Husk mig
▼ Indhold

Rabat på klimaprodukter.


Rabat på klimaprodukter.31-10-2009 15:29
Jakob
★★★★★
(9213)
.



Man kan skrive til Rabatten på DR1 og give dem inspiration til at udvælge produkter til deres programmer.
http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/kontakt.htm
De er blevet tilsendt et link til denne tråd, så de også kan følge med her.


Jeg kunne vældig godt tænke mig at bede dem om at undersøge markedet for minivindmøller og finde nogle gode tilbud til "gør det selv manden".



Er der nogle bestemte klimaprodukter, som du særligt gerne ser behandlet af Rabatten..?



.
Redigeret d. 31-10-2009 15:46
02-12-2009 20:41
AirconProfilbillede☆☆☆☆☆
(1)
Denne tråd vil jeg gerne følge med i.
Der er jo mega svært at finde ud af hvilken produkt man skal vælge, skal det være solfanger, solceller eller minivindmøller.
Og behøver jeg sige det "prisen" det koster jo boksen, i forhold til hvad de kan.
Jeg glæder mig til at læse mere.

Ha en Grøn dag...

www.grønklima.dk - Montering af varmepumper - Gratis servicekontrakt med i prisen.
Redigeret d. 02-12-2009 20:43
28-01-2010 07:03
Jakob
★★★★★
(9213)
.




Jeg vil gerne rose Rabatten i høje toner for deres indslag om energitjek af bolig med IR-kamera.
( 21. januar 2010 kl. 19:33 på DR1 )

Der har været flere udsendelser om den slags, men ønsker man en hurtig koncentreret gennemgang, er dette klart det bedste, jeg indtil nu har set.



http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2010/Uds._3/20100121103122.htm
Citat:
------------------
Tjen 31.000 kroner
Efter at have gået huset igennem ude og inde er Hans Dollerups dom klar. Erling Sørensen bør få lagt 300 mm papiruld på loftet. Det koster 16.375 kroner.

Har du et loft på 120 m2, og lægger 300 mm papiruld, koster det 20.000 kroner. Tilbagebetalingstiden er fem år, og efter 10 år vil du have tjent 23.000 kroner.

Derudover mener Hans Dollerup, at Erling Sørensen bør få sin mur hulmursisoleret.
Det er der desuden mange andre danskere, som kan få glæde af. 100.000 huse mangler nemlig hulmursisolering.

70 m2 hulmursisolering af papiruld koster 9.000 kroner. Efter 10 år er den økonomiske indtjening 31.000 kroner.

Rigtig mange kan derudover få glæde af at skifte deres ruder ud. Hans Dollerup påpeger, at det mange steder ikke er nødvendigt at skifte karmene.

Nye ruder koster 10.000 kroner, hvis du selv skifter dem. Tilbagebetalingstiden er seks år. Efter ti år har du sparet 7.000 kroner.

Små investeringer giver effekt
Herudover er Hans Dollerup imponeret over, at Erling Sørensen har isoleret varmerørene. Det koster ikke ret meget. 13 kroner per meter. Til gengæld er besparelsen stor. Tilbagebetalingstiden er under en uge.

Desuden foreslår Hans, at familien skifter pumpen på oliefyret til en a-mærket pumpe. Den koster cirka 3.000 kroner, men de kan spare op til 700 kroner om året i strøm.

NB: Vi skal gøre opmærksom på, at de priser, som er nævnt, er vejledende.
------------------




PS: Til gengæld må jeg brokke mig over, at DR har skåret ned på de videolinks, som de stiller til rådighed i deres oversigt:
http://www.dr.dk/TV/20080111094821.htm
Så jeg kan desværre ikke give jer et direkte link til videoen. Jeg kan ikke engang selv se den via omtalesiden uden først at installere ny software.
Det synes jeg er noget værre skod, som væsentligt forringer DR's public service standard.
Men hvis nogen mener, at jeg gør noget forkert, så vil jeg gerne bede om et tip.


.
28-01-2010 14:42
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@aircon

Det fremgår ikke helt præcist af din hjemmeside hvad det er du sælger!

Kunne du uddybe.

Men hvis man virkelig vil noget med varmepumper som udfaser fossil energi ved boliger så er løsningen her optimal se.



En isoleret dam på 5 - 10 M^3 vand som modtager energi fra 5 - 10 M^2 solfangere på husstanden. Lodrette jordradiatorer (sonder) se Link som virker ved Co2 optager energi i jorden.

Der tilføres energi fra solfangere til jorden ved at opvarme denne i varme perioder!

En varmepumpe optager energi i luften eller i jordradiatorer afhængig af om luften er varme eller ej. Hvis luft er varm optages energi her ellers i Jorden ved at køle denne.

Varmepumpen har en overkapacitet så den opbygger energi i dammen så kun strøm produktion fra møller forbruges til varmeproduktion fordi dammen holder energi til flere dages forbrug.
RE: DR - Rabatten og Energipolitik29-01-2010 08:11
Jakob
★★★★★
(9213)
.




Hvad mere kan vi ønske, at Rabatten skal kaste sig over..?


Jeg er lidt i tvivl, om isolering med papirfnuller er godt nok til mit hus.
Det er vist heller ikke så godt i tilfælde af brand.

Men hvis Rabatten undersøger forskellige isoleringsmaterialers kvalitet og sammenligner priser, så vil det være super, synes jeg.



Og hvordan isolerer man billigst under et trægulv i stuen, uden det hele begynder at rådne..?



Og så er der sagen om husstandsvindmøllerne og minivindmøllerne. Der er jo stof nok til mindst en hel temalørdag på DR2, hvis alle varianter skal behandles.
Men Rabatten kunne måske godt forsigtigt tage hul på det.
Tænk om de kunne afklare bare en lille smule på folkelig vis, så det bliver muligt for lægmand at gennemskue, hvad alle de nye love betyder i praksis.
Hvilke vindmøller kan man f.eks. købe i Danmark, hvis de skal være af en type, hvortil der ikke kræves typegodkendelse eller anden særlig godkendelse ud over kommunens tilladelse, og hvad koster de..?





Til gengæld må jeg brokke mig over, at DR har skåret ned på de videolinks, som de stiller til rådighed i deres oversigt


Nu er det hele kommet igen. Tak til DR.

Direkte videolink vedr. boligisolering:

Rabatten (3:20)21.01.10 med IR-kamera på huset







@delphi

Ja, det er lige tiden til reklame for en skøjtesø.
Den kan man så fornøje sig med at stå på i perioder med ekstrem kulde, mens huset varmes op med EL-patron for en formue i kulstrøm.

http://www.klimadebat.dk/forum/producere-sin-egen-energi-d24-e1367.php#post_19130
Og nu har Regeringen endda bevilget 400 millioner kroner til danskerne, så de kan konvertere en bedre løsning til affald.

http://www.klimadebat.dk/forum/producere-sin-egen-energi-d24-e1367.php#post_19157
Men det er nok ikke en sag for Rabatten.
Men hvem så, når vi endnu ikke har et energipoliti..?
Måske kan Kontant eller Jersild jagte politikere for lovsjusk og destruktiv energipolitik, som spilder skatteydernes penge til skade for klimaet.
Jeg vil i hvert fald håbe, at DR vil prøve at se mere kritisk på vores energilovgivning. Det er stærkt tiltrængt på nærmest alle fronter.




.
29-01-2010 22:49
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Ja, det er lige tiden til reklame for en skøjtesø.
Den kan man så fornøje sig med at stå på i perioder med ekstrem kulde, mens huset varmes op med EL-patron for en formue i kulstrøm.

Igen! Søens Mission: den akkumulerer den energi som kan frembringes ved enten solfanger eller varmepumpe som kan forbruge møllestrøm. I og med strømmen til varmepumpen ikke lader sig akkumulere (sådan umiddelbart) så akkumuleres varme fra varmepumpen og møllestrømmen i stedet!

Altså netop en konstruktion eller opbygning som ikke bruger kulstrøm.

At regeringen vil bruge 400 Mio til at skrotte olie fyr er der vel ikke noget i vejen for hvis man så altså ville bruge de penge ordentlig så der virkelig kom noget effekt ud af tiltaget!

Og det kunne der jo netop komme noget ud af, hvis man promoverede tiltag, som netop brugte den møllestrøm, som forekommer til overflod.

Ja! og det er jo i alt sin enkelhed sige en opbygning som kan aftage møllestrøm og akkumulerer varme så varmepumpen ikke brhøver at arbejde når det er kulproduceret strøm som er i stikkontakten.
Redigeret d. 29-01-2010 22:49
30-01-2010 00:11
Jakob
★★★★★
(9213)
.




@delphi


Hvis du ønsker, at jeg skal tage dig seriøst omkring energi, så må du godt se at få bedre styr på det mest elementære.

Når jorden fryser, så kan du ikke trække så meget varme ud af den, så simpelt er det.
Og når det har været bidende koldt længe som nu, så vil mange jordvarmeanlæg få problemer, og det vil en lille sø også.
En luft/vand-varmepumpe til at opvarme søen, gør det kun endnu værre.

Så kan du grave søen dybere, lægge mere jordslange ud, og du kan især isolere huset noget bedre ( altså, hvis du ikke også var modstander af isolering ) , og så kan det bedre gå.


http://www.dff.dk/Faneblade/Nyheder/NyhederFraPressen/Jordvarme%20er%20en%20kold%20forn%C3%B8jelse.aspx
Citat:
-------------------
"Jordvarme er godt til højisolerede boliger, men meget dårligt til gamle huse, og det finder mange forbrugere først ud af, når vi har en lang periode, som nu, med hård frost,"
-------------------

http://oliebranchen.dk/da-DK/Aktuelt/Nyheder/2009/jordvarme%20en%20kold%20fornojelse.aspx
-------------------
Når vinteren er hård svigter jordvarmen
-
Mange boligejere har ifølge Per Grunert hørt, at de kan spare penge på varmeregningen og samtidig gøre noget godt for klimaet, hvis de investerer i jordvarme. "Men har man et gammelt hus, så glem jordvarme, med mindre huset bliver gennemisoleret ved samme lejlighed", siger Per Grunert til Berlingske Tidende.
-------------------


Men selvom du gør dette, så vil der stadig være en grænse, og bliver det endnu koldere til næste år, så kommer samme problem måske igen.

Det er også noget sludder, at møllestrøm forekommer til overflod.
En usandhed bliver ikke mere sand, fordi du gentager den i det uendelige, og ej heller ved at du viser din ligegyldighed overfor seriøs dokumentation.
http://www.klimadebat.dk/forum/ansvar-for-fremtiden-d7-e546.php#post_6118
Vi har kun ca. 3% vindenergi, og i stille vejr har vi intet, fordi vi i Danmark ikke har prioriteret energilagring.
Så forbruget består af kulstrøm, og når der ikke kan trækkes mere varme ud af jorden, så bliver det med et EL-forbrug som med almindelig EL-varme.
Og i den situation vil et oliefyr med stor sikkerhed være at foretrække både af hensyn til energiforbrug, økonomi og CO2-udslip.
Dertil kommer, at en del oliefyr kan ombygges til fastbrændsel, stoker eller raps.
Så at betale danskerne for at smide deres oilefyr ud, det må jeg betegne, som en politisk kunstfejl.
Såmænd kun en fejl til 400 millioner kroner, som på sigt kan komme til at koste langt mere, fordi vi skal have flere kulkraftværker til backup.



.
30-01-2010 10:52
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob


Men Jorden fryser jo ikke når du henter energi fra sol, og luften. Den energi jordradiator skal levere er måske 1/4 af det et alm jordvarmeanlæg skal levere fordi navnlig luften kan afgive energi når der skal forbruges varme.

Igen Jorden fryser ikke som følge af at der er koldt over jorden, men kun ved at radiatoren fryser jorden.

Varmepumpen som jo vil have en meget stor effekt set i forhold til den effekt boligen løbende behøver, kan jo umærket hente energi i luften, det sker bare med en ringe cop. Ved -10 c' kan en luft/vand varmepumpe hente energi ved en cop på 2. Og i stedet for at afsætte 25 Kw afsætter varmepumpen måske det halve.

Det vil opstillingen gøre i de meget kolde perioder hvor energibeholdningen i Jordradiatoren falder.

I et produktionsforløb som her se



Nu vil varmepumpen overvejende hente energi i luften og opvarme dammen for at spare jordradiatoren. Men for at øge effekten fra varmepumpen vil opstilligen også hente energi i den varme jorden så effekten fra opstillingen minimum afgiver 25 Kw.

Altså opstillingen vil kunne opbygge energi i dammen til 3 – 4 dage så kulstrøm ikke forbruges!
30-01-2010 13:49
Jakob
★★★★★
(9213)
.



@delphi


Nej, hvis man endelig skal give en god akut rådgivning til husejere med jordvarme i denne måske meget ekstreme kuldekrise uden vind og med et negligibelt antal vindmøller, så må det ikke være at installere flere varmepumper.

Det vil være meget bedre, at de isolerer og tætner deres huse noget bedre.
Men det er måske ikke den bedste årstid at gøre det på, ligesom det især ikke er den bedste tid at grave mere jordslange ned.

Til varmetilskud kan de i stedet nærmere supplere med en anden og mere CO2-neutral varmekilde, som f.eks. en kraftig fyring med tørt træ i brændeovnen en til to gange i døgnet til supplement.

Og det vil nok være klogt at gøre det i god tid, før jordvarmeanlægget fryser jorden til isklippe. Måske bør man slukke for jordvarmepumpen om dagen.
Er der nogle gode vandførende lag i jorden omkring jordvarmeslangerne, så vil de muligvis kunne genoptø omkring slangerne, og det bør genvinde en bedre virkningsgrad, når der tændes igen.
Men det tip er uden garanti fra min side, og det må afhænge af jordforhold, og hvad varmepumpesælgeren mener. Men hvis man skal spare på varmen i jorden, så den ikke fryser sammen, og skal man have valuta for brændeovnstilskudet, så må det være oplagt, at jordvarmepumpen helst skal køre mindre.

Har man et oliefyr, så kan man nok bare tænde for det en time engang imellem, hvis jordvarmepumpen er installeret til det.
Og som tidligere nævnt kan der være flere muligheder for at ombygge et oliefyr til andre brændselstyper, og det kan i nogle tilfælde være så simpelt som at afmontere oliebrænderen og sætte en plade for.
At betale folk for at tvinge dem til at smide oliefyr ud, og lade dem i stikken med EL-vame i ekstrem kulde, det kan i mine øjne umuligt betegnes som andet end en kunstfejl med mindre man ønsker mere kulkraft og atomkraft i Danmark og en større energiregning til borgerne.
Vi er efter min mening langt forbi det punkt, hvor andre burde bede om nøglerne til Energiministeriet.



.
30-01-2010 15:00
Jakob
★★★★★
(9213)
.


På et tidspunkt var det på tale at fjerne moms på frugt og grønt. Hvorfor ikke gøre det på isolerings- og tætningsmaterialer og støvmasker i en periode, når folk køber til egen bolig og eget forbrug..?
Det kunne måske være en idé, at Rabatten forsøger at score nogle procenter hos politikerne..?



.
30-01-2010 15:15
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Man kan selvfølgelig gøre mange ting, og dem du nævner der jo selvfølgelig værktøjer i (værktøjs)kassen.

Det største problem pt omkring varmepumper, er de systemer som sælges de oversælges simpelthen, og så kommer branchen af sted med at pumpe priserne op i skyerne, og forbrugeren står tilbage med et system som ikke kan forsyne når det er koldt!

Når denne annonce fra den Blå Avis se http://www.xc1.dk/work/FG21/maj/Dok1.htm Pris for Jordradiator 25 kr pr m. og princippet i denne Co2 sonde se



som også kan virke vandret så koster en jordradiator 50 øre/m. Herefter koster 600 m jordradiator 15000 kr.

Oliefyr: Men set ud fra et miljøbelastnings aspekt så er det da så langt at foretrække at du 100 % nedlægger dit oliefyr og modtager strøm via din stikkontakt.

For det er 100 % sikkert, at når det er koldt så er der et kraftværk, som omsætter gas eller kul til varmeproduktion ud at producere strøm.

Når du forbruger strøm når det er koldt så er det sikkert at enten kommer denne strøm fra din stikkontakt fra enten møller eller et kraftværk som har rigeligt brug for den varme el-produktionen afgiver.
30-01-2010 18:27
Jakob
★★★★★
(9213)
.




delphi skrev:
Oliefyr: Men set ud fra et miljøbelastnings aspekt så er det da så langt at foretrække at du 100 % nedlægger dit oliefyr og modtager strøm via din stikkontakt.


Nej, selvom olie ikke er et godt brændsel, så er det med stor sikkerhed ikke til gavn for miljø og CO2-udslip at gå fra oliefyr til EL-varme i stille vejr om vinteren.

Du kan nemt producere fjernvarme med affald og biobrændsel, men skal du producere EL, så får du mere brug for kul.
Fjernvarmeværker kan også installere varmepumper, hvis der er brug for at aftage mere strøm, og de kan måske bedre udnytte havet eller byens spildevand. De muligheder har borgeren i den lille landsby sjældent.
Og i hvert fald vil jeg godt love dig, at et skift fra oliefyr til EL-varme ikke pynter på borgerens varmeregnskab.

Prøv da også at tænke lidt over, at ca. 40% af Danmarks energiforbrug går til boligopvarmning.
Hvis det baseres på jordvarmepumper ved COP 4 og disse svigter, så der bruges 4 gange mere strøm. Det vil betyde kolossalt meget for den nødvendige kraftværkskapacitet.
Det synes jeg må være logik for burhøns.
Når vi får intelligente EL-målere, så skal EL på et sådant tidspukt også blive ekstra meget dyr, fordi den koster meget kul.
Er det ikke også ca. 40% af Danmarks EL-forsyning, der i dag er baseret på kul..?
I stille vejr om vinteren må det være langt mere.


For det er 100 % sikkert, at når det er koldt så er der et kraftværk, som omsætter gas eller kul til varmeproduktion ud at producere strøm.


Jeg mente, at det var 100% sikkert, at et kraftværk ikke producerede varme til forbrugere, men derimod kun EL.
Anderledes er det med kraftvarmeværker og fjernvarmeværker.
Ved overskud af EL og mangel på varme, så må kraftværkerne vige for kraftvarmeværkerne.
Det skal selvfølgelig styres fornuftigt.



.
30-01-2010 21:01
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Nej, selvom olie ikke er et godt brændsel, så er det med stor sikkerhed ikke til gavn for miljø og CO2-udslip at gå fra oliefyr til EL-varme i stille vejr om vinteren.

Du må have mig undskyldt! Jeg kan altså ikke se det alarmerende i at forbruge strøm i fyringssæsonnen hvor der 100 % sikkert er brændsler på kraftværker som bliver brugt til kedelproduktion hvor noget af det brændsel flyttes over til el-produktion.

Det er da korrekt at en mindre del vil omlægge olieforbruget i dit fyr til kulproduktion ved et kulkraftværk men sandsynligheden for at din varmepumpe eller el-varme forbruger møllestrøm er jo overhængende!

Bare du laver nogle simple tiltag hvor du akkumulere varme fra varmepumpen så du flytter el-forbruget mod møllestrømmen så er miljø fordelen jo udtalt!

Hvis ikke vi snart begynder at bruge noget mere strøm så bliver det ekstremt bekostelig at implementere den produktionsstigning som vi ved kommer fra møllerne.

Her oktober 2009 Jylland (vind og frobrug) hvor mølle produktionener øget med 50 % se


Redigeret d. 30-01-2010 21:01
31-01-2010 02:56
Jakob
★★★★★
(9213)
.



delphi skrev:
Bare du laver nogle simple tiltag hvor du akkumulere varme fra varmepumpen så du flytter el-forbruget mod møllestrømmen så er miljø fordelen jo udtalt!



Vi er dygtige til at afspore en tråd, når vi flyver i flæsket på hinanden, men her er da endelig noget, som vi er enige om. I hvert fald, når vi vil udbygge massivt med vindmøller ( det viser din graf er meget nødvendigt, hvis det skal virke. ).

Blot vender det sådan, at jeg har nøjagtigt 0 ( nul ) økonomisk incitament til at etablere et varmelager sammen med en varmepumpe.
Når EL-prisen for kulstrøm er den samme som for møllestrøm og norsk vandkraft, så er der ikke en øre at gøre godt med til formålet.

Derfor vil jeg se meget mere velvilligt på, at man giver tilskud til etablering af sådanne varmelagre og til styringen, som kan flytte EL-forbruget over på grøn strøm.
Ligesom med isolering ønsker jeg først og fremmest tilskud til materialerne, som helst skal være danske.
Fuskerjens med lav indtægt, som ikke har fået store skattelettelser, han skal også have en chance for at få tilskud, hvis han selv gør en ekstra indsats i sin fritid.

Selve varmepumpen skulle gerne være så rentabel, at det slet ikke er nødvendigt med tilskud til den, så det bør være sekundært.
Og planen om at give tilskud til at smide et oliefyr væk, den har jeg forhåbentlig efterhånden fået sagt min mening om, så der ikke er noget at tage fejl af.



.




Deltag aktivt i debatten Rabat på klimaprodukter.:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik