution, før rapsolien er brændklar.
Derforuden må man også være opmærksom på, at metoden producerer EL ved at forbruge værdifuldt brændstof, som ligesåvel kunne bruges til den transport, som vindmøllerne endnu ikke kan forsyne.


Tja, vi havde nu ellers tænkt os i SDE, at få opbygget nogle kombination af vores solkraftanlæg og biogasmotorer, så elturbinerne kan startes og slukkes alt efter behov. Hvad med et sådan anlæg på 600 KW ved en andelsboligforening med 100 lejligheder? Eller ved et skole eller en anden offentlig instution?

Hvis ikke den ordning bliver stadset hurtigt, så må vi nok forudse, at det kan brede sig, og folk med rapsoliegenerator vil få råd til en ekstra ferierejse, hvor de kan ligge og svede på stranden, mens de griner smøret af de grønne tåber, som i stedet investerede i husstandsvindmøller, og som må blive hjemme og arbejde, fordi møllen endnu ikke er betalt.

http://www.blochbioenergi.dk/priser-og-levering.html
Citat:
----------------
Priser på rapsolie
under 900 Liter = 6,25 kr pr. Liter
fra 900 Liter = 5,75 kr pr. Liter
Palletank = 600 kr
priser er inkl. moms
----------------

Uanset, om det er til oliefyr eller til et elektricitetsværk, så må prisen kunne friste.
Det ville være rart, hvis det var så nemt og billigt at omstille til bæredygtig vedvarende energi, men det er det desværre ikke..


Jeg går ikke ud fra, at ordningen få en særlig lang levetid, der skal kun ca. 700.000 anlæg á 6 KW til for at dække det danske elforbrug. Og hvor skal tilskuddet til vindmøllerne så komme fra?


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
17-07-2010 21:40
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Jakob

Nej, mastesikringen er ikke til for at beskytte nettet, men for at beskytte forbrugerens stikledning (forsyningskabel), som ikke er en del af nettet.

Boe Carslund Sørensen

Jeg undrer mig meget over at en rapsolie generator går under nettomåleordningen - hvad har det med vedvarende energi at gøre???

Kan du ikke smide et citat op af svaret fra skat??


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
17-07-2010 22:40
Jakob
★★★★★
(9267)
.



Boe Carslund-Sørensen skrev:
Jeg havde nu overvejet at placere min rapsoliegenerator i den fjerneste ende af haven.


Ja, der er vel næppe skrappe regler om nabohensyn for den slags støjende maskiner.
Det var noget ganske andet, hvis det var en vindmølle.

Men hvem skal så udnytte den spildvarme fra EL-produktionen, som du fandt så interessant. Var den til fuglene, eller gik den i glemmebogen igen, da der skulle køres hurtige støjfri kroner hjem..?

Hvis jeg skal prøve at være positiv, så tænker jeg, at rapsgeneratorerne på sigt kan tvinges til kun at blive brugt til hjælp med reguleringen, så de kan sættes ind, når vinden pludseligt lægger sig, og der er for lidt vindstrøm.
Men det kræver styring, og det vil typisk blive om sommeren, hvor spildvarmen ikke kan udnyttes, og så må det som regel være bedre at bruge et stort kraftværk, hvor virkningsgraden er større.
Det ville så også være tåbeligt, at folk med en 6 kW rapsgenerator ikke også må have en vindmølle, og igen viser 6 kW-grænsen sig som et skrivebordstal uden sund logik.


Hvad er forskellen mellem af afbrænde fødevare og ødelægge landsbrugsjorden ved at afbrænde halm og restproduktet fra biogas fremstillet på gylle. Om jorden er gold eller vi afbrænder fødevarer, resultatet bliver det samme - vi kommer til at sulte.


Den holdning kan du forhåbentlig også godt selv se ikke er gangbar.
Hverken halm eller gylle er fødevarer, og to fejl bliver ikke rettet af, at man begår en tredje, som er endnu værre.
Generelt må vi forlange en bæredygtig produktion, uanset om det er til føde eller afbrænding.


Her gik jeg og troede, at det var energiindustrien med DONG i spidsen, der snød landbruget. Der bliver reelt ikke betalt for hverken halm eller gylle til energiproduktion, nej mange gange er det landbruget der betaler for at komme af med halm og gylle.


Og som kompensation for dette finder du det udmærket at øge efterspørgslen på rapsolie ved at give statstilskud til forbrug af rapsolie til brølende generatorer, som private har stående hjemme i baghaven. Javel ja...


SDE mener, at der skal gives ligeså meget i tilskud til afbrænding af fødevarer som til opstilling af vindmøller - et pænt rundt nul.


Hvis man ønsker mere vindkraft, men ikke vil give tilskud til vindmøller, så må man nok lægge langt større afgifter på alt andet herunder også rapsolie. Eller forbyde fødevareafbrænding.
Problemet er måske bare, at det er politisk urealistisk med så meget afgift på andre energiformer, og på den måde vil der gå 100 år, før Danmarks vindkraft er udbygget med en faktor ti.
Ikke fordi vindkraft er dyr, men fordi det er store miljøvenlige investeringer, som det tager tid at forrente.
Tidligere har vi også været enige om, at etableringsstøtte kan være ok, men driftsstøtte ofte er af det onde.


Jeg går ikke ud fra, at ordningen få en særlig lang levetid, der skal kun ca. 700.000 anlæg á 6 KW til for at dække det danske elforbrug. Og hvor skal tilskuddet til vindmøllerne så komme fra?


Ja, nu skriver du det sådan set selv. Private 6 kW rapsgeneratorer er en bremse for udbygningen af vindkraft og vil dermed forsinke Danmarks omstilling til bæredygtig vedvarende energi.
Hvordan SDE kan gå ind for sådan noget kortsigtet bras, dét forstår jeg ikke.

Man må også kunne bygge en termisk EL-producerende enhed på sit oliefyr.
På den måde kan man måske med rapsolie og afgiftsfri strøm gøre sit gamle oliefyr rentabelt i stedet for at modtage 20.000 kr fra staten til skrotningsstøtte og varmepumpe.

Eller også er det et spørgsmål, om det i det hele taget kan betale sig at installere en jordvarmepumpe frem for EL-varme, når man selv kontinuerligt producerer 6 kW afgiftsfri EL + varme til privat forbrug. Det kan det nok ikke...

Men har man en ineffektiv EL-producerende VE-opstilling til biobrændsel, som ikke er bæredygtig, så er der altså nu gode muligheder for at sælge den i Danmark og få offentlig støtte til driften. Tilskuddet holder nok ikke så længe, så det skal bare være noget billigt lort, som hurtigt kan forrentes og smides væk igen, så vi er klar til den næste tilskudsbølge til nye døgnfluer. Her holder vi nemlig hjulene igang...




.
17-07-2010 23:28
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
Jeg havde nu overvejet at placere min rapsoliegenerator i den fjerneste ende af haven.

Ja, der er vel næppe skrappe regler om nabohensyn for den slags støjende maskiner.
Det var noget ganske andet, hvis det var en vindmølle.

Men hvem skal så udnytte den spildvarme fra EL-produktionen, som du fandt så interessant. Var den til fuglene, eller gik den i glemmebogen igen, da der skulle køres hurtige støjfri kroner hjem..?

Hvis jeg skal prøve at være positiv, så tænker jeg, at rapsgeneratorerne på sigt kan tvinges til kun at blive brugt til hjælp med reguleringen, så de kan sættes ind, når vinden pludseligt lægger sig, og der er for lidt vindstrøm.
Men det kræver styring, og det vil typisk blive om sommeren, hvor spildvarmen ikke kan udnyttes, og så må det som regel være bedre at bruge et stort kraftværk, hvor virkningsgraden er større.
Det ville så også være tåbeligt, at folk med en 6 kW rapsgenerator ikke også må have en vindmølle, og igen viser 6 kW-grænsen sig som et skrivebordstal uden sund logik.


Tja. jeg havde nu tænkt mig at bygge et støjisoleret skur til rapsoliegeneratoren, og aflede varmen til de nærliggende fjernvarmerør. Jeg har ikke selv brug for varmen, men jeg bor i den yderste del af fjernvarmeområdet, og jeg ved det er svært at holde temperaturen oppe i det område.


Hvad er forskellen mellem af afbrænde fødevare og ødelægge landsbrugsjorden ved at afbrænde halm og restproduktet fra biogas fremstillet på gylle. Om jorden er gold eller vi afbrænder fødevarer, resultatet bliver det samme - vi kommer til at sulte.


Den holdning kan du forhåbentlig også godt selv se ikke er gangbar.
Hverken halm eller gylle er fødevarer, og to fejl bliver ikke rettet af, at man begår en tredje, som er endnu værre.
Generelt må vi forlange en bæredygtig produktion, uanset om det er til føde eller afbrænding.


Her er vi uenige Jakob - hvis resultatet af begge handlinger bliver det samme - altså sult - så kan jeg ikke se forskellen. Jeg vil da helst undgå begge. Når der afbrændes halm og reststofferne fra biogasproduktionen fra gylle, tja så afbrænder vi også stille og roligt det kulstof der er bundet i jordmasserne, dvs. afbrændingen er ikke længere CO2-neutral. Når jorden mister kulstofferne mister den også evne til at få planter til at gro, resultatet bliver en gold ørken, hvor der før var frugtbar landbrugsjord.


Her gik jeg og troede, at det var energiindustrien med DONG i spidsen, der snød landbruget. Der bliver reelt ikke betalt for hverken halm eller gylle til energiproduktion, nej mange gange er det landbruget der betaler for at komme af med halm og gylle.


Og som kompensation for dette finder du det udmærket at øge efterspørgslen på rapsolie ved at give statstilskud til forbrug af rapsolie til brølende generatorer, som private har stående hjemme i baghaven. Javel ja...


Tja, her kan landbruget da tjene lidt penge til at opretholde fødevareproduktionen, jeg er ikke særlig tilfreds med at skulle være afhængig af importerede fødevarer.


SDE mener, at der skal gives ligeså meget i tilskud til afbrænding af fødevarer som til opstilling af vindmøller - et pænt rundt nul.


Hvis man ønsker mere vindkraft, men ikke vil give tilskud til vindmøller, så må man nok lægge langt større afgifter på alt andet herunder også rapsolie. Eller forbyde fødevareafbrænding.
Problemet er måske bare, at det er politisk urealistisk med så meget afgift på andre energiformer, og på den måde vil der gå 100 år, før Danmarks vindkraft er udbygget med en faktor ti.
Ikke fordi vindkraft er dyr, men fordi det er store miljøvenlige investeringer, som det tager tid at forrente.
Tidligere har vi også været enige om, at etableringsstøtte kan være ok, men driftsstøtte ofte er af det onde.


Støtte til etablering er ok, men det er ikke den form for støtte vindmøllerne får, de får driftstøtte, og det er ikke ok, det fordyrer både vindmøllen og deres elproduktion.


Jeg går ikke ud fra, at ordningen få en særlig lang levetid, der skal kun ca. 700.000 anlæg á 6 KW til for at dække det danske elforbrug. Og hvor skal tilskuddet til vindmøllerne så komme fra?


Ja, nu skriver du det sådan set selv. Private 6 kW rapsgeneratorer er en bremse for udbygningen af vindkraft og vil dermed forsinke Danmarks omstilling til bæredygtig vedvarende energi.
Hvordan SDE kan gå ind for sådan noget kortsigtet bras, dét forstår jeg ikke.

Man må også kunne bygge en termisk EL-producerende enhed på sit oliefyr.
På den måde kan man måske med rapsolie og afgiftsfri strøm gøre sit gamle oliefyr rentabelt i stedet for at modtage 20.000 kr fra staten til skrotningsstøtte og varmepumpe.

Eller også er det et spørgsmål, om det i det hele taget kan betale sig at installere en jordvarmepumpe frem for EL-varme, når man selv kontinuerligt producerer 6 kW afgiftsfri EL + varme til privat forbrug. Det kan det nok ikke...

Men har man en ineffektiv EL-producerende VE-opstilling til biobrændsel, som ikke er bæredygtig, så er der altså nu gode muligheder for at sælge den i Danmark og få offentlig støtte til driften. Tilskuddet holder nok ikke så længe, så det skal bare være noget billigt lort, som hurtigt kan forrentes og smides væk igen, så vi er klar til den næste tilskudsbølge til nye døgnfluer. Her holder vi nemlig hjulene igang...
.


Hvis du havde læst indlægget nøje, så havde du opdaget, at jeg/SDE ser en mulighed i en kombination mellem vores solkraftværk og biogasmotorer opstillet ved boligblokke og større institutioner. Kombinationen mellem solkraftværket og biogasmotorer vil gøre at disse kan bruges til reguleringskraft og samtidig sparer på forbruget af brændsler. Vi er pt. i gang med at beregne effekten af solkraftværket i kombination med biogasmotorer.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.

Redigeret d. 17-07-2010 23:33
17-07-2010 23:37
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Egen Energi skrev:
Jeg undrer mig meget over at en rapsolie generator går under nettomåleordningen - hvad har det med vedvarende energi at gøre???

Kan du ikke smide et citat op af svaret fra skat??


Fra bekendtgørelsen på SKATs hjemmeside:
"Ved VE-anlæg forstås her blandt andet vindkraft, vandkraft,
biogas, biomasse, solenergi samt bølge- og tidevandsenergi."

Jeg kan ikke se, at rapsolie adkiller sig fra anden biomasse, og det er da også blevet bekræftet af SKAT, at rapsolie høre under VE.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
19-07-2010 09:58
Jakob
★★★★★
(9267)
.




@Boe Carslund-Sørensen



En 4 kW rapsoliegenerator er billig sammenlignet med en vindmølle:

http://www.rapstek.dk/article.php?id=34
Citat:
----------------
Beskrivelse:
Transportabel generator der kan køre på både diesel og alle typer bio-olie (rapsolie, Jathropaolie, solsikke olie, soyaolie o.s.v.)
Ydelse: 4,2 Kw, 230/400 volt, DC 12v, Motor: 1 cylinder, 4 takt, direkte indsprøjtning, elstart, olie alarm.
Dimension: H700xB500xL700
Pris:
DKK 13.875,00
(11.100,00 ex. moms)
----------------





Her en ny 6 kW dieselgenerator, som jeg bruger til beregning, fordi den giver flere dataoplysninger:

http://www.powergenerator.dk/6000_AL.html
Citat:
-----------------
Pris pr. stk. kr. 8.796,- ex. moms. / kr. 10.995,- inkl. moms.
Diesel Generator 6.000 watt / El-start / 3-fase
med automatisk start ved strømsvigt
Vedvarende belastning 5.000 Watt
Forbrug: 1,76 Liter pr. time
-----------------



Her er lidt angående ombygning af diesel til raps:
http://www.folkecenter.net/dk/rd/transport/raps/konvertering/diesel_til_raps/
Prisen for kittet spænder fra 490-900 € (ca. 3700-6700 DKK) afhængig af type og cylinderantal.



Men EL-prisen uden varmeproduktion ser ved nærmere udregning ikke så godt ud:

http://www.blochbioenergi.dk/priser-og-levering.html
Citat:
----------------
Priser på rapsolie
under 900 Liter = 6,25 kr pr. Liter
fra 900 Liter = 5,75 kr pr. Liter
Palletank = 600 kr
priser er inkl. moms
----------------


http://www.landbrugsinfo.dk/Tvaerfaglige-emner/Energi/Biobraendsel/Sider/Braendsler__priser_braendvaerdi_rumvaegt.aspx
Brændværdi MJ/kg:
Fyringsolie 41,5
Rapsolie, koldpresset 35,3




Det vil sige, at 5 kWh EL-produktion forbruger 1,76 liter diesel

1 kWh forbruger 1,76/5 = 0,352 liter diesel svarende til ca. 0,41 liter rapsolie.


Brændstofpris (rapsolie) pr. kWh EL-produktion: 0,41 x 5,75 = 2,4 kr/kWh

Er du enig i denne beregning..?
Hvis jeg har regnet rigtigt, så vil det forhåbentlig afholde de fleste med pengeforstand fra at købe en rapsoliegenerator.






Egen Energi skrev:
Nej, mastesikringen er ikke til for at beskytte nettet, men for at beskytte forbrugerens stikledning (forsyningskabel), som ikke er en del af nettet.


Hvad beskytter så nettet..?
Nettets sikringer må angive den strømstyrke, som det er muligt at sende retur uden videre ombygning af nettet. Er vi enige så langt..?



.
19-07-2010 12:48
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
Her en ny 6 kW dieselgenerator, som jeg bruger til beregning, fordi den giver flere dataoplysninger:

http://www.powergenerator.dk/6000_AL.html
Citat:
-----------------
Pris pr. stk. kr. 8.796,- ex. moms. / kr. 10.995,- inkl. moms.
Diesel Generator 6.000 watt / El-start / 3-fase
med automatisk start ved strømsvigt
Vedvarende belastning 5.000 Watt
Forbrug: 1,76 Liter pr. time
-----------------


Men EL-prisen uden varmeproduktion ser ved nærmere udregning ikke så godt ud:


http://www.landbrugsinfo.dk/Tvaerfaglige-emner/Energi/Biobraendsel/Sider/Braendsler__priser_braendvaerdi_rumvaegt.aspx
Brændværdi MJ/kg:
Fyringsolie 41,5
Rapsolie, koldpresset 35,3

Det vil sige, at 5 kWh EL-produktion forbruger 1,76 liter diesel

1 kWh forbruger 1,76/5 = 0,352 liter diesel svarende til ca. 0,41 liter rapsolie.

Brændstofpris (rapsolie) pr. kWh EL-produktion: 0,41 x 5,75 = 2,4 kr/kWh

Er du enig i denne beregning..?
Hvis jeg har regnet rigtigt, så vil det forhåbentlig afholde de fleste med pengeforstand fra at købe en rapsoliegenerator.


@Jakob du glemmer værdien af "spildvarmen" der produceres ca. 1,1 kWh varme pr. 1 kWh el, og pt. betaler fjernvarmeforbrugerne i området 0,68 kr. pr kWh varme.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
19-07-2010 21:33
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Boe Carslund-Sørensen


Ja, men det kræver en del mere bekostelig installation, når centralvarmen/fjernvarmen skal køle motoren, og en varmepumpe skal trække varmen ud af udstødningsgassen.
Tror du ikke, at EL-værket er slidt op og naboer blevet trætte af støj, længe før værket er tjent hjem..?

Raps er efter min mening også en uheldig afgrøde, fordi den kræver meget gødning. Selv ved statskontrolleret økologisk dyrkning har vi problemer med udvaskning af næringssalte, og der er lukket mange drikkevandsboringer på grund af nitratforurening.

Det må nok komme an på en nøjere økologisk granskning hvilke afgrøder, der kan dyrkes bæredygtigt.
Bæredygtig plantagedrift er måske den bedste metode til at producere økologisk biomasse til afbrænding.
Men hvis vi vil presse olie ud af planter, så kan selvsåede skræpper på en brakmark, som på det vedhæftede billede, måske også bruges i stedet for raps..?
Jeg kan dog ikke umiddelbart finde skræpper på listen, men der er tydeligt flere muligheder end kun raps.
http://www.folkecenter.dk/plant-oil/olieplanter.htm
http://www.folkecenter.dk/plant-oil/oil-production.htm
Opiumsvalmuer giver næsten ligeså meget olie som raps pr. hektar, og måske er valmuer heller ikke så gødningskrævende..?

Det stærkeste og måske eneste klimaøkologiske argument for at producere sin egen EL via sådanne lokale ineffektive planteolie-elektricitetsværker kan være, at det i dagens Danmark og måske mange år frem reelt er den eneste metode til at undgå fossilt brændsel og atomkraft via nettet til sin stikkontakt. Men er det målet at blive helt fossilfri på en bæredygtig måde, så kan man nærmest slet ikke bruge strøm fra nettet, og så er EL-målerbaglænsordningen ikke mere så interessant, og det bliver i øvrigt et meget anderledes regnskab.



.
Tilknyttet billede:

21-07-2010 21:01
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Jakob

Nettet beskyttes af områdesikringer, men når du sender strøm retur, f.eks. 35Amp fra hver husstand (teoretisk), overskrides områdesikringerne hurtigt, hvilket neturligvis beskytter nettet, da områdesikringen så vil springe - det er bare ikke særlig hensigtsmæssigt, hvis område sikringerne begynder at springe i tide og utide...

Ser vi på et villa kvarter, så forsynes det med et kabel som er beskyttet af en områdesikring. Kablet går fra kabelskab til kabelskab, hvor i der typisk sidder 35A foran hver stikledning (forsynings kabel) til den enkelte bolig. Men områdesikringen er ikke X antal villaer x 35A, men væsentlig mindre, da ingen normal bolig trækker 35A fra nettet, og da slet ikke på samme tid i et helt villa kvarter. Det afholder jo ikke alle villaerne fra at producere vedvarende energi, og kontinuerlig høvle 35A ud på nettet hver især, men så springer områdesikringen, da den jo er ligeglad med hvilken retning strømmen flytter sig, men blot springer hvis dennes strømværdi overskrides vedvarende. Derfor er det nødvendigt med en begrænsning for hvor meget vedvarende energi vi hver især producere...

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor det lige er endt på 6kW, men et solcelle anlæg på den størrelse kan godt sende ca. 25A ud på nettet, så måske det er årsagen... Formlen er jo ret enkel (ohms lov)...

1 faset (solceller etc.)
6000W / 230V = ca. 26A

3 faset (vindmølle, generator etc.)
6000W / 400xV3x(cos phi) = 8,5-9,5A

V3 = rod 3

Ved vindmøller, generatorer og lignende "motor teknik" skal også gangs med "cos phi", som fremgår af den enkelte generetor, og som typisk ligger imellem 0,85 og 0,95

Så, hvis du vil være storproducent, skal du nok satse på en 3 faset løsning...


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
23-07-2010 11:22
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Egen Energi


Tak for en god forklaring.
Jeg ser godt, at det kræver et større kendskab til nettet for præcist at kunne vurdere, hvornår 6 kW produktion er et passende tal at tillade.
Områdesikringerne er måske heller ikke engang det højeste niveau, og der kan være flere begrænsninger.
Hvis man kan sende strømmen videre tilbage gennem transformatorstationer og producere højspænding, så bliver det nok med tab, og ellers må man være afhængig af, at området selv kan forbruge strømmen.
Man kan måske også undre sig over, hvordan EL-selskaberne kan få det til at løbe rundt, når de hele året har byttet dyr kulstrøm lige over for billig vindstrøm, og måleren viser nul.
Det er selvfølgelig ikke noget, som lægmand behøver at fordybe sig i, men det kan måske give et fingerpeg om, hvor sandsynligt det er, at ordningen kommer til at køre i mange år eller ej. Og når der ikke er afgivet politiske løfter om tilskudsordningens løbetid, så må enhver jo selv gætte og vurdere, om han tør tage chancen.



.
28-07-2010 13:46
Jakob
★★★★★
(9267)
.



Egen Energi skrev:
Ud af møllen kommer 3 faser og en nul, som kan anvendes direkte


Dette opfattede jeg som 380 Volt, men ud fra databladet ser det ud til, at forbruget nærmere skal være 220 Volt.

Kan du sige lidt mere om, hvad man skal være opmærksom på, hvis man ønsker den simple installation, så møllen måske ikke yder helt optimalt, men stadig ikke løber løbsk..?

Kan f.eks. 3 stk 220 Volts EL-radiatorer på hver 1.000 W fungere..?

Uddybende teknisk materiale ønskes.



.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 28-07-2010 13:48
31-07-2010 15:57
Jakob
★★★★★
(9267)
.




Men som nævnt tidligere er det efter min mening i bund og grund også helt forkert at vælge en husstandsvindmølles størrelse efter en tilskudsordning.
Det samme gælder for så vidt i forhold til nettet, hvor staten kan sikre afgift til nettet, så langsigtede netinvesteringer ikke ødelægger økonomien for den enkelte husstand, som ønsker at bidrage med vindstrøm.
Ofte diskuteres vindmøllestørrelsen ud fra nabohensyn og i forhold til udsigten osv., og det kan hurtigt blive meget komliceret.

Men ser man på husstandsvindmøllen, så kan der måske være nogle andre rimelige ønsker, som sætter en naturlig grænse.

Det må vel f.eks. være rimeligt at ønske, at vindmøllen producerer mere energi i sin levetid, end det forbruger at bygge den og holde den i drift.

Skal dette ønske opfyldes, så vil det nok være en stor fordel, hvis vindmøllen kan serviceres fra jorden, og der medfølger en udførlig instruktionsbog med reservedelskatalog, så enhver lokal elektiker og evt. ejeren selv kan kontrollere og reparere vindmøllen.

Hvor grænsen præcist går for, hvornår det bliver for dyrt at bygge et elevatortårn til nacellen, det tør jeg ikke sige, men Vindbys 1.000 W har en simpel vippearm.
Vingediameter og antal blade sætter også en begrænsning, men som nævnt har f.eks. Gaia vindmøllen kun to vingeblade og kan derfor næsten uanset diameter sænkes helt ned, når vingen blot vender vandret. Proven møllen kan måske også noget på det rette tårn, fordi vingebladene er beregnet til kraftig afbøjning.

Men skal det f.eks. ikke blive alt for bekosteligt eller umuligt at bygge en sikker vippearm på tårnet, hvor tung og høj må vindmøllen så max. være..?
Det er et ingeniørspørgsmål, som jeg ikke tør besvare. Men det virker logisk, at der er en grænse, fordi momentet i vandret stiger betydeligt med vægt og højde.
Men det gør måske ikke noget, at masten bliver noget kraftigere og tungere end det ville være nødvendigt for at holde møllen i lodret. Det må kunne gøre masten mere lyddød og langtidsholdbar, at den er tung.
Desværre har jeg endnu ikke kunnet finde det store udvalg af sådanne vippemaster og specialtårne på det danske marked. Men det kan andre måske..?



.
31-07-2010 18:45
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Til alle der påtænker at installere egen energiproduktionsanlæg, er der nogle oplysninger fra Energinet.dk her:

http://www.energinet.dk/NR/rdonlyres/014DC816-4BCA-4243-B323-89E6703CBBD9/0/Retningslinjerfornettoafregningafegenproducenter.pdf
10-08-2010 11:48
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Jakob

Det er ikke 380V, men 3 faser, hvor spændingen afhænger af omdrejningstallet. Max. 240V - inverteren hæver spændingen til 3x380/400V hvilket svarer til netspændingen.

Varmelegmer som f.eks. i elradiatorer og elektriske vandvarmere er det rigtige at bremse mølllen med, da de virker og optager effekt ved lavere end den nominelle spænding. Men, jeg kan desværre ikke sige noget om hvor mange du skal anvende, eller hvordan du vil indkoble dem - det kræver noget med nogle spændingsrelæer og noget tidsforskydning.


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
23-08-2010 19:53
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Egen Energi


Tak for dit svar.
Hvis du får mere information om simpel installation, så må du endelig sige til.
Du kan jo ikke vide alt, men det er glædeligt, at du i modsætning til så mange andre fra erhvervslivet ikke er bange for en offentlig debat.
Danfoss har f.eks. fået et link til tråden, men de har åbenbart ikke lyst til produktdiskussion.
Det er måske for dyrt med gratis reklame via produktinformation i et forum, når man i stedet kan købe intetsigende TV-reklamer for millioner..?
Jeg ved ikke, hvem den slags markedsføring frister, men på mig virker den i hvert fald imod hensigten.


Ved du, hvor mange procent energi din 3 kW vindmølle taber i inverteren..?



.
16-09-2010 08:12
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Jakob

Selvfølgelig deltager jeg gerne i offentlige debatter...

Jeg skal også være den første til at indrømme hvis jeg begår en fejl, og min info om inverteren er ikke helt korrekt. Møllen levere ganske rigtigt 3 faser til inverteren, men inverteren sender kun én fase ud, og den har et tab på mindre end 5% (Max. efficiency > 95%).

Er du kommet videre i dine tanker om mølle investering...?


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
RE: Ejendomsværdiskat på vindmøller26-09-2010 12:01
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Egen Energi


Det er ikke nemt at svare på, hvornår jeg får købt en vindmølle, for enten er møllen ikke som jeg vil have den, eller også støder jeg på andre tekniske, økonomiske eller administrative forhindringer.

Den sidste nye forhindring er ejendomsværdiskatten.
Du kan se her, at vi diskuterer den for varmepumper:
http://www.klimadebat.dk/forum/valg-af-varmepumpe--d24-e547.php#post_22242

Men det er jo kun en del af det.
Hvis jeg køber vindmøller og jordvarmeanlæg for ialt 300.000 kr, så vil jeg skønne, at det forøger min ejendomsværdi med mindst samme beløb, og dermed stiger min ejendomsværdiskat med mindst 3.000 kr om året.
Det synes jeg er uacceptabelt.



Ved du, om de store selskabsejede vindmøller betaler ejendomsværdiskat..?




.
26-09-2010 13:37
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Ved du, om de store selskabsejede vindmøller betaler ejendomsværdiskat..?


Det gør de ikke, men bonden hvis jord vindmøllen står på betaler mere i ejendomsskat pga. den værdistigning, der et resultat af, at der kan opstilles en vindmølle. Så selv om bonden får ca. 1 million pr. vindmølle, der er plads til, kommer han af med stort set samme beløb i øgede ejendomsskatter over de 20 år, som er vindmøllens forventede levetid.
27-09-2010 06:21
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Boe Carslund-Sørensen

Ja, det ligner et problem fra næsten samme skuffe.
Og på en måde måske endnu værre, hvis bonden ikke selv er skyld i værdistigningen.

Men falder ejendomsværdien ikke igen, når vindmøllepladsen er solgt..?



.
27-09-2010 07:15
Jakob
★★★★★
(9267)
.




En metode til at undgå ejendomsværdiskat på VE-installationen til husstanden kan måske være at gøre den mobil.
Hvis man monterer vindmøller, varmepumpe og energilager på en truck, så må det være blevet til løsøre, som ikke indgår i ejendomsværdien.

Men kan det være rigtigt, at man skal gøre sådanne krumspring for ikke at blive plukket i skat, når man vil omstille til VE..??

Hvis regeringen for alvor havde ønsket grøn vækst, så burde man måske kunne formode, at den ville rydde sådanne knaster af vejen, før den gav skattelettelser i flæng til både sort og grønt.
Havde det været en virksomhed, der tilbød 20.000 kr i skrotningsstøtte ved køb af et nyt produkt uden at fortælle, at beløbet blev opkrævet igen, så ville den nok blive meldt til forbrugerklagenævnet og slæbt i retten for bondefangeri.

Spørgsmålet er måske så, om man tør at satse sine sparepenge på projekter, hvor rammerne lader til at være præget af politisk ligegyldighed eller måske ligefrem fiduser, som kan give de grønne filantroper en fed lærestreg i regningen.



.
29-09-2010 13:27
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Jeg har ikke før været opmærksom på problemet med øget ejendomsværdiskat, men vil da prøve at søge yderlig information...

Gælder det mon også for solcelle anlæg ?


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
29-09-2010 21:09
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
Ja, det ligner et problem fra næsten samme skuffe.
Og på en måde måske endnu værre, hvis bonden ikke selv er skyld i værdistigningen.

Men falder ejendomsværdien ikke igen, når vindmøllepladsen er solgt..?


Nej, når det offentlige først har opskrevet grundlaget for en skat falder det ikke igen. Prøv at kontrollere din ejendomsvurdering, selv om ejendomspriserne er faldende, ændres vurderingen af grundværdien ikke, det er værdien af bygningerne, der falder. Og næste gang ejendomsværdien stiger - tja, så stiger grundværdien også. Det er ret simpelt, der skal penge i stats- og kommunekassen.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
Side 4 af 5<<<2345>





Deltag aktivt i debatten Producere sin egen energi:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik