Husk mig
▼ Indhold

Sand batterier til lagring af varme

Sand batterier til lagring af varme28-11-2024 17:57
Euro
★★★☆☆
(800)
Er der egenligt nogen der har vurderet, hvad der er den bedste måde at bruge vores overskudsstrøm på.

Nu lader det til at vi satser stort på, at bygge elektrolyse anlæg, der kan omdanne el til brint, som så kan sælges til dagspriser.

Men har man taget de meget billige sand batterier i betragtning. Så vidt jeg husker starter priserne omkring 10Euro/kwt.

Der findes to dominerende firmaer, et der kun leverer store anlæg af sand, og et der laver det af vulkansk lava og affaldsjern.

https://polarnightenergy.com/sand-battery/

https://www.caldera.co.uk/technology/
29-11-2024 09:51
Jakob
★★★★★
(9696)
­

Euro skrev:
Er der egenligt nogen der har vurderet, hvad der er den bedste måde at bruge vores overskudsstrøm på.

Nu lader det til at vi satser stort på, at bygge elektrolyse anlæg, der kan omdanne el til brint, som så kan sælges til dagspriser.

Men har man taget de meget billige sand batterier i betragtning. Så vidt jeg husker starter priserne omkring 10Euro/kwt.

Der findes to dominerende firmaer, et der kun leverer store anlæg af sand, og et der laver det af vulkansk lava og affaldsjern.

https://polarnightenergy.com/sand-battery/

https://www.caldera.co.uk/technology/

Hvis det handler om at få fjernvarmeværkerne til at bruge meget mere strøm med elpatroner, så mener jeg ikke, at det er en god vej frem.

Hvis et kraftvarmeværk også kan bruge varmen til elproduktion, så bliver det måske meget mere interessant. Men det kan de viste lagre vist ikke bruges til.?

På mig ligner det også en flue i suppen, at de blander metal i sandet.
Og med mulig endnu mere aftagende udbygning af VE og stigende elforbrug, så bliver investeringen risikabel, fordi der sandsynligt vil være alt for lidt billig strøm til rådighed.
En fordel ved f.eks. brint især om sommeren er også, at energien kan gemmes i længere tid, og der er langt flere anvendelsesmuligheder.

Hvis varmelagringen er til boligopvarmning, så tænker jeg, at det i dag nok er klogest at lægge lageret inde i selve huset og satse på en lavere temperatur, så varmepumpen kan producere varmen med COP 3 eller bedre.
Men jeg skønner, at også det vil være en risikobetonet investering, fordi både VE udbygningen og udviklingen af fleksibilitetsprodukter har været og stadig er stærkt præget af grov forsømmelighed.

­
30-11-2024 12:13
Euro
★★★☆☆
(800)
Jeg er heller ikke vild med ideen om at fjernvarmeværker få lov at aftage den billigeste el, for at bruge den 1:1 i varmeforsyningen, mens el der går til varmepumper bliver dyrere selv om de ofte leverer 1:4 eller COP4.

Men sandbatteriet siges at få tilsluttet en for for elgenerator fra 2026. Hvis vi antager det koster 50% så bliver strømmen gjort 100% dyrere plus prisen for udstyr, her koster batteriet under 1øre/kwh - så hvis spot prisen på billigeste tidspunkt er 10øre/kwt så vil det forhøje prisen til op mod 22øre som spotpris for el, der så kan bruges i varmepumper til COP4.

Det er korrekt, at du i princippet kan lagre brint i lang tid, men du kan ikke lagre en brugbar mængde i lang tid. Og når du lave el om til brint så mister man penge både ved elektrolyseprocessen, og ved lagringen, og transporten. Og så ender det meste sikkert med at blive brændt af i en lastbils forbrændingsmotor eller i en fjernvarme centrals energiforsyning.

Det er ikke en hjælp til hurtigere omstilling! Der er kun een rigtig vej mod omstilling, vores varme skal komme fra varmepumper i det omfang det er muligt, og vores transport skal ske i elbiler. Når det er sket så kan vi tale om next level...
01-12-2024 15:19
Euro
★★★☆☆
(800)
Jeg tror faktisk der er noget om det du siger denne gang Jakob, disse batterier skal bruges på anden vis. Desværre synes Caldera at være gået væk fra små versioner til private, for det er nok der det største marked er.

Kan man lave el fra sine solpaneler om til varme der gemmes, så man istedet for at sælge 1kwt for 25øre (på tidspunkter hvor der er rigeligt ren el) så gemmer man og sparer måske 3-4kr. per kwt i tidrum hvor energi er dyrt..

Og så er det jo pludseligt et spørgsmål om pris på din hardware i forhold til forbrug.

Men det er jo faktisk ret simpelt, man kan i princippet klare sig med en olietønde noget isolering, et gennemgående rør og en dybkoger, fyldes op med 200liter sand og så skal det bare tilsluttes solcellerne - og så måske en varmereguleret blæser der kan give mere luftgennemstrømning når man ønsker det.

På samme måde kan det jo være en fordel for fjernvarmeværker, der i forvejen producerer og sælger el når solen er fremme, men som sælger billigt til andre, mens ejerne efter kl 17 skal købe energien tilbage til overpriser.

Så giver det jo mening for ejerne af solfarme at betale 10$/KW eller ca. 0,8øre/kwt over 25år, for at spare eget fjernvarmenet for at betale overpriser.

Men ja, det er jo ligeså dumt som at brænde brint....

Det eneste rigtige er varmepumper og elbiler, men hvis man modarbejder øget elforbrug ved højere priser, så ender vi med at tage forkerte beslutninger. Problemet løses ikke ved at gøre energi billigere for alle, men for de der aktivt køber varmepumper og elbiler. Varmepumper fordi de er effektive, elbiler mere fordi vi skal bruge dem til at lade/aflade for at udnytte energien bedre i samfundet generelt.
01-12-2024 19:36
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Bemærk at alle de mulige og umulige ting, som vi her snakker om er for at gemme strømmen. At strømmen skal gemmes og evt. omdannes til brint, er udelukkende nødvendigt p. g. a. den ustabile strømproduktion fra sol- og vind.
01-12-2024 23:40
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Bemærk at alle de mulige og umulige ting, som vi her snakker om er for at gemme strømmen. At strømmen skal gemmes og evt. omdannes til brint, er udelukkende nødvendigt p. g. a. den ustabile strømproduktion fra sol- og vind.

Og?

Bruges varmen ved elektrolyse og igen ved elproduktion er det jo højst effektiv, med 15% lagringstab bliver det 90% x 85% x 90% = 68.8% ved brint.

Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
02-12-2024 02:19
Jakob
★★★★★
(9696)
­

Jørgen Petersen skrev:

Dette emne handler om en specifik form for energilagring. Hvis du hellere vil skrive om noget andet, så find venligst et emne, som passer til det.

Men mig bekendt eksisterer der ikke et kraftværk til elproduktion, som kan undvære backup, eller som ikke kan have glæde af at lagre energi på en økonomisk måde.

Når du tror, at et kulkraftværk eller et atomkraftværk altid stabilt kan levere den samme mængde strøm, så ved du alt for lidt om elproduktion.

Og når du tror, at det er, hvad verden har brug for, så ved du alt for lidt om elforbrug.

Det er nok lidt typisk for klimabenægtere, at de har så travlt med at advokere for vrangforestillinger, at de selv efter mange år aldrig har fået tilegnet sig helt enkel og grundlæggende viden om det, de udtaler sig om.

­
02-12-2024 08:11
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Nu kender jeg ikke klimabenægterne. Jeg ved ikke hvem de er og hvad de mener.
02-12-2024 08:14
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Nu kender jeg ikke klimabenægterne. Jeg ved ikke hvem de er og hvad de mener.

Total mangel på selvindsigt...

Live long and prosper.

02-12-2024 08:16
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Hvem er klimabenægterene og hvad mener de?
02-12-2024 09:03
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Hvem er klimabenægterene og hvad mener de?

Fjolser som dig.

Live long and prosper.

02-12-2024 09:58
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Er du syg i hovedet?
02-12-2024 11:05
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Er du syg i hovedet?

Nej, men fjolser som dig er...

Live long and prosper.

02-12-2024 15:53
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Du kan jo ikke lavet andet end politisk propaganda.
02-12-2024 17:49
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Du kan jo ikke lavet andet end politisk propaganda.

Lol, hvornår har jeg lavet politisk propaganda?

Live long and prosper.

02-12-2024 18:37
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Alt du laver er så subjektivt som det kan være
02-12-2024 18:47
Euro
★★★☆☆
(800)
Prøv nu at komme videre begge to...vi andre gider ikke deltage i jeres pissing om kap.

Prøv at hold jer til klimamæssige argumenter, jeg kan selv af og til blive draget ind i en diskussion, men kan i ikke se, at i kører i ring?
02-12-2024 19:08
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Alt du laver er så subjektivt som det kan være

Vrøvl, fjols.

Live long and prosper.

02-12-2024 19:58
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Alt du laver er så subjektivt som det kan være. Du er ikke interesseret i objektiv og faktuel viden, hvis det går dine synspunkter imod.

Deltag aktivt i debatten Sand batterier til lagring af varme:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
CO2-lagring7411-12-2024 22:33
CO2-lagring i undergrunden1525-02-2024 13:23
Batterier baseret på radioaktivitet005-02-2024 14:55
Fremtidens udvikling af batterier625-10-2020 20:03
Producer kulhydrat med kuldioxid-lagring602-05-2008 12:53
NyhederDato
EU klar med 30 milliarder til CO2-lagring10-11-2010 19:58
Geologer forsvarer CO2-lagring28-04-2010 10:52
Ny rapport: CO2-lagring er overvurderet27-04-2010 12:59
Lang vej til dansk CO2-lagring10-03-2010 13:46
EU giver milliarder til CO2-lagring05-02-2010 10:36
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik