Husk mig
▼ Indhold

Sne på taget..!


Sne på taget..!20-02-2010 19:48
Jakob
★★★★★
(9267)
.




Hvis nogen skulle være i tvivl, så er det altså her i Nordjylland, det sner..!


Otte tage er styrtet sammen, og i Hjørring er to markiser kollapset så to mennesker kom alvorligt til skade.

Men måske er det kun begyndelsen.





http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/varsler/varsler-2.htm
Citat:
----------------
Udsendt af DMI, den 20. februar 2010 12:21 lokal dansk tid

Der er varsel om snestorm i Nord- og Nordvestjylland for området nord for Limfjorden.

Frem til ud på natten forventes der endnu op til ca. 10 cm sne
----------------


http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/regionaludsigten/nordjylland.htm
Citat:
------------------
I aften og i nat sne eller snebyger, samt snefygning, jævn til hård vind fra nordøst og nord, ved kysterne op til kuling, samt temp. ned mellem 5 og 10 graders frost.
------------------






Tøvejret om dagen onsdag til fredag er næppe nok til at smelte særlig meget sne af taget. Til gengæld får tøvejr sneen til at blive liggende og regn gør den tungere, så man ikke skal gøre sig forhåbninger om, at driverne blæser væk igen, selvom vinden vender og taget til.




.
21-02-2010 14:00
Jakob
★★★★★
(9267)
.


Nå ja, DMI udskifter selvfølgelig hele tiden kort og prognose, så det kun er teksten i ovenstående indlæg, som ikke ændrer sig.

Men prognosen fra i går ser således ud:
Tilknyttet billede:

22-02-2010 11:05
Jakob
★★★★★
(9267)
.



Jeg så i TV-avisen i går, at vi nu er oppe på 36 bygninger, som er styrtet sammen i Nordjylland på grund af sne på taget.



.
20-06-2010 16:40
anja
☆☆☆☆☆
(5)
Selvfølgeligt er det forfærdeligt for de stakkels mennesker, hvis tage braser sammen.
Men det med meget sne på tagene har nu altid eksisteret.
Nu har jeg selv store børn – så jeg er ikke helt ung længere.. – og jeg kan da huske, hvordan vores naboer i min barndomslandsby var oppe på tagene for at fjerne sne – af frygt for samme tur...


03-07-2010 09:16
Jakob
★★★★★
(9267)
.


@anja


Ja, sne på taget er en sandsynlig hændelse.

Men med alle de vejrudsigter, som vi får i dag, så kunne man måske godt forvente, at de også evnede at varsle det, når et let snedække på taget pludseligt kan blive meget større.

Der er selvfølgelig også grænser for, hvad vi kan forlange, at bygningsingeniører skal tage højde for.
Men f.eks. er det sket, at store stålspær er styrtet sammen, fordi boltene sprang, og sådan noget mener jeg ikke må kunne ske, hvis konstruktion og montage er foregået efter forskrifterne.
De nedstyrtede markiser bør nok også give anledning til at nogle konstruktioner bliver gået efter i sømmene.


.
08-08-2010 21:01
silvia
☆☆☆☆☆
(4)
Det er desværre altid den samme historie om og om igen.
Der skal spares – derfor sker der ikke den nødvendige gennemgang af konstruktionerne.
Jeg bor selv i en meget gammel bydel, hvor der gang på gang sker uheld af samme grund.






Deltag aktivt i debatten Sne på taget..!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Billeder: Sne og fygning i Nordjylland den 17.-18/1 2014020-01-2014 19:24
Lømmelpakken taget i brug!!3017-12-2009 18:09
Artikler
Gletschere, sne og is (Bionyt: 500 svar om klima)
Lomborg i den alaskanske sne (Mernilds Klumme, maj 2008)
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik