Husk mig
▼ Indhold

Sådan får vi billig klimavenlig el, og glade landmænd


Sådan får vi billig klimavenlig el, og glade landmænd23-05-2023 20:17
Euro
★★★☆☆
(443)
En klog mand sagde engang, at regeringen bare skulle købe en ladning solpaneler i Kina, og så levere dem gratis til alle elektrikere, der så kunne tjene penge på opsætning, så kunden får panelerne gratis.
Men jeg checkede lige op på konceptet her nogle år efter, og det er kun blevet billigere.
Jeg kan så tilføje, at hvis staten kun laver større aftaler med lokale landmænd, så bliver flere tilfredse med omstillingen til nyere tider.
Men faktisk har jeg kun overfladisk kontrolleret priserne, men kan se, at man kan vælge mellem mono silicium eller poly til priser der ligger omkring 28dollar for 300watt som inkl. stativ formentlig kan sælges til 35dollar, eller ca. 820kr./kwh.
Betaler staten dette plus transport ect. så har de til gengæld kontrol over prisen de næste mange år. Hvis 1kwh produceres 5timer dagligt 260 dage årligt i 20år, så har den produceret el til en pris på 3,15øre/kwh gennem de næste 20år.
Betaler man så den lokale landmand for at afsætte en Ha med en pris svarende til 10øre/kwh, så betyder det ved 3,33øre/m2 at landmanden kan tjene ca. 15kr./m2 per år - eller en forrentning af jorden på 100% årligt (men så skal han jo lige betale for opsætning).
På den måde er staten i stand til at producere energi til ca. 13,5øre/kwh til salg på Northpool, og det vil give forbrugerne billigere og renere energi fremadrettet, dvs. jeg forudsætter at staten blot ser det som et rente frit lån, til fordel for forbrugerne.
PS. Jeg ledte faktisk efter prisen på en type thinfilm paneler jeg ikke lige fandt, men der er altså potentielt andre typer solpaneler, i samme prisleje som de nævnte.
24-05-2023 18:47
IBDaMann
★★★☆☆
(999)
Euro skrev:
En klog mand sagde engang, at regeringen bare skulle købe en ladning solpaneler i Kina, og så levere dem gratis til alle elektrikere, der så kunne tjene penge på opsætning, så kunden får panelerne gratis.
Men jeg checkede lige op på konceptet her nogle år efter, og det er kun blevet billigere.

You are a Marxist. Ask me how I know.
24-05-2023 22:24
Euro
★★★☆☆
(443)
De fleste andre kalder mig en engel...
25-05-2023 15:22
IBDaMann
★★★☆☆
(999)
Euro skrev:De fleste andre kalder mig en engel...

... fordi du foreslår en masse gratis ting.

... because you suggest a lot of free stuff.
25-05-2023 16:23
Euro
★★★☆☆
(443)
Det er da ikke gratis - så har du ikke forstået mit indlæg. Men generelt foreslår jeg en anden tilgang til store udfordringer vi ved vi står overfor, men der er jo altid en hånd der betaler. I det her forslag er det forbrugerne. Men fordi staten køber solpanelerne og betaler bonden 15kr./m2 per år, så er det staten der ejer strømmen der sælges via Nordpool og derfor er det dem der sætter prisen for hvad deres mindste pris er. Men det jeg angav var jo blot til hvilken pris det KAN sælges for.
Men i det her forslag er det forbrugerne der betaler en evt. overpris til staten som jo i princippet representerer danskerne og dermed forbrugerne(selv om det ikke altid ser sådan ud).
25-05-2023 16:52
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Euro skrev:
... store udfordringer vi ved vi står overfor, ...

Jeg køber ikke den præmis.

Du siger, vi har store udfordringer, som vi ved, vi står overfor.

Hvad er problemet?
Og hvad er det virkelige problem?

Når det er klarlagt, kan vi gøre noget ved det.

Det øjeblikkelige problem er høje priser på energi. Det er et faktum.
Løsningen på det problem er ligetil og billig. Gå tilbage til at bruge kulkraft.

Et større problem er vores energiforsyning. Vi har nu en masse kæmpe vindmøller, som skal skrottes meget snart. Det er et andet faktum. Og vi har nogle kraftværker, som er ændret til at fyre med træ i stedet for kul. Det skal ændres tilbage til før vanviddet begyndte.

Det virkelige problem er de idioter, der med bøllemetoder har smadret vores energiforsyning.

Så jo, hvis det er det, du mener, men det fornemmer jeg ikke, du gør.

Hvis vi ikke have ændret Danmarks energiforsyning, men var blevet ved kulkraft, så ville vi have lave priser og dermed ikke noget problem.

Det er kunstigt skabte problemer, vi står med.

Hvordan løser man det grundlæggende problem med idioterne, der i årtier har regeret landet? Forvent ikke, de siger undskyld og går frivilligt. Det er bøller, vi har med at gøre. Hvordan fratager man bøller magt?
27-05-2023 15:37
Euro
★★★☆☆
(443)
John jeg er enig i at det er selvvalgt, men hvis vores regering har valgt at vi inden 2050 skal være CO2 neutrale, så betragter jeg det som store udfordringer.
For mig personligt er det ikke et mål at verden bliver CO2 neutral. Men jeg har altså været i Østtyskland før murens fald, og den stank af kulforurening er der næppe nogen der savner. Så derfor vil jeg gerne have ny clean energi frem, men ikke for enhver pris, for gør man energi dyr, så falder aktiviteten i samfundet og så bliver de fattige fattigere, og det er ikke i flertallets interesse.
Men nu varer det jo altså ikke så længe før Danmark åbner sine gasfelter igen.
27-05-2023 17:15
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Euro skrev:
John jeg er enig i at det er selvvalgt, men hvis vores regering har valgt at vi inden 2050 skal være CO2 neutrale, så betragter jeg det som store udfordringer.

Det er politisk pladder at blive CO2 neutrale inden 2050. Hvis du med "store udfordringer" mener det sarkastisk, så sig det mere tydeligt, gerne uden sarkasme eller ironi.

For mig personligt er det ikke et mål at verden bliver CO2 neutral. Men jeg har altså været i Østtyskland før murens fald, og den stank af kulforurening er der næppe nogen der savner.

Endnu en præmis, jeg ikke køber. For 30-35 år siden, inden klima-vanviddet og en masse kæmpe vindmøller, fik vi i Danmark en stor del af vores energi fra kulkraft. Var vores luft som i Østtyskland før murens fald?

Nej. Hvorfor ikke?

Sandsynligvis fordi vi for længe siden fandt ud af at optimere forbrændingen af kul, så der blev dannet så lidt sod som muligt. Den sidste del har vi for længst opfundet filtre til at fange, inden ren CO2 og vanddamp blev udledt fra skorstenen.

Hvorfor opfinder du sådan en præmis, at det skulle blive som tidligere i Østtyskland? Det er useriøst!

Så derfor vil jeg gerne have ny clean energi frem, men ikke for enhver pris, for gør man energi dyr, så falder aktiviteten i samfundet og så bliver de fattige fattigere, og det er ikke i flertallets interesse.

I mine øjne og med de erfaringer, vi har gjort os de seneste mere end tre årtier, så ønsker du det umulige. Jeg vil gerne have billig energi, og samtidig udlede ren planteføde, kuldioxid, i så store mængder, som muligt, da det vil give en virkelig grøn planet. Vi mennesker er som gartnere, der vender jorden i en udpint have, når vi graver kul, olie, og gas op og brænder det af, så der kan dannes nyt liv af det.

Men nu varer det jo altså ikke så længe før Danmark åbner sine gasfelter igen.

Der er kul, olie, og gas nok på denne Jord! Der er masser! Vi har dårlig nok ridset i overfladen endnu. De kendte reserver stiger og stiger, efterhånden som man kigge nye steder.

At opfinde en fiktiv krise og presse destruktion ned over befolkningen (befolkninger) ad politisk vej, som er tilfældet med klima-hysteriet, har mange ligheder med eugenik for 100 år siden. Dengang gjorde 'krisen', at man tvangs-steriliserede mennesker i Danmark. Denne nye krise rammer endnu flere, endnu bredere. Og som du påpeger, er det især lave indkomster, der rammes af stigende priser på energi.

Du snakker om udfordringer.
Udfordringen er ikke at forsøge at gøre, som politikerne siger i deres vanvid!
Udfordringen er at slippe af med det tyranni, politikerne påfører os.
RE: Ren energi27-05-2023 19:37
John Niclasen
★★★★★
(6429)
En sidebemærkning.

Euro skrev:
Så derfor vil jeg gerne have ny clean energi frem

Med tanke på minedriften i forb. m. udvinding af de sjældne jordmetaller til brug i vindmøller og affaldet, når møller er udtjente, opfatter du energi fra vindmøller som "ren energi"?

Billedet er fra indlægget, Mølleaffald, i en anden tråd.



Hvad skal der til, før du vælger betegnelsen ren energi?
Redigeret d. 27-05-2023 19:39
28-05-2023 10:20
Euro
★★★☆☆
(443)
Du saboterer mit emne...
I øvrigt så forherliger du de nyeste kulkraftværker mens du nedgør vindmøller pga 30år gammelt skrot. Ligesom tiden ændrer sig for kulkraft værker så ændrer tiden sig også for vindenergi.
Og så kan jeg vise dig gasfyrings teknologi hvor man fjerner CO2 udledning og andre stoffer, og samme teknik kan sikkert også anvendes til kulkraftværker. Så i sidste ende kommer det jo til at dreje sig om prisen.
Jeg er ikke vindmølle tilhænger, jeg går ind for mere decentral energi, og derfor går jeg ind for at EU i højere grad støtter op om decentral energiudvikling. Men det vil de ikke for det er svært at pålægge afgifter.
28-05-2023 11:41
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Euro skrev:
Du saboterer mit emne...
I øvrigt så forherliger du de nyeste kulkraftværker mens du nedgør vindmøller pga 30år gammelt skrot. Ligesom tiden ændrer sig for kulkraft værker så ændrer tiden sig også for vindenergi.
Og så kan jeg vise dig gasfyrings teknologi hvor man fjerner CO2 udledning og andre stoffer, og samme teknik kan sikkert også anvendes til kulkraftværker. Så i sidste ende kommer det jo til at dreje sig om prisen.
Jeg er ikke vindmølle tilhænger, jeg går ind for mere decentral energi, og derfor går jeg ind for at EU i højere grad støtter op om decentral energiudvikling. Men det vil de ikke for det er svært at pålægge afgifter.


Du skal da bare minde John om at følge lidt med, når han demonstrerer, at han har sovet i timen.

https://www.nironmagnetics.com/news/niron-magnetics-raises-21-3m-to-commercialize-rare-earth-free-magnets-for-a-more-sustainable-electric-economy/

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/vestas-har-udviklet-metode-til-genanvende-udtjente-vindmoellevinger


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
28-05-2023 20:20
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Euro skrev:
Og så kan jeg vise dig gasfyrings teknologi hvor man fjerner CO2 udledning og andre stoffer, og samme teknik kan sikkert også anvendes til kulkraftværker.

Jeg er ikke interesseret i at fjerne CO2 udledning, og jeg vil bekæmpe enhver, som udfører sådanne anti-liv handlinger.

Så i sidste ende kommer det jo til at dreje sig om prisen.

Frie markedskræfter kan få prisen ned, men det er en udfordring med energi i stor skala (som for et helt amt eller land).

Jeg er ikke vindmølle tilhænger, jeg går ind for mere decentral energi, og derfor går jeg ind for at EU i højere grad støtter op om decentral energiudvikling.

Her er vi 100% enige! Billig decentral energi, så man ikke er afhængig af tossede politiske 'løsninger' på ikke-eksisterende problemer for hele samfund.

Men det vil de ikke for det er svært at pålægge afgifter.

Ja, de vil sikkert gøre alt for at stikke en kæp i hjulet for, at vi skulle få billig decentral energi.

Mange parcelhuse har haft oliefyr langt tilbage. Det er vel en decentral løsning på en del af energi-behovet.

Tænk hvis man kunne få et lille thorium-kraftværk installeret i sit hus, eller i en lille landsby, som dækker al energi-behov.

For at få sådan noget, må man lade frie markedskræfter råde. Hvis det kan lade sig gøre og betale sig, så er der med stor sandsynlighed nogen, som opfinder sådanne decentrale løsninger, som er billige.

Indtil da, så bør vi gå tilbage til kulkraft. Vi må omgøre det vanvid, som tosserne har gennemført.

Og bøllerne vil gør alt, hvad de kan, for at vi ikke går tilbage til en løsning, som virkede og var billig.
28-05-2023 23:02
Kosmos
★★★★★
(5371)
Et større problem er vores energiforsyning. Vi har nu en masse kæmpe vindmøller, som skal skrottes meget snart

- læs mere om "Den barske fremtid for vindmøller"!
29-05-2023 00:48
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Kosmos skrev:
Et større problem er vores energiforsyning. Vi har nu en masse kæmpe vindmøller, som skal skrottes meget snart

- læs mere om "Den barske fremtid for vindmøller"!


Klimarealister?
Roflmao.

Har de kære klimarealister hørt om natrium eller calcium batterier?

Åbenbart ikke...

Klimarealister,



Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
RE: Decentral energi02-06-2023 11:52
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Euro skrev:
Jeg er ikke vindmølle tilhænger, jeg går ind for mere decentral energi

Et konkret eksempel på, hvordan decentral kontra centraliseret energi påvirker prisen på elektricitet, ser vi i Norge.

Vedhæftede grafik viser dagens strømpris i de forskellige regioner i Norge.

Kilde: Dagens strømpris @ strøm.no

Prisen på elektricitet er meget lavere i Midt- og Nord-Norge, end den er i det sydlige Norge.

Hvorfor det?

Der er lav kapacitet for at overføre strøm mellem det nordlige og sydlige Norge. Den nordlige del af Norge er mere eller mindre afskåret, og har derfor decentral energiforsyning, og dermed er prisen ikke påvirket af den internationale børs, som er tilfældet i det sydlige Norge, i Danmark, og mange andre lande.

Mere info med henvisninger til dokumentation i flg. indlæg:
Elpriser i Norge 15-09-2022 19:45
Tilknyttet billede:





Deltag aktivt i debatten Sådan får vi billig klimavenlig el, og glade landmænd:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Klimavenlig militær oprustning8619-04-2024 12:32
Billig miljøvenlig strøm tak..!13319-08-2022 14:02
Nemmere at gøre bolig klimavenlig for unge?413-10-2017 16:19
Klimavenlig mad008-10-2016 22:50
Er fyringsolie for billig..?002-07-2016 17:21
Artikler
Grøn gaming – sådan kan du blive en klimavenlig gamer
Guide: Sådan laver du en mere klimavenlig arbejdsplads
Klimavenlig tagmaling
NyhederDato
Bakterier kan skabe klimavenlig strøm25-05-2011 07:31
Klimavenlig by rejses ved Svendborg29-04-2011 12:54
FDB's madpyramide skal være klimavenlig16-11-2010 21:34
Drager skal skaffe billig strøm fra 10 km's højde25-05-2010 08:22
En fjerdedel af Kinas el bliver klimavenlig09-04-2010 10:17
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik