Husk mig
▼ Indhold

Skal vi droppe det "lumske" håb.?

Side 1 af 212>
Skal vi droppe det "lumske" håb.?10-11-2024 22:06
Jakob
★★★★★
(9696)
­

https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/han-har-daekket-klimaet-i-aartier-og-spoerger-vil-det-redde-os-hvis-vi-dropper
Han har dækket klimaet i årtier og spørger: Vil det redde os, hvis vi dropper det 'lumske' håb?
Vi er nødt til at se i øjnene, at vi er i store problemer, lyder det fra forfatter og mangeårig klimajournalist.
--
Jeg tror, vi er nødt til at droppe det falske håb og i stedet gå i nødberedskab
--
'Jeg vil have jer til at gå i panik'
--
Ikke alt håb er ude - heller ikke for den pessimistiske miljøredaktør bosat i en mindre by i den tørkeramte regnskov i Amazonas i Brasilien.
Han har stadig et håb om, at vi kan holde så meget som muligt af jorden beboelig og redde så mange arter fra at uddø 'som overhovedet muligt'.
Et håb, som kan synes temmeligt beskedent grænsende til det dystopiske. Men ikke desto mindre i tråd med det billede, som blandt andre FN's Generalsekretær António Guterres flere gange har tegnet. Han har blandt andet beskrevet udviklingen i den globale opvarmning som et 'kollektivt selvmord' og sagt, at vi er på vej mod ubeboelig planet, mens FN også vurderer, at tæt på en million arter er i risiko for at uddø.

Jeg tror ikke, at det vil hjælpe, og det giver næsten sig selv.

Om et øjeblik kan forsvarsudgifterne i Vesten blive så voldsomme, at der hverken bliver penge til omstilling eller klimatilpasning, og da slet ikke til de fattige lande.

Borgerne må klare sig selv og hytte deres eget skind.

Jeg har kæmpet min kamp for, at vi skulle nå omstillingen i tide, men folket ville hellere klynke og lave andre ting.

Og jeg bor højt, så jeg kan i næste fase glæde mig over, at det gør min ejendom meget mere herlig og værdifuld.

­
10-11-2024 22:43
Euro
★★★☆☆
(800)
Jakob jeg tror blot du behøver at forstå, at vestens ledere er bedragere der gør alt for at berige sig selv og deres familier...de har intet til overs for det sociale sammenhold.

Den eneste rene logik ville være at ALLE militær og politi udgifter betales udelukkende af de 20% danskere med højeste årlige indkomst, fordi det er dem der ejer de værdier vi skal beskytte.

I bund og grund er det jo billigt for de rigeste at betale lidt ekstra for at sikre sig...

Desuden skal alle der er topskatteydere som har børn, lade deres børn indgå i den proffessionelle styrke i 20 år som front soldater, selvfølgelig for selv at forsvare deres værdier, og ikke blot betale andre for at gøre det.
11-11-2024 09:47
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
En mulighed er også at vi begynder at se lidt mere realistisk på det hele. Og glæde og over at katastroferne og deres omfang bliver mindre og mindre p. g. a. den tekniske udvikling.
Tilknyttet billede:

11-11-2024 09:48
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Og tilsvarende
Tilknyttet billede:

11-11-2024 09:48
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Og glæde os over det positive
Tilknyttet billede:

11-11-2024 14:20
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Fossil industrien styrer mod deres "Kodak moment", hvis de ikke realiserer, hvad der er ved at ske...

Peak fossile use in energy...

https://www.iea.org/news/the-energy-world-is-set-to-change-significantly-by-2030-based-on-today-s-policy-settings-alone

Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
11-11-2024 14:22
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Mere CO2 får planter til at vokse bedre
Tilknyttet billede:

11-11-2024 14:48
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Robert Wagner skrev:
Fossil industrien styrer mod deres "Kodak moment", hvis de ikke realiserer, hvad der er ved at ske...

Peak fossile use in energy...

https://www.iea.org/news/the-energy-world-is-set-to-change-significantly-by-2030-based-on-today-s-policy-settings-alone

Live long and prosper.

11-11-2024 14:57
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Folk er ved at opdage klimabedraget
11-11-2024 15:04
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:

Hvilket bedrag?

Du har ikke andet end løgn...

Live long and prosper.

11-11-2024 16:51
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Bedraget om at vi er på vej ind i en klimakatastrofe
Tilknyttet billede:

11-11-2024 19:39
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:

Hvilket bedrag?

Du har ikke andet end løgn...

Live long and prosper.

11-11-2024 20:33
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Det er rent bedrageri at påstå, at vi er på vej ind i en klimakatastrofe.
12-11-2024 09:23
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Det er rent bedrageri at påstå, at vi er på vej ind i en klimakatastrofe.

Det er din løgnagtige påstand.

Live long and prosper.

12-11-2024 09:28
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Hvor bliver katastrofen af?
Tilknyttet billede:

12-11-2024 11:12
Jakob
★★★★★
(9696)
­

Det burde få læserne til at vågne med et skrig i protest, når Jørgen Petersen føler sig som den helt store vinder i forhold til den grønne verden, som han ønsker og priser så højt.
Men stank og sprøjt fra hans svinesti får dem nok nærmere til at løbe skrigende væk.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/naar-kennet-kaster-fiskesnoeren-ud-staar-han-med-doed-til-over-knaeene
Når Kennet kaster fiskesnøren ud, står han med død til over knæene

https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/livet-i-danske-farvande-trues-stadig-af-iltsvind-paa-rekordniveau
Livet i danske farvande trues stadig af iltsvind på rekordniveau
Arealet med iltsvind i oktober var fem til syv gange større end i samme måned i de seneste tre år.

https://www.information.dk/indland/2023/10/40-aar-iltsvind-haerget-danske-farvande-lige-saa-laenge-ministre-lovet-handling
I 40 år har iltsvind hærget de danske farvande. Lige så længe har ministre lovet handling

Tilknyttet billede:

12-11-2024 12:25
Kosmos
★★★★★
(5414)
Livet i danske farvande trues stadig af iltsvind på rekordniveau
Arealet med iltsvind i oktober var fem til syv gange større end i samme måned i de seneste tre år

- hmm...skulle nogen være interesseret i mere konkrete målinger sagen vedrørende, kan sådanne ses her, dækkende perioden 17. juni til 1 november (2024).

Så kan hver enkelt skønne, hvor galt det i grunden ser ud!

Redigeret d. 12-11-2024 12:26
12-11-2024 17:01
Euro
★★★☆☆
(800)
Tak Kosmos, ved at kigge på kortene med målinger over tid, så synes jeg det er tydeligt at iltsvind primært udvikler sig når temperaturen i vandet når en vis højde, og aftager igen når temperaturen falder i vandet.

Vi ved jo godt at indholdet af kvælstof påvirker, hvor meget algerne blomstrer, men nu tænker jeg lidt for højt. Når man ser hvor der er iltsvind, så er det mest i fjorde, men sjovt nok kun i nogle fjorde.

Det tyder jo på at det ikke KUN er et spørgsmål om kvælstof, hvad mon adskiller de fjorde med iltdød fra de fjorde der ikke har samme problem. Som jeg lige tænker så ligger alle fjorde tæt på landbrugsjord.

Et af stederne var limfjorden, der fisker man muslinger med bundtrawl og virvler bunden op, og hvis der samtidigt er dårlig cirkulation af vandet...så er der farvandet i nærheden af Als, men der kommer vel beskidt vand fra både Danmark og Tyskland der mødes der. Hvordan renser tyskerne deres afløbsvand? Er vi selv gode nok?
12-11-2024 19:14
Jakob
★★★★★
(9696)
­

Reklame til turister:

Alle ved jo, at Danmark er et idyllisk smørhul, hvor borgerne elsker deres land og værner som høge over et godt, rent og smukt miljø.
De store problemer, som vi ser i andre industrialiserede lande, var danskerne heldigvis kloge nok til at sno sig udenom.
Med alt det griseri, der er i verden, så elsker turister dette frirum af idyl.

På det sidste har der dog været lidt grus i maskineriet, fordi nogle mente, at vandmiljøet blev forurenet for meget.
Det er os derfor en stor glæde at kunne meddele verden, at de to store tænkere Kosmos og Euro nu har fundet ud af, at det var en skrøne, fordi fiskene i danske søer og fjorde hyppigst kun bliver kvalt i de varmeste sommermåneder. I strid blæst om vinteren sker det nærmest aldrig.
Man kan endda finde søer langt inde i nogle statsskove, hvor der er liv hele året.
Dette faktum må igen gøre Danmark til et trækpaster for turister fra hele verden, ikke bare for at nyde en ferie i idyl, men også for at lære, hvordan et land skal ledes, så det bliver økologisk bæredygtigt.
Dertil må man dog forstå, at ikke alle lande kan stille med så geniale tænkere, som Kosmos og Euro, der evner at stå i til halsen i Jørgen Petersens mødding uden at se den.

­
12-11-2024 19:54
Kosmos
★★★★★
(5414)
Tak Kosmos, ved at kigge på kortene med målinger over tid, så synes jeg det er tydeligt at iltsvind primært udvikler sig når temperaturen i vandet når en vis højde, og aftager igen når temperaturen falder i vandet

- selv tak...jeg synes heller. de faktiske forhold i jern...eller 'ilt-industrien' forekommer særligt alarmerende, og specielt Vejle Fjord (= mediernes iltsvind-darling) ser jævnt upåvirket ud!

Her en henvisning til et interessant interview om emnet i DR P1morgen (starter ved 01:34:08).
Redigeret d. 12-11-2024 19:55
12-11-2024 21:12
Jakob
★★★★★
(9696)
­

Kosmos

Du burde være mere kritisk, når du hører om fakta fra landbrugets mest miljøskadelige interesseorganisation Bædygtigt Landbrug.

Hvad er det præcist for en å, han kalder for et "naturligt vandløb". Har du undersøgt det og hvilke typer jorde, der grænser op til det.?
Et brakareal, som kun har ligget brak i få år vil sandsynligt stadig udlede kvælstof nogle år senere.
Derforuden optager et vandløb i Danmark også kvælstof fra regn og luft der kommer fra landbrugsbedrifter i nærheden.
Endelig kan der være tale om snyd.

Men døde fisk i hobetal, sort vandløb, fedtemøg og stinkende vand kan man ikke snyde med. Det er er en realitet, som alle kan opleve.!

Og så er de enige i, at forureneren skal betale, men de mener ikke, at de forurener, og derfor har en begrænsning i kvælstofudvaskningerne "en ekspropriativ karakter", som de skal have erstatning for.

Men så må det jo også have en ekspropriativ karakter, når landbruget forurener deres nabos brønd, så han skal investere flere 100.000 i en ny, som måske også er forurenet med deres miljøgifte. Sådanne værditab er helt reelle og forekommer i hundrede om ikke tusindvis i Danmark.
Og når dampe fra deres bedrift skaber voldsom alge- og mosvækst på naboernes tag og træværk.
Og de erhverv, der måtte lukke ned, fordi landbruget ødelagde deres mulighed for indtjening.

Ja tak, landbruget skal betale alle for nye brønde med rent vand.!
Ja tak, landbruget skal betale for tagrensning og rensning og imprægnering af træværk i 10 km omkreds fra deres bedrift.!
Ja tak, landbruget skal betale fuld erstatning til alle de virksomheder, der enten måtte lukke eller opgive vækst på grund af deres forurening.!

Nå nej, landbruget forurener jo ikke, siger han...
Men hvorfor finder han det så vigtigt, at der avles fler muslinger.??
Det er kvalmende gennemskuelig manipulation, der handler om at øge sin egen økonomiske kage på andres bekostning.

Hvis du virkelig ikke kan se det, så passer det godt med mit første indlæg i tråden, at det nærmest giver sig selv, at der ikke er mere håb.

­
13-11-2024 09:27
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Jacob

Du burde være mere kritisk, når du hører om vildt og voldsomt iltsvind i de danske farvende.

Det er et fakta, at der er mange af sæler, marsvin og skarv i de danske farvande. De lever som bekendt af fisk. De ville ikke være her, hvis der ikke var fisk, som de kunne leve af.

Jeg siger ikke, at der er fisk, sæler, marsvin og skarv alle steder i de danske farvande. Men de er mange steder.
13-11-2024 09:46
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
ChatGTP fortæller, at der er en betydelig bestand af både sæler, marsvin og skarv i de danske farvande, og at bestandene generelt er stigende.
13-11-2024 11:04
Euro
★★★☆☆
(800)
Jakob, hvorfor vælger du IGEN at angribe mig bagfra på et usagligt grundlag?

Jeg har intet forkert sagt, jeg har blot kommenteret på hvad Miljøstyrelsens iltmålinger viser på Danmarkskortet når man ser på det over hele sommerperioden.

Jeg synes jeg ganske sobert nævner inddirekte, at hvis iltsvind KUN drejer sog om at der udledes kvælstof fra landbruget, så burde vi se iltsvind i alle fjorde. Dette fører videre til spørgsmålet som du let og elefant glider lige forbi pga manglende overblik, nemlig, hvad adskiller de fjorde med iltsvind fra de sunde fjorde.

Og er det ikke rimeligt at spørge hvor, der kun er iltsvind i 1/3 af limfjorden - er det blot den 1/3 af landbruget der ligger sydligt som udleder kvælstof? Kan der være andre årsager, f.eks. et overløb af afløbsvand fra Aalborg? Eller bundtrawl? Andet?

Du må jo kunne svare og bevise det for os Jakob, der er ingen grund til at opføre dig som en 5årig, vi er voksne mennesker der gerne ser dine beviser, inden vi tvinges til at lovgive på dårligt grundlag.

Det er trods alt det vi har debatten til ikk?
13-11-2024 12:06
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Hvem siger der kun er iltsvind i 1/3 af Limfjorden?

Der er generelt iltsvind i alle fjorde.

Når man siger, at der er 1/3 alvorlig iltsvind, betyder ikke at der ikke kan være/er moderat iltsvind I de resterende 2/3, vel?

Live long and prosper.

13-11-2024 14:27
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Der er en betydelig bestand af både sæler, marsvin og skarv i de danske farvande, og at bestandene generelt er stigende. Så helt ringe kan det ikke være.
13-11-2024 17:17
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Der er en betydelig bestand af både sæler, marsvin og skarv i de danske farvande, og at bestandene generelt er stigende. Så helt ringe kan det ikke være.

Skift pladen, den har et knæk...

Nåh nej, det er nok mere afspilleren der ikke duer...

Live long and prosper.

13-11-2024 17:33
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Der er en betydelig bestand af både sæler, marsvin og skarv i de danske farvande, og bestandene generelt er stigende. Så helt ringe kan det ikke være.

Kan du ikke lide fakta?
14-11-2024 10:35
Jakob
★★★★★
(9696)
­

Marsvin og sæler er ikke selv afhængige af ilt i vandet, og de kan have kronede dage, når fiskene forlader deres skjul og søger op til overfladen i et desperat forsøg på at undgå kvælning.

­
14-11-2024 10:47
Jakob
★★★★★
(9696)
­

Og så er der den bedre sikkerhed, som Jørgen Petersen også er garant for, hvis vi bare opgiver at redde klima og miljø:

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/varm-sommer-var-dobbelt-saa-doedelig-paa-grund-af-klimaforandringerne-viser-ny
Varm sommer var dobbelt så dødelig på grund af klimaforandringerne, viser ny forskning
--
Rapporten, som er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature, estimerer, at 38.000 færre europæer ville have mistet livet, hvis ikke klodens temperaturer var steget. I alt døde cirka 68.500 europæerer af hede den sommer. Det tal er lidt højere, end det tidligere har været rapporteret.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/doedstal-stiger-til-72-efter-oversvoemmelser-i-spanien

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/nordeas-investeringsforening-traekker-sig-fra-mineselskab-der-bryder-miljoelov
Jindal Steel & Power ejer en kulmine, som har sendt skyer af kulstøv ind over beboelseskvarterer, hvor indbyggerne har klaget over sort vand i hanerne og vejrtrækningsproblemer.

Og den gode økonomi, som Jørgen Petersens politik vil sikre til gavn for de fattige:

https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/kaempe-hul-i-kassen-truer-naar-helvede-og-hoeje-vande-rammer-advarer-fn
Kæmpe hul i kassen truer, når 'helvede' og 'høje vande' rammer, advarer FN

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/tre-ud-af-fire-flygtninge-lever-i-lande-som-er-staerkt-paavirket-af
Ud af de mere end 120 millioner mennesker, der på verdensplan er tvunget på flugt, lever tre ud af fire i lande, der er stærkt påvirket af klimaforandringer.
---
Ifølge rapporten forventes det, at antallet af lande, der står over for "ekstreme klimarelaterede farer", vil stige fra tre til 65 i år 2040. Og langt de fleste af dem huser mennesker på flugt, lyder det.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/rapport-regningen-efter-stormfloder-og-skybrud-vil-overstige-400-milliarder-kroner-i
Rapport: Regningen efter stormfloder og skybrud vil overstige 400 milliarder kroner i fremtiden

Jeg vil gerne give Rusland hele skylden for, at vi på et for verden kritisk tidspunkt ikke når at få løst klimaproblemerne.
Russernes imperialistiske krig er da bestemt også en gigantisk forhindring.

Men så længe det stadig ikke er muligt gennem demokratisk debat at finde enighed om at løse klimaproblemerne endsige blot at erkende dem, så undergraves argumentationen betydeligt.
Måske er det ikke bare klima og miljø, der ser håbløst ud. Måske er det også vores styreform og borgermoral, der har spillet fallit, så vi bør overveje, om det i det hele taget er værd at slås for Danmark for at undgå optagelse i den russiske føderation.?

­
14-11-2024 12:41
Euro
★★★☆☆
(800)
Robert:

"Hvem siger der kun er iltsvind i 1/3 af Limfjorden?

Når man siger, at der er 1/3 alvorlig iltsvind, betyder ikke at der ikke kan være/er moderat iltsvind I de resterende 2/3, vel?"

Du kan teoretisk have ret i, at man havde lavet en dårlig placering af målingen, men ved at kigge på kortet kan man se det! Men det har du sikkert ikke gjort, så ville du vide at rødt måling er alvorligt iltsvind og orange måling betyder moderat iltsvind.

Da der ikke var orange målinger i Limfjorden, antager jeg at det kun er i dele af Limfjorden der er alvorlig iltmangel i sommermånederne.

Du kan jo bare kigge på miljø målingerne, det er ikke i alle fjorde der er alvorlig iltmangel. Og hvis der i resten af fjordene var moderat iltmangel, så havde målingen vist det med en orange prik.
14-11-2024 16:20
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Euro skrev:
Robert:

"Hvem siger der kun er iltsvind i 1/3 af Limfjorden?

Når man siger, at der er 1/3 alvorlig iltsvind, betyder ikke at der ikke kan være/er moderat iltsvind I de resterende 2/3, vel?"

Du kan teoretisk have ret i, at man havde lavet en dårlig placering af målingen, men ved at kigge på kortet kan man se det! Men det har du sikkert ikke gjort, så ville du vide at rødt måling er alvorligt iltsvind og orange måling betyder moderat iltsvind.

Da der ikke var orange målinger i Limfjorden, antager jeg at det kun er i dele af Limfjorden der er alvorlig iltmangel i sommermånederne.

Du kan jo bare kigge på miljø målingerne, det er ikke i alle fjorde der er alvorlig iltmangel. Og hvis der i resten af fjordene var moderat iltmangel, så havde målingen vist det med en orange prik.

Ift. årstiden burde der ikke være iltsvind nogle steder...

Live long and prosper.

14-11-2024 17:02
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
14-11-2024 17:29
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:

Og hvor mange er der i fjordene?

Live long and prosper.

14-11-2024 17:30
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Fjordene udgør kun en lille del af vore farvande
14-11-2024 17:38
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Fjordene udgør kun en lille del af vore farvande

Sikke et åndsvag argument.

"Der er ingen iltsvind i de danske fjorde, fordi der ingen iltsvind er andre danske farvande."

Ren idioti.

Live long and prosper.

14-11-2024 17:44
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Der er et åbenlyst mishold i mellem det man siger i medierne og til den faktiske virkelighed
15-11-2024 10:03
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Der er et åbenlyst mishold i mellem det man siger i medierne og til den faktiske virkelighed

Og endnu en ådsvag undskyldning...

Live long and prosper.

15-11-2024 10:06
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Man snakker om katastrofer af både den ene og anden slags men den faktiske udvikling siger noget helt andet.
Tilknyttet billede:

15-11-2024 10:10
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Og tilsvarende her
Tilknyttet billede:

Side 1 af 212>

Deltag aktivt i debatten Skal vi droppe det "lumske" håb.?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Børn tegner håb...017-11-2023 12:03
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik