Husk mig
▼ Indhold

Prof Ole Humlum sea level – en superforsker eller en bedrager...


Prof Ole Humlum sea level – en superforsker eller en bedrager...25-07-2020 10:31
kfl
★★★★★
(2167)
Fra Climate4you Sea-level from satellite altimetry har jeg kopieret følgende med min fremhævning:

Satellite altimetry is a new and valuable type of measurement, providing unique insight into the detailed surface topography of the oceans, and changes of this over time. However, it is still not a precise tool for estimating changes in global sea level due to a number of assumptions made when interpreting the original satellite data. See also note below on using ground true data to correct satellite data.

One of the assumptions made during the interpretation of satellite altimetry data is the amount of correction made locally and regionally for Glacial Isostatic Adjustment (GIA). GIA relate to large-scale, long-term mass transfer from the oceans to the land, in the form of rhythmic waxing and waning of the large Quaternary ice sheets in North America and North Europe. This enormous mass transfer causes rhythmic changes in surface load, resulting in viscoelastic mantle flow and elastic effects in the upper crust. No single technique or observational network are able to give enough information on all aspects and consequences of GIA, wherefore the assumptions adopted for the interpretation of satellite altimetry data are difficult to verify. The GIA correction introduced in the interpretation of data from satellite altimetry depends upon the type of deglaciation model (for the last glaciation) and upon the type of crust-mantle model that is assumed. As a consequence of this (and additional factors), interpretations on modern global sea level change based on satellite altimetry vary from about 1.7 mm/yr to about 3.2 mm/yr, or more.


Der er konsensus om at GIA total set forøger vandstanden i verdenshavene med ca. 0.3 mm pr år svarende til en korrektion på -0.3 mm pr år:

Fra Glacial Isostatic Adjustment har jeg linket følgende graf



PSMSL skriver i denne forbindelse:

On a global basis, glacial isostatic adjustment (GIA) is one of the most modelled of the geophysical signal present in tide gauge data. The plot to the right shows Prof. Richard Peltier's prediction for tide gauge rates from the one degree resolution, ICE-5G (VM2) solutions given below. This map shows a number of features of GIA predictions for relative sea level (RSL; the sea level as measured by tide gauges) rates, and the colour bar was chosen to highlight far field features.


Af What is glacial isostatic adjustment (GIA), and why do you correct for it? fremgår, at GAI justringen er på -0.3 mm pr. år.

Det er min konklusion, at PSMSL har fuld kontrol over GIA. Dette er almindelig viden og dette burde Climate4you også have skrevet i forbindelse med vandstanden i verdenshavene.

Når man ikke omtaler, hvor meget GIA betyder, og ikke henviser til PSMSL, mener jeg at det er tegn på en bevist udeladelse.

Det er uredeligt.

Prof Ole Humlum skam dig


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 25-07-2020 10:32
RE: Prof Ole Humlum State of the climate26-07-2020 11:46
kfl
★★★★★
(2167)
Prof Ole Humlum State of the climate
Jeg har fundet følgende 4 publikationer fra perioden 2016-2019 udgivet af GWPF, der omhandler Ole Humlum syn på klima:

Ole Humlum: THE STATE OF THE CLIMATE IN 2019

Ole Humlum: THE STATE OF THE CLIMATE IN 2018

Ole Humlum: THE STATE OF THE CLIMATE IN 2017

Ole Humlum: THE STATE OF THE CLIMATE IN 2016

Der er lidt forskel på rapporterne. Det er et sammenkog af hvad man finder på Climate4you og i nogen grad er de rodebutikker.

Med hensyn til vandstanden i verdenshavene skriver Ole Humlum det samme i alle 4 rapporter:

Data from tide gauges all over the world suggest an average global sea-level rise of 1–1.5 mm/year, while the satellite record suggests a rise of about 3.2 mm/year, or more. The noticeable difference in rate (a ratio of at least 1:2) between the two data sets still has no broadly accepted explanation.


Udfordringen ligger i at forstå, hvad "no broadly explanation" betyder

Er det PSMSL, der har problemer med at forstå ?

Er det Ole Humlum, der har problemer med at forstå ?

Er det Klimarealisteren , der har problemer med at forstå ?

Er det blot spin for at skabe tvivl ?

Det er spændende at se, hvor lang tid der går inden Ole Humlum og hele banden omkring ham skifter syn både på temperaturudviklingen og på vandstanden i verdenshavene.

Det burde få konsekvenser for Klimarealisterens selv opfattelse og hele dens grundlag
26-07-2020 17:01
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det er da yderst relevant at påpege, at havniveaustigningerne i følge kystmålingerne kun er på det halve af hvad satellit-målingerne viser, og at der fortsat ikke er nogen brugbar forklaring på denne forskel. Eller som der er skrevet:

"Data from tide gauges all over the world suggest an average global sea-level rise of 1–1.5 mm/year, while the satellite record suggests a rise of about 3.2 mm/year, or more. The noticeable difference in rate (a ratio of at least 1:2) between the two data sets still has no broadly accepted explanation."
RE: Forklaring.26-07-2020 17:13
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Jørgen Petersen skrev:
Det er da yderst relevant at påpege, at havniveaustigningerne i følge kystmålingerne kun er på det halve af hvad satellit-målingerne viser, og at der fortsat ikke er nogen brugbar forklaring på denne forskel.


Forklaringen på denne forskel er at havene ikke er vandrette. Men buler op over den tunge oceanbund.

Ved kanten af kontinenterne, så ligger der 50km let skorpe under målestationen og den tiltrækker derfor ikke havet i samme grad.
26-07-2020 19:04
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det er ikke havniveauet i sig selv, som er interessant. Det er derimod ændringerne (stigningerne) i havniveauet, som er interessant.

Jeg tror i hvert tilfælde ikke på, at havniveauet ude på de store oceaner årti efter årti stiger ca. dobbelt så meget som det gør inde ved kysterne.

Skal der ske sådanne forskydninger, så skal der samtidigt ske andre forskydninger. Det kunne f.eks. være ændringer i højtrykkene og lavtrykkenes placering. Det vil så betyde, at lavtrykkene så skulle placere sig mere eller mindre permanent ude over oceanerne.
27-07-2020 10:31
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Jørgen Petersen skrev:
Det er ikke havniveauet i sig selv, som er interessant. Det er derimod ændringerne (stigningerne) i havniveauet, som er interessant.

Jeg er enig. Geoiden viser det hypotetiske middel havniveau.

The Geoid – Hypothetical Mean Sea Level

Og som du skriver, er dette ikke aktuelt i denne forbindelse, det er derimod ændringer i havniveau.

Jørgen Petersen skrev:
Jeg tror i hvert tilfælde ikke på, at havniveauet ude på de store oceaner årti efter årti stiger ca. dobbelt så meget som det gør inde ved kysterne.

Ja, det virker underligt og er meget usandsynligt.

Jørgen Petersen skrev:
Skal der ske sådanne forskydninger, så skal der samtidigt ske andre forskydninger. Det kunne f.eks. være ændringer i højtrykkene og lavtrykkenes placering. Det vil så betyde, at lavtrykkene så skulle placere sig mere eller mindre permanent ude over oceanerne.

Ja, vi skal ud i sådanne søforklaringer, hvis målingerne skal understøttes som vise virkeligheden.

(For øvrigt skriver vi i en tråd, som er endnu et eksempel på at nedgøre og svine en forsker til. Det er det eneste middel, idioterne efterhånden kan tage i brug.)
27-07-2020 11:48
kfl
★★★★★
(2167)
Jørgen Petersen

Der ligger et paradoks i at vandstanden vokser væsentlig mere midt ud i oceanerne, men kun lidt i f.eks. Nordsøen. Dette skal jeg nok undersøge på et tidspunkt.



De store forskelle i væksthastighederne vil selvfølgelig ikke kunne finde sted i al evighed. På et tidspunkt vil der ske en udjævning af forskellene.
27-07-2020 16:35
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Spørgsmålet er nu mere, om der også er denne forskel i virkeligheden. Det kan man godt tvivle på.
Redigeret d. 27-07-2020 16:40




Deltag aktivt i debatten Prof Ole Humlum sea level – en superforsker eller en bedrager...:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Prof Ole Humlum – en superforsker eller en bedrager...7528-08-2021 09:37
Snow cover and Ole Humlum4925-08-2021 20:46
The state of the climate 2020 by Ole Humlum1624-06-2021 09:02
Ole Humlum, Global Temperature, Quality Classes og hykleri8120-01-2021 00:59
Breaking news - prof Ole Humlum1216-11-2020 16:45
Artikler
Ole Humlum: Frygten er IPCC's våben
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik