Husk mig
▼ Indhold

Projektuge om klima


Projektuge om klima01-12-2020 10:54
Sofie_B
☆☆☆☆☆
(2)
Hej derude

Jeg er en pige i nød, ser i mig og min ven er ved at lave et projekt til projektuge. Vores overemne er "konflikt" og vores underemne er "global opvarmning".

Vi har nogle spørgsmål som vi er helt lost med håber der en nogen der kan hjælpe jeg skiver spørgsmålene under denne besked.


Spørgsmål:
Det, vi vil undersøge er global opvarmning.
Med udgangspunkt i transport vil vi undersøge hvordan CO2 udledningen kan mindskes og hvilke konflikter det giver anledning til.


Fakta:
Hvad er global opvarmning?
Hvad kan man gøre for at mindske global opvarmning?

Årsag:
Hvorfor er der i dag global opvarmning?

Vurdering:
Er det muligt at få alle lande til at finde en fælles løsning til at mindske udledning?
Er det muligt at komme med alternativer til transport og producenter (industri)?

Handling og løsning:
Hvad kan man gøre for at reducere global opvarmning?
Hvad kan man gøre for at få lande til at enes og komme med en løsning?
01-12-2020 14:35
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Sofie_B skrev:

Årsag:
Hvorfor er der i dag global opvarmning?


Den globale opvarmning i de sidste 300 år skyldes en kold periode i 1600 tallet (det 17'ne århundrede). Og det tager mindst 500 år med globale opvarmning før jorden har fået sin normale mellemistids temperatur igen.
01-12-2020 15:23
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Pas på med at lade alting handle om CO2. Den bagvedliggende årsag er jo overbefolkning og overforbrug. Netop her er der et emne til jer, der handler om konflikten imellem mediernes mainstream af forskernes arbejde og, på den anden side, sund logik.
Løsninger bør være at starte en befolkningspolitik og at ændre den kapitalistiske politik, der føres her i Vesten.
Vi skal ikke vente på, at andre lande måske engang enes om at gøre noget. Danmark kan sagtens gå foran som et godt eksempel. Eksemplets magt er det stærkeste, vi kan byde.
God vind med jeres projekt.



.


01-12-2020 17:05
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Spørgsmålet er ikke hvad vi kan gøre for at udfase de fossile brændstoffer, for her er der rigtig mange muligheder.

Spørgsmålet er derimod hvad det har af omkostninger af udfase de fossilebrændstoffer. Her tænkes der ikke kun på prisen i penge, med også på prisen for manglende forsyningssikkerhed og prisen ved afledte miljøbelastninger, som f. eks. ved udvinding af kobolt til batterierne i elbiler.
Læs selv: https://www.information.dk/udland/2017/09/elbilens-oemme-punkt-boernearbejde-koboltminer
01-12-2020 21:44
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
ved udvinding af kobolt til batterierne i elbiler.


Det har du jo fået af vide: Det koges bare i et laboratorium - BOM.
01-12-2020 22:29
Kosmos
★★★★★
(5370)
Hvad kan man gøre for at få lande til at enes og komme med en løsning?

- inden de kan enes om 'løsningen', må de vel først enes om problemet!?


Men I må hellere håbe på, at nogle af forummets alarmister kommer på banen: I får næppe topkarakter, hvis I følger den retning, de hidtidige kommentarer har antydet!
01-12-2020 22:41
Peter Villadsen
★★★★★
(2651)
Sofie, blot et godt råd: spørg ikke dette for om noget.
Her er kun benægtere, bommere og skæve eksistenser.
01-12-2020 22:44
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Kig på omkostningerne ved udfasningen af de fossile brændstoffer. Her ligger forklaringen på, hvorfor denne omstilling går så langsomt, som den gør. Hvis denne omstilling havde været mulig med acceptable omkostninger, så var denne omstilling lavet for længst.
01-12-2020 22:49
kfl
★★★★★
(2167)
Kære Sophie-B

De fleste her på Klimadebt er tilknyttet "Klimarealisterne" som er en samling af anti-klima og anti-videnskabelig personer, der er tilknyttet Liberal Alliance.

De hævder at være videnskabelige, men har primært en politisk tilgang til klimadebat.

Det er derfor vanskeligt at tro på hvad der skrives her på Klimadebat. Nogle er værre end andre , men det må du selv prøve at finde ud af.
02-12-2020 06:41
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ kfl

Kan man ikke argumentere sagligt for ens synspunkter, så kan man altid nedgøre modsat modstanderne og deres synspunkter.

Sagt på en anden måde, så er der ingen politikere, som er modstandere af udfasningen af de fossile brændstoffer. Men der er meget stor forskel på hvor store omkostninger, som de enkelte politikere og partier er parate til at kaste ned over befolkningen.
02-12-2020 10:04
Kosmos
★★★★★
(5370)
Vi har nogle spørgsmål som vi er helt lost med håber der en nogen der kan hjælpe jeg skiver spørgsmålene under denne besked

- som det vist allerede klart er fremgået, kan der næppe forventes 'hjælp' i form af konkrete/'færdigsyede' svar på de stillede spørgsmål!


'Hjælpen' må snarere bestå i en anbefaling af at søge information i de utallige indlæg (77510!), der i årenes løb er skrevet i dette forum.

Derudover er der særdeles megen inspiration at hente på internettet ('cyberspace') i almindelighed..men det hele kræver selvsagt tid og fordybelse (hvilket utvivlsomt også er det bagvedliggende formål med overhovedet at stille/besvare opgaven(?))!
Redigeret d. 02-12-2020 10:10
02-12-2020 15:05
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Jeg vil råde jer til at lytte til Peter Villadsen og kfl. Læg dog mærke til, at de to holder sig slavisk til det, videnskaben arbejder med. Der er jo andre ting, som glemmes på den konto.
De fire andre kender vi ved, at de er modstandere af alting. Det er fordi, de er gamle og tvære.



.


02-12-2020 18:46
Kosmos
★★★★★
(5370)
Jeg vil råde jer til at lytte til Peter Villadsen og kfl. Læg dog mærke til, at de to holder sig slavisk til det, videnskaben arbejder med

- javist! 'Tihvertifald' dén 'videnskab', der bestyrker deres tilgang til emnet!


Jeg faldt netop over denne - 13 år gamle - kommentar (fra min ringhed)...den kunne jeg såmænd (næsten) ord til andet ha' skrevet i dag!
02-12-2020 21:35
Peter Villadsen
★★★★★
(2651)
Jeg faldt netop over denne - 13 år gamle - kommentar (fra min ringhed)...den kunne jeg såmænd (næsten) ord til andet ha' skrevet i dag!


Stilstand er benægterens kendetegn.
02-12-2020 21:54
Kosmos
★★★★★
(5370)
Stilstand er benægterens kendetegn

- hvilket begavet (og åndfuld) kommentar!
03-12-2020 18:27
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Elektrofuels eller PTx Link strøm kan omdannes til metanol som kan erstatte fossilt benzin. 80 % af strømmens energi kan ende i metanolen som energi. Processen: strøm til brint. Brint bindes til kulstoffet i co2. Co2 som fanges fra røggassen fra en forbrænding. Så man kan sige metanolen 'låner' lige co2'en fra afbrændingen og co2'en frigives så når metanolen brændes af i bilen. Men nu forbliver den fossile olie i undergrundet og co2'en herfra ender ikke i atmosfæren.

Fossilt benzin, diesel og flybrændstof koster 300 kr/MWh elektrofuels koster 500 kr/MWh. Så det er lidt mere bekostelig.

I dag bruges 60 TWh flyende brændsler årligt som flybrændstof, benzin, diesel og olie til skibe. Samlet bruger landetransport 40 TWh og landbiltransport bruger 60 % heraf. Fly bruger 12 TWh skibe 6 TWh og landbrug bruger resten.

Et bud på et co2'neutralt transportsystem:

Persontransport i tog nedlægges.

Togtransport til transport af lastbiltrailere øges markant. Trailerne lastes og losses som her se Link som sker i knudepunkter mellem motorveje og tognettet og der laves omladestationer hvor trailerne kan omlades til og fra tog se



Og lastbiler på metanol transporterer trailerne til/fra slutbrugeren. Og tung transport er fossilfri

Personbilen erstattes at duamode transport i byerne, og når billerne ikke kører på skinnen kører de på batterier ude i byen.

DTU og Palle Jensen' RUF duamode transportsystem Se Link

I alle byer og opland laves denne fældes transportskinne til lufthavne i byernes udkant og Tune lufthavn for København, Studstrup for Århus og Lindholm for Ålborg, og passagerer kan omlades hurtigt mellem fly og bil se




4 gange i timen letter der fly fra Tune mod Lindholm eller Studstrup. OG via duamodesystemet er man fra rejsested i Københvan til rejsemål i Århus på under 45 min.

En af verdens mest effektive mellemdistancefly Airbus a 320 neo vil flytte 150 passagerer og brænde omkring 6000 l metanol for at flyve Tune, Lindholm, Studstrup og tilbage til Tune eller en distance på 450 km. med 3 takeoffs. Samlet flyttes 3,5 mio. passager ved 64 daglige afgange, eller der flyves 4 gange i timen fra/til byerne og 16 timer dagligt som samlet vil bruge 85.000 MWh brændstof eller 14.000 ton metanol. Et brandstofforbrug betydelig mindre end togdrift og en mikroskopisk del af det brændstof biler ville have brugt med en eller to passagerer i hver bil.

Airbus 320 Neo



Tilsvarende flyforbindelse laves mellem Esbjerg, Odense, Sønderborg, Nakskov osv. Det samlede brændstofforbrug via bæredygtig metanol fra PTx til flyene vil være en brøkdel af brændstofforbruget i den nuværende bilpark og det er uden betydning af den bæredygtige metanol er mere bekostelig.

Tiltaget vil altså gøre indlands lastbiltransport, flytransport og persontransport fossilfri.


Hvad er global opvarmning?



Der kommer ekstrem meget energi ind fra solen hele tiden. Og en stor del af solens lys bliver omsat til infrarød stråling (IR). Der er og har altid været drivhusgasser i atmosfæren. Drivhusgasserne tillader solens lys uhindret adgang til jordens overflade, med tillader ikke IR-strålen uhindret transport ud gennem atmosfæren. Jo flere drivhusgasser jo sværere er det for IR strålen at komme ud gennem atmosfæren, som får temperaturen til at stige.
Det er definitionen. Men temperaturen er steget støt de sidste 300 år siden den lille istid.

Løsninger for at udfase det fossile energiforbrug:

Der er ingen tekniske eller økonomiske forhindringer for at gøre samfundet 100 % fossilfri på 10 år.

Et af de helt store problemer er de her klimabeviste forkælede møgungers overforbrug se https://politiken.dk/indland/art7088143/Tusinder-af-unge-klimastrejker-foran-Christiansborg af tøj, computerudstyr og plast produceret i Kina som er ekstremt miljøbelastende. Et overforbrug der i øvrigt er eksplosivt stigende.
Redigeret d. 03-12-2020 18:50




Deltag aktivt i debatten Projektuge om klima:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Projektuge om klima308-12-2020 18:47
Projektuge om global opvarmning2221-04-2017 19:31
Projektuge, min problemstilling, spørgsmål1508-03-2008 22:31
Projektuge111-01-2008 11:29
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik