Husk mig
▼ Indhold

Snik snak - eller gøre noget NU?


Snik snak - eller gøre noget NU?10-12-2015 11:17
Anna
☆☆☆☆☆
(8)
Når der diskuteres om "kæledyr er bæredygtige", så er der vist tale om sniksnak...
Vi skal huske helhede, det er LIVET det handler om det.
Min hund og alle dyr, lærer mig dagligt meget mere om at lev et naturligt liv i balance og med masser af livskunst, endda grøn livskunst, end alle mennesker tilsammen ;o).
Dyr lever nemlig bare som de nu er skabt til og det burde vi mennesker jo også gøre langt mere.
I stedet er vi bange for 'det dyriske', som vi kalder for 'primitivt'. Er vi i det hele taget blevet bange for naturen? Bange for at forstå vi selv er natur?
Den angst forstår jeg ikke? Det er jo netop i livets store love, i de store naturlige kredsløb, i det helt uforståelige, ufattelige og meget komplekse, mangfoldige LIV, at vi forstår bare lidt af det at være i live og at være et menneske.

Når jeg lytter til en bodyscan-meditation på bare 10 minutter eller sidder lidt længere og strikker hver morgen, dukker der altid en boblende følelse af basal livsglæde, livskraft op 'i maven' ;o). Hvis den følelse var der hele tiden, behøvede jeg vist ikke andet her i livet, så meget fornuftigt at naturen har givet os ønsket om mere, stræben efter det gode liv, og det at vi og verden udvikler sig.

Jeg bliver så træt af den meget snak, også her i klimadebatten (sagde hun, der selv er fuld af ord...;o). I stedet håber jeg på nogle konkrete eksempler på hvad den enkelte gør, hvordan man lever det gode grønne liv?

Og når vi skriver, så gør det for at inspirere, huske helheden, så det ikke bliver for imod de enkelte tiltag. Som at økologiske tomater er transporteret fra Spanien og derfor udleder mere CO2 end danske konventionelle tomater... og lignende debatter.

Økologi er logisk, så det bør naturligvis altid vælges. Økologi er naturens egen viden og da natur=liv, er det naturligvis det vi skal bruge.
10-12-2015 12:52
Jakob
★★★★★
(9213)
­




Anna skrev:
Når der diskuteres om "kæledyr er bæredygtige", så er der vist tale om sniksnak...


Jeg kan ikke udtale mig om din hund, men når du nu skriver generelt om kæledyr, så er der efter min mening i hvert fald ikke.
Det skal dog ikke forhindre, at jeg forskåner dig for det, når du nu åbenbart ønsker gode eksempler frem for at diskutere problemer.

Jeg gider egentlig heller ikke sniksnakke om mit oliefyr i dag. Jeg tror hellere, at jeg skruer det lidt op og går en tur ud i naturen og føler mig som et med den, hvorefter jeg kan nyde at komme ind i den gode varme igen. Man skal jo ikke være bange for, at gøre det, der føles naturligt, vel..?


Jeg tror også, at jeg vil fælde et par store træer, det føles så dejlig dyrisk at køre med en rygende motorsav og se et 50 år gammelt træ segne om, og jeg plejer at blive helt grøn af mos. - Det må vel også være det gode grønne liv, og så sker der da i hvert fald noget NU..!



Nå, men i stedet for at sidde her og drille dig med, hvor tåbeligt det er at vælge efter følelser, så kan det da godt være, at jeg burde gå ud i regnen og grave nogle jordskokker op.
Det er alt for hårdt arbejde, og det er egentlig ikke særlig sjovt, og jeg bliver nærmere sort end grøn, men økologisk set er det fornuftigt, og det er "spätlese" topklasse.






­
RE: Følerser / sanser er alt det vi har...11-12-2015 08:17
Anna
☆☆☆☆☆
(8)
Det er en stor misforståelse at tro følelser er 'forkerte', styrer vores liv i forkert, 'ufornuftig' retning osv.

Et eksempel:
Jeg spiser en hel plade chokolade og får vældig ondt i maven og kvalme ;o).
Nu ved jeg det. Måske overstiger lysten min viden, men jeg har stadig en viden, som jeg fik gennem mine følelser /sanser.

Eller jeg brænder mig. Eller jeg har lyst til at købe noget dyrt først på måneden.

Men også: En følelse i maven/kroppen fortæller mig noget er galt. En eller anden stemning af samvittighed, højere viden, indsamlet ubevidst viden? Følelser er altid sande og troværdige! Det betyder ikke at vi altid skal følge en umiddelbar lyst eller tilskyndelse, men vi skal altid tage dem alvorligt.

Jeg skelner ikke mellem følelser og sanser. Hvordan kan vi det? Lige så snart vi sanser føler vi også. Vi har endda en følesans ;o). Det dybeste i os er krybdyrhjernen, det helt basale og her sidder alle følelserne også...

Følelser/sanser fortæller os jo ALT. Det giver ikke mening at snakke om viden uden sanserne. Vi læser eller hører andres viden og straks er følelserne jo indvolveret.

Opgaven er at forstå og dermed styre følelserne, så de kortvarige vejes op mod de langvarige, de impulsive mod de gennemtænkte, de ufornuftige mod de fornuftige. Men uden følelser har vi ingen krop og dermed intet liv ;o).

Rigtig god dag sammen med din følelsesmæssige intelligens. ;o)

Læs evt. mere om netop følelsesmæssig intelligens, spændende læsning! (David Goleman).




Deltag aktivt i debatten Snik snak - eller gøre noget NU?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Fhv. statsgeolog og fhv, direktør for Forskningsstyrelsen: Tom Snak om Ny Syndflod1109-11-2019 19:59
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik