Husk mig
▼ Indhold

Rettidig omhu i ældreplejen


Rettidig omhu i ældreplejen25-06-2022 12:23
Jakob
★★★★★
(9287)
­





22. jun 2022
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/ny-aeldreaftale-faar-lunken-modtagelse-jeg-frygter-det-vaerste
Ny ældreaftale får lunken modtagelse: 'Jeg frygter det værste'
I dag har et stort flertal i Folketinget indgået en aftale, der betyder, at langt flere kommuner slipper for at skulle leve op til en række statslige regler og love i ældreplejen.
Middelfart, Viborg og Langeland kommuner er allerede det, man kalder frikommuner på ældreområdet, og med aftalen får endnu flere kommuner nu mulighed for at blive det.
Hos Ældre Sagen håber formand Bjarne Hastrup, at aftalen "omsider" vil fjerne unødigt bureaukrati i ældreplejen, men han er også bekymret:
- Jeg er skuffet over, at man fjerner bureaukratiet på en sådan måde, at der ikke er nogle rettigheder tilbage til svækkede, ældre mennesker, siger han og tilføjer:
- Jeg frygter det værste.



Det gør jeg sådan set også...

Jeg har svært ved at se, hvordan alt skal blive bedre bare fordi hjemmehjælpen får færre pligter.
De fleste er heldigvis dygtige og pligtopfyldende, men selv med det nuværende system skal klienten selv være opmærksom på, hvad der er bevilget, ellers er der risiko for forsømmelighed.
På den måde er vores sundhedsvæsen desværre allerede i forvejen indrette til de stærke, som selv kan stille rimelige krav og holde styr på sagerne.
Men for de svageste, som systemet især burde hjælpe, er der desværre nok et stykke vej igen.

Jeg er ikke bredt funderet i ældrepleje, men jeg har alligevel set så meget, at jeg efterhånden er nået frem til, at hvis vi vil øge livslængden og forbedre livskvaliteten for de ældre og samtidigt spare mange penge, så er der næppe noget vigtigere end rettidig omhu og forebyggelse.



Faldulykker er blot et enkelt godt eksempel.

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/aeldre/sygdomme/diverse-problemstillinger/fald-forebyggelse/

Fakta

Omkring 1/3 af alle mennesker over 65 år falder en eller flere gange om året
Risikoen for brud er størst blandt de ældre, der har knogleskørhed, eller som tidligere har haft brud på arm, hofte eller ryg
En række simple tiltag kan forebygge fald



Et hoftebrud koster samfundet ca. 1/4 million kroner. For den ældre vil det ofte koste livet.


https://www.sst.dk/da/viden/aeldre/forebyggelse-blandt-aeldre/fald


https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2015/Forebyggelse-p%C3%A5-%C3%A6ldreomr%C3%A5det---h%C3%A5ndbog-til-kommunerne/Forebyggelse-p%C3%A5-%C3%A6ldreomr%C3%A5det,-d-,-H%C3%A5ndbog-til-kommunerne.ashx
FOREBYGGELSE
PÅ ÆLDREOMRÅDET
Håndbog til kommunerne


Den bog burde alle måske læse allerede i folkeskolen.
Jeg har ikke læst den og kan derfor heller ikke kritisere den, men jeg kan tilslutte mig intentionen.


I praksis har jeg blot især oplevet en tilbøjelighed til 'systemtræghed', som jeg mener er meget uheldig.

Bliv f.eks. ikke alt for chokeret, hvis en svimmel gammel pårørende bliver sendt hjem på båre fra skadestuen med en forstuvet fod kun til en rollator og næsten ingen hjemmehjælp, uden først at være blevet gangtestet på sygehuset.
Risikoen for, at skaden forværres, og der opstår et nyt fald er i den situation overhængende.
Bevillingstiden til en kørestol kan være flere uger, og i takt med at ugerne går, så bliver kørestolen forhåbentlig mindre påkrævet til sikker pleje.
Hurtig hjælp er dobbelt hjælp og rettidig omhu.



Jeg vil blæse på, om folk kommer fra et hjem med klaver. Men huser man f.eks. mennesker over 60 år, som ikke er veltrænede hjemmebrugere af diverse hjælpemidler som rollator, gangstativ, kørestol og evt. kran m.v., så må det nok være mangel på almen dannelse.


Det må være oplagt, at det er en god forretning for både samfundet og den enkelte, at kørestole og gangstativer bevilges og trænes tidligt, hvis de senere kan forhindre alvorlige skader og tung pleje.
Mange vil nok mene, at dette grej først er relevant, når det ER gået galt, men det mener jeg altså er helt forkert. Hjælpemidler skal helst trænes grundigt, før de skal bruges for alvor.
Dertil kommer ikke mindst, at hvis den ældre har hjælpemidlerne og kender dem, så vil det være naturligt og sikkert at gribe dem, hvis der f.eks. på grund af lidt influenza eller noget andet opstår svimmelhed og mere usikker gang.



Før det hele bliver frit i kommunerne, og dialog om systemet på tværs af landet derfor bliver meget mere vanskelig, er der måske andre, som har input til steder, hvor de ser mangel på rettidig omhu i Danmarks ældrepleje.?



­
­
Deltag aktivt i debatten Rettidig omhu i ældreplejen:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik