Husk mig
▼ Indhold

Producere sin egen energi



Side 2 af 5<1234>>>
17-04-2010 21:14
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Det er stadig billigere at købe en dieselgenerator til egen el og varmeproduktion og så omstille den til f.eks. rapsolie.

Problemet er at de produktionsformer, der er afhængig af naturens luner f.eks. solceller, vindmøller, bølgenergi gør, at vi ikke kan forvente, at vores forbrugsmynster og produktionsmynstret passer sammen - vi vil derfor stadig være afhængig af backup fra kulkraftværker mv. eller vi skal have opbygget en eller anden form for lagringskapacitet i hvert enkelt hjem.
17-04-2010 22:07
Jakob
★★★★★
(9213)
.




@Egen Energi


Hvad mener du om, at staten giver 20.000 kr ( og DONG 40.000 kr ) i tilskud for at få folk til at skrotte oliefyret og købe en varmepumpe, hvori der sidder en supplerende EL-patron, som er langt mere energiuøkonomisk end et oliefyr..?

Jeg forstår det stadig ikke.
Et oliefyr kan udmærket supplere varmepumpen og tilmed ofte ombygges til biobrændsel.




Producer din Egen Enegi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk



Ja tak, men hvilken minivindmølle skal man vælge..?
Udvalget af godkendte minivindmøller på det danske marked er jo meget begrænset.




@Boe Carslund-Sørensen


Det er stadig billigere at købe en dieselgenerator til egen el og varmeproduktion og så omstille den til f.eks. rapsolie.


Er det lovligt uden at betale ca. 1,70 kr pr. kWh i afgift..?



.
17-04-2010 23:11
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Er det lovligt uden at betale ca. 1,70 kr pr. kWh i afgift..?


@Jakob

Efter hvad jeg ved er det lovligt - man betaler jo afgifter af det brændsel, der bruges af generatoren.
17-04-2010 23:42
Jakob
★★★★★
(9213)
.



Boe Carslund-Sørensen skrev:
Efter hvad jeg ved er det lovligt - man betaler jo afgifter af det brændsel, der bruges af generatoren.


Ja, hvis du bruger dieselolie.

Men bruger du hjemmepresset rapsolie, så gør du måske ikke.

Hvis du køber 1 liter madolie i en butik, så er der moms på, men den er ikke belagt med EL-energiafgift. Den er tværtimod produceret med EU-landbrugstilskud.

Eller hvordan mener du, at det hænger sammen..?


.
17-04-2010 23:58
kblood
★★★☆☆
(429)
Det er korrekt, brændstof bliver først pålagt afgift når det bruges som brændstof. Der var engang en forskel når benzin eller olie skulle bruges til erhvervs brug eller privat brug, da der ikke var afgift på det til erhverv. Det havde vidst også noget med landbrugs tilskud at gøre.

Nu er denne afgift så også en procentdel oveni, og derfor er det jeg finder det interessant hvis det var muligt at bruge vand. Der burde afgiften ikke gøre så meget, men det samme gælder vind og sol energi. Det har de svært ved at lægge afgift på, men det gør de nu alligevel så vidt jeg ved. Alt mit el skulle primært komme fra vindenergi, men der er stadig så meget afgift på at 3/4 eller mere af det vi betaler for vores el er afgift.

Men det samme gælder rapsolie. Et hul i denne afgift må jo være hvis man selv laver rapsolien, for hvad skal afgiften så pålægges? Jeg har også hørt om andre der gør noget i denne stil for billigt brændstof, og de tager til grillbarer og andre steder der bruger en friture, og får deres brugte friture olie, renser det og bruger det som brændstof. I England er det lovligt, her i Danmark ved jeg ikke om det er.

Og så vidt jeg ved kræver det en mindre ændring på ens motor for at den kan køre på olie i stedet for benzin.
18-04-2010 07:31
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Delphi...

Hvis holdningen er at det ikke hjælper, så har du da fuldstændig ret, men jeg tror i høj grad det hjælper på lang sigt!

Jo flere der producere sin egen energi, jo mindre bliver behovet for backup, og i en nær fremtid vil denne jo også kunne produceres miljø venlig. Har bl.a. hørt om at bioethanol bliver anvendt til energi produktion, hvilket skulle være meget miljøvenlig, da dette produceres af affald og plantemateriel.

Jakob...

Vi kan i øjeblikket tilbyde 3kW vindmøller, som må opstilles privat, så længe du bor i landzone. Vi arbejder på at få noget information på vores hjemmeside. Møllen forventes også at komme i 6 og 9kW, til f.eks. landbrug og virksomheder. Jeg sender dig gerne yderlig info, hvis du ikke kan vente på info på hjemmesiden...

Det forventes i øvrigt at reglerne for møller bliver de samme som for solceller, og så er der virkelig idé i møller, da det så tillades at elmåleren tæller baglæns, når der produceres elektricitet som man ikke selv kan aftage.


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
18-04-2010 07:39
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Delphi...

Der vil altid være vind og sol på kloden – det ene eller andet sted...

Lad os forstille os at vi globalt set producere vores egen energi, som blot eksporteres over landegrænserne som elektricitet allerede gør i dag. Producere største delen egen energi, og produceres der mere end der kan bruges, så kan overskuddet eksporteres til en anden del af verden hvor der på samme tidspunkt hverken er sol eller vind, og omvendt.

Så, selvfølgelig hjælper det at producere sin egen energi – både på kort og lang sigt!


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
18-04-2010 10:23
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Egen energi

Nej! Vi er i en situation hvor uregulerbar el produktion øger det fossile energiforbrug meget markant.

Hver gang der tilføres møllestrøm fra husstandsmøller eller mølleproduktioner i det hele taget må og skal det overordnede produktionssystem tage forholdsregler som er ekstrem bekostelige og minimum udvander den såkaldte miljøreduktion fra møller og solceller.

Vi er i disse dage vidne til et kraftværk som amagerværket tager sig nye biomasse fyrede kedel i brug. En milliardinvestering som yder under 18 % strøm af den indfyrede energis energiindhold.

Opstillingen yder en lav el-produktion fordi værket skal producere meget varme til forsyning af storkøbenhavns fjernvarmenet.

Det er jo meget fint når husstandsmøller og andre el-produktioner forsyner og fjernvarmebrugerne i København ikke skal forbruge fjernvarme.

Men det er bare ikke så fint når kraftværkerne ikke kan afsætte deres varmeproduktion i sommerhalvåret for så fortsætter de med at producere strøm med den lave el-virkning og derved sløse brændsler bort.

Det er det samme over hele linjen hvor kraftværker i Randers, Studstrup skærbæk osv simpelthen nedlægger lavtryksturbine eller laver andre tiltag for at kunne producere den fjernvarme som byerne efterspørger.

Det kan man så sige er meget godt når værkerne skal producere varme sammen med strøm.

Men hvad så i sommerhalvåret hvor man ikke kan afsætte varme, så er man nød til at fortsætte med det kraftværk som sløser brændsler bort og næsten ikke producere strøm.
18-04-2010 10:43
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jo flere der producere sin egen energi, jo mindre bliver behovet for backup, og i en nær fremtid vil denne jo også kunne produceres miljø venlig. Har bl.a. hørt om at bioethanol bliver anvendt til energi produktion, hvilket skulle være meget miljøvenlig, da dette produceres af affald og plantemateriel.


JO flere der producerer sin egen energi og derved dumper strøm ud i el-nettet jo mere bekosteligt bliver de backupsystemer som er nødvendige for at være sikker på at nettet er i balance.

Det er dieselgeneratorer som disse se http://www.aea.dk/Default.aspx?ID=192 til 200 - 300 mio pr bygning (de bygninger som er vist på billeder).

bioethanol: Ja her sættes enorme miljøreduktioner over styr. Hver gang kilde sorteret affald som omsættes i et kraftværk udfaser 1 Mwh kul udfaser bioethanol maksimum 1/3 fossil energi.
Redigeret d. 18-04-2010 10:44
18-04-2010 11:17
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
Efter hvad jeg ved er det lovligt - man betaler jo afgifter af det brændsel, der bruges af generatoren.


Ja, hvis du bruger dieselolie.

Men bruger du hjemmepresset rapsolie, så gør du måske ikke.

Hvis du køber 1 liter madolie i en butik, så er der moms på, men den er ikke belagt med EL-energiafgift. Den er tværtimod produceret med EU-landbrugstilskud.

Eller hvordan mener du, at det hænger sammen..?


@Jakob

Det hænger ganske udmærket sammen - jeg kan som selvforsynende med el og varme ikke gøre for, at bla. fødevarer ikke er afgiftsbelagte.

Du betaler vel ikke spiritusafgift af din hjemmelavede bananlikør?
18-04-2010 12:07
Jakob
★★★★★
(9213)
.




Egen Energi skrev:
Vi kan i øjeblikket tilbyde 3kW vindmøller, som må opstilles privat, så længe du bor i landzone. Vi arbejder på at få noget information på vores hjemmeside. Møllen forventes også at komme i 6 og 9kW, til f.eks. landbrug og virksomheder. Jeg sender dig gerne yderlig info, hvis du ikke kan vente på info på hjemmesiden...


Hvis vindmøllen er typegodkendt, så må den være på denne liste:
http://www.dawt.dk/DK/Godkend.htm

Er den det..?

Var det bevidst, at du sprang over mit spørgsmål angående oliefyr og tilskud, eller glemte du det blot i farten..?









Boe Carslund-Sørensen skrev:
Det hænger ganske udmærket sammen - jeg kan som selvforsynende med el og varme ikke gøre for, at bla. fødevarer ikke er afgiftsbelagte.

Du betaler vel ikke spiritusafgift af din hjemmelavede bananlikør?


Hjemmebrænding uden afgift er ulovlig.
Der er ikke alkoholafgift på sukker, gær og vand, men det er der, hvis du laver sprit ud af det.

På samme måde må rapsolie dyrket med fødevaretilskud logisk skulle pålægges en EL-afgift, hvis den lovligt skal kunne bruges til EL-produktion.



.
18-04-2010 12:51
kblood
★★★☆☆
(429)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
Boe Carslund-Sørensen skrev:
Efter hvad jeg ved er det lovligt - man betaler jo afgifter af det brændsel, der bruges af generatoren.


Ja, hvis du bruger dieselolie.

Men bruger du hjemmepresset rapsolie, så gør du måske ikke.

Hvis du køber 1 liter madolie i en butik, så er der moms på, men den er ikke belagt med EL-energiafgift. Den er tværtimod produceret med EU-landbrugstilskud.

Eller hvordan mener du, at det hænger sammen..?


@Jakob

Det hænger ganske udmærket sammen - jeg kan som selvforsynende med el og varme ikke gøre for, at bla. fødevarer ikke er afgiftsbelagte.

Du betaler vel ikke spiritusafgift af din hjemmelavede bananlikør?


Som Jacob skrev, så skal der betales afgift for madolie hvis det skal bruges som brændstof for at være lovligt. Du har måske sat ignorer på mig, så dette læser du måske ikke.

Har du selv presset denne madolie, så har de jo ikke noget at sætte afgiften på, for så er du virkelig selvforsynet.

Som det er lige nu synes jeg ikke det giver mening med de voldsomme afgifter der er på alting der har med energi og brændstof at gøre. Helt klart en god grund til at blive selvforsynende er da at undgå de over 100% afgifter der er på alle typer brændstof og energi. Og så burde staten da gøre så at der er mindre afgifter når der gøres noget godt for miljøet. Så vidt jeg ved støttes det egentlig ikke, da de vidst kun kan finde ud af at ligge højere afgifter på. Jeg håber da at jeg tager fejl.
18-04-2010 15:36
Jakob
★★★★★
(9213)
.



@kblood


Hvis du bliver ignoreret, så er det nok en god motivation for dig, hvis du regner med, at kvaliteten på dit indlæg har været for ringe.



Vi mangler stadig dokumentation for afgiften. Vi kan jo ikke stemme, om der er afgift eller ej.

Måske kan dette hjælpe:

www.hybren.dk/cms/filarkiv/oliepresser_kortfortalt_lav.pdf
Citat:
----------------
Hvis planteolie anvendes til opvarmning af privat bolig, skal der betales moms. Der skal
betales energiafgift (fyringssats) af planteolien, hvis den iblandes mineralolie (fyringsolie).
Hvis planteolien anvendes som motorbrændstof til privat formål (eksempelvis bil), skal der
betales energiafgift (motorsats) og moms.
Der er ikke CO2- og svovlafgift på planteolie.
Til erhvervsmæssige formål er såvel energiafgift som moms normalt fuldt refusionsberet-
tiget. Dog skal der betales energiafgift (fyringssats) af fyringsolie anvendt til opvarmning af
opholdsrum til ansatte (folkehold).
----------------


Fyringsolie er næsten det samme som dieselolie, og begge dele er afgiftsbelagt til private.
Nogle bruger korn i stedet for fyringsolie. Hvad betaler de i afgift pr. kg. korn..?


Jeg hælder nok til, at man bør have statslig tilladelse til at afbrænde fødevarer, som er dyrket med EU-tilskud, og som er dyrket efter en økologisk lav standard.
Raps og korn kræver f.eks. ofte meget gødning og sprøjtning og bidrager derfor væsentligt til nitratforurening og anden forurening i modsætning til f.eks. skov og brak. Energipil bliver ligefrem brugt til at opsamle nitratoverskud fra andre mere krævende afgrøder.
Det er altså langt fra ligegyldigt for miljø og klima, hvilken afgrøde der vælges til energiproduktion.



.
18-04-2010 17:19
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Fyringsolie er næsten det samme som dieselolie, og begge dele er afgiftsbelagt til private.
Nogle bruger korn i stedet for fyringsolie. Hvad betaler de i afgift pr. kg. korn..?


Der betales ikke afgift af madolie til hverken bildrift eller el-produktion.

Der er i afgiftsloven meget specifikke beskrivelser af de olieprodukter som afgiftsbelægges forskelligt: Dieselolie, fyringsolie, Benzin, Fuelolie osv.

Og der står ikke noget om madolie ergo er denne ikke beskattet.

På samme måde hvis man i eller på sit køretøj bruger ben- eller muskelkraft (på cykel) så er dette ikke afgiftspligtigt.
18-04-2010 21:40
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Jakob...

Møllen er ikke på denne liste, men er ifølge vores leverandør typegodkendt til det danske marked - Naturligvis noget jeg vil følge op på hos vores leverandør...

Den med oliefyret... Tja, på det område er jeg nok ikke så stærk, men min overbevisning er da at det må være mere fornuftigt at anvende en varmepumpe, da elektricitet kan produceres miljøvenligt (ved godt at delphi er af en anden opfattelse). Ombygning af et oliefyr er en fin tanke, men for kreativ en tanke til at den kan overføres til virkeligheden i større mængde, så den tror jeg desværre ikke på. Med hensyn til Dong's tilskud på 40.000,- så synes jeg det er meget forkert af Dong, at fordoble et statsligt tilskud, da det stiller den lille VVS virksomhed i en meget dårlig konkurrence situation.

Delphi...

Jeg forstår ikke din forklaring....

Du mener det er ok at producere møllestrøm, hvis det lagres på eget batteri, men du mener ikke det er ok hvis det lagres på el-nettet, og f.eks. aftages af naboen. Du bliver nødt til at forklare en gang mere, hvorfor den med batteriet er bedre, da jeg som f.eks. producent af el fra egen mølle (med eller uden batteri) aftager mindre el fra nettet i begge tilfælde. Uanset om jeg selv lagre strømmen eller ej, kan jeg ikke undvære backup fra nettet, men ved at lagre overskydende CO2 neutral elektricitet på nettet, skal der produceres mindre backup strøm.

At kræftværkerne ikke kan afsætte deres varme i sommerhalvåret, og i stedet producere el med lav virkningsgrad, har vel næppe noget med det andet at gøre – behovet for at kræftværkerne producere elektricitet bliver mindre, jo flere der levere strøm fra egen mølle eller solcelleanlæg, eller?

Måske er backupsystemerne bekostelige at opføre, men mængden af energi de skal producere, må alt andet lige være mindre en den samlede mængde af energi uden møller, og hvordan er det så lige energien bliver produceret uden møller, solceller og andre vedvarende energi kilder...?

Det er muligt at det er mig der tager fejl, men jo mere elektricitet der produceres fra vedvarende energi kilder, jo mindre må der nødvendigvis være behov for at producere på værkerne!


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
18-04-2010 22:23
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Egen Energi

Et optimalt kraftværk udnytter 50 % af brændslet til strøm hvis der fyres med kul og noget mindre hvis det skal producere fjernvarme, måske 40 – 42 %. Hvos det altså kan afsætte strømmen.

Men når kraftværket ikke kan afsætte strøm laves der tiltag som gør at det producere mindre strøm fordi det skal producere fjernvarme.

Bla H C Ørsted omsætter 2.7 Twh naturgas pr år og omsætter sølle 18 % til strøm for 15 år siden udnyttede værket 40 – 42 % til strøm som den gang var kul som faktisk forværre billedet fordi det gas som omsættes i dag kan give en højere el-ydelse.

Fynsværket ligger med omkring 30 % el.

Randers 18 % el-virkning.

Skærbækværket har lige afmonteret deres lavtryksturbine så de yder mere fjernvarme og mindre strøm.

Men de tiltag som virkelig forurener er når kraftværkerne helt nedlægger deres el-produktion og så producere hele deres fjernvarme ved simpelthen at afbrænde brændsler som kunne producere strøm.

Hvis igen møller vi havde og kraftværkerne i danmark skulle producere 35 Twh/år strøm til det danske el-net, og de i gennemsnit yder strøm med en el-virkning på 42 % så skal der bruges 83 Twh brændsler pr år.

Nu skal vi indpasse 7 Twh som der produceres fra møllerne i dag. Hvis vi antager den restende strøm produceres med en gennemsnitlig el-virkning på 30 % Nu forbruges der 93 Twh brændsler mod 83 Twh før møllerne.

Men det er ikke det reelle billede for der kunne være opbygget virkelig optimale og meget effektive kraftværker som udnytter kul eller gas sammen med halm og træ. Og miljøreduktionen ville være enorm.

Det man gør i dag det er at nedlægge gasmotorer og el-produktion ved mindre byer og enten overgå til at producere varme ved gas eller halm, og når der er mangel på strøm i nettet så dumper de store kraftværker spildvarme i havet fordi de storbyer de ligger ved kan simpelthen ikke aftage alt det varme de kan producere når mere og mere strøm produktion flyttes over på de store enheder som er billedet i for og efterår hvor byerne har et middel forbrug af varme, og de mindre værker afbrænder brændsler for at lave varme. Men for at de store værkerne skal kunne forsyne i vinterperioden hvor møllerne afsætter strøm så er man nødsaget til at lave tiltag som gør at der ikke produceres så meget strøm, som altså er situationen når der virkelig er behov for strøm, så skal der virkelig indfyres meget brændsel for at producere en mængde strøm, fordi kraftværkets el-virkning er minimal eller ringe.

Samlet er det jo totalt idiotisk et enormt ressourcespild af format.

Batteriet i hjemmet: Det er jo et tiltag som virker til at indpasse denne møllestrøm, altså man oplader batteriet når der er overskud og forbruger strøm når der er underskud.
Redigeret d. 18-04-2010 22:38
19-04-2010 11:07
kblood
★★★☆☆
(429)
@Jacob

Ja, Boe har vidst ignoreret mig, men om det er kvaliteten af hvad jeg skriver eller om det er fordi han er en af dem der ikke tør tro at vi ikke altid får sandheden at vide fra staten eller nyhederne, så siger det for mig mere om ham end om mig.

delphi skrev:
Fyringsolie er næsten det samme som dieselolie, og begge dele er afgiftsbelagt til private.
Nogle bruger korn i stedet for fyringsolie. Hvad betaler de i afgift pr. kg. korn..?


Der betales ikke afgift af madolie til hverken bildrift eller el-produktion.

Der er i afgiftsloven meget specifikke beskrivelser af de olieprodukter som afgiftsbelægges forskelligt: Dieselolie, fyringsolie, Benzin, Fuelolie osv.

Og der står ikke noget om madolie ergo er denne ikke beskattet.

På samme måde hvis man i eller på sit køretøj bruger ben- eller muskelkraft (på cykel) så er dette ikke afgiftspligtigt.


Nej, der betales ikke afgift på madolie, da det ikke bliver produceret som et brændstof. Brugte jeg det som det ville jeg nok heller ikke gå igennem det besvær det ville være at betale energi afgiften for det, og hvad der ellers skulle pålægges af afgift, men det ville stadig være ulovligt. Afgiften er procentvis så vidt jeg ved, så lovmæssigt set vil det være svært at sætte en afgift på ben- eller muskelkraft, da afgiften vil forblive nul.

Derfor vil det være det samme med hjemmelavet madolie, og sikkert også hvis man renser brugt friture olie, hvis man kan finde et sted at få det gratis. Det ved jeg der er nogen som gør i England og det gør at de kan køre stort set gratis i deres bil og få gratis varme.

Men det kan også være at jeg har misforstået det og at det ikke er en procentvis afgift.
19-04-2010 13:42
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Ja, Boe har vidst ignoreret mig, men om det er kvaliteten af hvad jeg skriver eller om det er fordi han er en af dem der ikke tør tro at vi ikke altid får sandheden at vide fra staten eller nyhederne, så siger det for mig mere om ham end om mig.


@Kblood

Jeg har ikke ignoreret dig - jeg har bare også andet der skal laves.

Du / Jakob har ret sålænge der er tale om motorbrændstof til transportformål - hvilket der ikke er tale om, når det dreje sig om en generator, der producerer el og varme. Jeg er da også sikker på, at staten gerne vil have afgifter af dette forbrug, men de får nok lidt svært ved at gennemføre det, dels kan brændstoffet hentes uden for DK og dels kan kontrolopgaven blive så stor, at staten indtjening ikke står mål med omkostningerne, dels findes der så mange andre, der pt. er fritaget for at betale energiafgifter.

NB: Energiafgifter er ikke en %, men faste ørebeløb pr. enhed.
http://www.ens.dk/da-DK/Info/TalOgKort/Statistik_og_noegletal/Energipriser_og_afgifter/Energiafgifter/Sider/Forside.aspx
19-04-2010 14:36
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Jakob...

Der er ikke krav om typegodkendelse da vingefanget er mindre end 5 m2

Når møllen på 6 kW er klar, skal denne typegodkendes...


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
19-04-2010 14:41
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
delphi...

Det er mange tal og fakta, som jeg ikke skal kloge mig på...


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
19-04-2010 18:02
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Amagerværket



Blok 1: 80 Mw strøm og 250 mw fjernvarme. Altså en meget lille el-produktion af de indfyrede brændsler.

Blok 3: 263 Mw strøm og 331 Mw fjernvarme. Altså en forholdsvis god el-produktion af de indfyrede brændsler.

Når der opstilles flere og flere uregulerbare el-produktioner som møller og solceller så må vattenfall nedlægge Blok 3 fordi det i vinterhalvåret er stort set umulig at afsætte strøm til el-nettet når kraftværket skal forsyne storkøbenhavn med varme.

Når de effektive kraftværker enten nedlægges eller laves om så de producerer mere varme så ender vi med et produktionssystem som bruger meget mere brændsel for at producere den nødvendige el-energi.
Redigeret d. 19-04-2010 18:04
19-04-2010 20:45
kblood
★★★☆☆
(429)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
Ja, Boe har vidst ignoreret mig, men om det er kvaliteten af hvad jeg skriver eller om det er fordi han er en af dem der ikke tør tro at vi ikke altid får sandheden at vide fra staten eller nyhederne, så siger det for mig mere om ham end om mig.


@Kblood

Jeg har ikke ignoreret dig - jeg har bare også andet der skal laves.

Du / Jakob har ret sålænge der er tale om motorbrændstof til transportformål - hvilket der ikke er tale om, når det dreje sig om en generator, der producerer el og varme. Jeg er da også sikker på, at staten gerne vil have afgifter af dette forbrug, men de får nok lidt svært ved at gennemføre det, dels kan brændstoffet hentes uden for DK og dels kan kontrolopgaven blive så stor, at staten indtjening ikke står mål med omkostningerne, dels findes der så mange andre, der pt. er fritaget for at betale energiafgifter.

NB: Energiafgifter er ikke en %, men faste ørebeløb pr. enhed.
http://www.ens.dk/da-DK/Info/TalOgKort/Statistik_og_noegletal/Energipriser_og_afgifter/Energiafgifter/Sider/Forside.aspx


Undskyld, det var i en anden tråd der var en som vidst valgte at ignorere mig, og det begyndte bare at virke til at det var dig. Men ja, det ville kræve at folk selv melder ind hvor meget energi de selv producerer. Ærgrer mig da godt nok også at de beregner det per enhed. Ligesom store fabrikker hvor man leder overskydende varme fra den en fabrik til en anden, så skal der igen betales afgift for egen varme. Det har i nogen tilfælde gjort det nødvendigt for virksomheder at lave mindre miljøvenlige løsninger da det eller ville bliver for dyrt, pga. disse afgifter. I det tilfælde må det også næsten være noget med en afgift per enhed.

Måske burde staten revidere deres afgifter med fokus på det at man jo mener Co2 er skyld i klima ændringer. Så burde det da have interesse at fjerne afgifter der egentlig straffer de der laver løsninger med mindre Co2 udslip.
19-04-2010 23:23
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Egen energi

Hvis man derimod solgte en varmepumpe sammen med vindmøllen eller solcelleanlægget som har en akkumuleringsmulighed se



Der kunne være en solfangeropbygning (her i damlåget) som også forsynede boligen eller tanken eller dammen med varme.

Altså varmepumpen forbruger energi når der er co2 fri strøm enten fra egen mølle eller fra el-nettet, hvor varmen gemmes i tanken.

Man skulle som forhandler bruge nogle kræfter på at fortælle forbrugeren de simple sammenhænge der mellem at bruge strøm når den er co2-fri og minimere forbruget når strømmen produceres miljøbelastende, så kunne der virkelig sælges nogle energirigtige opstillinger som reducerede det fossile energiforbrug.
Redigeret d. 19-04-2010 23:27
20-04-2010 07:59
Jakob
★★★★★
(9213)
.




Boe Carslund-Sørensen skrev:
Du / Jakob har ret sålænge der er tale om motorbrændstof til transportformål - hvilket der ikke er tale om, når det dreje sig om en generator, der producerer el og varme. Jeg er da også sikker på, at staten gerne vil have afgifter af dette forbrug, men de får nok lidt svært ved at gennemføre det, dels kan brændstoffet hentes uden for DK og dels kan kontrolopgaven blive så stor, at staten indtjening ikke står mål med omkostningerne, dels findes der så mange andre, der pt. er fritaget for at betale energiafgifter.

NB: Energiafgifter er ikke en %, men faste ørebeløb pr. enhed.
http://www.ens.dk/da-DK/Info/TalOgKort/Statistik_og_noegletal/Energipriser_og_afgifter/Energiafgifter/Sider/Forside.aspx



Det beviser ikke en afgiftsfritagelse, at rapsolie ikke optræder på listen.

Små mobile anlæg går måske fri endnu , men prøv at se her:

http://www.landbrugsinfo.dk/Planteavl/Bioenergi/Sider/Krav_i_forbindelse_med_koldpresset_rapso.aspx
Citat:
--------------------
Det er en forudsætning for afgiftsfrihed for koldpresset rapsolie til opvarmningsformål, at olien afbrændes i et oliefyr (kedel), dvs. at olien ikke anvendes som motorbrændstof. Der skal således betales afgift efter mineralolieafgiftsloven af rapsolie, der anvendes til kraftvarmeproduktion på stationære motorer
--------------------

Det ser altså ud til at være af mindre betydning, om rapsolien er til transport eller til EL-produktion.

Men jeg undrer mig over, at bagatelgrænsen ser ud til at ligge højt, og at rapsolie til opvarmningsformål tilsyneladende går fri.
Det er dog så kompliceret, at jeg vil anbefale, at man spørger Skat i det enkelte tilfælde og får et skriftligt svar, så man ved, hvad man har at rette sig efter i det konkrete tilfælde.
Jeg tror heller ikke, at det er lovligt at oppebære EU-tilskud til dyrkning af raps til EL-produktion.
Moralsk ville det efter min mening også være dybt forkasteligt. Det er galt nok alligevel, fordi raps som nævnt hører til de mere miljø- og klimabelastende afgrøder.





Egen Energi skrev:
Der er ikke krav om typegodkendelse da vingefanget er mindre end 5 m2



De skriver jo om vindmøller over 5 m2, at de også skal have en projektgodkendelse, og ikke at dem under 5m2 kan slippe for typegodkendelse.

Men måske har du ret. Vindmølle U-landet Danmark med kun 3% vindkraft og et embedsmandsværk uden empati må jo ofte lave om på reglerne, fordi det åbenbart endnu ikke har lært, hvad der er op og ned på en vindmølle..
Gad vide, hvad Vindby siger til, at de blev pålagt en typegodkendelse, som året efter bliver overflødiggjort.
De må da føle, at både de og deres kunder er blevet gjort til grin af staten for deres egne penge..!?



Jeg ser dette, som bekræfter din påstand:

http://www.dawt.dk/index.htm
http://www.dawt.dk/DK/Nyheder.htm
http://www.dawt.dk/Common/Notat%20sm%C3%A5%20m%C3%B8ller%2019%20marts%202010.pdf

Citat:
----------------
Afgrænsning ved teknisk godkendelse af vindmøller
Som hovedregel er alle vindmølletyper og - størrelser underlagt
Energistyrelsens bekendtgørelse nr. 651 af 26. juni 2008 om tek-
nisk godkendelsesordning for konstruktion, fremstilling, opstil-
ling, vedligeholdelse og service af vindmøller. Dog gælder der
særlige regler for vindmøller med et rotorareal på 200 m2 og der-
under.
Den tekniske godkendelsesordning opererer ikke med begrebet
"husstandsmølle" men fastsætter forskellige godkendelseskrav til
de forskellige størrelser af vindmøller. For vindmøller med en
eleffekt på maximalt 25 kW og med et rotorareal på 200 m2 og
derunder, er de generelle godkendelseskrav erstattet af forenklede
godkendelsesvilkår, og møllerne er undtaget fra krav om at vedli-
geholdelse og service skal gennemføres af virksomheder, der har
et certificeret eller godkendt kvalitetsstyringssystem 1.
Vindmøller med et rotorareal på op til 1 m2 er helt undtaget fra
godkendelsesordningen krav, og for møller med et rotorareal på1-
5 m2, skal der som minimum foreligge en anmeldelse med doku-
mentation for en CE-mærkning til Energistyrelsens Godkendel-
sessekretariat (placeret på DTU/Risø). Vindmøllestørrelser med et
rotorareal på henholdsvis maximalt 200 m2 og maximalt 40 m2
kan godkendes i henhold til særlige krav.
----------------


Der er også trukket i land på det årlige obligatoriske eftersyn, så der er endnu en chikane ryddet af vejen.

Hvis man kan finde tillid til et system, som på tåbelig vis ofte ændrer de avancerede regler, så er der måske ligefrem igen ved at åbne sig en mulighed for, at man kan vove at investere i en husstandsvindmølle uden at få rygmærket "idiot" med i købet.
Men der går jo nok nogle år, før de vindmølleproducenter, som blev skræmt væk af loven om typegodkendelsen, kommer igen og bidrager til konkurrencen.





delphi skrev:
Når de effektive kraftværker enten nedlægges eller laves om så de producerer mere varme så ender vi med et produktionssystem som bruger meget mere brændsel for at producere den nødvendige el-energi.


Så vidt jeg kan se, må vi nærmere få en bedre udnyttelse af brændsel, når spildvarmen fra EL-produktionen altid udnyttes til varmeproduktion.



.
20-04-2010 09:45
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Så vidt jeg kan se, må vi nærmere få en bedre udnyttelse af brændsel, når spildvarmen fra EL-produktionen altid udnyttes til varmeproduktion.

Problemstillingen er omvendt spildproduktionen fra varmeproduktionen nemlig el kan ikke udnyttes! Derfor laves kraftværker om i Randers, Skærbæk osv så de ikke producere strøm.

Når der i sommer halvåret er brug for strømproduktion fyres mere billigt kul eller gas ind som ikke betyder så meget når prisen på strøm er i orden.
20-04-2010 21:26
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Jakob...

Ja, investering i en husstandsmølle er bestemt interessant, og muligvis endnu mere interessant i løbet af få måneder, da netto ordningen som vi kender fra solceller (den med at måleren løber baglæns), netop er i politisk debat, og ventes vedtaget snarrest



Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
20-04-2010 21:48
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Delphi...

En anden mulighed i stedet for at lagre overskuds energien fra møllen eller solcellerne, kan være at udnytte denne til andre formål, når der overproduceres elektricitet...

På en mølle er der normalt installeret en bremseenhed, som kobler belastning ind hvis spændingen stiger, hvilket sker når møllen producere mere end der aftages. Den belastning i bremsen får vi ikke noget ud af, men hvis man i stedet kobler regulært forbrug ind efter behov for at bremse møllen, som f.eks. en elvandvarmer foran den normale varmeforsyning. Vandforsyningen løber først igennem elvandvarmeren, og derefter over i oliefyret, gasfyret, fjernvarmeveksleren eller hvad der nu er af varmeforsyning i boligen. Når møllen overproducere elektricitet, indkobles elvandvarmeren, som sørger for at forvarme det vand der tilføres den normale varmeforsyning, som dermed reduceres i forbrug - olie, gas, fjernvarme etc.


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
20-04-2010 21:58
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Egen Energi

Yep! En helt rigtig tankegang!

Men stadig! At bruge en varmepumpe som varmer vand som erstatter fossil energi i form af olie og gas til opvarmning her er miljø reduktionen enorm.

Hvor meget effekt taler vi om fra en minimølle?
21-04-2010 12:13
Jakob
★★★★★
(9213)
.




Hvis man har jordvarme og vandbaserede solfangerpaneler i kombination, så begynder nedenstående stirlingmaskine måske at have interesse, uanset om det er til husstand eller fjernvarmeværker.
Med den kan man producere EL med solfangervand, og man kan bruge jorden som køler.
Jorden bliver dermed opvarmet, og når det dagen efter bliver vindmøllevejr med regn og rusk, så kan man derfor hente boligvarmen billigere fra jorden.
Med de rette jordbundsforhold, så må det vel kunne virke..?

Måske bør man have en ekstra slange til formålet og lægge den 20 cm længere nede end jordvarmeslangen..?


http://ing.dk/artikel/107653-dansk-lov-er-bremseklods-for-elproduktion-fra-geotermisk-varme
Citat:
-------------------
Effektiviteten i Chena Hot Springs anlægget er cirka 15 procent. Men der er forskere i gang, blandt andet i Potsdam i Tyskland, som mener, de kan komme op på 40-50 procent, blot ved 60 graders varme.
-------------------



"Chena Geothermal Power Plant i Alaska. Det producerer 400 kW."




.
Redigeret d. 21-04-2010 12:19
21-04-2010 14:41
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Delphi...

De møller vi kan levere p.t. er på 3 kW og forventes at kan producere 3-5000 kWh på et år i Danmark. Det afhænger naturligvis af de lokale forhold, som højde og afstand til kysten. Møllen producere optimalt (3 kWp)ved 13,5 m/sek., men producere også energi ved lavere vindhastighed - helt ned til 2,5 m/sek.

Møllen har et vingfang på ca. 2,5 m., og holder sig dermed lige under de 5 m2, som gør at den ikke kræver typegodkendelse.

Der findes et special udviklet tårn på 6 m. til montering af møllen. Tårnet er konisk (som en lygtepæl) - en "flot" og stilren løsning.

Vores leverandør snakker om en 6 kW mølle i nær fremtid, og derefter en 9/10kW mølle.


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
21-04-2010 16:55
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Egen-energi

Hvorfor ikke en sådan vindenergiindfanger:

Fynboer får 2,7 mio i støtte til vertikalakslet mini-vindturbine
http://ing.dk/artikel/108129-fynboer-faar-27-mio-i-stoette-til-vertikalakslet-mini-vindturbine
21-04-2010 16:55
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Egen Energi

Hvis møllen holder i 10 År og den er opstillet på en middelgod placering.

Hvad koster den strøm herefter som jeg forbruger i de 10 år når omkostning til anskaffelse, afskrivning renter og vedligehold er afholdt!
22-04-2010 00:28
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Effektiviteten i Chena Hot Springs anlægget er cirka 15 procent. Men der er forskere i gang, blandt andet i Potsdam i Tyskland, som mener, de kan komme op på 40-50 procent, blot ved 60 graders varme.


Det er en and! energiregnskaber hænger simpelthen ikke samme.

En forsinket aprilsnar. Den blev offentliggjort den 2/4.
22-04-2010 07:04
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Boe Carslund-Sørensen...

Den ser da bestemt også interessant ud, men som der står går der 2 år med udvikling, så der er lang vej før denne kan leveres...


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
22-04-2010 07:48
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Delphi...

Møllen forventes at have en væsentlig længere levetid end 10 år


Efter ca. 10-12 år forventes lejerne at skal skiftes, men det er en begrænset operation, og her efter kører møllen videre – forventet samlet levetid min. 20 år.

Lad os gå ud fra at møllen producere 4.000 kWh (forventet middel produktion) på et år i Danmark.

Kigger vi 35 år tilbage i tid, er elprisen i gennemsnit steget med 7% pr. år.
Så lad os gå ud fra at elprisen stiger 4% i gennemsnit de næste mange år.

Privat...

Opstilles møllen privat, svarer de 4.000 kWh ca. til kr. 8.000,- inkl. moms det første år. Som det er nu får du kun begrænset betaling for overskudsstrøm, men det forventes at netto ordningen som vi kender fra solceller også vedtages for møller inden for få måneder.

Besparelsen på elregningen, under forudsætning af at du selv aftager hele produktionen, eller at netto ordningen hvor elmåleren løber baglæns er vedtaget...

År 1 = kr. 8.000,-
År 2 = kr. 8.320,-
År 3 = kr. 8.653,-
År 4 = kr. 8.999,-
År 5 = kr. 9.359,-
År 6 = kr. 9.733,-
År 7 = kr. 10.123,-
År 8 = kr. 10.528,-
År 9 = kr. 10.949,-
År 10 = kr. 11.386,-

Den samlede besparelse på elregnigen i 10 år er ca. kr. 96.000,- inkl. moms.

Erhverv...

I erhverv ser billedet lidt anderledes ud, da her naturligvis skal regnes uden moms, og da nogle virksomheder kan trække en del af elafgiften fra (62,7 øre). Det betyder at 1 kWh ca. koster kr. 1,- eks. moms.

Besparelsen på elregningen, under forudsætning af at virksomheden selv aftager hele produktionen, og at denne kan trække elafgifter fra...

År 1 = kr. 4.000,-
År 2 = kr. 4.160,-
År 3 = kr. 4.326,-
År 4 = kr. 4.499,-
År 5 = kr. 4.679,-
År 6 = kr. 4.867,-
År 7 = kr. 5.061,-
År 8 = kr. 5.264,-
År 9 = kr. 5.474,-
År 10 = kr. 5.693,-

Den samlede el produktion i kroner i 10 år for virksomheder der kan trække elafgifter fra er ca. kr. 48.000,- eks. moms.

Besparelsen på elregningen, under forudsætning af at virksomheden selv aftager hele produktionen, og at denne IKKE kan trække elafgifter fra...

År 1 = kr. 6.400,-
År 2 = kr. 6.656,-
År 3 = kr. 6.922,-
År 4 = kr. 7.199,-
År 5 = kr. 7.487,-
År 6 = kr. 7.787,-
År 7 = kr. 8.098,-
År 8 = kr. 8.422,-
År 9 = kr. 8.759,-
År 10 = kr. 9.109,-

Den samlede el produktion i kroner i 10 år for virksomheder der IKKE kan trække elafgifter fra er ca. kr. 77.000,- eks. moms.


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
22-04-2010 08:01
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Delphi...

Møllen og mølletårn koster ca. 45.000,- eks. moms.

Her til kommer inverter for nettilslutning, bremsemodul og installation...

Hvis du ikke ønsker at koble møllen på nettet, og du f.eks. bremser møllen med forbrug, sparer du nettilslutning og bremsemodul, men det anbefales IKKE p.t., da der skal være helt styr på korrekt og rettidig indkobling af forbrug, for at bremse møllen i kraftig blæst...


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
22-04-2010 08:17
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Delphi...

Den komplette installation, indeholdende mølle, mølletårn, inverter, bremsemodul og installation til en privat bolig, vil jeg vurdere er tilbagebetalt efter ca. 10 år, hvor efter der produceres gratis elektricitet i min. 10 år mere. Dette er under forudsætning af at netto ordningen (elmåler tæller baglæns) vedtages, hvilket den forventes i løbet af få måneder.

Skal investeringen finansieres, ser det lidt anderledes ud... Her skal man kigge på at elprisen fastlåses på det nuværende niveau (ca. kr. 2,-), hvilket giver en årlig besparrelse på kr. 8.000,- Denne besparrelse bruges til at afdrage på lånet, hvilket medfører en tilbagebetalingstid på 15-20 år, alt efter lånets type.

Gevinsten i tilbagebetalings perioden, er at elprisen er fastlåst, og at man dermed sparer de 4% pr. år elprisen forventes at stige. kigger vi på mit tidligere indlæg, svarer dette til en besparrelse de første 10 år på kr. 16.000,- (96.000 - 10x8.000). Her efter produceres gratis elektricitet i resten af møllens levetid.


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
Redigeret d. 22-04-2010 08:20
22-04-2010 16:48
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Den ser da bestemt også interessant ud, men som der står går der 2 år med udvikling, så der er lang vej før denne kan leveres...


Det findes en engelsk vindmølle på markedet, så stort set er efter samme princip.

http://www.reuk.co.uk/XCO2-Elegant-Wind-Turbine.htm

Se her for andre modeller:
http://www.dailymotion.com/video/xbry36_byvindmoller-opsattes-hos-natur-ene_tech

http://www.speakerfactory.net/TURBINES/INNOVATIONS/7ROT-7FOOT-2GEN/PAGES/7ROT-7FOOT-2GEN.html
22-04-2010 16:54
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Den komplette installation, indeholdende mølle, mølletårn, inverter, bremsemodul og installation til en privat bolig, vil jeg vurdere er tilbagebetalt efter ca. 10 år, hvor efter der produceres gratis elektricitet i min. 10 år mere. Dette er under forudsætning af at netto ordningen (elmåler tæller baglæns) vedtages, hvilket den forventes i løbet af få måneder.

Dvs ved 2 kr/kwh så kan produktionen betale møllen, når alt produktion fra møllen afsættes, altså over 10 år!

Det er godt nok en bekostelig affære!

Jeg mener ordningen med tilskud til solceller og minimøller koster samfundet 600 mio. årligt.

Jeg hælder til et motor som forbruger rapsolie eller tilsvarende for at producere min strøm og varme.
Redigeret d. 22-04-2010 17:02
23-04-2010 21:09
Egen EnergiProfilbillede☆☆☆☆☆
(47)
Delphi...

Tilskud til solceller og vindmøller...?


Producer din Egen Energi, og reducer dit el forbrug!
www.egen-energi.dk
www.egen-sol-energi.dk
www.egen-vind-energi.dk
www.dit-el-forbrug.dk
Side 2 af 5<1234>>>





Deltag aktivt i debatten Producere sin egen energi:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik