Husk mig
▼ Indhold

Selvkørende biler vil ændre transport området


Selvkørende biler vil ændre transport området20-05-2023 12:28
Euro
★★★☆☆
(443)
Tesla har netop oplyst, at alle Tesla biler fra nu af vil være bygget som Full Self Driving (FSD) biler. Det betyder at Tesla snart vil teste deres FSD i hele USA på alle veje med alle biler. Snart efter vil resten af verden følge efter.
Men det er faktisk ikke FSD i sig selv der vil ændre transportområdet, det er det faktum at alle Tesla biler vil kunne køre af sig selv som taxi, der vil revolutionere hele markedet.
Hvis vi antager at en Tesla Model 3 koster 300000kr. plus moms og den betales af over 5år og forventes at køre med kunder 8 timer dagligt, så koster afskrivningen ca. 20kr/time hvortil kommer et forbrug på ca. 1kr./kwh svarende til ca.12øre/km. Regner vi med at den kører 60km på en time, så koster det ca. 7kr. i el eller en udgift til ejeren på ca. 30 kr. i timen 8 timer i døgnet eller ca. 50øre per km.
Hvis vi regner med fuld konkurrence, inkl. konkurrence fra billigere Tesla biler (f.eks. tesla Model 2) så er det ikke umuligt at vi kan komme til at køre Taxi for ca. 1kr./km i fremtiden.
Hvis alle får lov at købe en eller flere biler, så kan en pendler tage sin egen bil ind til arbejdspladsen, og så blot stige ud af bilen og så sende den på arbejde som taxi mens man selv er på arbejde, derved sparer man parkeringspladsen.
Men hvem er det der hellere vil køre med DSB til 50kr. for en billet hvis ens egen bil koster 15-20kr. at køre i for samme distance. Eller hvem vil købe 4 togbilletter til familien når de skal i biografen hvis 4 personer kan transporteres 40km for 40kr.
Jeg håber for hele verden at du når i mål Elon Musk.
RE: Flyvende biler20-05-2023 12:42
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Det vil være en revolution, når/hvis der kommer billige flyvende biler engang. Der er mindre sandsynlighed for sammenstød, når man frit bevæger sig i tre dimensioner, i stedet for i to med de restriktioner af bevægelsesfriheden, veje giver, og med det faktum, at vejene krydser hinanden.

Desuden er jeg meget skeptisk m.h.t. den software, der skal benyttes til at styre disse selvkørende biler. Med mere end tre årtiers prof. erfaring i softwareudvikling, så er det min opfattelse, at der skal lidt af en revolution til i måden at udvikle software på, før jeg kan se det ske effektivt med få fejl.

Vi får se.
Det skal nok gå galt i mange tilfælde.

Jeg har personligt ingen planer om at anskaffe mig en selvkørende bil.

Tilføjelse: Hvem har ansvaret, når en selvkørende bil er involveret i en ulykke?
Redigeret d. 20-05-2023 12:46
20-05-2023 15:43
Euro
★★★☆☆
(443)
Jeg har nu også brugt en del tid indenfor softwareudvikling, og det har givet mig en indsigt i, at det meste på en eller anden måde kan lade sig gøre, ikke kun indenfor softwareudvikling. Men i de fleste tilfælde er det prisen der holder mange tilbage, dog ikke i dette tilfælde for Elon Musk.
Din tese om flyvende biler giver anledning til et billigt grin, jeg tror de fleste har aflivet den tanke om flyvende biler. Ja de er jo produceret, det er ikke det jeg mener, men de skal jo følge reglerne for flytrafik, det skal nok blive underholdende for flyvelederne i Danmark med måske 500000 pendlere i fly(vende biler) mellem klokken 7 og 9 hver morgen. Og skal vi ikke forvente at der er en del der styrter når batteriet eller andre dele sætter ud...så tror jeg skaderne er noget mindre for førerløse biler.
Nu ved jeg ikke hvor meget du følger med, men de har altså kørt rundt på gaden i USA siden 2018, det har blot ikke været tilladt for andre end Teslas egne testbiler at køre i trafikken med FSD.
Jeg tror ikke du helt har forstået, at softwarefejl bliver jo rettet, i modsætning til menneskelige fejl. Når førerløse biler kommer til Danmark så er de jo gennemtestet fra A til Å, og så vil de være årsag til langt færre ulykker end menneskeførte biler i forhold til antal.
Førerløse biler overholder altid reglerne, er aldrig beruset eller narkopåvirket, bliver aldrig ramt af træthed eller får et ildebefindende. Når andre laver fejl i trafikken er den lynhurtig til at undvige den farlige situation, og så opdager den ofte en farlig situation langt før mennesker ser faren (pga radar tech der ser alt rundt om bilen).
Hvem har så ansvaret hvis ulykken sker pga en førerløs bil. Ja der vil være et økonomisk ansvar som et forsikringsselskab vil dække. Og da vi antager at bilen overholder loven, så er der som for mennesker ikke noget strafferetligt ansvar.
Men jeg gætter på at man vil kunne stille bilfabrikanten til ansvar hvis ikke deres biler overholder loven, men de får jo næppe lov til selv at afgøre om de vil indføre førerløs transport i Danmark. Det er jo nok et samarbejde med myndighederne og 5G netværk mv.
I dag behøves man jo ikke at slå softwaren til, men det er jo en meget begrænset fordel at kører førerløs privatbil, det er som taxa eller delebil man opnår de store fordele.
20-05-2023 16:11
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Euro skrev:
Og skal vi ikke forvente at der er en del der styrter når batteriet eller andre dele sætter ud...så tror jeg skaderne er noget mindre for førerløse biler.

Der findes statistikker for antal dødsfald pr. kørte km (eller miles) i bil og pr. km (eller miles) tilbagelagt i luften.

Har du kigget på sådanne statistikker?
20-05-2023 16:18
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Euro skrev:
..., men de skal jo følge reglerne for flytrafik, det skal nok blive underholdende for flyvelederne i Danmark med måske 500000 pendlere i fly(vende biler) mellem klokken 7 og 9 hver morgen.

Man kunne lave regler, at hvis man holder sig under en vis højde over jordoverfladen, så behøver flyveledere slet ikke blive involveret. Og selvfølgelig forbud mod at flyve i biler i visse zoner, hvor det ikke er sikkert (nær lufthavne osv.).

Men al den nye udvikling af flyvende drone-teknologi, så kunne jeg godt se det komme.
Der har jo været små flyvere i over 100 år, så det er måske på tide med flyvende biler.
Redigeret d. 20-05-2023 16:19
20-05-2023 21:31
IBDaMann
★★★☆☆
(999)
John Niclasen skrev:Jeg har personligt ingen planer om at anskaffe mig en selvkørende bil.

Alle softwareudviklere siger dette. Ingen, der udvikler software, vil købe en selvkørende bil, før han er overbevist om, at den er blevet fuldt fejlsøgt og testet med succes af andre over en lang periode.

All software developers say this. No one who develops software will buy a self-driving car until he is convinced that it has been fully debugged and tested successfully by others over a long period of time.
21-05-2023 10:42
Euro
★★★☆☆
(443)
Jo jo IB, men sådan er det jo med alt der er nyt. Det er heller ikke alle der har lyst til at sætte sig op i alle nye forlystelser i et Tivoli, men når først de ser at det ikke er så farligt, så tager mange chancen alligevel.
Og det er altså ikke et enten/eller spørgsmål. Det er jo noget der nok vil tage mange år at implementere. Men det ER jo netop meget gennemtestet, som jeg siger er det jo testet i trafikken siden 2018, hvilket nok er bedre test end softwaren på en rumraket.
Men der kunne jo laves restriktioner i starten, så selvkørende biler måske kun må køre 60km/t i starten, eller kun at måtte køre i byerne. Der er jo ingen der siger de skal have lov til alt lige fra start af.
22-05-2023 15:40
IBDaMann
★★★☆☆
(999)
Euro skrev:Euro, forskellen er, at softwareudviklere ved, hvor grundigt noget skal testes. Den brede offentlighed er ikke så vidende og er uvidende om, at det er en del af test- og fejlretningsprocessen. Det er normalt ikke klogt at melde sig frivilligt til at være kollisionsprøvedukke.

Euro, the difference is that software developers know how thoroughly something needs to be tested. The general public is not as knowledgeable and is unaware that it is part of the testing and debugging process. It is usually not wise to volunteer to be a crash test dummy.

[quote]Euro skrev:Men den ER meget grundigt testet, den er som sagt blevet testet i trafikken siden 2018

Du er ikke softwareingeniør. Spørg mig, hvordan jeg ved det.

You are not a software engineer. Ask me how I know.
23-05-2023 10:58
Euro
★★★☆☆
(443)
Er det fordi jeg allerede har fortalt dig (og indikeret) at jeg læste til produktionsingeniør og ikke IT ingeniør?
Jeg har faktisk haft en stilling i IT afdelingen hos danmarks dengang rigeste selskab. Desuden har jeg gennem tiden selv fået bygget flere IT sites, hvor jeg selv har haft udviklingsansvaret, og er i dag ejer af en sportsrelateret webside. Og har i den forbindelse kontakt med IT udvikling på ugentligt plan.
23-05-2023 15:45
IBDaMann
★★★☆☆
(999)
Euro skrev:Er det fordi jeg allerede har fortalt dig (og indikeret) at jeg læste til produktionsingeniør og ikke IT ingeniør?
Jeg har faktisk haft en stilling i IT afdelingen hos danmarks dengang rigeste selskab. Desuden har jeg gennem tiden selv fået bygget flere IT sites, hvor jeg selv har haft udviklingsansvaret, og er i dag ejer af en sportsrelateret webside. Og har i den forbindelse kontakt med IT udvikling på ugentligt plan.


... and you are not a software engineer. Ask me how I know.

.
24-05-2023 23:41
Euro
★★★☆☆
(443)
I do have some experience in programming, like Pascal and Cobol, but i do not call myself a software engineer.
25-05-2023 14:37
IBDaMann
★★★☆☆
(999)
Euro skrev:I do have some experience in programming, like Pascal and Cobol, but i do not call myself a software engineer.

Når det kommer til test og fejlretning, bør du lytte til softwareingeniører og softwareudviklere i stedet for at være afvisende.

Når du siger, at selvkørende biler er "gennemsigtigt testet", og du bemærker, at softwareudviklere fortæller dig, at de ikke er det, bør du lytte til dem i stedet for uforvarende at være det næste "fejlfindings"-emne, når du bliver skrabet af asfalten.

When it comes to testing and debugging, you should listen to software engineers and software developers instead of being dismissive.

When you say that self-driving cars are "thoroughly tested" and you notice that software developers are telling you that they are not, you should listen to them instead of unwittingly being the next "troubleshooting" subject when you become scraped off the asphalt.
28-05-2023 10:32
Euro
★★★☆☆
(443)
Det er da ikke mig der siger det er gennemtestet, jeg konstaterer blot at det er gennemtestet gennem 5 år, og nu soger Tesla at de er ved at være klar, underforstået de siger at NU er de ved at være færdige med at finde fejl.
Hvor mange år føler du at det skal testes før du tør have dem kørende på danske veje, på trods af at de nu har kørt 5år på amerikanske veje. Ved du godt at du lidt naivt hopper om bord på et fly, uden du aner hvor lang tid softwaren har været testet? Vel vidende at en fejl får flyet til at styrte og dræbe måske 300, men at køre 60km/t i en bil kan da også være farligt ikk?
Tøsedreng!
31-05-2023 11:26
Euro
★★★☆☆
(443)
Tilsyneladende har københavns universitet produceret en skrivelse om, hvilke problemer der opstår i trafikken, for de førerløse biler i USA. Indtil videre er det nok forkert at kalde dem farlige, men der er nogle ting de ikke er så gode til, f.eks. at flette mellem vognbaner. Men mon ikke de løser de start vanskeligheder?
Self-driving cars struggle when navigating social interactions in traffic like whether to yield to something or someone in the road or continue driving, researchers report.

Should I go or give way? It is one of the most basic questions in traffic, one that humans typically make quickly and intuitively, because doing so relies on social interactions trained from the time we begin to walk.

Self-driving cars on the other hand, aren't as adept, according to the new study. An analysis of videos uploaded by YouTube users of self-driving cars in various traffic situations shows that self-driving cars have a particularly tough time understanding when to yield.

"The ability to navigate in traffic is based on much more than traffic rules. Social interactions, including body language, play a major role when we signal each other in traffic. This is where the programming of self-driving cars still falls short," says Barry Brown, professor at the University of Copenhagen who has studied the evolution of self-driving car road behavior for the past five years.

"That is why it is difficult for them to consistently understand when to stop and when someone is stopping for them, which can be both annoying and dangerous."

'SORRY, SELF-DRIVING CAR!'
Companies like Waymo and Cruise have launched taxi services with self-driving cars in parts of the United States. Tesla has rolled out their FSD model (full self-driving) to about 100,000 volunteer drivers in the US and Canada. And the media is brimming with stories about how good self-driving cars perform.

But according to Brown and his team, their actual road performance is a well-kept trade secret that very few have insight into. Therefore, the researchers performed in-depth analyses using 18 hours of YouTube footage filmed by enthusiasts testing cars from the back seat.

One of their video examples shows a family of four standing by the curb of a residential street in the United States. There is no pedestrian crossing, but the family would like to cross the road. As the driverless car approaches, it slows, causing the two adults in the family to wave their hands as a sign for the car to drive on. Instead, the car stops right next to them for 11 seconds. Then, as the family begins walking across the road, the car starts moving again, causing them to jump back onto the sidewalk, whereupon the person in the back seat rolls down the window and yells, "Sorry, self-driving car!"

"The situation is similar to the main problem we found in our analysis and demonstrates the inability of self-driving cars to understand social interactions in traffic. The driverless vehicle stops so as to not hit pedestrians, but ends up driving into them anyway because it doesn't understand the signals. Besides creating confusion and wasted time in traffic, it can also be downright dangerous," Brown says.

DRIVING'S SOCIAL ELEMENT
In tech-centric San Francisco, the performance of self-driving cars can be judged up close. Here, driverless cars have been unleashed in several parts of the city as buses and taxis, navigating the hilly streets among people and other natural phenomena. And according to the researcher, this has created plenty of resistance among the city's residents.

"Self-driving cars are causing traffic jams and problems in San Francisco because they react inappropriately to other road users. Recently, the city's media wrote of a chaotic traffic event caused by self-driving cars due to fog. Fog caused the self-driving cars to overreact, stop, and block traffic, even though fog is extremely common in the city," Brown says.

Robotic cars have been in the works for 10 years and the industry behind them has spent over DKK 40 billion (about $5.7 billion) to push their development. Yet the outcome has been cars that still drive with many mistakes, blocking other drivers and disrupting the smooth flow of traffic.

So why is it so difficult to program self-driving cars to understand social interactions in traffic?

"I think that part of the answer is that we take the social element for granted. We don't think about it when we get into a car and drive—we just do it automatically," Brown says.

"But when it comes to designing systems, you need to describe everything we take for granted and incorporate it into the design. The car industry could learn from having a more sociological approach. Understanding social interactions that are part of traffic should be used to design self-driving cars' interactions with other road users, similar to how research has helped improve the usability of mobile phones and technology more broadly."

The researchers presented the study at the 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems.




Deltag aktivt i debatten Selvkørende biler vil ændre transport området:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Kritik af biler1229-03-2024 10:45
Info om transport der vil overraske mange527-01-2024 23:05
Salt Lake og elektriske biler014-08-2022 20:55
El biler1625-05-2019 12:46
Naturgeografiske forhold i Sahel-området og Mali309-12-2013 20:45
Artikler
Transport
Transport
Biler
NyhederDato
Slut med konventionelle biler i 205030-03-2011 09:53
Danske biler mere klimavenlige31-05-2010 08:56
95 nye elektriske biler på stort bilshow23-04-2010 06:37
Færre biler i USA for første gang11-01-2010 08:47
Transport øger sit bidrag til global opvarmning04-11-2009 05:06
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik