Husk mig
▼ Indhold

Sodpartikler og klimaeffekter


Sodpartikler og klimaeffekter03-11-2011 09:47
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Denne invitation lå i min postkasse i morges. Tænkte om denne har interesse, og sender invitationen videre. Specielt synes jeg den om brændeovne og sodpartikler kan være spændende, nu da vi netop er startet på en ny fyringssæson

Sodpartikler og klimaeffekter
Tirsdag d. 15. nov. kl. 9.00-15.30 i Fællessalen på Christiansborg

Luft- og støjforureningen i Danmark
Onsdag d. 16. nov. kl. 9.00-16.00 i Fællessalen på Christiansborg

Hvert eneste år dør 3.400 danskere - helt unødvendigt - alene pga. luftforureningen med fine partikler (PM2,5), hvilket svarer til, at alle danskeres liv i gennemsnit bliver 6-9 måneder kortere, og dem - det går ud over - dør i gennemsnit 7-14 år før tid.
Hvis luftforureningen med ultrafine partikler, dioxin, tjærestoffer (PAH), NOx og CO mv. også medregnes, så dør der sandsynligvis 5.000-10.000 danskere hvert eneste år grundet luftforureningen fra brændeovne og trafik (motoriseret vejtransport og skibstrafik).

Alene brænderøgsforureningen i byzone er sandsynligvis skyld i 200-1.000 årlige dødsfald i Danmark.
Dette er fuldstændigt absurd, idet ingen i dagens Danmark behøver at benytte individuel fastbrændselsfyring.
FN skriver da også i en ny rapport, at individuel fastbrændselsfyring er et evolutionært tilbageskridt, og af sundheds- og klimahensyn helt bør afvikles i verdens rige lande.

Især brænderøgsforureningen udgør desuden et betydeligt klimaproblem.
Det skyldes bl.a., at brændeovnenes udledning af fine partikler (den mest sundhedsskadelige luftforureningsfraktion) udgør 2/3 af Danmarks samlede emission til luften, og en betydelig del af disse partikler transporteres med vinden til Arktis, hvor partiklerne sætter sig på is og sne, og dermed højst sandsynligt er med til at accelerere den globale opvarmning.

Disse massive sundheds- og klimaproblemer – samt deres løsninger - kan du høre meget mere om på 2 billige heldags-konferencer på Christiansborg tirsdag d. 15. og onsdag d. 16. november 2011 kl. 9-16.

Pris: kun 300 kr. inkl. frokost, kaffe/the og frugt mv., og kun 150 kr. for pensionister, studerende og arbejdsløse.
Bindende tilmelding til: dor-konferencer@hotmail.com (eller evt. til Kåre: 22 81 10 27).
Husk at angive faktura-adresse ved tilmelding.
Tilmeldingsfrist: Fredag d. 11. november.

Programmer:

http://www.ecocouncil.dk/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=866&Itemid=

http://www.ecocouncil.dk/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=865&Itemid=


Med venlig hilsen

Det Økologiske Råd
www.ecocouncil.dk


~thomas wernberg
Redigeret d. 03-11-2011 09:48
04-11-2011 13:48
Sund Fornuft
☆☆☆☆☆
(6)
Det er godt at dette problem om sider får lidt opmærksomhed. Det er tiltrængt.
Deltag aktivt i debatten Sodpartikler og klimaeffekter:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik