Husk mig
▼ Indhold

Skal vi fejre kuldioxid (CO2)?



Side 5 af 8<<<34567>>>
27-08-2017 03:08
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Morten, jeg er altid optimistisk i mine anskuelser. EU og naboer skal nok nå at få del i "Afrika-eventyret".
Private koncerner fra EU har allerede fat. De er dog ikke i direkte samarbejde med regeringen(EU), som vi ser når Kinas koncerner rykker ud, med fuld stats-støtte.
Vi er bagud! Men ikke tabt.
Uden Kinas hjælp og konkurrence, ville processen tage betydeligt længere tid. -Så vi kan godt drage fordel af Kina i Afrika.

Det er en anelse sært, at vi(EU) som næsten berører Marokko, ikke har et mere naturligt venskab med det varme kontinent..
Jeg tror stadig vi har lidt berøringsangst for Afrika. Vi var alle så onde dengang med kolonierne. -Siges der. Men de smukke bygninger står stadig i DWI, med samme gadenavne, og indbyggerne har ofte danske aner, og navne. Der er vist ingen hard-feelings mere. Og samfundet lider ikke som de kunne have gjort.
Jeg forsvarer ikke slaveriet. Det er noget alle tider i historien har kendt til, og det findes stadig på vores klode. Noget forfærdeligt svineri, som skal holdes nede og straffes for enhver pris.

England har en stor andel i Indiens økonomi og udvikling. De såede frøene da de koloni-herskede, og da de trak sig tilbage var store dele af Indien kommet frem i tiden. Absolut ingen hard-feelings her i dag. Indien elsker England, og omvendt.

Magt kan også måles på markeds-størrelser, og råvareleverancer. Specielt hvis man har vokseværk.
Er man mere til små lukkede markeder, og dyr import af varer, så kræver det en dyb pung, og en manglende lyst til at ekspandere.
Måske er det derfor rigtigt valgt af EU, af hænge lidt på bremsen, da vi alligevel ikke kan opretholde befolkningstallet, uden at "importere" nye mennesker til.

-Er det mon sådan et imperium falder? -Jeg er ikke bange hvis det gør. Hvis et system ikke kan bære, -så må det briste, -og gøre plads for det nye effektive.
-Og til crank, -nej jeg er ikke alarmistisk anlagt, og mit "skræk-scenario" kommer ikke til at ske i min formodede levetid. Bare rolig, masser af tid til at flytte verdensdel hvis det bliver slemt her.

Jeg tror EU m.fl. vil komme med i kampen, og det nok skal lykkes sammen at hjælpe til i Afrika.

Jeg ser heller ingen umiddelbar større trussel fra Kina. De er kun interesserede i større handel med hele verden som kunder. Det vil de ikke ødelægge. -Så får de det nemlig hårdt med deres egen udvikling.
Industrialiserede(rige) lande har mindre krigslyst(som regel..), end desperate ustabile lande, med sult og undertrykkelse.

Jeg ser ingen seriøse fjender for tiden. Ikke engang N-K's "Little Kim".

Godnat.
-Søren.
27-08-2017 08:43
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Ingen tvivl om at de engelske (tidligere) kolonier klarer sig langt bedre end fx de franske. Og forhåbentlig har du ret i at kineserne alene er interesseret i handel. I så fald vil det jo altid kun være til gavn for os her i EU at Afrika kommer op i velstand. I så fald skal vi glæde os over at kineserne løser den opgave vi selv skulle have løst for længe siden. Jeg er bare ikke helt så sikker på kinesernes hensigter som du er. Se bare på hvordan de trykker på og behandler områder i og omkring Kina som de burde respektere frem for at diktere.
27-08-2017 10:57
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kineserne,Folket i midten,kalder de omliggende befolkninger for barbarer.
Kineserne har ikke noget imod et samarbejde med andre folkeslag,og er interesseret i at få viden og kendskab til emner og teknologi,som de ikke selv behersker optimalt,når det søgte knowhow er tilvejebragt,overtager de selv teten og forbedrer processerne.
Kineserne er som folk,omgængelige og uhyre høflige,men meget målrettede i deres gøren og laden.
Jeg mener ikke vi skal frygte for kinesernes fremfærd og voksende økonomiske indflydelse i verden,vi skal bare ikke tage fejl af,at kineserne gør det udelukkende for Kinas skyld,og er nemme at omgås både politisk og i kommerciel henseende,så længe det foregår efter deres normer og åndelige retningslinjer og østlige skikke.
Jeg har tidligere haft en del at gøre med kinesiske forretningsfolk og ingeniører i forbindelse med projektering af en fabrik i Harbin til fremstilling af præ isolerede fjernvarmerør.
De kinesiske ingeniører var 4 uger på kursus i vores firma i Danmark.
Vi var på besøg hos dem flere gange i Harbin.
Det hele mundede ud i,at de efter et halvt år havde samlet tilstrækkelig viden til,at de selv kunne bygge rørfabrikken.
Det var dyre lærepenge,men nyttig viden om kinesernes måde at arbejde og tænke på.
Jeg har kendt nogle driftige kinesere i Danmark,bl.andre grundlæggeren af Daloon i Nyborg,Van og hans søn Hemming Van,som min kone og jeg virkelig har sat stor pris på.
27-08-2017 11:11
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Kjeld >
Kineserne blev tvunget til at tage kampen op imod kapitalismens Hellige, frie Marked. Hvad der følger, ved vi jo ikke endnu.




.


27-08-2017 12:18
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Havde kineserne ikke omfavnet de frie markedskræfter, og mere åben handel, havde de ikke haft det rart i dag.
Maos forfærdelige planer var dømt til undergang. De medførte folkedrab, undertrykkelse og en art slaveri. Isolationen var en gigantisk hæmsko for deres udvikling.
Efter Kina kom med i klubben af udviklede lande, er levestandarden steget enormt.
Havde de beholdt Maos lære, ville vi kunne sammenligne dem med Nord-Korea i dag... (Og det ville udgøre en reel trussel mod "verdensfreden".)

-crank, du skulle ta' en lille ferie(eller lang) -til Kim Jong-Un's forjættede land.
-Der deler alle med hinanden, og "kapitalismen" er den overordnede fjende.
Det må være lige noget for dig. -Og hvis du blev der, ville du hurtigt få en høj placering i hierarkiet, og en fantastisk fremtid i vente.
-Go' tur.

Billedet herunder: -Den gamle generals ansigtsudtryk siger alt..
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 27-08-2017 12:31
27-08-2017 13:13
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Søren >

Som alle andre akademikere vil du gerne putte folk ned i en lille kasse. Så er det jo lettere at prikke til dem. Men er det egentlig ikke en afstumpet holdning?
Nu kender jeg ikke de forskellige partiers program. Men jeg synes ikke, det er hverken diktatur eller kommunisme, vi skal tilstræbe.

Der kommer vel noget helt nyt.



.


27-08-2017 13:41
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
"Som alle andre akademikere vil du gerne putte folk ned i en lille kasse."

crank, goddammit! -Du er i en lille kasse... -Og du mangler argumenter/viden(-hvis ikke, skjuler du dem rigtigt godt).

Du sviner systemer til med sære argumenter, og når man så "prikker" til dig med modsvar, -begynder du at klynke.. Er du så delikat/følsom? -Har du et "safe-space" hvor du kan komme dig? Et sted hvor andre ofre, med samme mening, kan diskutere sammen, i fred og sikkerhed fra onde tunger?

Tør øjnene, og deltag i debatten.
27-08-2017 13:51
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Søren R Nielsen skrev:
"Som alle andre akademikere vil du gerne putte folk ned i en lille kasse."

crank, goddammit! -Du er i en lille kasse... -Og du mangler argumenter/viden(-hvis ikke, skjuler du dem rigtigt godt).

Du sviner systemer til med sære argumenter, og når man så "prikker" til dig med modsvar, -begynder du at klynke.. Er du så delikat/følsom? -Har du et "safe-space" hvor du kan komme dig? Et sted hvor andre ofre, med samme mening, kan diskutere sammen, i fred og sikkerhed fra onde tunger?

Tør øjnene, og deltag i debatten.



Lige nu stresser du mig ikke. Men, hvis det sker, går jeg en tur ud til hønsene. De er så naturligt umiddelbare, og det kan jeg godt li'.




.


27-08-2017 14:27
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Se, der er vi helt enige.
Dyr er søde, og "uskyldige".
Og mennesket kan slappe af, med dem som godt selskab.
27-08-2017 15:58
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jeg tilslutter mig enigheden - vores tre gamle katte på 16 0g 17 år,udstråler en ro og balance,som kan få et hvert menneske til at blive misundelig.
27-08-2017 16:52
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Kjeld Jul skrev:
Jeg tilslutter mig enigheden - vores tre gamle katte på 16 0g 17 år,udstråler en ro og balance,som kan få et hvert menneske til at blive misundelig.



Jeg tilslutter mig også her, syntes også det dejlig afstressende at gå og se til og passe dyrene, det giver en pause fra daglig dagens stress og trommerum, vi har her på vores fritidslandbrug to heste 4 høns og en 7 katte, den ene sover hos mig hver nat af og til nogle af de andre, alle sammen bliver glade bare ved at få lidt foder, vand og kløet lidt, det noget jeg til tider missunder dem for også


Men nyder nu også vildtet med Hare der daglig hopper rundt ude på folden til tider også rådyr, det hyggeligt at side med en kop varm kaffe i skjul og observere.

Mvh.
Redigeret d. 27-08-2017 16:55
27-08-2017 20:41
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Jeg vil tænke lidt over dit afslappede syn på de globale spændinger, Søren. Håber du får ret i at lysten til samhandel vil overdøve alle uoverensstemmelserne. Ser du også en vending hos Putin på vej? Tilbage til fredelig samhandel og eksistens?

Hvorfor er Nord-Korea fx værre end Rusland? Begge lande kan vel siges blot at kæmpe for at blive taget alvorligt i et globalt magtspil, uden egentlig at have styrken til det.
27-08-2017 22:24
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Morten, Nord Korea er for mig et kuriosum. Det sidste ultra-kommunistiske land på kloden. Næsten helt isoleret fra omverdenen. Et zoologisk experiment, hvor man ser hvor galt det kan gå hvis ingen griber ind.

-Jo de har noget skramlet atom-krudt, som kan skydes af. Men hvis de gør det... -Bliver hightech-krigen kort(-minutter, -måske timer). -Så er det slut med N-K.

Alle de store, har brugt N-K som øvelses-model for evt. atom-trussel. Planerne ligger kun og venter på at blive udført.
Det bliver mest sandsynligt USA der skal reagere, da N-K truer dem mest, men Japan, og kina er også beredte på ballade.
De mest aggressive generaler kunne godt tænke sig noget action, og skal det ske, er N-K et glimrende sted at teste hardwaren. (Ingen allierede med N-K, og dejlig langt fra vestens grænser).

-Jeg håber ikke dette sker, da der vil dø mange uskyldige NK'ere, for ikke at tale om eventuelle NK-missiler der kunne ramme Vesten med allierede(Japan, Kina?).
Jeg har ingen hurtig løsning på problemet N-K.

Prins Putin er en helt anden snak.
Rusland er et kæmpe land, med stor befolkning, der er næsten helt med i pengene/råvarer/handel/våben/militær/industri osv.
De er dog ikke opdaterede mht. nyeste våbensystemer, men de nogle år gamle systemer, er stadig ubehagelige nok. (store missiler, jet-bombe-fly, atom armerede ubåde o. lign.)
Putin ved godt man ikke bruger a-våben mere.
Men hans konventionelle isenkram, er stadig voluminøst og rimeligt effektivt.
Han er heldigvis en snedig type, der ved man ikke kan tjene penge mens man slås.
-Han elsker penge. Forhåbentlig mere end han elsker krig.
Når han føler sig rig, så laver han numre(Krim, Ukraine osv.)
Når han kan se reaktionerne(økonomiske sanktioner) på økonomien, -stopper han, og agerer artig dreng.
Sanktionerne løftes dog ikke med det samme, men med tiden forsvinder de igen, og det ved han. Alle er nemlig interesserede i at få gang i verdenshandlen, for at få økonomierne i højere gear.

Han spiller med ved det dyre eksklusive globale poker-bord, og tager gerne lidt tab, for at nå frem til de store puljer.
Hans spillestil kan diskuteres, men i øjeblikket er det de mest blandede folk der sidder med ved bordet(Trump, Merkel, Xi Jinping, Abe m.fl.) alle meget stolte bluffere, der spiller hver deres taktik.
Putin passer fint ind her. (-og jeg tror faktisk han nyder det!).

De sanktioner "han" pålægges i straf for sine territoriale gerninger, rammer ikke hans dagligdag overhovedet. Det er bare små grønne tal på en skærm. -Han er muligvis den rigeste mand i Verden http://fortune.com/2017/07/29/vladimir-putin-russia-jeff-bezos-bill-gates-worlds-richest-man/
Han spiller højt spil, men han er stadig klog nok til ikke at satse hele dynen.
Han skal agere stærk leder, for at bevare "Respekten"(frygten), og for at have noget at forhandle om.
Hans evige magtbegær gør at han ikke overskrider de uskrevne regler om total krig.
Putin vil gerne regere til sin død! (Og han lever vist ret sundt, modsat vodka-Boris).

Jeg ligger ikke vågen og tænker på store problemer fra ham heller. Hans sabelraslen kan støje lidt, -men det stopper altid før min sengetid.
----

Morten, det er et interessant sidespring diskussionen har taget.
Jeg synes videre debat skal køres på tråden "Politik og nyheder".
-Undskyld for kraftig drift.

Som Putin siger:

"CO2 не токсичен для людей.
-Это необходимо для растений!"

"CO2 er ikke giftigt for mennesker.
-Det er nødvendigt for planter!"



-Søren.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 27-08-2017 23:23
28-08-2017 06:12
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Søren, fordi du refererer en række almen viden, synes jeg ikke du får underbygget din frygt for N-K og dit afslappede forhold til Putin. Som om Kim Jong Un ikke er i stand til at tænke og agerer strategisk bare fordi styret er kommunistisk. At han blot ser konflikten med vesten som et middel til at holde sig selv ved magten og personlig rig osv. Hvad får dig til at tro at han skulle være en ægte kommunist baseret på idealisme osv? Og hvordan kan du i ramme alvor mene at Putin er så overordentlig forudsigelig at en smule sanktioner alene vil holde ham tilbage? For mig at se har han kun respekt for "hårde" argumenter, så han på forhånd ved at han intet kan vinde gennem en væbnet konflikt noget sted i verden.

Jeg har intet problem med at vi ikke helt har samme synspunkt angående verdens situationen/freden, og oprustningen i NATO er får mig også til at føle mig nogenlunde tryg ved udviklingen.

Jeg ville dog ønske vesten selv tog sig sammen og fik udformet nogle bedre og stærkere etisk funderet retningslinjer i forhold til at respekterer andre landes suverænitet. Og ligeledes omkring en befolknings ret til at forsvare sig selv. Det sejler, og der begås hele tiden fejl som naturligvis ikke undgår at ramme/straffe os selv.
28-08-2017 10:40
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Morten, Jeg svarer/fortsætter på tråden "Putins mange ansigter"
http://www.klimadebat.dk/forum/putins-mange-ansigter-d32-e2814.php#post_61352

-Søren.
10-10-2017 17:13
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Skal vi fejre kuldioxid (CO2)?

Ja selvfølgelig!

Her en ny artikel fra den gamle, og kloge vejr-mand, John Coleman, som fejrer CO2'en hver dag:
https://wattsupwiththat.com/2017/10/10/weather-channel-founder-life-on-earth-getting-better-al-gore-is-guilty-of-scientific-fraud/

Han fortæller her nogle sandheder om CO2 og livet på Jorden.
-Og der er lidt nyt om Trumps forsøg på "draining the climate-swamp",.
Der er omtale af flere meget kompetente realister, -der snart kan indsættes i bla. EPAs Science Advisory Board.
Noget der vil ruske godt op i den skæve politik der har været ført alt for længe.

-Søren.
Tilknyttet billede:

14-10-2017 12:23
John Niclasen
★★★★★
(6429)
I tidligere tider i Jordens historie var der langt mere CO2 i atmosfæren og oceanerne, end der er i nutiden.

En del af CO2'en blev optaget af planter og findes i dag i undergrunden som kul, olie, og gas, der fortrinsvis er gammelt dødt plantemateriale.

Men en langt større del blev optaget i skallerne, som dannes af småt liv i oceanerne, så som foraminiferer. Dette kalk (CaCO3) findes i dag overalt på Jorden. Vi ser det i Danmark f.eks. som klinter på Møn og Stevns.

Jeg har vedhæftet to fotografier taget i sommer på en sejltur. Øverst er en del af kalken på Møn, og nederst Stevns.

Der findes bjerge af dette kalk rundt omkring på Jorden. Det er fossiler af tidligere liv; skeletter så at sige.

Nogle mennesker snakker om, hvordan vi bedst gemmer CO2 væk i undergrunden. Man bør i stedet snakke om, hvordan man bedst får gammelt fossilt CO2 i undergrunden ud i havene og atmosfæren igen, så der kan dannes nyt liv af det. Der er så meget, at vi ikke behøver røre klinter i Danmark og andre steder, som er smukke at se på.

Det største stenbrud i verden, som udvinder kalksten (engelsk: limestone), findes i Michigan i USA. Der er en kort video om det:

"Michigan Limestone"

Lad os sammen fejre kuldioxid! (CO2)
Lad os sammen fejre livet!
Tilknyttet billede:

RE: CO2 i væksthuse30-10-2017 10:09
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Kuldioxid (CO2) er planteføde, og der har været begrænset mængde af den i nyere tid i Jordens historie (de seneste millioner år).

Derfor vokser planter bedre med forøget koncentration af CO2 i atmosfæren.

Dette er man bekendt med i gartnerier, hvor man tilsætter CO2 til væksthuse (drivhuse) for at forøge udbyttet. Dette betyder så også, at man behøver mindre areal til dyrkning for samme udbytte.

Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs i Ontario, Canada, har fakta om dette på flg. side:

Carbon Dioxide In Greenhouses

Her i Danmark er der adskillige firmaer, der leverer CO2 på den ene eller anden form til gartnerierne, som derved oplever forøget udbytte. Her er nogle af dem:

Strandmøllen, Gartneri

Strandmøllen skriver:
Ved produktion af planter i væksthuse har det vist sig at man med stor fordel kan bruge CO2

Planter optager CO2 igennem bladene som en del af deres respiration (fotosyntese). Faktisk vil man i langt de fleste blomstrende kulturer kunne se en markant virkning ved at dosere CO2. Det ses blandt andet i form af flere blomster, flere sideskud og kortere kulturtid.

Strandmøllen har også flg. folder: CO2-til-vaeksthuse.pdf

En anden virksomhed, AGA, Gødning med kuldioxid:

AGA skriver:
Gødning med kuldioxid kan anvendes til at forbedre væksten af agurker, tomater og salat.

Almindelig luft har en koncentration af kuldioxid på 340 ppm. Dette er ikke tilstrækkeligt til at opnå det bedste udbytte. Planter kræver normalt koncentrationer af kuldioxid mellem 600 og 1.100 ppm.

En anden virksomhed, Air Liquide, LANDBRUG - Kuldioxid til drivhuse:

Air Liquide skriver:
Air Liquide leverer kuldioxid (CO2) til optimering af udbyttet og væksten af frugt, grøntsager, planter og blomster, som dyrkes i drivhus.

Og der er givetvis andre, som peger på disse fakta.

Det er gammel viden. Ingeniøren havde en artikel i 1990, Kuldioxid til gavns i gartnerier, hvor de bl.a. skrev:

Ingeniøren skriver:
Det er teknisk muligt og realistisk at udnytte lidt af det danske kuldioxid-overskud som tilskud til luften i Danmarks drivhuse. Der kan gassen nære planterne og mindre kuldioxid vil slippe ud i atmosfæren.

Ideen bruges allerede i Holland, hvor gartnerierne henter kuldioxid fra deres varmefremstilling

Årligt sælges herhjemme omkring 8-10. 000 ton kuldioxid til gartnerierne, oplyser leverandøren, Hydrogas Danmark

Vedhæftede figur er fra Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs i Ontario, som jeg linkede til øverst. Figuren viser, hvorfan fotosyntesen øges ved højere koncentration af CO2 i atmosfæren.

Skal vi sammen fejre kuldioxid (CO2), som Patrick Moore foreslår?
(Se første indlæg i denne tråd.)
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 30-10-2017 10:18
24-02-2018 17:06
Kosmos
★★★★★
(5371)
Statistical Review of World Energy og Verdensbanken 2014,
Energifordeling.
Fossilebrændsler 86,,3%
Hydro 6,8%
Kernekraft 4.4%
Vind,sol,bio 2,5%

- interessant fremskrivning til 2040 (vedhæftet).
Tilknyttet billede:

24-02-2018 17:58
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Også i 2040 er de fossile dominerende - VE har stadig en underordnet energirolle - hydro forbliver uforandret.
24-02-2018 19:04
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
I 2040 har Kina mere kernekraft end USA,EU, Indien og Mellemøsten tilsammen.
Redigeret d. 24-02-2018 19:10
RE: Kulstof forhold13-05-2020 13:38
John Niclasen
★★★★★
(6429)
En opdatering af indlæggene
Kulstof på Jorden 06-01-2016 09:36 og
De forskellige reservoirer 07-01-2016 10:05.

Med udgangspunkt i tabel C1, side 109 i afsnittet "Carbon Cycle" i bogen "Encyclopedia of Paleoclimatology and Ancient Environments":


Jeg angiver massen af kulstof i gigaton, Gt (, som betyder milliarder ton). 1 Gt er det samme som 10^9 ton eller 10^(12) kg eller 10^(15) gram.

Kulstof i atmosfæren
Ved 280 ppmv var der 594 Gt kulstof. Der er nu ca. 417 ppmv CO2 i atmosfæren. Det giver ca.:
594 / 280 * 417 = 885 Gt kulstof.

Kulstof opløst i oceanerne
I oceanerne er der opløst godt 37.400 Gt kulstof.
Hvor mange gange mere er det end i atmosfæren?
37400 / 885 = 42+
Der er ca. 40-50 gange mere kulstof opløst i havet, end der er i atmosfæren (fortrinsvis som CO2).
Kulstof bundet i livet i havet (Ocean biota) er næsten ingenting i sammenligning. Det er angivet som 3 Gt i tabellen.

Kulstof i livet på landjorden
Der er godt 700 Gt kulstof bundet i livet på landjorden. (Dette tal vokser og kan godt være større end i tabellen, da mængden af CO2 stiger i atmosfæren, og planterne omsætter CO2 til organisk materiale via fotosyntesen.)
Dvs. der er rundt regnet samme mængde kulstof bundet i livet på landjorden, som der er bundet i CO2 i atmosfæren.

Kulstof i landjorden
Lægges humus, dødt organisk materiale og kalk (CaCO3) sammen:
1500 + 250 + 720 = 2.470 Gt
I forhold til kulstof i atmosfæren:
2.470 / 885 = 2,8
Der er knap 3 gange så meget kulstof i landjorden som i atmosfæren.

Sedimenter
Carbonates i tabellen er fortrinsvis kalksten dannet af tidligere liv. Dertil kommer organisk materiale i sedimenter. I alt:
65.300.000 + 12.500.000 = 77.800.000 Gt
I forhold til atmosfæren ca.:
77.800.000 / 885 = 88.000

D.v.s. der er ca. 88 tusinde gange så meget kulstof gemt i sedimenter, heriblandt kalksten dannet af tidligere liv og organisk materiale, som der er kulstof bundet i CO2 i atmosfæren.

Der er alvorlig mangel på CO2 i atmosfæren!
CO2 indgår sammen med vand og sollys i fotosyntesen, som danner nyt liv.
Heldigvis stiger koncentrationen af CO2 i atmosfæren, bl.a. fordi vi mennesker udleder livgivende CO2 - på trods af al balladen.
13-05-2020 17:38
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
er er alvorlig mangel på CO2 i atmosfæren!
CO2 indgår sammen med vand og sollys i fotosyntesen, som danner nyt liv.
Heldigvis stiger koncentrationen af CO2 i atmosfæren, bl.a. fordi vi mennesker udleder livgivende CO2 - på trods af al balladen.


Det er så her, Niclasen kommer på kant med almindelig kendt forskning.
Der er ikke belæg for at sige, at 600ppm er bedre en 400ppm - læs forskningen og bliv klogere.
13-05-2020 17:55
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Et CO2-indhold i atmosfæren på 600 ppm er klart bedre end 400 ppm i relation til plantevæksten. En sådan stigning vil helt klart booste plantevæksten. Og lidt ekstra varme (hvis det altså kommer) vil yderligere booste plantevæksten på denne klode.
13-05-2020 18:20
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
John

Ved du om co2-koncentrationen stiger i oceanerne når den stiger i luften. Vand kan indeholde mindre co2 når det varmes. Men den kraftige forøgelse af co2 i lufthavet må flytte koncentrationsgrænsen for co2-optagelse i vandmasserne, så der kan opbevares mere co2 i oceanernes vand.
Redigeret d. 13-05-2020 18:21
13-05-2020 19:04
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Jørgen Petersen skrev:
Et CO2-indhold i atmosfæren på 600 ppm er klart bedre end 400 ppm i relation til plantevæksten. En sådan stigning vil helt klart booste plantevæksten. Og lidt ekstra varme (hvis det altså kommer) vil yderligere booste plantevæksten på denne klode.


Ævl eller dokumentation?
13-05-2020 19:11
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ Peter Villadsen

Du må også gerne stille spørgsmål ved, om det nu også er rigtigt, at 2+2=4.
RE: Kulstof udveksling13-05-2020 19:17
John Niclasen
★★★★★
(6429)
delphi skrev:
Ved du om co2-koncentrationen stiger i oceanerne når den stiger i luften.

Umiddelbart, ja, så vil koncentrationen stige i oceanerne, når den stiger i luften over oceanerne. Det kan regnes ud med Henry's lov.

Vand kan indeholde mindre co2 når det varmes. Men den kraftige forøgelse af co2 i lufthavet må flytte koncentrationsgrænsen for co2-optagelse i vandmasserne, så der kan opbevares mere co2 i oceanernes vand.

Og som du skriver, afhænger det også af temperaturen af oceanerne, så det er ikke så simpelt.

Et kvalificeret gæt er, at koncentrationen af CO2 i havet omkring Antarktis stiger, fordi det hav er blevet koldere i overfladen i det mindste de sidste ca. 40 år (hvor vi har data fra satellit), samtidig med at koncentrationen af CO2 er steget i atmosfæren.

Men hvad med resten af Jordens oceaner? Hvor meget stiger koncentrationen?
Det er ikke så simpelt, som man kan få en fornemmelse af ved at læse her:
Carbon Dioxide and Henry's Law.

Vedhæftet er en illustration fra en lærebog, Ruddimans "Earth's Climate, Past and Future", Third edition (2014). Værdierne i den illustration stammer fra nogle undersøgelser i 1997 (J. Horel and J. Geisler, Global Environmental Change, New York: John Wiley) og 1993 (National Research Council Board on Atmospheric Sciences and Climate, Changing Climate, Report of the Carbon Dioxide Assessment Committee, Washington, D.C.: National Academy Press), så det har givet ændret sig siden.

I figuren går der 74,8 Gt ind i oceanerne om året (74 fra atmosfæren og 0,8 fra landjorden) og 74,8 Gt ud af oceanerne (74,6 til atmosfæren og 0,2 til sedimenter).

Nyere undersøgelser angiver noget med 90 Gt og en overvægt på ~2 Gt ind i oceanerne fra atmosfæren.

Jeg ved ikke, hvor præcise disse værdier er. Jeg bekymrer mig heller ikke så meget om det. Bare der kommer mere CO2 ind i atmosfære/ocean-systemet, så er jeg glad. Livet har brug for det.
Tilknyttet billede:

13-05-2020 19:21
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Jørgen Petersen skrev:
@ Peter Villadsen

Du må også gerne stille spørgsmål ved, om det nu også er rigtigt, at 2+2=4.


Mere CO2 giver mere forsuring af oceanerne, der ødelægger koraller.
Så ævl, mere CO2 er ikke kun godt for plantevækst.

Lær nu at diskussion er også at se fordele og ulemper, hvis du altså overhovedet er åben for diskussion.
13-05-2020 20:53
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Nu kender jeg forholdet vedr. absorptionsvarmepumper hvor vand absorberer ind i litiumbromid og der udnytter man temperaturforskelle til at lade vanddampen trænge ind eller afsættes fra væsken.

Og det er partialtrykket som ændre sig sådan at 'mætningstrykket' i væsken ændre sig for vanddampen. Eller når væsken er varm 'udåndes' vanddamp og når den køles af, kan den igen indeholde vanddamp.

Men hvem siger at co2'en er lige ved mætningstrykket i havvandet, eller er man sikker på at partialtrykket ikke ligger en godt stykke højere, så en opvarmning ikke bevirker, at der afsættes co2 fra vandmasserne. 37.000 Gt co2 i oceanerne og der er 1.35 mia. gton vand i oceanerne. Så det er i relation til vægt 27 PPM co2 i vandet.
Redigeret d. 13-05-2020 21:00
RE: CO2 luft vs. ocean13-05-2020 23:20
John Niclasen
★★★★★
(6429)
delphi skrev:
Men hvem siger at co2'en er lige ved mætningstrykket i havvandet, eller er man sikker på at partialtrykket ikke ligger en godt stykke højere, så en opvarmning ikke bevirker, at der afsættes co2 fra vandmasserne. 37.000 Gt co2 i oceanerne og der er 1.35 mia. gton vand i oceanerne. Så det er i relation til vægt 27 PPM co2 i vandet.

Det ser ud til, havtemperaturer har en meget større variation (f.eks. mellem polerne og ækvator), end koncentrationen af CO2 i atmosfæren.

Data fra CO2 målinger kan bl.a. findes her:
Global Monitoring Laboratory @ NOAA

Bl.a. dette bevirker, at nogle steder er der netto udgasning af CO2 fra oceanet til atmosfæren, og andre steder er der netto optag af CO2 fra atmosfæren til oceanet. Og det skifter på mange lokationer med årstiden.

Der er nogle, der har målt det. Vedhæftede kort er fra:

Distribution Maps for Climatological Mean Sea-air pCO2 Difference

I teksten står bl.a.:

The yellow-red colors indicate regions with a net release of CO2 into the atmosphere, and the blue-purple colors indicate regions with a net uptake of CO2 from the atmosphere.

Man ser, at ved ækvator er der netto udgasning af CO2 fra havet iflg. denne undersøgelse. (Hvor er det nu, koralrev som regel er placeret?)
CO2 bliver ført med havstrømmene rundt i oceanerne, men det tager selvfølgelig tid - meget længere tid end med vindene.

Forsiden af denne undersøgelse:
Uptake and Storage of Carbon Dioxide in the Ocean: The Global CO2 Survey

Tilføjelse: Nogle af forfatterne er tidligere nævnt her på klimadebat: Manden, der anklager NOAA(Dr. Richard A Feely og Dr. Christopher L Sabine), er en seriøs forsker. 14-07-2017 01:04 i tråden "PH-målinger af vores vand".
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 13-05-2020 23:32
14-05-2020 23:46
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
John

Det der er interessant i forlængelse af Henry' lov, er om vandmasserne i dybet i oceanerne kan indeholde mere co2. Fordi vandet i dybet varmes i det store og hele ikke. Det vil tage meget lang tid, for at få mere co2 ned i dybet, men med mere og mere overvægt af co2 i atmosfæren, så rykker grænsen for den hastighed hvormed overførselshastigheden sker.

Et typisk temperaturforløb ned gennem dybet i oceanerne se



Under 500 m sker der ingen opvarmning og kan vandmasserne indeholde mere co2 i denne dybde, ved de temperaturer der hersker dernede ??
Redigeret d. 14-05-2020 23:51
16-05-2020 09:53
John Niclasen
★★★★★
(6429)
delphi skrev:
37.000 Gt co2 i oceanerne

Nej, ikke CO2, kulstof. Der er iflg. tabellen 37.400 Gt kulstof (DIC) i oceanerne. Molmassen:
Kulstof (C): 12
CO2: 44
Så det bliver 37.400 / 12 * 44 = 137.000 Gt CO2.

og der er 1.35 mia. gton vand i oceanerne. Så det er i relation til vægt 27 PPM co2 i vandet.

Hvis vi siger, der er 1,35 mia. Gt vand, bliver det ca. 102 PPM i relation til vægt.
Redigeret d. 16-05-2020 10:18
RE: CO2 i oceanerne16-05-2020 10:12
John Niclasen
★★★★★
(6429)
delphi skrev:
Det der er interessant i forlængelse af Henry' lov, er om vandmasserne i dybet i oceanerne kan indeholde mere co2.
...
Under 500 m sker der ingen opvarmning og kan vandmasserne indeholde mere co2 i denne dybde, ved de temperaturer der hersker dernede ??

Vedhæftede graf viser, hvor mange gram CO2, der kan opløses i 1 kg vand ved et tryk på 1 atm. Opløseligheden afhænger af temperaturen, derfor denne kurve.

Kilde: Solubility of Gases in Water @ The Engineering Toolbox

Oceanerne har en 'gennemsnit' temperatur på 3,5°C.
Check: Why is the ocean cold?

Iflg. grafen kan man se, der så kan opløses ca. 3 gram CO2 i hvert kg vand, når atmosfæretrykket er 1 atm.

Alt peger på, oceanerne kan optage rigtig meget mere CO2.

Det er det samme, andre forskere siger:
How Much CO2 Can The Oceans Take Up?

As a result, ocean waters deeper than 500 meters (about 1,600 feet) have a large but still unrealized absorption capacity, said Scripps geochemist Ralph Keeling.
...
As emissions slow in the future, the oceans will continue to absorb excess CO2 emitted in the past that is still in the air, and this excess will spread into ever-deeper layers of the ocean. The ocean uptake, when expressed as a percent of emissions, will therefore inevitably increase and eventually, 50 to 80 percent of CO2 cumulative emissions will likely reside in the oceans, Keeling said.

Jeg har ikke checket påstandene nærmere, men jeg har ingen grund til at mene, oceanerne ikke vil kunne optage meget mere CO2, end de indeholder nu.

Et interessant spørgsmål er, hvad CO2 koncentrationen vil blive i atmosfæren, hvis man stoppede al udledning af CO2 og kunne holde det nuværende klima uændret. Jeg går ikke ind for, man foretager dette eksperiment, men i stedet fortsætter med at udlede det livgivende CO2.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 16-05-2020 10:13
16-05-2020 10:45
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
37.400 Gton co2 i 1.350 mia. km3 vand som er indholdet i oceanerne.

37400 Gton = 37.400.000.000.000.000 Kg.

1,35 Mia. km3 = 1.350.000.000.000.000.000.000 kg

Der er herefter 0,03 gram co2 i et kilo havvand. Dvs. der er plads til yderligere 2,97 g co2 i hvert kilo havvand.
16-05-2020 11:30
no100
★☆☆☆☆
(102)
Dyrkningsmetoden er alt afgørende. Siden Anden Verdenskrig er humusindholdet reduceret med mere end 80 procent pga. ændringer i dyrkningsformen, hvor især ophøret af sædskifte og dyr på græs har haft kritisk betydning. Pløjes jorden samtidig for dybt og vendes for intensivt, iltes humusindholdet gradvist væk. Ved iltningen binder humusens kulstof sig med ilt og bliver til CO2 i atmosfæren, og humustabet er dermed en effekt, der skal regnes med i CO2-regnskabet.
Utroligt nok, er der på en given enhed skov bundet op til seks gange så meget kulstof i muldlaget under træerne, som der er i træernes samlede masse.
Det lader sig gøre, da humusindholdet i en gammel skovbund ofte ligger på omkring 14 procent.
Med både muldlag og træmasse indeholder én hektar skov samlet set 5250 ton omregnet til CO2.
Tallet illustrerer, hvor meget kulstof man dermed har tabt fra jorden ved en humusreducerende dyrkningsform, når humusindholdet i dag antages at ligge på omkring 1 procent i det meste af Danmarks 35.000km2 dyrkede areal

16-05-2020 11:58
John Niclasen
★★★★★
(6429)
delphi skrev:
37.400 Gton co2 i 1.350 mia. km3 vand
...

Nej, ikke Gt CO2. Det er Gt C, som fremgår af tabellen.
16-05-2020 12:50
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Yes korrekt!

Så det bliver 37.400 / 12 * 44 = 137.000 Gt CO2.


Men der er stadig rigelig med plads til Co2 i oceanernes vandmasser. Og klimavidenskabens påstande om at varmere oceaner vil udånde Co2 har på ingen måde noget med virkeligheden at gøre. Eller før det sker skal vandmasserne varmes urealistisk meget!

Før industrialiseringen var der omkring 600 Gton Co2 i atmosfæren og de 137.000 Gton i oceanerne og så pumper vi samlet 300 gton op i atmosfæren eller vi øger co2 indholdet i det samlede kredsløb fra 137.600 til 137.900 Gton eller en forøgelse med 2 promille.
Redigeret d. 16-05-2020 12:59
16-05-2020 20:51
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Med både muldlag og træmasse indeholder én hektar skov samlet set 5250 ton omregnet til CO2.


Det kan ganske simpelt ikke passe.


I de tyske skove er der 2,5 mia. ton kulstof se Link

Og de tyske skove dækker et areal på 11,4 mio. ha som giver 220 ton C pr. Ha.
Redigeret d. 16-05-2020 20:53
17-05-2020 00:59
no100
★☆☆☆☆
(102)
Det lader sig gøre, da humusindholdet i en gammel skovbund ofte ligger på omkring 14 procent.
Er disse forhold gældende for alle tyske skove?

Med tunnel syn og statistik fiskerig kan man let komme galt i byen.

Side 5 af 8<<<34567>>>





Deltag aktivt i debatten Skal vi fejre kuldioxid (CO2)?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Atmosfærisk kuldioxid og kernekraft404-01-2009 16:42
Producer kulhydrat med kuldioxid-lagring602-05-2008 12:53
Artikler
Kuldioxid (CO2)
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik