Husk mig
▼ Indhold

Referencer til artikler vedrørende klimaforskning


Referencer til artikler vedrørende klimaforskning16-11-2007 14:11
knielsen73
☆☆☆☆☆
(7)
Det er aergeligt, at stort set stoerstedelen af den referede literatur kommer fra politiske reporter eller "populaer" videnskabelige artikler. Jeg er selv forsker inden for klima/atmosfaere og jeg er enig i, at der er forskere som raaber op om drama osv. Men dette sker netop igennem de foer omtalte medier, ikke de "virkelige" videnskabelige artikler, hvor artiklerne foerst gennemgaar en streng godkendelse process. Paa nuvaerende tidspunkt er der kun to journaler, som man boer laese, hvis man vil have en trovaerdig baggrund indenfor klima situationen. De to journaler er Journal of Geophysical Research og Geophysical Research Letters.
16-11-2007 17:00
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Mener du også, at hr. og fru Danmark bør sætte sig og læse Journal of Geophysical Research?
Jeg mener, det er værd at understrege vigtigheden af klimavidenskabelig formidling. At mange, især journalister, desværre har en tendens til en sensationalistisk stil, er en beklagelig tendens, men derfra og så til at sige, at alt andet end vanskelige videnskabelige journaler bør smides i skraldespanden, det er at gå for vidt.
Det er jo ofte de samme forskere, som er kommet gennem godkendelsesprocessen, der også skriver populærvidenskab eller giver interviews. Hvad mener du f.eks. om RealClimate.org?
Velkommen her på debatten

Redigeret d. 16-11-2007 17:24
16-11-2007 18:13
knielsen73
☆☆☆☆☆
(7)
Man kan godt faa noget ud af kun at laese problemstilling og konklusion. Problemet er bare at faa artiklerne
Jeg er fuldtstaendig enig med dig mht. vigtigheden af formidling. Desvaerre er det til de fleste tider kun de "spaendende" artikler som finder den vej. Derfor mener jeg, at man har et vis ansvar for at saette sig ind i de mere realistiske resultater af klima forskningen. Det ansvar tilfader isaer de der formidler videnskaben samt dem, som bruger resultaterne til at argumentere deres sag (politikkere osv). Ulempen ved populaer videnskabelige artikler, interviews osv. er, at den personlige mening kan fremstaa...ikke noedvendigvis den fuldstaendige sandhed. Jeg har selv mine egne meninger mht. min forskning (som jeg gerne deler ud af naar nogle gider at hoere
) men de ville ikke "overleve" en peer-review proces med mindre de var konkluderende udfra forskningen.
16-11-2007 23:36
Kosmos
★★★★★
(5370)
Jeg har selv mine egne meninger mht. min forskning (som jeg gerne deler ud af naar nogle gider at hoere...)

- det lyder da spændende! Hvad med en 'smagsprøve' eller to?

Redigeret d. 16-11-2007 23:37
17-11-2007 12:45
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
knielsen73 skrev:
Jeg har selv mine egne meninger mht. min forskning (som jeg gerne deler ud af naar nogle gider at hoere
)

Ligesom Kosmos, vil jeg da også gerne høre

Og har du i øvrigt skrevet nogle artikler, som du gerne vil dele med os, så kontakt mig lige - så ser jeg, om de ikke skulle være værd at lægge op her på siden...
19-11-2007 01:24
knielsen73
☆☆☆☆☆
(7)
Mht. klima forskning er data utrolig vigtigt. Ikke kun for at danne et billed af, hvordan atmosfaeren virkelig udvikler sig, men data bruges ogsaa som input til GCM's. Vi maa desvaerre indroemme, at brugbart data ikke er ligeligt fordelt over jordklode. Isaer i verdenshavene og de polar omraader er der faa langvarige data saet med hoej tidsoploesning. Det sidste er vigtigt, idet det globale kredsloeb skyldes boelgebevaegelser i atmosfaeren, som man ikke kan se udfra f.eks. iskerneboringer. De store boelge bevaegelser er indbygget i GCM's med stor noejagtighed. Problemet er de mindre boelger, som ikke kan oploeses i disse modeller (endnu). Paa nuvaerende tidspunkt arbejder jeg med den amerikanske flaades vejrmodel har vi har netop udbygget oploesningen, saa vi kan begynde at se disse boelger, og vi er lige begyndt at koere den foerste langtidsudsigt (1 aar). Formaalet er at vores model data kan forbedre input data ind i GCM's, som bruges til klimaforskning. Vi forventer at vores resultater er klar til at blive publiceret indenfor det naeste aars tid. Mine artikler indtil videre er ikke direkte relateret tl klima, men til disse boelge bevaegelser. I er velkomne til at besoege
http://cc.usu.edu/~knielsen/index.html
Siden er lidt uddateret, men haaber at faa den opdateret snart.
19-11-2007 09:44
Kosmos
★★★★★
(5370)
Siden er lidt uddateret, men haaber at faa den opdateret snart

- det ser da saerdeles interessant ud! Et par opklarende spoergsmaal:
Hvad betyder HIPAS, hvad lavede du/I i Utah, og hvor laenge har I alt i alt opholdt jer i USA??
Redigeret d. 19-11-2007 09:45
22-11-2007 16:52
knielsen73
☆☆☆☆☆
(7)
HIPAS staar for HIgh Power Auroral Stimulation. Den primaere forskning er indenfor plasma fysikken, hvor ionosfaeren bliver brugt som et naturligt laboratorium. Store antenna systemer frembringer elektromagnetiske boelger, som kan vekselvirke med plasmaen. Stoerste-delene af vores forskning der var relateret til kommunikation for det amerikanske forsvar. Jeg fik min Ph.D i Utah og har vaeret i USA siden 1998.




Deltag aktivt i debatten Referencer til artikler vedrørende klimaforskning:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Seneste artikler om klimadebatten2123-08-2013 06:54
Artikler
Klimaforskning og klimamodeller
NyhederDato
Flere midler til dansk klimaforskning06-11-2008 08:33
Norden satser en halv milliard på fælles klimaforskning04-11-2008 06:26
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik